Gå til innhold
Hundesonen.no

Forventet levealder på din rase?

ipadda

Recommended Posts

Skrevet

På greys ligger det rundt 11-13 år. har hørt om mange som har blitt både 12 og 13.

På dobbere er den lavere, og jeg har hørt at gjennomsnitts levealder er 9,5 år. Det er bra hvis de blir 10 og mer. Har inntrykk av at fra 6-7 års alderen er det flere som faller fra. Mange pga sykdom. (ut ifra hva jeg har sett og hørt via andre raseforum)

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Litt OT, men begynte plutselig å tenke på noe... Er det noen som har en anelse om hva levealderen på ulver ligger på? Det hadde jo vært litt interessant å vite. :)

"Ulver blir opptil 14-17 år i fangenskap, men den gjennomsnittlige levealder i vill tilstand er atskillig lavere pga. høy dødelighet i det første leveåret, hvor 50 prosent av alle individer dør. "

"Dødeligheten hos ulv er selv i dag hele 50% det første leveåret - og gjennomsnittlig levealder bare 4.5 år for de ulvene som er så heldig (les: dyktig) og overleve sine to første leveår."

"I villmarka er vanleg levealder 6–9 år, men ulvar i fangenskap kan nå ein alder på 16 år."

:D

Skrevet

Oppdretterne på den Golden hunden jeg har nå sa at om hunden hold seg frisk og rask frem til 7. års alder, ble hunden som regel gammel. Vet ikke om det stemmer, men hun har i hvertfall drevet med golden i 35-36.år.

Ellers har jeg også hørt om 12-15.år på Golden Retriever.

Men vet at oppdretter har/hatt hunder over 15.ÅR.

Skrevet

De to tidligere schäferene vi har hatt ble henholdvis 14 og 13 år. 14-åringen var frisk i kroppen, men døv de siste mnd og ble helt plutselig lam (over natten). 13-åringen fikk epilepsi det siste halve leveåret, men var helt frisk før dette.

Marko (schäfer),som vi fremdeles har, blir 13 år i april. Han har helt klart vondt her og der og hinker rundt. Men har er veldig blid og fornøyd, selv om han sover mye. Dagene går opp og ned... Jeg mener han godt kunne sluppet før denne vinteren og kulda, men moren min vil ikke ta han så lenge han ikke blir verre. Han har liksom vært like dårlig det siste året... Det er ikke lett å vite når man skal ta det tunge valget!¨

Alle våre 3 schäfere har vært friske til rundt 12-års alderen, men forventet levealder kan jo diskuteres. Når det er snakk om forventetlevealder er det jo egentlig vanskelig å si, da det er få som dår naturlig!

Border Collie forventer jeg at er frisk til den er 13-15 år. De fleste 11-12-åringene jeg kjenner er like spreke som når de var 4!

Skrevet

"Ulver blir opptil 14-17 år i fangenskap, men den gjennomsnittlige levealder i vill tilstand er atskillig lavere pga. høy dødelighet i det første leveåret, hvor 50 prosent av alle individer dør. "

"Dødeligheten hos ulv er selv i dag hele 50% det første leveåret - og gjennomsnittlig levealder bare 4.5 år for de ulvene som er så heldig (les: dyktig) og overleve sine to første leveår."

"I villmarka er vanleg levealder 6–9 år, men ulvar i fangenskap kan nå ein alder på 16 år."

:D

Takk for faktaen! :D Det kunne jeg sikkert googlet meg frem til, men mye mer behagelig å bare få det servert slik :)

Litt "skuffende" å lese at ulvene bare blir max 17år, og da i fangenskap. Jeg hadde kanskje et lite håp om at ulvene skulle bli minst 30år og at vi kanskje kunne lært noe (mer) av ulvene og utvikle i hundene våre. Men da er jo ulver enda bare en sunn versjon av alle verdens hunder, og ikke noe supervesen som blir 2 ganger eldre enn en hund. De blir bare like gamle som en sunn og frisk middels stor hund kan bli. *småskuffa*

Nå slutter jeg å bable om svada her tror jeg :D

Skrevet

Siden jeg har blandig så slår jeg sammen ca alder på begge rasene hennes;Forventet levealder er da altså minst 25 år!Klart hun blir det er jo det minste man kan forlange vel? :)

Skrevet

Det var vist en papillon i statene som ble 30 år. En jeg vet om hadde en papillon som ble 18 værtfal, men gjennomsnittsalderen er vel rundt 13-16.

Det samme gjelder jo da Phalene.. der ble faktisk Tinka sin farmor 18 tror jeg.. så forhåpentligvis har hun noen supre gener! :)

Skrevet

Bullmastiff er 6-10 år. Baghera blir 9 i år. :)

Etter det jeg så av veteran-Baghera i Letohallen så ligger han an til minst 10år til.Basta!! :D

Skrevet

Den eldste gårdshunden i sverige (per dags dato) ble 20år 10.februar. Jeg vet om dansker som slår det og :) Prikken her ble 10år i år, vi merker ikke forskjell på henne og de på 2-3-4 år.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...