Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer vom?!


armagnac

Recommended Posts

Kita er nå blitt 9mnd nå, og jeg synes ho er litt brusete og matt i pelsen :blink: dette gjelder serlig på krysset... røytet en del for en stund siden, men det tror jeg var løpetidsrelatert...

tok med heftet om vom fra Askim her om dagen, så fikk jo lest en del om det:)

blir tilfelle 50/50 fôring. Ho går nå på RC.

men bør jeg da velge til valp? eller voksen med enten med ris eller kylling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en 9 mnder GD ville jeg nok gått for voksen. Hva mener du med ris eller kylling? Ville prøvd det vanlige voksenfôret jeg :blink: Nr 33, tror jeg, det med laks.

Hvis du skal fôre 50/50 bør du fôre et måltid tørt, og ett med vom, ikke blande i samme måltid. Men hvorfor vil du fôre 50/50 da? Det anbefales så vidt jeg vet ikke å blande fôrtyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blander fortyper. Ser ingen problem med det så lenge hunden ikke blir dårlig. Den ene hunden min får en blanding av pro plan tørrfor, oppbløtet frysetørket vom og Norwegian polar. dette fordi hunden spiser tørrforet bra til tider, og så blander jeg vom i for å få mer fett. og litt NP iblandt også for fettet sin del. Og så kan jeg gå over til kun NP og vom blandet, uten tørrforet.

Det gjør ingenting å blande maten. Hvorfor skulle det det? GD vokser så sent, at valpefor ikke gjør noe. Jeg forer også med valpefor (tørrmat) enda, og kommer til å gjøre det noen mnd til. Dette er fordi det er mer fett i det enn voksenforet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk valpefôret til hun har stabilisert vekta, dvs ca 15-16 mndr, for å få nok fett. Deretter kan du gå over på et av de "voksne" alternativene. Det går fint å gi bare V&H, bruk litt kruskakli eller linfrø i maten for å smøre tarmen. Eller bruk tørrfôr som godbiter, det hjelper på det også. Husk at Kita kan få endel kviser i begynnelsen mens hun blir vant til proteinet, helt ufarlig, men ser ikke alltid pent ut. Og ganske snart kan du plukke bittesmå baiser som knapt tar plass i en pose :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har ikke hatt noe problem med magen etter at vi gikk over til v&h i hvert fall, men mange gir som sagt over kruskakli/linfrø eller grønnsaker i tillegg. Vår får en del rå gullerøtter, og litt olje. Grunnen til at jeg ikke ville gitt både tørt og vått i samme måltid, er at de fordøyes så veldig forskjellig. Hvis hunden får to måltider dagen og 50/50 vått og tørt, så kan man vel like gjerne gi et måltid av hvert?

Jeg tror personlig det er en god idé å gi magedreiningsutsatte hunder (som GD) V&H e.l i stedetfor tørt, og ville gått for kun V&H.

Du kan jo prøve deg litt frem først, og se hva som passer dere :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar=) tenker mest på 50/50 fordi mange sier de blir for harde i magen av kun vom=)

tenkte mest på smaksforskjellen bare... er vel med, ris, kylling og laks?? er det no forskjell?? eller kunn smak?

Ris, kylling og laks som smak på vom nei... 

Du har:

Laks nr. 25

Kylling nr. 33

Valp

Sprint

og du har ren vom:

Kyllingvom

Storfevom.

Til en 9 mnd GD ville jeg brukt Valp siden en GD er jo ikke voksen ved 9 mnd (ei heller ved 12mnd) 

det er bare å blande, men tipset er å ikke blande (da er det ofte de ikke gidder å ete.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk valpefôret til hun har stabilisert vekta, dvs ca 15-16 mndr, for å få nok fett. Deretter kan du gå over på et av de "voksne" alternativene. Det går fint å gi bare V&H, bruk litt kruskakli eller linfrø i maten for å smøre tarmen. Eller bruk tørrfôr som godbiter, det hjelper på det også. Husk at Kita kan få endel kviser i begynnelsen mens hun blir vant til proteinet, helt ufarlig, men ser ikke alltid pent ut. Og ganske snart kan du plukke bittesmå baiser som knapt tar plass i en pose :rolleyes2:

da blir det valpefôr:) men kviser rundt munnen?? eller på hele kroppen?? og hvor lenge kan jeg regne med at hun vil ha det??

