Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg er håpløs..


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg er håpløs. Kan jo ikke gå tur med hunden lengere. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. :D Strever med båndgåingen. Hunden vil ikke gå fint, og jeg prøver og prøver. Når har jeg fått all båndgåing opp i vranghalsen. Jeg er i godt humør når jeg skal ut og gå og når jeg kommer inn igjen er jeg potte sur og sint. så sint, så sint.. Hver gang blir det sånn. Jeg har ikke lengere tålmodighet til dette. Samboern min også. Han blir også så sint og lei. Så vi er rådville begge to. Dette kan ikke fortsette. Hunden og oss har ikke godt av dette. Vi skal prøve å trene og ender opp med kjeft og smell. Hunden stresser og skjønner ikke en drit.

Har trodd at dette gikk bedre med årene, at hunden roet seg, men det har nesten blitt værre. Vi har stoppet når hunden har dratt, så har vi snudd rundt, så har vi rykket og sagt nei, lokket/rost med godbiter osv. mange forskjellige metoder (har jo da holdt på en periode hver gang), prøvd forskjellige halsbånd osv. Så en dag tar tålmodigheten slutt. Etter så lang tid uten fremgang mister man motet. Vi er håpløse begge to, men det hjelper jo så lite. Vi gruer oss til å gå tur, og har ikke lyst til det. Hva skal vi egentlig gjøre? Kan noen hjelpe oss? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei... Forstår det er fryktelig fortvilende, har hengt nok turer etter et lokomotiv selv, heh. Hva med å gå med belte, strikk og sele en stund, så slipper dere tenke på alt som heter båndtrening, til dere har fått litt avstand fra hele problemstillingen? I tillegg får dere ikke samme belastningen på arm/nakke.

så har vi rykket og sagt nei

Ok, jeg har gnålt noen ganger om det nå, men, skal dette fungere må du endre rekkefølgen på ting.

1) si nei og gi det alternativet du vil hunden skal gjøre; gå pent

2) rykke, ikke hale og dra, men rykke, ta gjerne dobbeltgrep på båndet så du har tak

3) belønne

Alternativ to

1) si nei og alternativ snu/andre vei/følg med

2)rykk og endre retning 180 grader

3) belønne

Kan gjerne forklare litt mer inngående om det er en metode du vil velge å prøve. Hunden har solid læring (over flere år) at man kommer fram om man trekker, men det trenger ikke ta altfor lang tid å reparere og legge inn ny læring så lenge man er bevisst hva man gjør og deretter er konsekvent, alltid.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar.

Hunden drar ikke hardt i båndet, men det er nok at det kjennes motstand, og dette er slitsomt i lengden. Å bruke sele så drar hunden hardere og det er tyngre for oss å holde igjen. Og jeg er også redd for at det skal forverre situasjonen, at hunden ikke klarer å skille mellom dette med sele og bånd. Bruke strikk går heller ikke helt bra, for jeg må ha god kontroll på hunden når jeg går i borettslaget med mange barn, biler og andre hunder som vi passerer. Går gjerne en plass hvor jeg kan bruke langtau og hunden får løpe løs, men må alltids gå frem og tilbake dit.

Så var det å finne beste metoden å trene på da.. Hunden stresser seg lett opp. Dette ser jeg godt ved stopp hele tiden. Også ved mye snuing. Forsåvid det meste stresser hunden opp. Mest tror jeg er iver med å gå tur eller fortvilelse fordi den ho usikker. At ho ikke skjønner poenget jeg vil frem til (noe hun tydelig ikke har forstått siden hun fremdeles ikke har lært noe) Så ærlig talt vet jeg ikke hvilken metode jeg skal satse på.. Vi har ikke funnet det ut.. Hunden er ikke oppmerksom på oss utendørs heller. lite leker og godbiter motiverer til kontakt. *rive seg fortvilet i håret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk IW. Ja det er egentlig "godt" å høre at andre plages også.. :wink: Overalt hvor jeg går syns jeg at folk går så pent med hundene sine..

