Gå til innhold
Hundesonen.no

Å gå tur i bånd...


PsychoLynx

Recommended Posts

Min går i bånd når vi omgås folk, da mange er redd store hunder (og inkallingen til tider er så som så) men når vi er i skogen går ho alltid løs. Synes det er merkelig, men der ho ikke er kjent går ho SKJELDENT langt fra meg:) så hvis skogen eer tett går ho nerme, er vi på jordet går ho betraktelig lenger :P

Hadde ho vært 110% på inkalling hadde jeg hatt ho mer løs blant folk også:hmm: jeg tørr rett og slett ikke, med tanken på at ho ikke skal høre på meg :)

er man redd hund, og 50kg kommer flyenes mot noen vi møter hadde jeg vært flau! det vil jeg helst ungå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Ser at noen har nevnt innkalling. Og det kan jo være en grunn til å ha hunden i bånd. Altså, at den rett og slett stikker av, eller ikke kommer når den er løs. Foreldrene mines hund er sånn. Men bare her i området..

Er vi i skogen, på fjellet eller lignende kan han fint gå løs. Og da går han selvfølgelig løs!

Ellers er en av mine grunner til at Tinka går lite i bånd, at jeg ikke ønsker å ødelegge lineføring ved at jeg er litt lat med å kreve at hun går 100% bra. Evt. hvis jeg har henne i bånd er det i selen, sånn at hun kan gå som hun vil.

Nå er det også sånn at Tinka kommer som en pil, uansett om hun har funnet en kasse med pølser, en annen kul hund eller noe annet. Så innkallingen er det ikke noen klager på. Men jeg skjønner at ikke alle er så heldige og har en så grei hund (ikke min fortjeneste dette her altså, det er kun Tinka's). Også har jeg ikke samme problemet som deg, armagnac, det er ikke så mange som er redd for en 6kgs søt phalene.. (noe som selvfølgelig er negativt av og til da men).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka kan gå pent i bånd så hun går mest løs, men møter vi andre hunder og mennesker så får hun kobbel på seg :hmm:

Samme her :)

I tillegg til å ha bånd på når det er nødvendig (båndtvang, boligfelt, gate, by etc.) bruker jeg bånd bevisst i trening. Enten i oppvarming eller for å trene "småmusklene".

Yapp, og da blir det jo en god grunn liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka-tequlia:Så flink bisk du har altså!Veldig greit med sånne hunder :hmm: Ei jeg bruker passe endel er alltdi løs og eieren har ikke trent nå særlig men,hun kan være løs overalt.

Til frøkena mi ødelegger de flygende dyra i luftet at kan være løs overalt derfor må jeg passe på ved veier.Ellers er hun for det meste løs men,på turstier med masse folk i helger tar jeg selvfølgelig hensyn og har hun i langt bånd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen har nevnt innkalling. Og det kan jo være en grunn til å ha hunden i bånd. Altså, at den rett og slett stikker av, eller ikke kommer når den er løs. Foreldrene mines hund er sånn. Men bare her i området..

Er vi i skogen, på fjellet eller lignende kan han fint gå løs. Og da går han selvfølgelig løs!

Ellers er en av mine grunner til at Tinka går lite i bånd, at jeg ikke ønsker å ødelegge lineføring ved at jeg er litt lat med å kreve at hun går 100% bra. Evt. hvis jeg har henne i bånd er det i selen, sånn at hun kan gå som hun vil.

Nå er det også sånn at Tinka kommer som en pil, uansett om hun har funnet en kasse med pølser, en annen kul hund eller noe annet. Så innkallingen er det ikke noen klager på. Men jeg skjønner at ikke alle er så heldige og har en så grei hund (ikke min fortjeneste dette her altså, det er kun Tinka's). Også har jeg ikke samme problemet som deg, armagnac, det er ikke så mange som er redd for en 6kgs søt phalene.. (noe som selvfølgelig er negativt av og til da men).

Jeg trener lydighet, og jeg går mye med bikkja i bånd fordi jeg bor her jeg bor. Og å gå tur i bånd og det å trene lydighet er to forskjellige ting. Jeg sier ikke på plass når vi går tur (så lenge jeg ikke legger inn litt trening i turen, men da krever jeg jo det jeg ville krevd ellers). Det er kommandoen bikkja skal kunne. Så jeg vil jo aldri ødelegge lineføringen selvom jeg gir litt f. i hvordan bikkja går i bånd når vi går tur. Da burde bikkja mi hatt en elendig lineføring/fvf.

