Gå til innhold
Hundesonen.no

8 mnd hanne brukt i avl


busy

Recommended Posts

Noen ganger kan en oppdretter se at en hann har et særdeles høyt avelspotensiale - og da forstår jeg godt at en ønsker å bruke ham tidlig. Jeg hadde en gang en hann som paret sin første tispe i 9-10 månedrs alder. Han viste seg senere å bli en av rasens viktigste avelshanner - internasjonalt sett. Har til dags dato produsert 56 champions over hele verden, flere blir det sikkert, og innhar rasens rekord i antall produserte championavkom - på verdensbasis. Så han var det absolutt verdt å bruke fra ung alder av.

Er dette et argument FOR å bruke en hann tidlig i avl mener du? At de på den måten får muligheten til å produsere enda flere valper, bli en enda større avlsmatador?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar
Er dette et argument FOR å bruke en hann tidlig i avl mener du? At de på den måten får muligheten til å produsere enda flere valper, bli en enda større avlsmatador?

Jeg lurer på det samme :icon_cry: Hadde det virkelig skadet å vente til hunden var 2-3 år før man bruker den i avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg ile til å si at jeg tror det kan finnes situasjoner der det kan la seg forsvare å bruke en ung hanhund i avl, men at han skal få tid til å parre alt som kan krype og gå av tisper er ikke en av dem. De tilfellene der det kan forsvares, er når man ikke kan få til en spesiell og viktig kombinasjon på andre måter (ei heller lignende kombinasjoner). Det vil si i forsvinnende få tilfeller, som regel finnes det andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Bardman og Labbis i at det ikke er noe særlig godt argument for å bruke en ung hannhund i avl, at den da kan få flere avkom og dominere avlen enda mer. Det skader ikke å vente til den er 2-3 år. Og hvis en hannhund er en så fantastisk bra avlshund så har den helt sikkert fått noen gode sønner som kan føre genene videre. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, kjenner at jeg blir litt sånn rar av alt dette jeg. Og spesielt at det faktisk sitter folk her inne og forsvarer dette også.

Både på denne rasen, og på DS som LinKr nevner.

I min verden finnes det INGEN gyldig grunn til sånn! Man kan jo umulig vite 100% sikkert åssen en hund vil bli ferdig utvokst da den er så ung, hverken mentalt eller fysisk.

Men, penger er vel alt i mange verdener....

Men tydelig så skal jeg aldri slutte å bli sjokkert over hva som er godkjent/Godtatt/ok osv i avlsverden.... :icon_cry:

:sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er en rase med begrenset avelsmateriale er jo noe av det dummeste jeg har hørt! rart andre klarer å bruke andre gode, eldre individer da!

Ja, det er en uhomogen rase, men det er helt bak mål å bruke en valp i avel!

Dessuten finnes det og ett kullsøsken av denne hannen her i Norge, og den blir ikke brukt før man ser utviklingen!

Kennelen denne hannen kommer fra er helt forferdet over det som har blitt gjort her!

Dessuten har denne oppdretteren fler kull på gang akkurat nå med andre hanner!

Desverre har det blitt gjort mange dårlige valg i det siste innen dc avelen :icon_cry:

Man ser innavel, linjeavel som aldri skulle forekommet mtp arvelige defekter! men det er kun gjort for pengene, og synes synd i de nye valpeeierne som får valpene sine denne måneden (litt OT)

:sint_01: for DC`n, heldigvis er det ett par oppdrettere i norden som jobber hardt for rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, kjenner at jeg blir litt sånn rar av alt dette jeg. Og spesielt at det faktisk sitter folk her inne og forsvarer dette også.

Både på denne rasen, og på DS som LinKr nevner.

Nå ble jeg litt usikker på hva du mener her Marit - men mener du at jeg forsvarer bruk av så ung hanne ut i fra det jeg skrev om hvorfor enkelte gjør det på DS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt usikker på hva du mener her Marit - men mener du at jeg forsvarer bruk av så ung hanne ut i fra det jeg skrev om hvorfor enkelte gjør det på DS?