Klart båndtrening er en av de værre tingene å trene inn, men at det skulle være såå vrient, nei det hadde jeg ikke trodd. Det sliter jo bare en ut i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja glemte å si at jeg bruker grime ofte. Har brukt det sikkert over 1 års tid. Da begrenset det til spesielle situasjoner. Men bruker den oftere nå, men hun spenner nakken og pusher på. Så det er nesten like mye motstand med den som uten. I begynneslen går det greit, men etterhvert drar hun på. Men er veldig glad for grima spesiellt når vi er sammen med andre hunder og sånn, for det er så mye lettere å holde igjen en ivrig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.. Jeg vet du ikke er særlig for klikkermetoden, men tenkte jeg skulle gi mitt bidrag her.. Jeg skjønner SÅ godt hvordan du har det. Da Puma kom til meg hadde han nesten aldri gått i bånd før, og han dro og dro.. Jeg kjeftet, sa nei, rykket i båndet, lokket og lurte- ingenting hjalp. Så bestemt ejeg meg for å prøve klikkeren, tross alt, det kunne jo ikke bli værre. Så jeg satt meg ned, leste klikkertrening for din hund, og alle svar på canis om hunder som trekker i båndet, og la opp en strategi. Jeg bestemte meg for å prøve i en mnd, iallefall, men da skulle jeg gjøre det riktig og. Så jeg beit meg i leppa da jeg ville kjefte eller "ta" hunden, og jeg stoppet HVER eneste gang han dro. Men dette er egentlig ikke så viktig, det som er viktig er at jeg begynte å klikke og belønne hver gang han så på meg, og hver gang han gikk pent. Jeg overdriver IKKE nå- men etter fire dager hadde han sluttet å dra med 90%. Og jeg har ikke en spesielt smart hund, og jeg er ikke en spesielt flink hundetrener. Hvis du virkelig er så oppgitt som det høres ut råder jeg deg til å iallefall gi det et forsøk. Men da må du bestemme deg for at iallefall to/tre uker SKAL du gjøre det hundre prosent! Ellers fungerer det nok ikke like bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aya der ja, klikkertrening er en veldig bra metode. Bør virkelig prøves ut. Men den krever jo at du er tolmodeig i begynnelsen. Men etter noen dager er jeg sikker på at hunden din skjønner poenget å slutter å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleit en stund med båndtreninga jeg og, så vet hvordan du har det. var så frustrert på slutten av turen :D tilslutt gidda jeg ikke å gå turer. men en dag bestemte jeg meg at dette skulle vi greie!

Brukte samme metode som aya nesten. bare at når han hadde skjønt at når han kjente motstand skulle han stoppe å komme inn til meg, satte jeg høyere å krav, da sa jeg nei å rykket i båndet hver gang han dro. men bare når han dro i ett liksom. stoppet opp også. blandet kanskje metoder da, men det funka! trente vel i en par dager bare, men da gikk jeg konstant å trente på det å da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, jeg vet hvordan det er! Nytter det om du på den første delen av turen lar henne løpe fritt? løpe av seg litt djevelskap liksom?

Jeg ble overasket på hundetreffet denne uken, jeg hadde bestemt meg for å trene på å gå fint og ikke dra, med nokså slakk line. Det må nevnes at ask er en gal hund på treff, drar som en trekkhund, og kjefter og smeller på alle andre hunder, med unntak i tinka..

nok om det...det jeg gjorde, har du egentlig allerede prøvd ser jeg, men det funka for oss, vi hadde ca 50 meter med parkeringsplass, jeg snudde og gikk bort fra de andre hundene, samma hva ask gjorde gikk jeg videre, han gikk nermest baklengs de første gangene. s snude vi og gikk mot de andre hundene, hvær gang båndet strammet seg, stoppet jeg og sa: vent. dette er en komandoe jeg har lært inn, den betyr at han skal stoppe opp, helst sette seg. når han gjorde det, gikk jeg fram til han, å vi sto i utgansgstilling, når han så på meg, fikk han gå vidre, det ble sikkert en stopp pr meter, men de siste gangene gik han int, både fra og mot hundene. prøvde det på selve turen, og det funka ikke like bra, men nesten.

poenget er: ikke gi opp! ta heller en pause,sett dere ned, snakk til henne, rolig.

ikke gi op! det er ingen av dere tjent med! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere! :D Ja må bare fortsette å trene. Bra med tips da fra dere! Må vel finn frem klikkeren som ligger et sted og klikke litt (prøver jo det meste nå uansett ;) ) . For både jeg å samboern syns det er vaskelig å rose med stemmen. Lettere å klikke da. Men må man ikke da bruke klikkeren først en stund for å lære at klikk er bra? sånn på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er splitter ny her inne! Vil bare si at jeg føler med alle andre hundeeiere med hunder som drar som gamper! Vi overtok en 7 mnd gammel dobermanntispe forrige helg, og "gå pent"-trening kommer til å være hverdagen vår i lang tid framover. Stakkars jenta har nok aldri gått tur før. :P

