Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan legger dere ut "pølse spor"?


Renate A

Recommended Posts

Lurer på hvordan dere legger ut "pølse spor"? Hvor store mellomrom osv for en nybegynner hund og eier :innocent:

Og hvordan legger dere ut leker osv i skogen som hunden skal finne? Også nybegynner hund og eier :)

Jeg har prøvd meg frem med å legge ut småting i skogen hvor Chicka først får lukte på tingen også går jeg å legger den ut,mens hun må vente på start stedet, her er hun veldig flink og finner tingen med en gang (alt fra mobil, nøkkelknipe, klesklype hansker osv.)

Veldig fint om dere forklarer hvordan dere gjør disse to tingene, Chicka syntes det er kjempe gøy,men jeg føler at jeg trenger litt input om hvordan jeg gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundering burde man være flere personer for å trene, for i rundering skal hunden lete etter figuranter og sendes ut i terrenget den skal dekke fra noe som kalles "midtlinja" hvor hundefører står. Hvis hunden finner en figurant skal de melde (bringkobbel eller halsmelding) for å signalisere om funn.

Søk etter leker, gjenstander osv. kalles feltsøk - det går ut på at hunden skal dekke et område på 50 x 50m og komme inn med alle gjenstandene den finner og avlevere dem (i utgangsstilling)

Pølsespor er en måte å lære inn spor på - men det finnes haugevis av de, og man MÅ ikke ha mat i sporet. Jeg har brukt mest sluttgjenstander og gjenstander i sporet til My, og hun blir glad når hun finner slikt for hun vet det betyr at hun kan få ball eller godbiter hvis hun viser meg hva hun fant. :innocent:

Jeg syns man skal se på hvordan hunden faktisk går spor før man begynner å slenge godbiter i hytt og pine rundt i hele sporet. Har man en hund med veldig høy fart kan det sikkert være lurt en stund, men i mange tilfeller tror jeg det er bortkastet - for høy fart kommer ofte av en form for stress, og da er det sjeldent godbiter interesserer hunder så alt for hardt. Man kan legge godbiter i "depoer" rundt i sporet, f.eks etter vinkler, for å "belønne" disse. Og man kan legge godbiter her og der i begynnelsen av et spor hvis man er plaget med at hunden ikke fester seg på sporet fort nok.

Men, for mange hunder kan godbiter gi mer krøll enn hjelp - siden mange hunder vil begynne å gå godbitsøk (runde rundt i sporet og utenfor for å finne flere godbiter) osv.

Man må rett og slett studere sin egen hund og fundere på hva som kan fungere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lærte hvordan vi skulle legge spor. Tråkket godt og la et par biter på starten, så la vi en pølsebit i hvert tråkk, vippet opp foten, la en bit under og tråkket ned før jeg flyttet neste bein. La ikke så langt spor første gangen, en 30-50 meter. Og la et par depoer på 2-3 pølsebiter underveis i tilfelle hunden ble sliten, for da kunne vi avslutte ved et depot. I enden av sporet la vi også et depot og roste masse.

Så la vi ett spor til mens hundene hvilte. Da la vi noen biter på starten og 3-4 tråkk ut, gikk 4-6 korte skritt (gned beina litt i bakken liksom) så la vi en pølsebit i hvert tråkk noen skritt igjen, så noen skritt uten osv osv. I vinklene la jeg et depot og en bit i 3-4 tråkk ut. Depoer innimellom så man kan avslutte i tilfelle, eller for at hunden skal få premie for å gidde å fortsette. Så et depot i enden og rose masse.

Jeg liker ikke å slippe hundene der jeg legger spor for da går de plutselig bakspor, bakspor er ikke greit! Når hunden går spor går den med nesa godt nedi bakken. La hunden jobbe og ikke forstyrr. Tror de fleste gangene hunden går av sporet så er det førers feil. Jeg har sluttet å merke annet enn begynnelse og slutt på mine spor fordi jeg bare forvirret hunden med å titte etter merkene mine. Går hunden av sporet og ikke finner det igjen innen rimelighetens grenser så ta den tilbake der den hadde spor sist.

Det kan jo forsåvidt være leke den finner i enden av sporet.

Jeg har bare lagt ut leke en gang. Da tråkket jeg opp et område på ca 20x20 meter, et sted inni der la jeg leken. Hentet hunden og ba henne søke. Da gikk hun på overvær.