linfrø er det å få tak i i vanlig matbutikker da?? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da blir det valpefôr:) men kviser rundt munnen?? eller på hele kroppen?? og hvor lenge kan jeg regne med at hun vil ha det??

linfrø er det å få tak i i vanlig matbutikker da?? :rolleyes2:

Kviser på leppene og under haken. Valpis hadde til og fra i 2 mnd når jeg gikk over på 100% V&H, men om du er nøye med å tørke med klut hver gang hun har spist blir det mindre. Jeg klemte de største, og smurte på jod. Hun brydde seg katta..

Linfrø finner du ved bakevarene, samme med kruskakli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Tenkte bare jeg skulle presisere at Vom og vom&hundemat er to forskjellige ting.

Vom kan fåes kjøpt i "hvorsomhelst" Dyrebutikk, det er ren vom som ofte selges frysetørket. Ingen av hundene jeg fôrer tåler dette. Dette er ikke ett fullkostfôr.

Vom&hundemat er ett fullkostfôr med vitaminer og det som trengs, Sålenge man velger rett. :)

Ellers, så mater jeg på 50/50 de periodene jeg bruker v&h. Mops som jeg har er en liten rase men har mye benstruktur å bygge opp. Så når de finner ut at mat er kjipt. Da "lurer" jeg han med v&h. :icon_redface: Så han ikke blir tynn og fæl :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kviser på leppene og under haken. Valpis hadde til og fra i 2 mnd når jeg gikk over på 100% V&H, men om du er nøye med å tørke med klut hver gang hun har spist blir det mindre. Jeg klemte de største, og smurte på jod. Hun brydde seg katta..

Linfrø finner du ved bakevarene, samme med kruskakli.

Flotters :) da varer ikke de kvisene så lenge da:) se om jeg får kjøpt linfrø eller kruskakli en dag.

:) Tenkte bare jeg skulle presisere at Vom og vom&hundemat er to forskjellige ting.

Vom kan fåes kjøpt i "hvorsomhelst" Dyrebutikk, det er ren vom som ofte selges frysetørket. Ingen av hundene jeg fôrer tåler dette. Dette er ikke ett fullkostfôr.

Vom&hundemat er ett fullkostfôr med vitaminer og det som trengs, Sålenge man velger rett. :aww:

Ellers, så mater jeg på 50/50 de periodene jeg bruker v&h. Mops som jeg har er en liten rase men har mye benstruktur å bygge opp. Så når de finner ut at mat er kjipt. Da "lurer" jeg han med v&h. :) Så han ikke blir tynn og fæl :aww:

ja var kanskje litt uklar der, men tenker på V&H :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle korrigere litt på hvilke typer av V&H som finnes...

!00% ren kylling ( dette er ikke kyllingvom - kylling har ikke vom)

100% Storfevom

Hundemat Nr 33 er en blanding av Kylling, Storfevom og slakteavfall

Hundemat m/laks Nr 25 er en blanding av Kylling, Storfevom, slakteavfall og laks

Valpefòr - som er en blanding av Kylling, Storfevom, Laks, OkseLever og Egg

Sprint - som er en blanding av Kylling, Storfevom, okselever, laks og egg

Alle typene er fullvitaiminisert.

Ønsker du å vite mer, så funner du full næringstabell her: http://jaroshund.no/prodinfovatfor.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle korrigere litt på hvilke typer av V&H som finnes...

!00% ren kylling ( dette er ikke kyllingvom - kylling har ikke vom)

100% Storfevom

Hundemat Nr 33 er en blanding av Kylling, Storfevom og slakteavfall

Hundemat m/laks Nr 25 er en blanding av Kylling, Storfevom, slakteavfall og laks

Valpefòr - som er en blanding av Kylling, Storfevom, Laks, OkseLever og Egg

Sprint - som er en blanding av Kylling, Storfevom, okselever, laks og egg

Alle typene er fullvitaiminisert.

Ønsker du å vite mer, så funner du full næringstabell her: http://jaroshund.no/prodinfovatfor.html

Takk :wub: men sitter og blar i heftet som jeg tok med fra dyrebutikken her:) nå som jeg har den foran meg har jeg litt bedre oversikt :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...