Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp!


Wheaten terrier

Recommended Posts

Jeg har altså to kaniner, en ho og en hann, som har stått i utebur og innhegning hele sommeren, noe som har gått helt fint.

Fram til torsdag, da begge kaninene på en eller annen måte hadde klart å komme seg ut begge to samtidig, og da det ble oppdaget av oss var de ute sammen begge to. Nå vet jeg ikke hvor lenge de hadde vært ute sammen, eller om de hadde rukket å parre seg, men jeg regner det for sannsynlig, i og med at kaniner som oftest er ganske rett på sak for å si det sånn...

Jeg har for flere år siden hatt kaninunger på den samme kaninen (var yngre og uerfaren), hun er av blandingsrase, og jeg vet hvor vanskelig det kan være å få gitt bort/solgt kaninunger av blandingsrase.

Er det noe jeg kan gjøre?

Har allerede prøvd å ringe dyrlege, men de har bare akuttelefonen oppe i helgene, og jeg vet ikke om dette tilfelle kan regnes som det. Finnes det en måte det går an å sjekke om hun er drektig? Evt. en type "angrepille" eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar
Hvorfor er ikke hannkanien kastrert? Du får sikkert også flere svar om du spør HER :aww:

Jeg har tenkt på det før, (ikke det at det hjelper noe nå uansett, hvis de faktisk har fått parret seg) men trodde ikke kastrering av hannkaniner var så vanlig, at det man måtte ha en medisinsk grunn for det eller noe sånt. Synes å ha lest deet, men kan hende jeg tar feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:aww: Har gått over 48 timer siden er jeg redd...

Men går det an å finne ut om hun faktisk er drektig, på noen måte? Tar man ultralyd på kaniner?

Tror ikke det går ann å ta ultralyd ... Har kaniner selv og tre kull nå, så jeg vet hvordan du har det da det siste kullet var er tjuvparring.

Når kaninen er to uker i drektigheten kan man kjenne kuler på magen dens da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:aww: Har gått over 48 timer siden er jeg redd...

Men går det an å finne ut om hun faktisk er drektig, på noen måte? Tar man ultralyd på kaniner?

Uffda. Nei finnes ingen måte og finne ut om kaninen er drektig på, men hun er etter all sannsynlighet drektig. (kaniner trenger bare sekunder) Kaniner gå drektig i 28-31 dager og napper seg for pels til ungene noen timer før fødsel. Kaninen trenger ingen hjelp under fødelsen og føder som regel kjapt, og gjør det som regel uten noen tilstede.

Du kan kjenne kaninungene noen dager før fødtselen, men kaninunger er veldig vanskelige og kjenne ungene på. Legg kaninen på ryggen og kjenne forsiktig med hendene mellom bakføttene til kaninen.

Det er en del og sette seg inn i, men les deg fram om hvordan det skal gjøres på kanin.org og kaninforum.no

Kort oppsumering:

  • Kaniner går drektig i ca 30 dager. Så regn 30 dager fra dagen kaninen ble parret til dagen de føder.
  • Kaninmor/ungene skal ha mye fred den første stunden. Bare se at alle ungene lever evt. fjern døde unger og la de ungene være uten og ta på de.
  • Når ungene nærmer seg en uke kan du ta forsiktig opp en og en og se at alt er fint med de og legge de kjapt tilbake.
  • De åpner øynene mellom den 8-10 dagen.
  • De begynner og røre seg ut av redet når de er mellom 2-3 uker gamle.
  • De begynner og spise mat når de er rundt 2,5 - 3 uker, gi de fri tilgang til pellets og høy.
  • De begynner og bli veldig aktive trenger og få røre seg litt mer når de er ca 4 uker. (slipp de ut på stua en gang og dagen så de får røre seg og utvikle seg)
  • De er leveringsklare når de er 7-8 uker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det før, (ikke det at det hjelper noe nå uansett, hvis de faktisk har fått parret seg) men trodde ikke kastrering av hannkaniner var så vanlig, at det man måtte ha en medisinsk grunn for det eller noe sånt. Synes å ha lest deet, men kan hende jeg tar feil...

Ja, det hjelper selvsakt ikke nå, men det hjelper om det skulle skje en gang til. Kastrering av hannkaniner er veldig vanlig, siden ukastrerte hannkaninener kan bli aggresive pga. hormonene. Det er også veldig vanlig og kastrere/sterilisere hunnkaniner. Hvis du kastrerer begge to, kan du kanskje bonde dem, slik at de kan bo sammen :aww: Du trenger ikke noe medisink grunn for og kastrere, men det er ikke gratis da. Hvor gammel er kaninen?

Hentet fra Kanin.org:

• Forebygge sykdommer, hovedsakelig livmorkreft.

• Ha kaniner sammen

• Motvirke hormonelt stress og

• Få et bedre kjæledyr

Alle disse faktorene er med på å gi kaninen et godt og langt liv. Under vil jeg forklare nærmere hvordan kastrering kan hjelpe til å holde kaninen frisk og fornøyd.

