Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det valper inni her?


Mari

Recommended Posts

For å være helt 100 % sikker, må en enten ta blodprøv eller ultralyd.

Ja, jeg skal ringe veterinær igjen i morgen og evt bestille time. Men nå leste jeg av denne tråden at det anbefales å ikke ta blodprøve før etter dag 42. Jeg vet ikke når/om tispen ble parret. Er det sannsynlig at en blodprøve/ultralyd vil bekrefte eller avkrefte drektighet når magen er såpass tvilsomt bumpete?

Jeg husker ikke helt hvilken ormekur jeg brukte på min tispe som fødte nå i mai, men så vidt jeg husker var det bare en på markedet som var brukende ift drektige tisper. Fra 1 juli må en vell også hente ut kurene på resept ? :)

Dammit! Jeg ser i veterinærkatalogen at Drontal ikke skal gis i de første 2/3 av drektigheten. Hun fikk en dose for en uke siden... :)

Du vet vel når tispen hadde løpetid, kan jo ikke være så altfor mange ukene siden?

Jeg fikk tispen for bare ni dager siden som en hastesak, så jeg vet dessverre ikke når hun hadde løpetid.

Abortsprøyten koster 2000 kr. Syns det er ganske mye jeg. Hvis tispa er så langt kommet i svangerskapet at hun har lagt seg ut er ikke en abortsprøyte en helt enkel affære å la hunden gå gjennom heller.

Ja, jeg tenker litt det samme.

Hvordan var hun før du fikk henne, da? Når? Hvem? Hva? Hvor? Sende meg en PM, Mari? :)

Soon baby! :)

Men noen hunder har jo store nipler uten å ha mage også (jmf. Malika).

Jau. Denne hunden har visstnok store puppevorter fra naturens side.

Nye bilder fra i dag. Det er så utrolig vanskelig å si, for noen ganger ser hun ut som en bolle og andre ganger ser hun relativt vanlig ut. Hun har ikke spist siden frokost.

3980903301_3ff1241286.jpg

3980903027_807d494a11.jpg

3980903123_c4ed0bb680.jpg

Her strekker hun seg så lang hun er.

3981663938_32e7c71387.jpg

Og sorry for at jeg gnager sånn om dette folkens. Jeg er bare helt n00b på drektighet og sånn, og det er så mange her inne med erfaring. Jeg har ikke peiling selv. Takk! Jeg setter stor pris på hjelpen! :)

Så hva tror dere? Kan veterinæren finne ut av dette i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ikke er drektig, vil jeg tro at hun er ganske så innbildt i det minste, de nipplene ser voldsomt brukte ut til å ikke ha vært brukt.. Men hun er jo så mager, så kanskje hun har reagert på godt fôr og ormekur med å bli litt oppblåst? Lykke til med lånehunden, gleder meg tilå se ansiktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se med mitt uerfarne øye er ikke denne tispen drektig. Da en drektig tispe "holder seg rund" selvom den ikke har spist frokost ennå.

De har også tendenser til å ese litt utover midjen, noe som sees lett. Men så spørs det jo også på hvor langt hun er påvei.

På det andre bildet du la ut der hun viser fram magehuset kan det se ut til å være en begynnende valpemage, men på de andre kan ikke jeg se noen antydning til dette. Så jeg tipper nei, men hadde nok tatt en blodprøve for å være på den sikre siden.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo begrenset med erfaring jeg også (men har da sett noen drektige tisper, dog ikke av den rasen), men jeg synes heller ikke hun ser drektig ut. Joda, brystvortene er store, men de kan bli det under innbildt. Og er du 100% sikker på at hun ikke har hatt valper før?

Men uansett - vi dauer på oss av nysgjerrighet her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun er jo så mager, så kanskje hun har reagert på godt fôr og ormekur med å bli litt oppblåst? Lykke til med lånehunden, gleder meg tilå se ansiktet :)

Jeg håper det. Det er bare så rart, for siden hun er såpass tynn som hun er så ville jeg trodd at hun hadde langt mer opptrukket buk om du skjønner. Det går aldeles strålende med damen, og jeg gleder meg til å fortelle alt om henne selv jeg! :) Hun er bare dritkul altså!

Såvidt jeg kan se med mitt uerfarne øye er ikke denne tispen drektig.

Det høres aldeles strålende ut. Valpekull i leilighet i Oslo sentrum høres bare slitsomt ut. :)

Så jeg tipper nei, men hadde nok tatt en blodprøve for å være på den sikre siden.

Men så var det det med blodprøve og antall dager etter parring. Hvor lenge bør jeg vente liksom, eller er det noe jeg kan ta nå?

