Gå til innhold
Hundesonen.no

Tia halter

Benedicte

Recommended Posts

Jeg får jo litt panikken :hmm: Jeg kommer hjem fra butikken og Tia vil helst ikke stå på høyre frembein. Hun halter, og dette har hun aldri gjort før. Har jo bare ventet til det skal skje, hunden er jo høyt og lavt hele tiden og tar ikke særlig mye hensyn til egen helse.

Jeg klippet potene hennes i sted, det kunne ha vært noe med det, men jeg er nesten 100% sikker på at hun ikke haltet før jeg gikk til butikken. Hun jeg bor med hadde hørt et lite brak ute i stuen når jeg var borte, så det kan hende noe har hendt der.

Hva gjør jeg nå? Venter og ser om det går over? Og hva gjør jeg om det ikke går over? Hvor lenge venter man før man går til veterinær?

Skal jeg la henne være i ro eller gå ut på tur med henne? Hva er lurest? Pleier slikt å gå fort over? Som sagt har hun aldri haltet før.

Får håpe det ikke spøker for lydighet og utstilling i helgen :|

Edit: Jeg har klemt og strekt foten og hun virker ikke til å ha vondt noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare se det an. Mine hunder halter stadig vekk, men etter en dag eller to pleier det å være over. De kan slå seg de også, akkurat som oss. Så lenge hun ikke viser at hun har veldig vondt (bortsett fra å la være å belaste), ville jeg ikke stresset noe med det.

Nå er jeg egentlig aldri hos dyrlege med hundene mine da, men det har fungert fint for mine hunder... Hunder kan "hangle litt" akkurat som oss selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare se det an. Mine hunder halter stadig vekk, men etter en dag eller to pleier det å være over. De kan slå seg de også, akkurat som oss. Så lenge hun ikke viser at hun har veldig vondt (bortsett fra å la være å belaste), ville jeg ikke stresset noe med det.

Nå er jeg egentlig aldri hos dyrlege med hundene mine da, men det har fungert fint for mine hunder... Hunder kan "hangle litt" akkurat som oss selv.

Jeg signerer denne. Tinka har haltet på det ene frambenet et par ganger i august/september, men så lenge hun ikke viser smerte, ikke reagerer når jeg klemmer og strekker på foten, og det går over av seg selv etter en dag omtrent, ser jeg ingen grunn til å fly til veterinær.

Bikkjer kan strekke muskler, slå seg, være støle, tråkke for kjært også videre - akkurat som oss - men det går jo over av seg selv, så jeg hadde i alle fall ikke stresset noe enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det går over til lørdag. Hun var forresten fin i sted, så vi var ute og trente. Men når vi kom igjen begynte hun. Hun ligger og gnager på tredeputen på denne foten utrolig mye - men jeg ser ingenting galt med den :icon_cry:

Har du gransket supernøye?

Hunden min begynte plutselig å halte på sykkeltur en gang og jeg lette og lette uten å finne en god grunn (han reagerte heller ikke på bøy/klemming). Til slutt så jeg en torne som hadde kylt seg langt inn i tredeputen. Det var litt av en jobb å få den ut, den var nesten 1 cm lang. Men når den kom ut var ikke bikkja halt mer.

jeg ville forøvrig også ventet med veterinær og sett det ann, iallefall om allerede i dag avr bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min begynte plutselig å halte på sykkeltur en gang og jeg lette og lette uten å finne en god grunn (han reagerte heller ikke på bøy/klemming). Til slutt så jeg en torne som hadde kylt seg langt inn i tredeputen. Det var litt av en jobb å få den ut, den var nesten 1 cm lang. Men når den kom ut var ikke bikkja halt mer.

jeg ville forøvrig også ventet med veterinær og sett det ann, iallefall om allerede i dag avr bedre:)

Dette har skjedd med mine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du klemt og sjekket tærne hennes? Hender at de forstues eller brekker, og det kan være litt vanskelig å komme på å sjekke. Forhåpentligvis er det bare et slag/strekk el, så om du ikke merker noe når du strekker, bøyer eller kjenner på tærne ville jeg latt det gå noen dager :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med en hund i klubben, hadde stukket en liten flis/pinne inn i puten som nesten ikke var synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aynï hadde en grannål i ene tredeputen, og den verken kjente eller så jeg noe skikkelig til før det var gått noen dager. Kanskje var den på vei ut igjen da? Hun haltet ikke så mye, men hun lå og slikket seg veldig på poten. Men altså; den var skikkelig vanskelig å se, og jeg mente jeg hadde sett nøye etter..Den var også stukket helt inn, så såvidt en pitteliten prikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gransket poten hennes og finner absolutt ingenting. Men det er så rart at hun er helt opphengt i å gnage på tredeputen i dag?! Har spylt den, men hun halter enda. Har klemt på hele hunden nesten, hver eneste klo og tå og mm på tredeputene :icon_cry:

Edit:

Huldra

Men hun har rosa tredeputer, burde jeg ikke ha sett det da? :sint_01: Det som er så rart er at det må ha skjedd når jeg har vært på butikken, og gulvet vårt er ikke fullt av kvister :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gransket poten hennes og finner absolutt ingenting. Men det er så rart at hun er helt opphengt i å gnage på tredeputen i dag?! Har spylt den, men hun halter enda. Har klemt på hele hunden nesten, hver eneste klo og tå og mm på tredeputene :icon_cry:

Edit:

Huldra

Men hun har rosa tredeputer, burde jeg ikke ha sett det da? :sint_01: Det som er så rart er at det må ha skjedd når jeg har vært på butikken, og gulvet vårt er ikke fullt av kvister :)

Da har hun sikkert strekt noe, som et par andre foreslår. Ta det med ro, pust med magen, og så er det ikke så mye annet å gjøre enn å se det an.. :sint_01::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med glassbiter i tredeputen? :sint_01:

Det er heller ikke noe vi har hjemme :icon_cry: Uansett hva det er, og om det er en flis, så må den vel komme ut av seg selv en gang... Bare så rart at hun plutselig var bra i sted, før hun begynte å halte igjen. Virket som om hun "glemte" det når vi var ute :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, men virkelig vanskelig å si hva det er når man ikke ser noe gitt. Men er jo rart siden hun gnager på tredeputene liksom, da sku man jo tro det er noe som sitter der på et eller annet vis.

Krysse fingrene for at hun blir bra igjen til lørdag og søndag. Dere får ikke lov å svikte oss i ringen på søndag altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...