Gå til innhold
Hundesonen.no

Må hunden være NUCH for å bli SUCH?


Blondiemamma

Recommended Posts

Blondie er fullcertet, men ikke gammel nok til å bli champion.. (Blir 2 år 11 desember) Vi har planer om å stille på My dog i Göteborg i Januar.. Er det sånn at hvis Blondie er NUCH så blir hun også SUCH om hun får certet? og hva om hun enda ikke er NUCH, hviler da det svenske certet til hun blir NUCH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie er fullcertet, men ikke gammel nok til å bli champion.. (Blir 2 år 12 desember) Vi har planer om å stille på My dog i Göteborg i Januar.. Er det sånn at hvis Blondie er NUCH så blir hun også SUCH om hun får certet? og hva om hun enda ikke er NUCH, hviler da det svenske certet til hun blir NUCH?

Dersom hunden allerede er NUCH (gjelder for din rase) holder det med ett cert etter fyllte 2 år. Men om den ikke er NUCH må du nok belage deg på å ta 3 cert, eller bli champion før du får cert i Sverige...

Det står - så vidt jeg kan se - ingenting om hvilende cert i SKKs regler.

http://kennet.skk.se/skk/?id=723&sprak=sv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Takk Roma.. Vi har jo muligheten for å ta championatet på letohallen i romjula, men vi vil jo ikke gå championatet bekreftet fra NKK på så kort tid, men spiller det noen rolle??

Joda, så lenge du "søker" om championatet så snart du har fått det (jeg gjorde det samme dagen da Roma fikk sitt) er det bare snakk om dager før det er bekreftet. Så jeg tror ikke det skal ha noe å si, er bare å gi beskjed til ringsekretær når du kommer på utstillingen i Sverige det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske cert er hvilende, så om du tar et cert i Sverige uten å være N UCH så får du dobbel tittel den dagen hunden blir N UCH her hjemme.

Så FLOTT! Da slipper vi å stresse med den utstillingen i romjula :) Nå tviler jeg på at dyret får noe cert i Sverige altså, men greit å vite om reglene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis om atte dersomatte pelsen får certet på My dog, går det automatisk at hun blir NSUCH den dagen hun tar championatet, eller må man søke inn til til både NKK og SKK eller hvordan fungerer dette? (ikke hatt så god hund før jeg, så ikke vært oppi dette .. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis om atte dersomatte pelsen får certet på My dog, går det automatisk at hun blir NSUCH den dagen hun tar championatet, eller må man søke inn til til både NKK og SKK eller hvordan fungerer dette? (ikke hatt så god hund før jeg, så ikke vært oppi dette .. hehe)

Hvis Blondie blir champion i romjula, og hun tar svensk cert i Göteborg, blir hun svensk champion da selv om du ikke har fått søkt om det norske enda, eller har bekreftelsen klar. (Ser du spurte om det lenger opp). Om hun så ble norsk champion på lørdag og NKK ikke leser mail før mandag, blir hun svensk champion med et cert på søndag. Du har premering og alder, det er det som teller.

Når Blondie blir norsk champion, søker du NKK om tittelen.

Hvis Blondie får et svensk cert, søker du SKK om tittel, men de TROR jeg trenger bekreftelse på at hun er norsk for å kunne gi tittelen på grunnlag av kun ett svensk cert (du kan jo bli svensk champion med tre svenske cert uten å være norsk champion). Når du får bekreftelsen fra SKK, sender du denne til NKK så de får lagt tittelen inn i sitt system. Var i hvert fall slik sist jeg var borti slike titler.

Og, for å flisespikke - Blondie er ikke fullcertet, da fullcertet er en benevnelse brukt på raser som oppnår tilstrekkelig antall cert og deretter ikke får lov til å motta flere pga manglende oppfylt eksterne krav for championat (brukskrav, jaktkrav) - dachs, jakthundene i gruppe 5 og de fleste i gruppe 7 får ikke motta flere cert enn de trenger, da går certet videre. Men en DS kan ta imot hundrevis av cert. Om den ikke får det store, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Emma :) Jeg trodde det het fullcertet når hun har alle certene hun trenger for å bli champion, men ikke er gammel nok jeg.. men ok.. Hun har i hvertfall to små cert, 1 NKK cert og 1 Cacib :)

Strengt tatt har hun jo ikke alle certene hun trenger - hun må ha ett etter fylte 24 måneder også.

