Gå til innhold
Hundesonen.no

Må hunden være NUCH for å bli SUCH?

Blondiemamma

Recommended Posts

Blondie er fullcertet, men ikke gammel nok til å bli champion.. (Blir 2 år 11 desember) Vi har planer om å stille på My dog i Göteborg i Januar.. Er det sånn at hvis Blondie er NUCH så blir hun også SUCH om hun får certet? og hva om hun enda ikke er NUCH, hviler da det svenske certet til hun blir NUCH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie er fullcertet, men ikke gammel nok til å bli champion.. (Blir 2 år 12 desember) Vi har planer om å stille på My dog i Göteborg i Januar.. Er det sånn at hvis Blondie er NUCH så blir hun også SUCH om hun får certet? og hva om hun enda ikke er NUCH, hviler da det svenske certet til hun blir NUCH?

Dersom hunden allerede er NUCH (gjelder for din rase) holder det med ett cert etter fyllte 2 år. Men om den ikke er NUCH må du nok belage deg på å ta 3 cert, eller bli champion før du får cert i Sverige...

Det står - så vidt jeg kan se - ingenting om hvilende cert i SKKs regler.

http://kennet.skk.se/skk/?id=723&sprak=sv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Takk Roma.. Vi har jo muligheten for å ta championatet på letohallen i romjula, men vi vil jo ikke gå championatet bekreftet fra NKK på så kort tid, men spiller det noen rolle??

Joda, så lenge du "søker" om championatet så snart du har fått det (jeg gjorde det samme dagen da Roma fikk sitt) er det bare snakk om dager før det er bekreftet. Så jeg tror ikke det skal ha noe å si, er bare å gi beskjed til ringsekretær når du kommer på utstillingen i Sverige det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenske cert er hvilende, så om du tar et cert i Sverige uten å være N UCH så får du dobbel tittel den dagen hunden blir N UCH her hjemme.

Så FLOTT! Da slipper vi å stresse med den utstillingen i romjula :) Nå tviler jeg på at dyret får noe cert i Sverige altså, men greit å vite om reglene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis om atte dersomatte pelsen får certet på My dog, går det automatisk at hun blir NSUCH den dagen hun tar championatet, eller må man søke inn til til både NKK og SKK eller hvordan fungerer dette? (ikke hatt så god hund før jeg, så ikke vært oppi dette .. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis om atte dersomatte pelsen får certet på My dog, går det automatisk at hun blir NSUCH den dagen hun tar championatet, eller må man søke inn til til både NKK og SKK eller hvordan fungerer dette? (ikke hatt så god hund før jeg, så ikke vært oppi dette .. hehe)

Hvis Blondie blir champion i romjula, og hun tar svensk cert i Göteborg, blir hun svensk champion da selv om du ikke har fått søkt om det norske enda, eller har bekreftelsen klar. (Ser du spurte om det lenger opp). Om hun så ble norsk champion på lørdag og NKK ikke leser mail før mandag, blir hun svensk champion med et cert på søndag. Du har premering og alder, det er det som teller.

Når Blondie blir norsk champion, søker du NKK om tittelen.

Hvis Blondie får et svensk cert, søker du SKK om tittel, men de TROR jeg trenger bekreftelse på at hun er norsk for å kunne gi tittelen på grunnlag av kun ett svensk cert (du kan jo bli svensk champion med tre svenske cert uten å være norsk champion). Når du får bekreftelsen fra SKK, sender du denne til NKK så de får lagt tittelen inn i sitt system. Var i hvert fall slik sist jeg var borti slike titler.

Og, for å flisespikke - Blondie er ikke fullcertet, da fullcertet er en benevnelse brukt på raser som oppnår tilstrekkelig antall cert og deretter ikke får lov til å motta flere pga manglende oppfylt eksterne krav for championat (brukskrav, jaktkrav) - dachs, jakthundene i gruppe 5 og de fleste i gruppe 7 får ikke motta flere cert enn de trenger, da går certet videre. Men en DS kan ta imot hundrevis av cert. Om den ikke får det store, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Emma :) Jeg trodde det het fullcertet når hun har alle certene hun trenger for å bli champion, men ikke er gammel nok jeg.. men ok.. Hun har i hvertfall to små cert, 1 NKK cert og 1 Cacib :)

Strengt tatt har hun jo ikke alle certene hun trenger - hun må ha ett etter fylte 24 måneder også.

