Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvitløk


Artemis

Recommended Posts

Hundene mine har fått i seg hvitløk gjennom matrester o.l. tidligere, men i dag fikk jeg høre fra en jeg kjenner at det omtrent var et under at hunden min var i live, fordi hvitløk er giftig for hunder...?

Er det noe hold i denne påstanden? Jeg har da hørt at hvitløk blir anbefalt å gi mot flått?

Hunden min fikk i seg hvitløk senest i går, og er fortsatt sprell levende... Blir jo ikke klok. "Alt" er visst giftig for hunder nå om dagen. Sjokolade, tannpasta, druer, rosiner, løk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, uff' da. Da skulle vell mange hunder ha blitt forgiftet i og med at de selger hvitløkstabletter til hund mot flått. Zorba har spiste (gutten spiser det han, må du kjønne!) hvitløk gjennom matrester i alle de år han også, men fortsatt frisk som en fisk. I sommer fikk jeg anbefalt og finhakke hvitløk og ha i maten til bikkjene mot flåtten, så de fikk det i maten sin de, og de lever da enda :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min fikk i seg hvitløk senest i går, og er fortsatt sprell levende... Blir jo ikke klok. "Alt" er visst giftig for hunder nå om dagen. Sjokolade, tannpasta, druer, rosiner, løk osv.

Husk at den ikke skal løpe etter tennisballer, helst ikke gå på asfalt, ikke gå i trapper før alder 3 år, ikke spise tørrfor, ikke spise menneskemat, helst skal den ha dekken i hist og pist tider og så videre... :icon_confused: Moderne hundehold 'ække som før, shø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at den ikke skal løpe etter tennisballer, helst ikke gå på asfalt, ikke gå i trapper før alder 3 år, ikke spise tørrfor, ikke spise menneskemat, helst skal den ha dekken i hist og pist tider og så videre... :icon_confused: Moderne hundehold 'ække som før, shø.

Rart med det, disse porselenshundene våre :icon_confused:

Her var det en hund som hadde f.eks. druer som en av sine favorittgodbiter, og fikk varmebehandlede ben(kylling, sau ++) støtt og stadig. Det er vel for et mirakel å regne at den ble gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine har fått i seg hvitløk gjennom matrester o.l. tidligere, men i dag fikk jeg høre fra en jeg kjenner at det omtrent var et under at hunden min var i live, fordi hvitløk er giftig for hunder...?

Er det noe hold i denne påstanden? Jeg har da hørt at hvitløk blir anbefalt å gi mot flått?

Hunden min fikk i seg hvitløk senest i går, og er fortsatt sprell levende... Blir jo ikke klok. "Alt" er visst giftig for hunder nå om dagen. Sjokolade, tannpasta, druer, rosiner, løk osv.

Hvitløk er ikke farlig for hund (selvfølgelig vil det ha konsekvenser for overeting, men dem ekke så gærne.. bare spør sofus :icon_confused: ) Det er vanlig løk som er farlig for hund :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløk er ikke farlig for hund (selvfølgelig vil det ha konsekvenser for overeting, men dem ekke så gærne.. bare spør sofus :icon_confused: ) Det er vanlig løk som er farlig for hund :icon_confused:

Må presisere at det det var snakk om hvitløk, og vedkommende blandet ikke med vanlig løk.

Men vanlig løk har nå i hvert fall hundene våre spist med jevne mellomrom opp gjennom årene, uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må presisere at det det var snakk om hvitløk, og vedkommende blandet ikke med vanlig løk.

Men vanlig løk har nå i hvert fall hundene våre spist med jevne mellomrom opp gjennom årene, uten problemer.

Ja og bikkja til morra mi har spist sjokolade mengder uten like i 10 år uten å ha død.. men på den andre siden så mistet veninna mi bikkja si som 6mnd valp fordi den hadde fått tak i en 200gr sjokoladeplate... ALT med forskjellige reaksjon og individforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at den ikke skal løpe etter tennisballer, helst ikke gå på asfalt, ikke gå i trapper før alder 3 år, ikke spise tørrfor, ikke spise menneskemat, helst skal den ha dekken i hist og pist tider og så videre... :hmm: Moderne hundehold 'ække som før, shø.

