Gå til innhold
Hundesonen.no

Navn til Etnahund-tispe?

Nowisclee

Recommended Posts

Skrevet

For det første så :getlost::blink::P . Og for det andre har jeg ingen forslag, men ser for meg et kongelig/veldig pent/majestetisk navn :rolleyes2:

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Hehe, to sjeler, en tanke - sendte nettopp en PM med bl.a. samme forslag. Hadde jo vært utrolig tøft, da...

Og det er vel heller ikke første gangen meg bekjent :rolleyes2:

Sardin? :blink: Tjaah. Njeeh. Hmmf. Neje. Ingen av de. Selv om Mafia hadde vært kult, til en hannvalp.

MafiAnna da :getlost:

Skrevet
Ragazza =Jente på italiensk :rolleyes2: (ifølge google translate :getlost: )

Veldig fint, men ikke helt det jeg er ute etter, det blir litt tungt. :blink:

Skrevet

Lichia? Det datt meg inn i hodet nå, uten at jeg har noen preferanser til det, aner ikke om det betyr noe.. Uttales Litsjia i mitt hode. Og jeg liker det.

Skrevet
gubben sier Nala :rolleyes2:

Det er et veldig fint navn, men litt oppbrukt? På lik linje som Kiara, Bella, Diana og sånt. Iallefall i mitt hode. :getlost: Men tusen takk for forslag! :blink:

Skrevet
Lichia? Det datt meg inn i hodet nå, uten at jeg har noen preferanser til det, aner ikke om det betyr noe.. Uttales Litsjia i mitt hode. Og jeg liker det.

Med denne referansen, så kan navnet ha en betydning :rolleyes2:

Skrevet

Disse to er Egyptiske

Nailah - betyr suksessfull

Tabia - betyr talentfull

Shiloh - fredelig (kanskje ikke helt treffende det første året men :rolleyes2: )

Suki- Elsket

Ellers var jo Lichia fint det :getlost:

Skrevet
Med denne referansen, så kan navnet ha en betydning :rolleyes2:

Tusen takk for link!

Disse to er Egyptiske

Nailah - betyr suksessfull

Tabia - betyr talentfull

Shiloh - fredelig (kanskje ikke helt treffende det første året men :getlost: )

Suki- Elsket

Ellers var jo Lichia fint det :blink:

Tusen takk for forslag! :P

Skrevet

Fytti for ei søt lita snelle! :P

Dessuten har jeg et VELDIG godt navneforslag. SARA! :rolleyes2: Det betyr fyrstinne, prinsesse og herskerinne (eller noe i den duren) og er brukt i Italia...og alle andre land i verden omtrentlig :getlost:

På Italiensk betyr navnet: Den vakre sonenjenta med den flotte lille hunden som er sort og hvit... :blink:

Skrevet
Fytti for ei søt lita snelle! :getlost:

Dessuten har jeg et VELDIG godt navneforslag. SARA! :rolleyes2: Det betyr fyrstinne, prinsesse og herskerinne (eller noe i den duren) og er brukt i Italia...og alle andre land i verden omtrentlig :P

På Italiensk betyr navnet: Den vakre sonenjenta med den flotte lille hunden som er sort og hvit... :o

Hehehe! :P Det er et veldig fint navn, det skal jeg være enig i! :blink: Men neeh, du heter jo det, da kan jeg ikke kalle hunden det! :D Blir så teit når jeg sier "å, vet dere hva, i dag spiste Sara opp hele kosedyret sitt" eller noe slikt. *flir* (dersom ikke du ofte pleier å spise kosedyr da, da gjør det jo ingenting!) :D:D

Skrevet
Hehehe! :getlost: Det er et veldig fint navn, det skal jeg være enig i! :rolleyes2: Men neeh, du heter jo det, da kan jeg ikke kalle hunden det! :P Blir så teit når jeg sier "å, vet dere hva, i dag spiste Sara opp hele kosedyret sitt" eller noe slikt. *flir* (dersom ikke du ofte pleier å spise kosedyr da, da gjør det jo ingenting!) :blink::D

:D .... :D

Skrevet

Lichi, eller kjærlighetsfrukt, er iallefall en utrolig god tropisk frukt! Hva med Lichi?