Jeg går for det meste turer i bånd, rett og slett fordi jeg bor midt i boligfelt og det er båndtvang her året rundt. Ikke tør jeg å la bikkja gå løs her heller, for det finnes mange idioter. Og jeg stoler ikke på bikkjene 100% (det kan jo hende de hopper ut i veien og slike ting). Men de får da løpe løs om vi går i skogen, på et jorde eller andre områder som egner seg til å la en hund få løpe fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur i bånd, er like stilt med å ha hund. En hund skal gå turer i bånd for å lære at livet ikke nødvendigvis er en lek.

På en måte er jeg enig med gubben din her. Hunder må lære å beherske seg. De må kunne gå "vanlig" og ikke bare forbinde utendørsaktivitet med jordeløping, ballkasting og herjing med andre hunder. I tillegg til det jeg skrev lengre opp her; oppvarming, trening av muskulatur osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener lydighet, og jeg går mye med bikkja i bånd fordi jeg bor her jeg bor. Og å gå tur i bånd og det å trene lydighet er to forskjellige ting. Jeg sier ikke på plass når vi går tur (så lenge jeg ikke legger inn litt trening i turen, men da krever jeg jo det jeg ville krevd ellers). Det er kommandoen bikkja skal kunne. Så jeg vil jo aldri ødelegge lineføringen selvom jeg gir litt f. i hvordan bikkja går i bånd når vi går tur. Da burde bikkja mi hatt en elendig lineføring/fvf.

Jeg går for det meste turer i bånd, rett og slett fordi jeg bor midt i boligfelt og det er båndtvang her året rundt. Ikke tør jeg å la bikkja gå løs her heller, for det finnes mange idioter. Og jeg stoler ikke på bikkjene 100% (det kan jo hende de hopper ut i veien og slike ting). Men de får da løpe løs om vi går i skogen, på et jorde eller andre områder som egner seg til å la en hund få løpe fra seg.

Tja, gjør vel noe av det samme som deg. Det er bare det at jeg har gjort sånn at hvis kobbelet er festet i halsbåndet, da skal hun gå pent, uansett kommando eller ikke kommando. Men hvis det er festet i selen så er det bare å gå som hun vil.

Og ja, det er to forskjellige ting, helt enig. Men du kan si at når "kommandoen" min er kobbel-halsbånd så må jeg følge det opp hvis jeg bruker det på tur.

Men nå er jo det jo sånn at jeg ikke alltid har på henne sele osv. og har selvfølgelig hendt (ganske ofte) at jeg har festet henne i halsbåndet og bare latt henne gå der. Og jeg har ikke ødelagt lineføring på det. Så det er ligger nok mest oppi hodet mitt :hmm: Men, men.. nå er det jo så greit å ha hunden min løs, så jeg bruker lite bånd. Men selvfølgelig langs trafikkerte veier, og i folkemengder gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så krevende hunder du har da 2ne :/

Jeg veit.. Hunder burde egentlig avles sånn at de ikke har behov for å tisse eller bæskje mer enn en gang i døgnet :)

EDIT: ***** teite autosensur.. Hva slags skje er bæskje, egentlig :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er jeg enig med gubben din her. Hunder må lære å beherske seg. De må kunne gå "vanlig" og ikke bare forbinde utendørsaktivitet med jordeløping, ballkasting og herjing med andre hunder. I tillegg til det jeg skrev lengre opp her; oppvarming, trening av muskulatur osv.

Men er det ikke nok situasjoner "av seg selv" der hunden må beherske seg, om man ikke skal gjøre det "bare fordi" i tilegg?

Når Bridie er med oss i Elvedalen, må hun gå i bånd og beherske seg. Det samme på hundetrening. Eller om vi er ute på turer i sentrum av andre grunner. Eller på sosiale ting der hun må gå i bånd.

Bridie er jo aldri hjemme her, når vi er ute på noe. Først var hun med fordi hun ikke taklet å være hjemme alene. Nå er det blitt en vane av det, og hun er alltid med liksom. Og da dukker det jo naturlig opp tider der hun MÅ beherske seg og ikke bare herje og leke?

Jeg går to turer i bånd med hundene mine så å si hver dag, ganske enkelt fordi at en tur om dagen ikke holder. Mine hunder går på do oftere enn det, de..