I utstillingsreglene er fullcertet et eget begrep, og brukes som sagt om hunder som oppfyller alle eksteriøre krav for championat, men ikke får tittelen pga manglende jakt-/brukspremiering. De kan dermed bli beste hannhund/tispe, men cert'et går videre til nestemann som ikke er fullcertet.

*utstillingsnerd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt har hun jo ikke alle certene hun trenger - hun må ha ett etter fylte 24 måneder også.

I utstillingsreglene er fullcertet et eget begrep, og brukes som sagt om hunder som oppfyller alle eksteriøre krav for championat, men ikke får tittelen pga manglende jakt-/brukspremiering. De kan dermed bli beste hannhund/tispe, men cert'et går videre til nestemann som ikke er fullcertet.

*utstillingsnerd*

Litt off topic, men allikevel ikke - hvis en fullcertet hund oppnår de kravene som trengs for å bli champion (bruks-/jaktpremiering), blir den da automatisk utstillingschampion (så lenge man søker altså), eller må man ta enda et cert etter at man har tatt brukspremieringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men allikevel ikke - hvis en fullcertet hund oppnår de kravene som trengs for å bli champion (bruks-/jaktpremiering), blir den da automatisk utstillingschampion (så lenge man søker altså), eller må man ta enda et cert etter at man har tatt brukspremieringen?

Si at en engelsk setter har fått sine tre cert, men mangler tilstrekkelig jaktpremiering for å få championat (de må vel ha jaktpremie for å kunne ta cert overhode, men må ha førstepremie for å få championat - trur eg, detaljene kan brukes som eksempler) - i det øyeblikk hunden får sin førstepremie i jakt, utløser det automatisk utstillingschampionatet - så sant det er de tre certene den trenger, altså minst et storcert og minst et tatt etter 24 måneder. Fullcertet betyr at den har de certene den trenger og ikke har lov til å motta flere, det er i andre konkurransegrener den må satse for å komme videre.

Så for de som lurer på om de skal krysse av for fullcertet når de melder på elektronisk - cirka 80 prosent av dere kan drite i den knappen, for dere har ikke raser som kan bli fullcertet. Vi som ikke har jakthunder har hunder som vinner (mange) cert, eller så er de championer. Men de er aldri fullcertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg er imponert over alt du kan, Emma! :)

Både leste og skjønte alt, selv om jeg overhodet ikke har hund det er i nærheten av relevant for! :)

Jeg er autorisert ringsekretær, så jeg skal jo kunne mye av dette.

Også er jeg litt over gjennomsnittlig interessert i utstilling, og har vært på et par i løpet av årene... :)

Men, godt at kunnskapen kan videreformidles forståelig, takk for tilbakemelding på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er autorisert ringsekretær, så jeg skal jo kunne mye av dette.

Også er jeg litt over gjennomsnittlig interessert i utstilling, og har vært på et par i løpet av årene... :)

Men, godt at kunnskapen kan videreformidles forståelig, takk for tilbakemelding på det!

Emma er og forblir min utstillingsguru! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knis, da setter jeg det på CV'n neste gang jeg skal søke jobb!

Lurt :)

Men du...

Svenske hunder må jo ta et stort cert for at det skal telle til N UCH hvis de allerede er S UCH. Vi nordmenn kan jo bare ta et cert på en hvilken som helst utst i Sverige og det vil telle til S UCH (så lenge alderskravet er oppnådd seff).

Hva da om en norskeid hund tar S UCH først og så etterpå får et lite i Norge, vil det da telle til N UCH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt :)

Men du...

Svenske hunder må jo ta et stort cert for at det skal telle til N UCH hvis de allerede er S UCH. Vi nordmenn kan jo bare ta et cert på en hvilken som helst utst i Sverige og det vil telle til S UCH (så lenge alderskravet er oppnådd seff).

Hva da om en norskeid hund tar S UCH først og så etterpå får et lite i Norge, vil det da telle til N UCH?

Nei. Om den er S u Ch (uansett hvor eier er bosatt) må den ta stor-certet for å ta det norske championatet.

Enkel regel: Ingen (hverken norske eller utenlandske) vil kunne bli N u Ch uten det norske "stor" certet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...