Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannhelse


Artemis

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle spørre litt generelt om tannhelse jeg. Ser jo at det er mange produkter ute på markedet for å sørge for friske og fine tenner, samt at jeg ser at det er mange hunder inne hos "tannlegen". Av dem så er det større hyppighet av noen raser enn andre, i hvert fall av det jeg har sett, så jeg tenkte at jeg skulle høre litt her inne også.

Hvilken rase er hunden din?

Hvor gammel er den?

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din? Dvergschnauzer hvit

Hvor gammel er den? straks 2 år

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer? Ja, hun får endel.. Liten hund, lite hode og små tenner... :)

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling? Nei

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse? Tannpuss, denta stix, griseører pluss at hun kun får tørrforet sitt tørt og aldri mye menneskemat og sånt (hender jo vi blander i tørrforet men, generelt sett...)

Synes du at produktene du evt. bruker virker? Eneste som virkelig funker er faktisk å pusse tennene og bruke tannskrape

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse? tja.. Ikke sikker, men er sikkert endel, Det er jo miniatyrer

Har du noen gode "tanntips" å dele Venn hunden fra den er valp til å pusse tenner.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

Dalmatiner

Hvor gammel er den?

19 mnd (eller ett og et halvt da)

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Ikke i det hele tatt

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Nei

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

Han får en denta stix hver dag

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

Er ikke godt å si, egentlig. Var en periode der han ikke fikk det (glemte å gi/kjøpe osv), og var ikke noen forskjell... eller, han hadde faktisk litt dårligere ånde, men det hadde nok noe med at han fikk friskies et par uker.

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Det har jeg ikke hørt noe om, tror ikke det nei.

Har du noen gode "tanntips" å dele?

At tørrfôret ikke bløtes opp er bra for tennene iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

whippet/lundehund

Hvor gammel er den?

4/9 år

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

nei/nei

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

nei/nei

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

Har brukt plaque-off i perioder, skraper ved behov + at de får en del tyggeting (mest griseører)

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

Tja... Skrapinga virker i hvert fall...

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

whippet: nei, men har vært borti et par stykker som har hatt dårlige tenner

lundehund: ikke meg bekjent, i hvert fall

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Mnja... Synes i hvert fall tidvis skraping funker helt fint, selv om det ikke virker å være helt stuereint for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

Cavalier King Charles Spaniel

Hvor gammel er den?

Han ble 2 år og 7,5mnd

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Nei han var aldri det. Kritthvitt smil :)

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling? 

Nei, nei og nei

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

Han pleide å få dentastix ofte, men mest som godbit egentlig og avogtil som åndeforbedrende.

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

må jo funke på ett vis tydeligvis :)

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Det vet jeg egentlig ikke. har ærlig talt ikke fått med meg så mye rundt det.. men så er dem flinke til å holde ting hemmelig å da...  :o

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Jeg råforet med V&H, hjerter, lever, grisehaler, bein, tunger osv osv. og hadde dentastix.. vet det hjelper mange.. så kan vel hatt noe for seg for Sofsen å ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

papillon,cocker,chihuahua og blanding

Hvor gammel er den?

2-3-9 og 12 år

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

nei

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

papillonen og cockeren var å fikk fjernet tannstein rett etter jeg overtok dem,ellers har de aldri hatt behov for det.

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

bruker plaque off og pusser tennene en gang i blant på dem

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

ja siden de ikke har problemer med tennene så

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Miniatyrhunder sies jo ofte å fort få tannstein,men har ikke problem med det her

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Sunn og god mat må det vel bli,og så syns jeg plaque off virker veldig bra,en tannpuss i ny og ne er vel heller ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

Collie langhåret

Hvor gammel er den?

Litt over et år

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Nei, ser jeg at det begynner å feks legge seg bittelitt belegg så fjerner jeg det selv med engang.

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Nei

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

Nei

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Nei? Tror ikke det.