Edit: Så nå at du allerede har fått det forslaget i Akkuratt nå tråden :getlost:

Go for Lichi :rolleyes2:

Skrevet

Skal hun kalles opp etter en frukt, burde det kanskje være etter en av sitrusfruktene Sicilia er kjent for? Med tanke på fargen, synes jeg jo Appelsin hadde vært et høyst passende navn...

Skrevet
Skal hun kalles opp etter en frukt, burde det kanskje være etter en av sitrusfruktene Sicilia er kjent for? Med tanke på fargen, synes jeg jo Appelsin hadde vært et høyst passende navn...

Eller f.eks.;

ˡscorza noun, feminine peel;

(crosta) crust;

(corteccia) bark;

fig exterior. scorza d'arancia orange peel

...

ˡzagara noun, feminine orange-blossom

Skrevet

Eller MafiAppelsin :icon_redface::):aww:

*vente seg et kakk i hodet fra Nowisclee for alle de flotte navne-forslag*

Skrevet
Lichi, eller kjærlighetsfrukt, er iallefall en utrolig god tropisk frukt! Hva med Lichi?

Edit: Så nå at du allerede har fått det forslaget i Akkuratt nå tråden :lol:

Go for Lichi :D

Lichi, Lichia, Terza, Cuda... Vanskelig å velge!

Lichi var et fint forslag synes jeg :)

Søt valp!

Tusen takk!

Likte også Lichi. Også var ho en utrolig søt valp da :)

Tusen takk til deg også! :D Hun er supersøt! Bare 2 dager igjen nå! :hug:

Her er link til Lichi (Lychee) planten:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lychee

Skroll nedover og les :-)

Takk! *kikke på*

Haha, appelsin du liksom. :P

Eller f.eks.;

ˡscorza noun, feminine peel;

(crosta) crust;

(corteccia) bark;

fig exterior. scorza d'arancia orange peel

...

ˡzagara noun, feminine orange-blossom

Takk for fine forslag! Likte Scorza godt, men det er kanskje litt tungt?

Eller MafiAppelsin ;):P:P

*vente seg et kakk i hodet fra Nowisclee for alle de flotte navne-forslag*

*se stygt på* :wub: Hun skal ikke hete noe sånt, hun er så pen og søt at hun må ha et pent og søtt navn! (vi får se hvor lenge det varer før jeg begynner å kalle henne MiniMonster eller noe slikt..) :cry:

BlodAppelsin? :P

..Neida, jeg likte Lichi kjempegodt! :)

Haha! :) Lichi er fint ja. Det er så vanskelig å bestemme seg når jeg ikke kjenner henne så godt!

... Mamman heter Iza, pappan heter Don.. Diza? Oza? Ozi? Dia? Doniz? Izon?

Skrevet

Jaja, da reiser jeg snart for å hente valpis, er kanskje litt nærmere et valg av navn, men ikke bestemt meg helt enda. Får se hvem hun er, først! :) Tusen takk for alle forslag! :hmm:

Edit: glemte å skrive at de jeg først og fremst vurderer nå er Dia, Lichi, Terza og Spinta. Så får vi se! :|

Skrevet
Jaja, da reiser jeg snart for å hente valpis, er kanskje litt nærmere et valg av navn, men ikke bestemt meg helt enda. Får se hvem hun er, først! :) Tusen takk for alle forslag! :|

Edit: glemte å skrive at de jeg først og fremst vurderer nå er Dia, Lichi, Terza og Spinta. Så får vi se! :)

Nesten så du må komme på kaffe da, når du skal til nabobygda å hente valp? hehe.... Spydeberg du skal hente valp ikke sant? :hmm:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...