Nei, beklager. Mente ikke at du forsvarte det :wub: Det kom ut litt feil desverre. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et argument FOR å bruke en hann tidlig i avl mener du? At de på den måten får muligheten til å produsere enda flere valper, bli en enda større avlsmatador?

Ja faktisk. Noen hanner er mer verdifulle enn andre rent avlsmessig.

Dæven, kjenner at jeg blir litt sånn rar av alt dette jeg. Og spesielt at det faktisk sitter folk her inne og forsvarer dette også.

Både på denne rasen, og på DS som LinKr nevner.

I min verden finnes det INGEN gyldig grunn til sånn! Man kan jo umulig vite 100% sikkert åssen en hund vil bli ferdig utvokst da den er så ung, hverken mentalt eller fysisk.

Men, penger er vel alt i mange verdener....

Men tydelig så skal jeg aldri slutte å bli sjokkert over hva som er godkjent/Godtatt/ok osv i avlsverden.... :wub:

:wub:

En vet faktisk ingenting 100% sikkert når det gjelder avel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke nødvendigvis.

Please utdyp. Er første gangen jeg har hørt noen påstå dette, og er alltid klar for å lære noe nytt. Referer gjerne til hvor du har kunnskapen din fra også. Og husk at det er her snakk om DC, vet jo ikke jeg om du har noen kunnskap om akkurat den rasen, men for å si kort så er det en kveg-vokterrase som er ekstremt sen i utviklingen både mentalt og fysisk, i forhold de fleste andre raser :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et argument FOR å bruke en hann tidlig i avl mener du? At de på den måten får muligheten til å produsere enda flere valper, bli en enda større avlsmatador?

"Noen ganger kan en oppdretter se at en hann har et særdeles høyt avelspotensiale - og da forstår jeg godt at en ønsker å bruke ham tidlig."

Poenget er ikke å produsere flest mulig hvalper - men best mulig hvalper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Poenget er ikke å produsere flest mulig hvalper - men best mulig hvalper.
Da kan vi jo bruke min gutt som eksempel. Som 8 mndr unghund var han er prakteksemplar; stødig gemytt, flott kropp og bevegelser, higen på å glede mennesker (flott potensiale til å bli fantastisk LP hund, f.eks) og brydde seg katta om andre hanner (sammekjønnsaggresjon er ikke ukjent i rasen, for å si det mildt)

Nå, som godt voksen, er det Guds lykke og litt godt vett fra min side den gang, at han ikke ble brukt i avl i Sveige som ganske ung. Som voksen er han en helt annen hund, det hadde ikke vært bra å sende hans mentale gener videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man se at en 8 mnd valp har

særdeles høyt avlsmatriale
?

Eneste grunn for å finne ut om en hund er bra avlsmessig er å vente til den er fult utvokst, både fysisk og mentalt. Og så må man se hvordan valpene blir. Jeg skjønner ikke hvordan du mener at det er lurt å avle på en valp :wub: Hva er poenget med å avle på den når den er 8 mnd istede for å vente til den er voksen? Forstår ikke helt poenge ditt her :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man se at en 8 mnd valp har ?

Eneste grunn for å finne ut om en hund er bra avlsmessig er å vente til den er fult utvokst, både fysisk og mentalt. Og så må man se hvordan valpene blir. Jeg skjønner ikke hvordan du mener at det er lurt å avle på en valp :wub: Hva er poenget med å avle på den når den er 8 mnd istede for å vente til den er voksen? Forstår ikke helt poenge ditt her :wub:

"Noen ganger kan en oppdretter se at en hann har et særdeles høyt avelspotensiale - og da forstår jeg godt at en ønsker å bruke ham tidlig."