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Fjerne tannstein er lett å gjøre selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

Australian Shepherd

Hvor gammel er den?

18 mnd

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Hun har hatt tannsten på de bakerste jekslene.. Nå er det nesten ikke noe igjen..

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Nei

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

Pusser tenner, har PlaqueOff i fòret og gir tyggebein.

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

Tannpuss og PlaqueOff har gitt tydelig effekt. PlaqueOff'en har bidratt til å fjerne mye av tannstenen hun hadde. Tannpussen gir bedre ånde..

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Det er jeg usikker på, men utifra noen bilder jeg har sett ser det ut til at tannsten og gule tenner er ganske vanlig...Men som sagt jeg er usikker..

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Bruk PlaqueOff i fòret, spesielt om man fòrer på våtfòr som V&H. PlaqueOff ga gode resulteter på min hund! Og puss tennene, da slipper man strek bikkjepust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

Korthåret Vorstehhund

Hvor gammel er den?

2, snart 3 år

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Tror ikke det

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Tror ikke det

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

Tyggebein

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

Er ikke sikker

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Tror ikke det

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Tror ikke det

Haha, jeg vet ikke så mye om tennene til Embla ser det ut til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

Hvit gjeter

Hvor gammel er den?

snaart 2,5 år

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Nei

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Ikke det heller nei.

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

Plaque off, og tyggebein, denta sticks

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

ja, alt sammen faktisk

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Tror ikke det?

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Er vel skrevet endel over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

Border collie

Hvor gammel er den?

6 år

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Hun er veldig plaget med tannstein, men jeg klarer å holde tannsteinen borte.

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Ja, det har hun. Hun var hos dyrlegen en gang i halvåret frem til jeg begynte med tiltak.

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

Da hun passerte 4 år begynte jeg å pusse over tennene hennes annenhver dag med tannpasta beregnet på hund. Etter hver tannpuss får hun som belønning lov til å slikke litt på bucadog oralpastaen som vi har. Utenom dette får hun plaque off i maten morgen og kveld. I tillegg har hun fri tilgang på tyggebein. Etter at jeg begynte med dette har hun ikke hatt behov for å dra til dyrlegen på grunn av tennene :)

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

Jeg syns det jeg bruker fungerer bra. I og med at frøkna har tenner som er rene og fine.

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Ikke det jeg veit om.

Har du noen gode tanntips?

Man må nesten prøve seg frem og finne ut hva hunden setter pris på, og ikke minst hva man får til å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

Schäferhund

Hvor gammel er den?

Seks år

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Ikke de siste fire årene, nei.

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Fjernet tannstein to ganger hos veterinæren før fyllte to år. Har siden den gang ikke skiftet fôr, men gått fra tørt til oppblødt og (nå det siste året) rått fôr.

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

Nei, ikke annet enn at jeg fôrer hunden rått (eventuelt oppbløtt tørrfôr), gir rå storfebein og ellers animalske produkter som har gjennomgått minst mulig forbehandling.

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

Tja, gir egentlig ikke så mye godterier/tannpleieprodukter sånn generelt.

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Ikke mer enn andre store raser, regner jeg med.

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Minst mulig tørt, kornbasert fôr - eventuelt oppblødt tørrfôr av et merke kjent for kvalitet.

Tennene til hundene som har holdt til under mitt tak de siste seks månedene (bilder tatt i sommer):

venustannred.jpg

Schäfertispe, seks år

Roxytannred.jpg

Staffemiks, ni år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

Schäfer

Hvor gammel er den?

1 1/2 år sånn ca

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Nei

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Ja, har trukket den aller bakerste jekselen oppe på en side. Den hadde knekt.

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

Ikke annet enn ett og annet tyggebein.

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

Hun har ikke tannstein hvertfall, så tja, kanskje?

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Ikke som jeg vet om.

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Hehe... Nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

boxer/rottweiler

Hvor gammel er den?