Bikkja mi går visst på do i hagen også den... :hmm: Veldig glad jeg ikke har hund som MÅ gå x antall km for å komme seg på do gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi går visst på do i hagen også den... :hmm: Veldig glad jeg ikke har hund som MÅ gå x antall km for å komme seg på do gitt.

Mine MÅ ikke gå x antall km for å komme seg på do, de gjør det helt fint i hagen og de, om jeg lar de. Jeg ser bare ikke noe poeng i at de skal bruke det halve målet med tomt vi har - hvor det står et hus - som do, dag ut og dag inn. Jeg syns heller ikke det er så innmari slitsomt å gå tur med hundene mine i bånd, at jeg ikke kan spandere på de tisserunden på fem minutter morgen og kveld.

Det er ikke hundemishandling å gå båndturer, liksom. Det er neppe noen ulempe for hundeeiere heller å måtte gå turer med bikkja si mer enn en gang om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine MÅ ikke gå x antall km for å komme seg på do, de gjør det helt fint i hagen og de, om jeg lar de. Jeg ser bare ikke noe poeng i at de skal bruke det halve målet med tomt vi har - hvor det står et hus - som do, dag ut og dag inn. Jeg syns heller ikke det er så innmari slitsomt å gå tur med hundene mine i bånd, at jeg ikke kan spandere på de tisserunden på fem minutter morgen og kveld.

Det er ikke hundemishandling å gå båndturer, liksom. Det er neppe noen ulempe for hundeeiere heller å måtte gå turer med bikkja si mer enn en gang om dagen..

Bare for å oppklare det... Tråden opprinnelig var ikke om alternativet "gå i bånd" kontra "ikke tur" eller "løs i hagen". Den var "gå i bånd" kontra "løpe løs på tur". :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tur i bånd/sele bevist for at dem skal bruke annen muskelatur enn når dem springer løs.

Det samme gjør vi. Like viktig som alt annet. En annen ting jeg er fan av er å gå en liten tur i bånd før jeg slipper de løs. Da har de fått varmet seg opp og er ikke så utsatt for skader som om de skal løpe eksplosivt med en gang. På samme måte liker jeg å gå hundene litt ned etter løsløping også slik at de får roet seg litt og ikke går fra høyintensitet til null intensitet. Folk er for dårlig til å varme opp hundene generelt mener jeg...

Vi går også en tur i by og lysløyper i ny og ne, men det gjør jeg mest med valpen så hun skal få sett litt folk også:) Vi går som oftest tur på steder hvor vi ikke møter noen, så da er det litt greit å lære de at det finnes folk også, ikke at det er noe problem :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å oppklare det... Tråden opprinnelig var ikke om alternativet "gå i bånd" kontra "ikke tur" eller "løs i hagen". Den var "gå i bånd" kontra "løpe løs på tur". :hmm:

Jepp, og jeg svarte at jeg gikk tur med mine hunder i bånd så å si fast to ganger om dagen. Jeg kan godt utdype det - jeg gidder ikke at de bruker hagen vår som do, for det stinker det gjerne av når det blir sommer og sol og sånt. Jeg gidder ikke å ta bilen for at de skal få gått på do tre ganger om dagen, det holder med den ene gangen. Og jeg bor sånn til at det å gå løs på doturene ikke er noe tema.

Det var du som nevnte at du var glad du ikke hadde hund som måtte gå flere kilometer for å kunne gjøre fra seg. Det må ikke mine heller, dorunden vår er ikke en kilometer lang engang. Og det overlever både hundene og jeg å måtte gå, selv om det er mer behagelig å lufte de i hagen eller dra et sted å slippe dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke nok situasjoner "av seg selv" der hunden må beherske seg, om man ikke skal gjøre det "bare fordi" i tilegg?

Når Bridie er med oss i Elvedalen, må hun gå i bånd og beherske seg. Det samme på hundetrening. Eller om vi er ute på turer i sentrum av andre grunner. Eller på sosiale ting der hun må gå i bånd.

Bridie er jo aldri hjemme her, når vi er ute på noe. Først var hun med fordi hun ikke taklet å være hjemme alene. Nå er det blitt en vane av det, og hun er alltid med liksom. Og da dukker det jo naturlig opp tider der hun MÅ beherske seg og ikke bare herje og leke?

Bikkja mi går visst på do i hagen også den... :) Veldig glad jeg ikke har hund som MÅ gå x antall km for å komme seg på do gitt.