Dette er en generell bemerkning, jeg kjenner ikke den hunden som trådstarter skriver om. Og ja - en erfaren oppdretter som vet hva en skal se etter kan helt klart se et mulig avlspotensiale. Nå snakker jeg ikke om noen gjennomsnittlig hann, men om hanner av eksepsjonell klasse. Og de er verdt å bruke - nettopp fordi de står frem i så sterk grad - og hever seg så høyt over gjennomsnittet. Slike hanner kommer ikke ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
"Noen ganger kan en oppdretter se at en hann har et særdeles høyt avelspotensiale - og da forstår jeg godt at en ønsker å bruke ham tidlig."

Dette er en generell bemerkning, jeg kjenner ikke den hunden som trådstarter skriver om. Og ja - en erfaren oppdretter som vet hva en skal se etter kan helt klart se et mulig avlspotensiale. Nå snakker jeg ikke om noen gjennomsnittlig hann, men om hanner av eksepsjonell klasse. Og de er verdt å bruke - nettopp fordi de står frem i så sterk grad - og hever seg så høyt over gjennomsnittet. Slike hanner kommer ikke ofte.

Men du har fortsatt ikke svart på hvorfor du ikke kan vente et par år med å bruke denne hannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Noen ganger kan en oppdretter se at en hann har et særdeles høyt avelspotensiale - og da forstår jeg godt at en ønsker å bruke ham tidlig."

Dette er en generell bemerkning, jeg kjenner ikke den hunden som trådstarter skriver om. Og ja - en erfaren oppdretter som vet hva en skal se etter kan helt klart se et mulig avlspotensiale. Nå snakker jeg ikke om noen gjennomsnittlig hann, men om hanner av eksepsjonell klasse. Og de er verdt å bruke - nettopp fordi de står frem i så sterk grad - og hever seg så høyt over gjennomsnittet. Slike hanner kommer ikke ofte.

Men det er da like fullt en valp, som ikke er ferdig utviklet. For å vite om den faktisk har "et særdeles høyt avlspotensiale" så venter man til den har utviklet seg mer både fysisk og mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Noen ganger kan en oppdretter se at en hann har et særdeles høyt avelspotensiale - og da forstår jeg godt at en ønsker å bruke ham tidlig."

Med fare for å virke nedlatende, hvilket ikke er meningen, det der er noe stort sprøyt.

En erfaren oppdretter kan tenke, tro, mene og synse, men selv ikke de kan vite at en hanne har et særdeles høyt avlspotensiale. Hvordan i all verden skal de klare det?

Ingen kan se inn i fremtiden hvordan en hanne vil utvikle seg og med sikkerhet si hvordan den vil bli som voksen. Det være seg både eksteriør og mentalitet.

Hva slags kriterier legget de til grunn for å bedømme en valp som et særdeles godt avlsmateriale?

Hvordan ser de dette?

Det skulle jeg likt å vite.

Det man har å sammenligne, og tro, med er valpens linjer; foreldre, dennes søsken, besteforeldre, dennes søsken igjen osv. Man kan sammenligne og tro, men å vite…nei!

I mine øyne er det ingenting som forsvarer bruk av en valp i avl, med unntak av, som tidligere skrevet, at man har en så begrenset avlsbase at man rett og slett bare må for å opprettholde rasen, men selv der gambler man. Og det tror jeg bør høre til ekstreme sjeldenheter.

Jeg kategoriserer meg ikke som en erfaren oppdretter, men i mine 10 + år med rasen har jeg også lært meg å se etter visse saker ved en valp når det kommer til å tro hvem som vil gjøre det bra i diverse ting. Noen ganger har jeg bommet, andre ganger ikke. Men det kunne ikke falle meg inn å vite at akkurat denne vil være et særdeles godt avlsmateriale.

Dette er en generell bemerkning, jeg kjenner ikke den hunden som trådstarter skriver om. Og ja - en erfaren oppdretter som vet hva en skal se etter kan helt klart se et mulig avlspotensiale.

Et MULIG avlspotensiale, der kom det ja. Det kan de fleste oppdrettere som vet hva de driver med.