Øvelser som sporing med nesa nedi bakken og som går på overvær er visst ikke anbefalt å blande. De fleste lærer spor først. Har jeg hørt da. Det er jo snørrogførti trenere med like mange meninger, mange veier til Rom osv :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelser som sporing med nesa nedi bakken og som går på overvær er visst ikke anbefalt å blande. De fleste lærer spor først. Har jeg hørt da. Det er jo snørrogførti trenere med like mange meninger, mange veier til Rom osv :innocent:

Jeg tror de fleste hunder skjønner forskjellen på å bli sendt ut i et feltsøk og på å få gå et spor med sporsele og sporline og hele pakka. Under feltsøk kan man også bruke tjenestedekken for å signalisere hva den skal gjøre :) Samme i rundering, som også går på overvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste hunder skjønner forskjellen på å bli sendt ut i et feltsøk og på å få gå et spor med sporsele og sporline og hele pakka. Under feltsøk kan man også bruke tjenestedekken for å signalisere hva den skal gjøre :innocent: Samme i rundering, som også går på overvær.

Det er jo greit å kanskje lære de forskjellen før man begynner å mixe det? Jeg ville ikke lært inn begge deler med f.eks en hund som Dina, som mer enn gjerne vil løse problemer i sporet ved hjelp av overvær. Jeg er også forholdsvis nøye (ikke med Dina kanskje, hun blir jo aldri trent mot konkurranse, men med Emma var jeg nøye) på at det er visse rutiner vi følger før hunden settes på sporet, evt. feltet/runderingsløypa..

Men, til spørsmålet. Pølsespor er ganske enkelt, du starter med å legge et godbitdepot i sporstarten, så tar du en pølsebit (eller en annen godbit, om pølser blir for sterkt) i hvert fotspor du går. Sånn omtrent sånn:

aDSC_7577.jpg

Og i slutten så har du leke eller et nytt godbitdepot..

Så kutter du ned til f.eks annenhver, så sjeldnere - hvor fort man kutter det ut kommer jo an på hvor viktig det er at den søker i hvert eneste fotspor, hvor kjapt den skal gå, hvor fort den tar poenget, hvor sterkt det blir med belønning osv.. Sånn kjapt forklart..

Feltsøk, da tråkker du opp et felt hvor du har tenkt å legge ut ting. Et fullt feltsøk er 50X50 meter, men du må jo ikke ha så stort felt. Jeg foretrekker å ha smalere felt med helt ferske hunder, 10-15 meter bredt og 50 meter dypt - jeg vil jo helst at de skal søke rett ut fra meg, og jeg vil de skal søke så langt ut fra meg, men jeg har tenkt til å få brukt for feltsøk i konkurranse, har man ikke sånne planer så må man jo ikke pirke på bagateller som antall meter, søksmønster og sånt..

Men man tråkker feltet, sånn at hunden ikke kan gå spor til gjenstanden, for i feltsøk og rundering så skal hunden gå på overvær, og ikke velge å spore (bare for å være vanskelig). Det lønner seg å legge ut ting hunden faktisk gidder å hente i begynnelsen, så kan man avansere til andre ting etterhvert (men for alle del, om man har en hund som alt henter mobiltelefoner og nøkler, så er det jo bare å fortsette med sånne gjenstander! :) ). Om man skal pirke, skal hunden apportere gjenstandene, altså komme inn på plass med de og holde til du sier takk, men det kommer etterhvert, poenget er først og fremst å få hunden til å løpe ut og hente gjenstandene du har lagt ut..

Det kan være greit å huske på at hundene kan slå på steder gjenstandene har ligget før også, så man kan jo være litt grei og legge gjenstandene på de samme stedene hver gang.. Og passe på at man ikke går samme stien frem og tilbake, slik at det blir spor.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar!! :lol:

Jeg har ikke tråkket opp noen rute når jeg har gjemt ting i skogen, har bare bindt Chicka så hun ikke ser meg også har jeg gått og gjemt tingen som hun har fått sett og luktet på før jeg.

Deretter så går jeg og henter hun og hun sporer enten løs eller i bånd, ser at å la hun spore løs ksnakje er nybegynner feil, eller er det ok? Hun ruser ikke avgårde fra meg.

Jeg begynte med å gjemme en liten knute som hun liker godt, så har jeg gjemt litt pinner (i mangel på noe i lommene som hun kan spore opp) og da det gikk bra så begynte jeg på mobil, nøkkelknipe, klesklyper osv...

Hun kommer alltid på plass og leverer når jeg sier takk (nesten alltid, noen ganger er hun litt "slapp i kjeften).

Nå skal vi jammen begynne å trene på dette som jeg har lært her, tusen takk!!

Nb; hvor mange spor eller gjenstander lar dere hunden gå på en økt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...