Gå til innhold
Hundesonen.no

Få en hund til å høre på deg sammen med andre hunder?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Mener du at hunden lystrer "kom hit" f.eks selvom den leker og har det gøy? I så fall må hunden vite at det er mer gøy å komme til deg enn å forbli i leken med den andre hunden. Tror det har med hvordan du forsterker det øyeblikket at hunden oppsøker deg og kommer på innkalling. Det er en fordel å trene dette fra valpestadiet, men jeg tror ikkd det skulle være noe problem å lære inn dette ved voksen alder. Hunden må som sagt bare vite at det er mer gøy å være med deg, lystre deg enn det er å leke med den andre hunden. Hvordan du får hunden mer interessert i deg, er en annen sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja netopp. Tror ingenting er morsommere for min hund enn de hun leker sammen med. De gangene hun kommer når jeg roper blir det full jubel og ros, men hun er rask å løpe tilbake til hunden igjen. Eneste hvis jeg løper avsted alt jeg klarer, så er hun rask til å komme, men også der er hun raske med å snu og løpe tilbake hvis jeg stopper.

Jeg lurer på hvordan man egentlig kan være morsommere enn feks. en annen hund. Da må man jo så og si ikke la hunden ha kontakt med andre hunder og det syns jeg ikke blir rett. Ser noen folk har superkustus (som jeg kaller det :lol: ) og jeg skjønner ikke hva de engentlig ha gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aning...Jeg bruker langline og trener på innkalling på slutten av turen når han er sliten av leken.Om det virker aner jeg ikke...

Pan kunne jeg uten problemer kalle inn fra lek med andre hunder(bortsett fra bestisen)og det sammme med sheila..Jonas og når jeg tenker meg om..

Gamlegronnisen min fikk ikke lov å leke med andre hunder...

Jonas og Pan hadde jeg fra de var valper og Sheila var bare ufattelig mammadalt.Jeg kan ikke huske jeg gjorde noe spesiellt...

I såfall håper jeg at jeg kommer på det snart for Loke bryr seg filla om meg når han leker :lol:

Si i fra hvis du får noen lure ideèr da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med de lekre fiskekakene når jeg og Elisabeth skulle møtes med hundene å trene. Hera pep og bar seg og ville løs med Buster. Men vi var fast bestemt på at vi kun skulle trene. Og fiskekakene mått jeg nesten dytte inn i kjeften på ho. Alle kommandoene utførte hun med ryggen mot meg og synet rettet mor Buster (som forøvrig var flink og fulgte med Elisabeth) :-o Jaja, så fiskekaker VS Buster... Trur buster ligg litt foran ja! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Puma kommer som regel han.. Men det er viktig, tror jeg, at man ikke alltid tar hunden i bånd og gjør "kjedelige" ting når du kaller dne inn. Noen ganger må du kalle inn, ha julaften og bursdag på en gang, for så å la hunden løpe ut å leke igjen. Vil si at kun en av tre innkallinger skal være fordi du skal ta hunden i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cita kommer når jeg roper på henne selv når hun leker med andre hunder. Merkelig nok kommer hun enda raskere når hun er med andre hunder (er også mye mer motivert når vi trener med andre hunder). Kanskje fordi hun blir så oppspilt av å leke? Men det jeg bruker er i hvert fall veldig gode godbiter. I begynnelsen av treningen ropte jeg bare på henne når hun hadde lekt med andre hunder i en time eller to (og selvsagt når jeg visste at hun ville komme), og belønnet henne kjempemye og lot henne straks løpe tilbake til de andre hundene. Veldig mange belønner hundene når de kommer, men tar på de bånd når hundene aller helst vil leke med de andre, og da forstår jeg jo hvorfor den ikke vil komme. Så økte jeg kravene, og nå er jeg på det nivået at hun bråsnur og kommer til meg selv når hun er i full fart mot en annen hund. Ganske så praktisk. Men det er ikke tørrfor kuler jeg belønner med heller (joda, jeg har jo labrador, så det hadde nok funket), men enten er det frolic x 5, eller noen skikkelige, deilige godbiter (: karbonadekaker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg tok det en stund før hun i det hele tatt hørte meg når hun hadde lekt en stund med en eller flere andre hunder. Vi har enda ikke kommet til det stadiet hvor hun alltid snur om det kommer møtende hunder i bånd og hun er løs og jeg roper, men hun kan f.eks. gå fri ved foten på hundetreff, og hun kommer som oftest i lek med andre hunder.

Jeg tror det er viktig å gjøre som Benedicte sa. Sett lave krav, ikke forlang noe umulig og belønn virkelig, virkelig bra når hun hører. Lær henne at å komme på innkalling er bare en bitteliten pause i leken for å få godbit eller ball eller noe, ved å slippe henne løs igjen rett etter at du har gitt belønningen.

Du kan gjerne gjøre det mer fristende å komme også. Når du har ropt, og hun ser bort på deg, så snur du deg bort fra henne og løper (gjerne mens du lager noen rare lyder). Etterhvert går du bort fra henne, så snur du deg bare med ryggen til, og til slutt trenger du ikke å gjøre det engang før hun kommer.

Det som er veldig, veldig, veldig viktig er å gjøre det dritartig når hun først kommer. Drakamp med kong med leverpostei inni for eksempel.

Det kreves en del jobbing, men det blir straks bedre etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh få Pito til å komme mens hun leker med andre hunder er litt sånn hipsomhapp. Noen ganger kommer hun,andre ikke. Men hvis det er store hunder tilstede da kan jeg bare DRITE i å få henne til å gjøre noe som helst. Men hvis hun har fått hilse på hundene først og jeg sier "stå" så står hun utst stilling selv om det kommer hunder og lukter henne i baken når hun har løpetid. Hun står som en PÅLE 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...