Nå snakker jeg ikke om noen gjennomsnittlig hann, men om hanner av eksepsjonell klasse. Og de er verdt å bruke - nettopp fordi de står frem i så sterk grad - og hever seg så høyt over gjennomsnittet. Slike hanner kommer ikke ofte.

Men hvordan VET man at den valpen er av eksepsjonell klasse? Hva mener du med ”står frem i sterk grad og hever seg over gjennomsnittet”? Den er fremdeles en valp og lite VET vi om hvordan den vil utvikle seg. Vi kan tro ja, men vi kan ikke vite med sikkerhet.

-----------

En av våre gamle travere, med ca 40 års erfaring på baken, er fremdeles ydmyk i sin avl og sier h*n kan aldri vite før h*n ser utviklingen på valpen. H*n har et godt øye for rasen og plukker etter erfaring og beste evne, men er meget bestemt på at å vite kan man ikke før valpen er ferdig utviklet. H*n fnyser litt sånn godmodig i skjegget av de som påstår de kan plukke den beste allerede i valpekassen. Og helt ærlig, det gjør igrunn jeg også. De fleste oppdrettere jeg kjenner plukker, men venter og ser før de bestemmer seg. Ja, da er vi på leveringsstadiet og fremdeles er mye uvisst, men de følger sine overbevisninger. Og jeg kan ikke si at jeg har hørt noen av disse si at denne valpen SKAL brukes i avl, men vi får vente å se om den utvikler seg slik vi tror den vil. Og det har hendt de har bommet og kastet inn kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 1. En DC/Presa(og andre molossere) er ikke fullvoksen fysisk som mentalt før ved 3 års alder og derfor kan man ALDRI vite hvordan de vil være mentalt i 8mnd alder. Men man kan si at dette er en hund vi vil følge og KANSKJE parre til senere tid hvis utviklingen fortsetter slik.2. HD/AA røngting kan heller ikke fastsettes ved 8 mnds alder. Så der igjen bør det ihvertfall ventes til ETTER 18mnd.

3. Selvom klubben ikke har satt opp en aldersbegrensning på hannhund, går det ann å tenke med fornuften ihnt til hundens utvikling og alder. En DC er ikke fullt utvokst ved 8mnd så enkelt er det bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ordet avlspotensiale ligger det innebygget en viss usikkerhet, potensiale innebærer muligheter.

Tror ikke det er noen som plukker avlsdyr i valpekassa. En kan plukke ut en eller flere hvalper som en ønsker å følge for å se hvordan de utvikler seg. Men å plukke ut definitivt for avl - nei.

Jeg skriver ikke om små valper - men om kjønnsmodne hanner som er eksepsjonelt lovende. Det eksemplet jeg bruker er en hannhund av mitt oppdrett som tidlig stod frem som noe helt spesielt. Og han er per i dag legendarisk innen rasen, regnes som en av de viktigste hanner i rasen - på internasjonalt nivå. Han var ikke bare et skandinavisk fenomen - men stod til avel i USA og Tyskland også - og han finnes i stamtavler over hele verden, Sør Afrika - Hawai, Indonesia, New Zealand og naturligvis over hele det europeiske kontinent. Det finnes frossen sperma etter ham og et av de siste kullene jeg hørte om var i Australia. I rasens hjemland UK planlegges det kull etter frossen sperm fra ham.

Og jeg har 30 års erfaring med min rase (som ikke er DC). Så litt kunnskap om min rase går det kanskje an å tilskrive meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har fortsatt ikke svart på hvorfor du ikke kan vente et par år med å bruke denne hannen.

Da denne hannen jeg bruker som eksempel var 2 år gammel var han "ferdig brukt" i avel her i Skandinavia, rett etter 2 års alder reiste han til USA og senere til Tyskland, han kom hjem igjen da han var 4 år - klar for en ny omgang med skandinaviske tisper. Rundt 6 års alder gikk han steril - i likhet med de fleste hanner av denne rasen.

Han levde frisk og rask til han var rundt 12 år gammel - normalalder for rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...