:lol: :lol: :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hovedgrunnen til at alle disse tingene er farlig for hund er vel at det er ting det er vanlig at hunder for en allergisk reaksjon på?

Jeg kjenner ett utall jakthunder som får en bit eller to med melkesjokolade på tur, men det er jo langt igjen dit til en plate mørk sjokolade (er jo kakaoen som er farlig for hundene, ikke sjokoladen). Selv har jeg ikke hørt at hvitløk er giftig, men man får vel ta alt med måte sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk oss mennesker som er unntaket når det gjelder mange "matvarer", ikke hundene/kjæledyrene våre. Av ting vi mennesker tåler (noenlunde hvertfall), men som ikke kjæledyrene våre har spesielt godt av er bl.a løk (alle løkplanter), kakao og melk. Hos melk er det laktose (dyrene har ikke laktase etter avvenningsalder) og hos løk er det også et stoff de inneholder dyrene ikke klarer å håndtere i kroppen (husker ikke hva det heter).

Nyere forskning bekrefter faktisk at løk ikke er heldig, ikke for hund og heller ikke for hest, som begge har pleid å få hvitløk som tilskudd i fôret.

Mulig dette står i linkene over, jeg har ikke lest dem, sorry.. :ahappy:

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipsy, mamma sin Cocker har fått både løk og hvitløk i massevis. Det skal da sies at hun har leverproblemer, men hun spiser nå alt mulig annet også, så hva lever problemene kommer av er uvist. Jeg syns også det kommer stadig opp nye ting som er giftig og farlig. Jeg gir hundene druer av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk oss mennesker som er unntaket når det gjelder mange "matvarer", ikke hundene/kjæledyrene våre. Av ting vi mennesker tåler (noenlunde hvertfall), men som ikke kjæledyrene våre har spesielt godt av er bl.a løk (alle løkplanter), kakao og melk. Hos melk er det laktose (dyrene har ikke laktase etter avvenningsalder) og hos løk er det også et stoff de inneholder dyrene ikke klarer å håndtere i kroppen (husker ikke hva det heter).

Nyere forskning bekrefter faktisk at løk ikke er heldig, ikke for hund og heller ikke for hest, som begge har pleid å få hvitløk som tilskudd i fôret.

Mulig dette står i linkene over, jeg har ikke lest dem, sorry.. :wub:

Mvh Cecilie

Løk er faktisk giftig for mennesker også. Poenget er at det må veldig store mengder til for at det skal være farlig.

Et menneske vil aldri orke å få i seg så mye at det blir giftig, de fleste hunder vil heller ikke det, men så har vi jo også de hundene som sluker alt helt. Så derfor er løk på "giftig listen" til hund.

Godt mulig det er slik du sier at hunder tåler det stoffet som du nevner, dårligere enn oss mennesker, men det er helt klart mange av tingene på "giftig listen" til hunder, ikke er så farlige for dem egentlig.

Alt med måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I en valpebrosjyre fra Hills så står det faktisk "rosiner, druer, løk og hvitløk kan være farlig for hunder". Leste det her om dagen.

Hunden min har fått i seg alle fire tingene, og jeg har virkelig aldri vurdert å bekymre meg over det tidligere altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en valpebrosjyre fra Hills så står det faktisk "rosiner, druer, løk og hvitløk kan være farlig for hunder". Leste det her om dagen.

Hunden min har fått i seg alle fire tingene, og jeg har virkelig aldri vurdert å bekymre meg over det tidligere altså...

Jeg tror egentlig det handler om mengder. Overdose er aldri sunt av noe som helst, mens noen råvarer er skal det mindre doser til før gir utslag enn andre. Legg merke til hva jeg uthevet her, "kan". Det er dermed ikke gitt at det er farlig, men det er mulig at noen hunder vil reagere på det (sterkere enn andre).

De færreste fôrer vel hundene sine på druer, hvitløk, rosiner, løk og sjokolade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...