Vi stopper hver gang hun drar, og går framover igjen så snart båndet er litt slakt igjen. Etter hvert la jeg inn at hun skulle søke blikket mitt for hver gang, og det tok hun relativt fort. Men så blir både hund og eier slitne, og da er 150 meter langt hjemmefra når hun hører masse skumle lyder fra mørket over alt, og ikke kan slippes løs der og da, for da kommer hun til å påføre noen hjertestans. Jeg syns veldig synd i oss begge da...

Det er faktisk en trøst å høre at andre sliter med det samme, men at det går an å snu draingen til å gå fint i bånd, selv om "råmaterialet" ikke er en 8 uker gammel valp. Nå gjør fingrene mine ikke så vondt lenger, og hun er jo en utrolig god hund, så vi prøver i dag igjen. :D

Sånn. Nå skal jeg presentere meg i en annen tråd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere! :)  Ja må bare fortsette å trene. Bra med tips da fra dere! Må vel finn frem klikkeren som ligger et sted og klikke litt (prøver jo det meste nå uansett :P ) . For både jeg å samboern syns det er vaskelig å rose med stemmen. Lettere å klikke da. Men må man ikke da bruke klikkeren først en stund for å lære at klikk er bra? sånn på forhånd?

det tar ikke lang tid å venne hunden til at klikk=godbit altså! Hvis du bare bruker noe hunden synes er skikkelig digg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg beit meg i leppa da jeg ville kjefte eller "ta" hunden, og jeg stoppet HVER eneste gang han dro. Men dette er egentlig ikke så viktig, det som er viktig er at jeg begynte å klikke og belønne hver gang han så på meg, og hver gang han gikk pent.

Jeg har akkurat fått en hund som ikke har lært å gå pent i bånd. Han har egentlig respondert bra på belønning (roser hver gang han ser på meg/kommer til meg/går så båndet er slakt), men jeg er usikker på når jeg skal stoppe. Det er litt uklart for meg hvor han går "fot", og hva som er litt for langt foran - ergo er jeg redd jeg belønner ham for å dra fordi jeg ikke stopper ham tidsnok. Skjønner du (eller andre)?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært hundekurs her så hadde jeg garantert vært på flere allerede. Det de har er utstillingskurs og valpekurs. Har selv etterlyst vanlig hverdagslydighets kurs, båndtrening og div. slik som arrangeres i sør, men fikk svar at siden hundeklubben var frivillig, ville ikke folk arrangere, og så ble det så veldig dyrt å delta. Så det er lite som skjer. Har spurt om ikke NS skal komme og ha kurs her i nord, men tviler sterkt på det da.. hehe.

Så man må klare seg mest mulig på egenhånd. Desverre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk Chicka stresset og dro hun så mye at jeg måtte gå med ridehansker for å ikke få for vondt i hendene, dette var om sommeren, trenger jeg si at det så dumt ut?? T-Shirt og hansker JIIPII!!!

Jeg begynte på dressurkurs med hun og etter det gikk hun myye bedre.

Har dere vært på dressurkurs??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått en hund som ikke har lært å gå pent i bånd. Han har egentlig respondert bra på belønning (roser hver gang han ser på meg/kommer til meg/går så båndet er slakt), men jeg er usikker på når jeg skal stoppe. Det er litt uklart for meg hvor han går "fot", og hva som er litt for langt foran - ergo er jeg redd jeg belønner ham for å dra fordi jeg ikke stopper ham tidsnok. Skjønner du (eller andre)?

Noen tips?

Det jeg gjorde var at å "gå pent" betyr at han kan vimse i båndet (til en viss grad), gå foran meg, ved siden av meg, hva som helst- så lenge båndet er slakt. Da går han som regel på hele båndet, men det er slakt. etter at han lærte dette begynte jeg å lære inn fot, fordi det ikke er ønskelig for meg at han skal gå klistret til beinet mitt hele turen. Med min hund vl nok det også bare utvannet og forværre en fot som nå endelig begynner å komme.. :) Vet ikke hvordan du vil ha det, men jeg synes iallefall det var greit å gjøre det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...