I utstillingsreglene er fullcertet et eget begrep, og brukes som sagt om hunder som oppfyller alle eksteriøre krav for championat, men ikke får tittelen pga manglende jakt-/brukspremiering. De kan dermed bli beste hannhund/tispe, men cert'et går videre til nestemann som ikke er fullcertet.

*utstillingsnerd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt har hun jo ikke alle certene hun trenger - hun må ha ett etter fylte 24 måneder også.

I utstillingsreglene er fullcertet et eget begrep, og brukes som sagt om hunder som oppfyller alle eksteriøre krav for championat, men ikke får tittelen pga manglende jakt-/brukspremiering. De kan dermed bli beste hannhund/tispe, men cert'et går videre til nestemann som ikke er fullcertet.

*utstillingsnerd*

Litt off topic, men allikevel ikke - hvis en fullcertet hund oppnår de kravene som trengs for å bli champion (bruks-/jaktpremiering), blir den da automatisk utstillingschampion (så lenge man søker altså), eller må man ta enda et cert etter at man har tatt brukspremieringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men allikevel ikke - hvis en fullcertet hund oppnår de kravene som trengs for å bli champion (bruks-/jaktpremiering), blir den da automatisk utstillingschampion (så lenge man søker altså), eller må man ta enda et cert etter at man har tatt brukspremieringen?

Si at en engelsk setter har fått sine tre cert, men mangler tilstrekkelig jaktpremiering for å få championat (de må vel ha jaktpremie for å kunne ta cert overhode, men må ha førstepremie for å få championat - trur eg, detaljene kan brukes som eksempler) - i det øyeblikk hunden får sin førstepremie i jakt, utløser det automatisk utstillingschampionatet - så sant det er de tre certene den trenger, altså minst et storcert og minst et tatt etter 24 måneder. Fullcertet betyr at den har de certene den trenger og ikke har lov til å motta flere, det er i andre konkurransegrener den må satse for å komme videre.

Så for de som lurer på om de skal krysse av for fullcertet når de melder på elektronisk - cirka 80 prosent av dere kan drite i den knappen, for dere har ikke raser som kan bli fullcertet. Vi som ikke har jakthunder har hunder som vinner (mange) cert, eller så er de championer. Men de er aldri fullcertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg er imponert over alt du kan, Emma! :)

Både leste og skjønte alt, selv om jeg overhodet ikke har hund det er i nærheten av relevant for! :)

Jeg er autorisert ringsekretær, så jeg skal jo kunne mye av dette.

Også er jeg litt over gjennomsnittlig interessert i utstilling, og har vært på et par i løpet av årene... :)

Men, godt at kunnskapen kan videreformidles forståelig, takk for tilbakemelding på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er autorisert ringsekretær, så jeg skal jo kunne mye av dette.

Også er jeg litt over gjennomsnittlig interessert i utstilling, og har vært på et par i løpet av årene... :)

Men, godt at kunnskapen kan videreformidles forståelig, takk for tilbakemelding på det!

Emma er og forblir min utstillingsguru! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knis, da setter jeg det på CV'n neste gang jeg skal søke jobb!

Lurt :)

Men du...

Svenske hunder må jo ta et stort cert for at det skal telle til N UCH hvis de allerede er S UCH. Vi nordmenn kan jo bare ta et cert på en hvilken som helst utst i Sverige og det vil telle til S UCH (så lenge alderskravet er oppnådd seff).

Hva da om en norskeid hund tar S UCH først og så etterpå får et lite i Norge, vil det da telle til N UCH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt :)

Men du...

Svenske hunder må jo ta et stort cert for at det skal telle til N UCH hvis de allerede er S UCH. Vi nordmenn kan jo bare ta et cert på en hvilken som helst utst i Sverige og det vil telle til S UCH (så lenge alderskravet er oppnådd seff).

Hva da om en norskeid hund tar S UCH først og så etterpå får et lite i Norge, vil det da telle til N UCH?

Nei. Om den er S u Ch (uansett hvor eier er bosatt) må den ta stor-certet for å ta det norske championatet.

Enkel regel: Ingen (hverken norske eller utenlandske) vil kunne bli N u Ch uten det norske "stor" certet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...