Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund som lukter stramt


Stripa

Recommended Posts

Lurte bare på om det er sånn at hannhunder i pubetet lukter stramt? Eller om hannhunder generelt gjør det i perioder?

Har aldri før hatt hannhund. Lcas er snart 8 mnd, og akkurat i dag stinker det av han. Han fiser vel og merke også, men dette er en annen type lukt, mer udefinerbar stram. Det kommer slike glufser i blant som er helt jævlige.

Mener å huske at han også lukta sånn i perioder før mens han var valp, men det gikk alltid over. Derfor tenkte jeg kanksje at det hadde noe med hormonfrigjøring å gjøre. Det lukter liksom "hann" av han, uten at jeg vet hvorfor jeg sier det, for har aldri kjent lukten av "hannkjønn" før og vet egentlig ikke hva det er :icon_redface:

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte bare på om det er sånn at hannhunder i pubetet lukter stramt? Eller om hannhunder generelt gjør det i perioder?

Har aldri før hatt hannhund. Lcas er snart 8 mnd, og akkurat i dag stinker det av han. Han fiser vel og merke også, men dette er en annen type lukt, mer udefinerbar stram. Det kommer slike glufser i blant som er helt jævlige.

Mener å huske at han også lukta sånn i perioder før mens han var valp, men det gikk alltid over. Derfor tenkte jeg kanksje at det hadde noe med hormonfrigjøring å gjøre. Det lukter liksom "hann" av han, uten at jeg vet hvorfor jeg sier det, for har aldri kjent lukten av "hannkjønn" før og vet egentlig ikke hva det er :icon_redface:

Noen som vet?

Jeg leeer :) Du vet hva det betyr på noen dialekter?

Hmmm men nei, min hannhund har ikke luktet stramt, han er nå 18 mnd. Prøvd å gi ham en skikkelig vask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hannhund tiss kan lukte ganske stramt. Det kan hende han har skvettet på seg selv i pelsen, og derfor lukter det. Du har jo en rase med endel pels, så det kan lett bli griseri. Du får prøve å dusje han og se om lukten er det fremdeles.

Hvis det fremdeles er der, kan det være noe lugubert i stellet hans, så du kan jo spørre veterinæren og ta en sjekk, og evnt få de til å hjelpe deg å rense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunder har ofte mer lukt enn tisper, og jeg kjenner det godt her i huset at guttungen - når han enten er litt stresset eller har vært litt "amorøs" etter treff med tisper som lukter litt godt - så lukter det strammere av hele ham, også av urinen, enn til vanlig. Hannhunder kan jo også være litt slurvete når de tisser, og da kan jo en del urin komme i pelsen og da vil det jo naturligvis lukte litt om det ikke blir vasket bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leeer :hmm: Du vet hva det betyr på noen dialekter?

Hmmm men nei, min hannhund har ikke luktet stramt, han er nå 18 mnd. Prøvd å gi ham en skikkelig vask?

Neeeei, det vet jeg ikke, fortell! :|

Forresten, en skikkelig vask skal han få, men ikke pga den lukta jeg nevnte, men fordi han har hatt diare i et par dager og det lukter alt annet en roser av stumpen hans. Langhåra bikkjer skulle ikke hatt hår på rumpa :)

Ellers så fikk den lukta over på en dag, så det kunne ikke ha vært analkjertler (med mindre de tømmer seg sjøl, det vet jeg ikke noe om). Har ikke vaska han heller så jeg tror ikke det var inntørka tiss, men hvem vet. Rart det gikk over så brått, men sånn var det sist han hadde denne lukta, kan hende det er som noen sier her at noen lukter det mer av enn andre, og kanskje han var stressa på noe vis.

Godt det gikk over i hvert fall, for det var en helt forferdelig lukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så fikk den lukta over på en dag, så det kunne ikke ha vært analkjertler (med mindre de tømmer seg sjøl, det vet jeg ikke noe om). Har ikke vaska han heller så jeg tror ikke det var inntørka tiss, men hvem vet. Rart det gikk over så brått, men sånn var det sist han hadde denne lukta, kan hende det er som noen sier her at noen lukter det mer av enn andre, og kanskje han var stressa på noe vis.

Godt det gikk over i hvert fall, for det var en helt forferdelig lukt!

Er lukta der konstant hele dagen? Eller kommer den plutselig og er veldig sterk, og går temmelig fort over?

Analkjertlene skal automatisk tømmes ved avføring (?!), men noen ganger så kan det bli "lekasje" om jeg kan si det sånn. Og da lukter det veldig stramt og intenst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeei, det vet jeg ikke, fortell! :|

Forresten, en skikkelig vask skal han få, men ikke pga den lukta jeg nevnte, men fordi han har hatt diare i et par dager og det lukter alt annet en roser av stumpen hans. Langhåra bikkjer skulle ikke hatt hår på rumpa :)

*fnis* visste det ikke før jeg bodde et år i telemark, men det betyr altså ***** :)

Edit: sensur på gang ja, glufse betyr altså tissekone, som det så fint heter på dansk. Jentetissen. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* visste det ikke før jeg bodde et år i telemark, men det betyr altså ***** :icon_cry:

Edit: sensur på gang ja, glufse betyr altså tissekone, som det så fint heter på dansk. Jentetissen. :sint_01:

HAHAHA, sånne glufser kommer det ikke ut av Lucas, heldigvis! :sint_01:

Er lukta der konstant hele dagen? Eller kommer den plutselig og er veldig sterk, og går temmelig fort over?

Analkjertlene skal automatisk tømmes ved avføring (?!), men noen ganger så kan det bli "lekasje" om jeg kan si det sånn. Og da lukter det veldig stramt og intenst.

Sånn som nå som begynte den utpå ettermiddagen, og var allers verst ut på kvelden, det var så ille at det nesten ikke var levelig. Men dagen etter var lukta borte, egentlig avtok den i styrke utpå natta for så å bli helt borte på mårra'n. (at det ble erstatta av diare får vi vel ikke si så mye om) :)

Mener å huske at de to andre gangene han lukta sånn var når han var valp, og det gikk veldig fort over, varte nok bare en dag eler to.

Min forrige hund hadde problemer med lukt fra analkjertlene og det kunne vare fra noen minutter til mange timer med lukt.

Så forsvinner det plutselig.

Fant ut etterhvert at det hang sammen med stress.

Den lukten er helt grusom.

hmm, det hørtes egentlig ut som dette også er tilfellet her, mulig det er analkjertlene. Men kan de ha stoppa seg på en 8 mnd gammel hund? er ikke det litt tidlig? ser liksom ikke noe grunn til at det skal skje hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...