3,5 år

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Nei

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Ja, han har operert ut ene fortanna fordi den knakk, mest trolig under lek

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

plaque off i maten + tannsten kjeks innimellom

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

Han har ikke tannstein iallefall så ja fungerer vel da.

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Aner ikke egentlig

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Venn hunden til å pusse tennene, bruk plaque off og gi tyggebein innimellom :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

Shetland Sheepdog/Australian Shepherd

Hvor gammel er den?

6,5 år/ 4,5 år/ 3 år/ 1,5 år/ 8 mnd.

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Ja/ lite/ lite/ lite/ lite

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Ja/ nei/ nei/ nei/ nei

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

De jeg har hjemme får plaque off i maten og blir skrapet tennene på jevnlig i forbindelse med pelsstell. Hun som sliter med tennene sjekker de med jevne mellomrom hos veterinær (bor hos mamma).

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

Såder, merker egentlig ikke store forskjellen med eller uten. Merker mer forskjell dersom de får mer kjøtt og mindre tørrfôr i perioder. Det forebygger nok endel å tygge noen harde kuler om dagen.

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Både og, det ligger faktisk mer på enkelte linjer enn andre.

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Ikke annet enn å sjekke tenner jevnlig og fjerne det som er, selv om det er lite. Tannskrape er utrolig kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din? Springer spaniel / Cairn terrier

Hvor gammel er den? 4 år / 1,5 år

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer? Litt tannstein / nei

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling? Nei/ nei

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse? Begge to får denta stix en gang iblandt, men det er mest for kosens del. Ellers har de tilgang til råe bein så å si hele tiden. Jeg skraper tennene for tannstein ved behov, dette gjør jeg selv.

Synes du at produktene du evt. bruker virker? Tja, tror ikke det jeg gir de å tygge på har så mye å si faktisk.

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse? Nei / til en viss grad

Har du noen gode "tanntips" å dele? Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din? Labrador retriever

Hvor gammel er den? Seks år

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer? Nei.

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling? Nei.

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse? Nei.

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse? Nei, i grunnen ikke.

Tinka har alltid hatt naturlig sunne tenner - hun har aldri fått noe konsekvent pleie for å forbedre tannhelsen (får en Denta Stix eller et tyggeben i ny og ne, type et par ganger i måneden, maks), men har allikevel alltid hatt rene og sterke tenner som er fri for tannsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din?

2x Mops

Hvor gammel er den?

11mnd & 6mnd

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Nei, ikke foreløpig vertfall.

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Ja, Gulla trakk 7(!)melketenner som ikke ville komme ut av seg selv

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

De får tyggebein, og dentastix. En tannpuss i ny og ne og :whistle:

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

Det vet jeg vel ikke siden jeg aldri har latt være å gi dem det.

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel svare selv også :ahappy:

Hvilken rase er hunden din?

Irsk setter

Hvor gammel er den?

Snart 4 år.

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer?

Nei

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling?

Nei

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse?

Nei

Synes du at produktene du evt. bruker virker?

-

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse?

Nei

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Det eneste som faktisk viser synlige(tydelige!) resultater her er å spise rå ben i ny og ne. Da forsvinner plakk og misfarging som dugg for solen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er hunden din? Blanding (Flat/BC/Husky)

Hvor gammel er den? 7,5år

Er hunden din plaget med tannsten/tannproblemer? Nei

Har hunden din noen gang vært hos veterinær og trukket tenner/fjernet tannsten/gjennomført noen form for tannbehandling? Ja, hun hadde knukket den ene premolaren og måtte trekke den. Alri fjernet tannsten, hun har colgate glis til tross for at hun snart er 8år.

Bruker du noen spesielle produkter(evt. tiltak som f.eks. tannpuss) til hunden for å unngå tannsten/forbedre tannhelse? Fri tilgang på bitebein

Synes du at produktene du evt. bruker virker? Ja

Er rasen din kjent for å plages med dårlig tannhelse? Er blanding så vet ikke.

Har du noen gode "tanntips" å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...