Jeg har jo begrenset med erfaring jeg også (men har da sett noen drektige tisper, dog ikke av den rasen), men jeg synes heller ikke hun ser drektig ut.

Lover bra dette. :)

Joda, brystvortene er store, men de kan bli det under innbildt. Og er du 100% sikker på at hun ikke har hatt valper før?

Jeg er så sikker som man kan bli uten å ha levd med hunden. 99% sikker vil jeg si. Hun har visst bare store rare mugger denne jenta. Men jeg er enig i at det virker snålt.

Nå tenker jeg at veterinærtimen bare kan vente jeg da. Om blodprøven ikke er sikker før etter dag 42 liksom. Hvordan er det med ultralyd? Hadde det vært sikkert med en så liten bump? Hva synes dere?

Takk igjen for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm.. har hun vært til veterinær-sjekk i det hele tatt? Hun ser ut til å være/ha vært kraftig underernært og da lurer jeg på om den magen kan være en følge av det? (Væske i buken pga et eller annet.. man ser jo i sånne sultrammede katastrofer radmagre barn med digre mager pga renspikket sult og det er et eller annet som jeg ikke husker, som gir væske i buken pga sult..).

Nydelig hun ser ut da.. bare så alt alt for tynn. Godt hun er hos deg Mari!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm.. har hun vært til veterinær-sjekk i det hele tatt?

Jada, det har hun. :) To ganger i løpet av to uker uten bekymringsreaksjoner på formen hennes, bildene maler nok et svartere bilde enn virkeligheten.

Hun ser ut til å være/ha vært kraftig underernært og da lurer jeg på om den magen kan være en følge av det? (Væske i buken pga et eller annet.. man ser jo i sånne sultrammede katastrofer radmagre barn med digre mager pga renspikket sult og det er et eller annet som jeg ikke husker, som gir væske i buken pga sult..).

Altså, det ser mye verre ut på bildene enn det det er tror jeg, mest på grunn av måten hun er bygd på. Hun er ikke underernært, bare for tynn. Hadde du sett henne i levende live så hadde du reagert med "huff hun var for tynn!", du hadde ikke tenkt "sykelig". Det er jeg sikker på. (Og da tar jeg absolutt med min personlige preferanse med i betraktningen, no worries. :))

På vei opp er hun også, og hun koser seg stort med masse god mat! :) Ikke ser man ryggrad når hun står lengre heller, så det går definitivt riktige veien og med fornuftig mosjon bygger hun faktisk muskler også. Jeg tror at om en ukes tid så tenker jeg hun nærmer seg passe.

Nydelig hun ser ut da.. bare så alt alt for tynn. Godt hun er hos deg Mari!

Hun er ei skikkelig go'pie altså! Og jeg tror at hun har det som plommen i egget nå, og jeg koser meg masse med henne jeg også. En helt forbløffende hund på så mange måter med tanke på det livet hun har levd. :) Men "nydelig" er et relativt begrep... :)

I boken min her står det at ultralyd kan taes fra tredje drektighetsuke. Men noe ang blodprøvene finner jeg ikke..

Ok. Da venter jeg en uke eller noe, og om jeg fortsatt er i tvil så tar vi en ultralyd. Da er hun minst tre uker på vei. Det med blodprøvene var fra en annen tråd her inne som jeg linket til litt oppi her. Den informasjonen kom fra Belgerpia.

Å du :) Går fint med valpekull i blokk :)

Av en aktiv rase som dette? Oooh lordy! :) Men vi hadde da tatt utfordringen og gjort det beste ut av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da venter jeg en uke eller noe, og om jeg fortsatt er i tvil så tar vi en ultralyd. Da er hun minst tre uker på vei. Det med blodprøvene var fra en annen tråd her inne som jeg linket til litt oppi her. Den informasjonen kom fra Belgerpia.

Av en aktiv rase som dette? Oooh lordy! :) Men vi hadde da tatt utfordringen og gjort det beste ut av det. :)

Kanskje hun vet mer om blodprøver, kanskje sende henne en PM ang det da? :)

Spennende dette da, joda. Må du være positiv! :) Folk får nå unger i blokk, valper er nå mye lettere enn unger. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sikker på at damen ikke er drektig lenger, magen har hverken blitt større eller mindre. Venninnen min mener at hun bare har en gammeldamemage, sånn som vi alle får litt mer av når vi kommer litt opp i åra. Så hun er helt sikkert snurt på meg over at jeg har brettet ut hennes kroppslige skavanker i detalj og med bilder på internett. Jeg hadde iallefall blitt sur! :whistle:

Ellers kan jeg nevne at hun ikke er for tynn lengre, og det er veldig fint synes jeg. Hun rundet "passe slank" for en ukes tid siden eller noe, så nå er alt bare kos. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...