I mitt hundeliv er det det, ja :P Det er ikke bestandig det høres ut som om det er det i andres hundeliv :hmm: Det beste er jo om man får en ballanse mellom aktivitet, ro og beherskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer. Bor i boligområde, her går hun tisseturer i bånd om dagen, men ganske ofte løs hvis kveldsturen er sen. Vi kan også gå bak blokkene der går det aldri noen andre, og er litt gressletter hun kan springe på.

På tur i skogen går hun i bånd i starten og slutten av turen, samme på lengre turer hjemme. Vi trener fortsatt på å gå pent i bånd, og det pleier jeg å trene på etter turen når hun har fått løpt av seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tur i bånd/sele bevist for at dem skal bruke annen muskelatur enn når dem springer løs.

Det samme gjør vi. Like viktig som alt annet. En annen ting jeg er fan av er å gå en liten tur i bånd før jeg slipper de løs. Da har de fått varmet seg opp og er ikke så utsatt for skader som om de skal løpe eksplosivt med en gang. På samme måte liker jeg å gå hundene litt ned etter løsløping også slik at de får roet seg litt og ikke går fra høyintensitet til null intensitet. Folk er for dårlig til å varme opp hundene generelt mener jeg...

Samme som begge over. Og så går jeg båndturer fordi det er det som egner seg best i området her pga mye vilt, og endel folk. Den ene av hundene har båndtvang store deler av året her i området pga rådyrene, jeg har 100% (ikke 90% engang) kontroll på han i områder med høy rådyrtetthet - og da tør jeg ikke ha han løs heller.

Hvor ofte mine (da spesielt de to som ikke har like streng "båndtvang" som den eldste) får løpe løse varierer. De er mye løse under jakttreningen, som i perioder er mange ganger for uken, i tillegg til på enkelte av turene våre. Varierer hva vi gjør, men stort sett så er de i bånd deler av turen uansett for både å gå seg opp, og at de skal gå seg ned etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er omtrent ALLTID løs. Jeg ser ihvertfall ikke noe poeng i å ha hunden i bånd når jeg er på tur i skogen, og det ikke er noe annen grunn til å ha hunden i bånd selvfølgelig.

Senest idag tok jeg t-banen og hadde henne løs hele tiden, på perrongen (hmm det skrives vel litt annerledes??), inne på "toget" og hele veien hjem (på en gangsti).

Men nå har det seg sånn at vi driver med lydighet. Og ihvertfall i klasse 1 så er det lineføring. Men Tinka kan jo FVF og det er jo nøyaktig det samme, bare at hun har et kobbel festet løst i seg.

*klippe vekk tekst som ikke er nødvendig*

Nå synes jeg det er feil...Altså at Tinka er liten og søt ( :) ) synes ikke jeg gjør at hun kan gå løs på t-banen, toget, bussen osv. Fordi hun er en hund. En hund uansett kontroll eller str synes jeg faktisk ikke burde gå løs sånn i sentrum på slike folkefulle mengder. Det er mange som er redd hunder, mange som ikke kan røre hunder pga religion osv. Det er mange grunner for å holde hunden forsvarlig i bånd (uansett kontroll og str.) i en by/bymiljø. Altså jeg sitter en hund mindre fordi en person mente han hadde kontroll på bikkja på t-banen. På den andre siden var det en hendelse på lørdagen hvor min bittelille 6kgs valp var en morderhund i trening til å spise mennesker ifølge ei jente på trikken.

Vi har så mange jorder, sletter, eng og skoger å slippe hundene løs i, hvor de kan være løse, er ikke det nok?

Selvfølgelig skal man kunne trene på å gå løs og alt det der i bymiljø å, det kommer jeg til å. Men da skal jeg også fremheve det med ett dekken/vest på bikkja eller meg at vi trener. Slik at folk skjønner at dette er ikke vanlig, men at vi prøver å få kontroll på vår hund, sørge for at den ikke skal gjøre noe galt. :P

Mitt hele poeng er det at i bymiljø, steder hvor det er veldig mye mennesker og hva skal en si lite annvendelig å ha en hund løs. Så synes jeg folk skal væreså smarte at de putter hunden sin i bånd/sele uansett str, rase og kontroll man har på hunden :D

(er ikke bare til det TT, er litt generellt, men du skrev noe jeg kunne sitere og henvise som eks ;) )

Midt i Oslo, der vi bor, så er det båndtvang hele tiden, så her må vi gå i bånd. Vi går som regel 3 turer om dagen, ca 30 -1 time hver gang, så schæferen får mye lufting. Skulle gjerne latt han gå løs, men så er det slik at han liker ikke andre hannhunder (spesielt rottweilere og andre hannhunder, uansett om de er små eller store) så vil ikke ta sjangsen på at noen andre sine hunder blir skadet. Men han får lov til å springe i langline :P da får han 15 meter, istedet for 2 og boltre seg på :P tror han er fornøyd med det, virker hvertfall slikt...

Det synes jeg er merkelig, for etter hva jeg vet er det ikke båndtvang i Oslo utenom i den vanlige.

"4. Båndtvang for hund

Den ordinære båndtvangen gjelder fra 1. april til 20. august. Dyr er spesielt sårbare i forplantningstida og tida når de har fått avkom. Hunder kan ødelegge reir, skade fugleunger eller forstyrre rugende fugler så mye at hekkingen mislykkes. Det er også viktig at drektige elger og rådyr får ro og at kalvene ikke forstyrres i denne kritiske perioden. Hold derfor hunden din i bånd."

edit: Men jeg synes det er fint at du har dem i bånd i sentrum for det da :P

Hentet fra Oslo Kommune

Jeg veit.. Hunder burde egentlig avles sånn at de ikke har behov for å tisse eller bæskje mer enn en gang i døgnet :P

EDIT: ***** teite autosensur.. Hva slags skje er bæskje, egentlig :hmm:

Hehe, det har jeg lurt på lenge, men jeg skriver driter i stedetfor så lenge det er sånn.

Det samme gjør vi. Like viktig som alt annet. En annen ting jeg er fan av er å gå en liten tur i bånd før jeg slipper de løs. Da har de fått varmet seg opp og er ikke så utsatt for skader som om de skal løpe eksplosivt med en gang. På samme måte liker jeg å gå hundene litt ned etter løsløping også slik at de får roet seg litt og ikke går fra høyintensitet til null intensitet. Folk er for dårlig til å varme opp hundene generelt mener jeg...

Dette gjør jeg å :P Er ikke alltid jeg er like flink til det, men jeg gjør det :o

Ellers går jeg selvsagt veldig mye løs med Zaira om dagen, men om vi går i oslo sentrum, lillestrøm sentrum så går båndet på. Det er fordi det er folk, biler, lyder og mye mere å hilse på, bli skremt av, påkjørt av osv og vil da gjerne også utvise at det finnes ansvarlige hundeeiere og at i slikt tilfelle det skulle skje ennå mere innskrenkninger ift hunden at det forhåpentligvis ikke da vil antyde til alle :o (i'm living in a pink sky i know :o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine MÅ ikke gå x antall km for å komme seg på do, de gjør det helt fint i hagen og de, om jeg lar de. Jeg ser bare ikke noe poeng i at de skal bruke det halve målet med tomt vi har - hvor det står et hus - som do, dag ut og dag inn. Jeg syns heller ikke det er så innmari slitsomt å gå tur med hundene mine i bånd, at jeg ikke kan spandere på de tisserunden på fem minutter morgen og kveld.

Det er ikke hundemishandling å gå båndturer, liksom. Det er neppe noen ulempe for hundeeiere heller å måtte gå turer med bikkja si mer enn en gang om dagen..

Jeg kan fint gå 10 ganger om dagen med hunden min. Men det trenger jo ikke være med bånd? Og jeg ihvertfall NULL poeng i å ta å bære på båndet i 5 minutter til lille vofse har fått tisset. Da er det jo mye lettere å bare gå ut med en gang.

@ Bambi: Helt enig med deg der. Det er i sånne situasjoner jeg har Tinka i bånd. Byen, folkemengder osv. Glemte bare å spesifisere at dette var på Røa, lite folk på perrongområdet og omtrent INGEN på t-banen. (det er liksom de siste tre stoppene av banen).

Og hun fotfulgte meg jo mer enn hun gjør når hun er i bånd nesten. Men hadde dette vært kl 4, eller en mer folkefull tid.. da hadde jeg uten TVIL hatt henne i bånd.

Og for det andre mener jeg at det er veldig dumt at man ser på en 6kgs hund som liten og søt. Da er den liksom ikke så farlig!? Mens verdens snilleste og roligste GD er liksom verdens farligste, selvom miniatyrhunden biter barn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...