Forebygger sykdommer

Ukastrerte hunnkaniner er utsatt for kreft i livmor. Ved kastrering fjernes eggstokker og livmor og risikoen utelukkes derfor. Kaniner er ment til å reprodusere seg raskt og ofte, og livmorvevet er derfor relativt aktivt. Med dette menes at cellene i livmorvevet deler seg konstant, og mutasjoner som kan gi grobunn for svulster, forekommer hyppig. (Kruse 2003)

Ulike studier av forekomsten av livmorkreft viser ulike resultater. Allikevel er det enighet om at det er en utbredt sykdom som rammer mange hunnkaniner dersom de ikke kastreres. Under kan du lese noen sitater fra bøker og artikler på engelsk som viser hyppigheten av livmorkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også kastrert begge, grunnene står på kanin.org som det er linket til tidligere i tråden. Har to blandingshunner selv, som jeg ikke ville hatt unger på om de var renrasede eller ei - de er kastrerte og bor sammen. Slipper også å bekymre meg for at de kan få livmorkreft også, da det er relativt vanlig for hunnkaniner å få det dessverre.

Håper det ordner seg på en eller annen måte. :rolleyes2:

edit: Anbefaler å registrere deg på kanin.org/forum uansett jeg, det er et kjempe koselig kaninforum hvor man lærer masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altså to kaniner, en ho og en hann, som har stått i utebur og innhegning hele sommeren, noe som har gått helt fint.

Fram til torsdag, da begge kaninene på en eller annen måte hadde klart å komme seg ut begge to samtidig, og da det ble oppdaget av oss var de ute sammen begge to. Nå vet jeg ikke hvor lenge de hadde vært ute sammen, eller om de hadde rukket å parre seg, men jeg regner det for sannsynlig, i og med at kaniner som oftest er ganske rett på sak for å si det sånn...

Jeg har for flere år siden hatt kaninunger på den samme kaninen (var yngre og uerfaren), hun er av blandingsrase, og jeg vet hvor vanskelig det kan være å få gitt bort/solgt kaninunger av blandingsrase.

Er det noe jeg kan gjøre?

Har allerede prøvd å ringe dyrlege, men de har bare akuttelefonen oppe i helgene, og jeg vet ikke om dette tilfelle kan regnes som det. Finnes det en måte det går an å sjekke om hun er drektig? Evt. en type "angrepille" eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altså to kaniner, en ho og en hann, som har stått i utebur og innhegning hele sommeren, noe som har gått helt fint.

Fram til torsdag, da begge kaninene på en eller annen måte hadde klart å komme seg ut begge to samtidig, og da det ble oppdaget av oss var de ute sammen begge to. Nå vet jeg ikke hvor lenge de hadde vært ute sammen, eller om de hadde rukket å parre seg, men jeg regner det for sannsynlig, i og med at kaniner som oftest er ganske rett på sak for å si det sånn...

Jeg har for flere år siden hatt kaninunger på den samme kaninen (var yngre og uerfaren), hun er av blandingsrase, og jeg vet hvor vanskelig det kan være å få gitt bort/solgt kaninunger av blandingsrase.

Er det noe jeg kan gjøre?

Har allerede prøvd å ringe dyrlege, men de har bare akuttelefonen oppe i helgene, og jeg vet ikke om dette tilfelle kan regnes som det. Finnes det en måte det går an å sjekke om hun er drektig? Evt. en type "angrepille" eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altså to kaniner, en ho og en hann, som har stått i utebur og innhegning hele sommeren, noe som har gått helt fint.

Fram til torsdag, da begge kaninene på en eller annen måte hadde klart å komme seg ut begge to samtidig, og da det ble oppdaget av oss var de ute sammen begge to. Nå vet jeg ikke hvor lenge de hadde vært ute sammen, eller om de hadde rukket å parre seg, men jeg regner det for sannsynlig, i og med at kaniner som oftest er ganske rett på sak for å si det sånn...

Jeg har for flere år siden hatt kaninunger på den samme kaninen (var yngre og uerfaren), hun er av blandingsrase, og jeg vet hvor vanskelig det kan være å få gitt bort/solgt kaninunger av blandingsrase.

Er det noe jeg kan gjøre?

Har allerede prøvd å ringe dyrlege, men de har bare akuttelefonen oppe i helgene, og jeg vet ikke om dette tilfelle kan regnes som det. Finnes det en måte det går an å sjekke om hun er drektig? Evt. en type "angrepille" eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg syns du skal la naturen gå sin gang og det er ik sikkert det blir unger med tanke på årstiden og så kommer det ann på aldere til dyra jeg har drevet med kanin avel i flerre år og opplevd flerre ganger at de går tomme men de kan finne på å bygge reir og nappe seg for det det er akkurat som innbilt drektighet hos hund. kanniner er som regel brunnstige hver 14 dag hvis du legger hua på rygg og trykker forsiktig rett over kjønnet sånn at du ser sprekken er den veldig mørkerød er ho brunstig er den lys er ho det ikke . jeg er egentlig for kastrering osv men det er en risiko med narkosen og gnagere de tåler den ikke så godt aldern på dyret spiller også inn men dette vil en seriøs god dyrlege infomere deg om lykke til vidre uansett vh ilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er egentlig for kastrering osv men det er en risiko med narkosen og gnagere de tåler den ikke så godt

Kaniner er ikke gnagere :rolleyes2:

Men ja, det er en risiko med narkosen. Det er det med mennesker også det - og alle dyr. Men det er relativt få som ikke våkner igjen, går man til en flink dyrlege er man nesten sikret at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaniner er ikke gnagere :rolleyes2:

Men ja, det er en risiko med narkosen. Det er det med mennesker også det - og alle dyr. Men det er relativt få som ikke våkner igjen, går man til en flink dyrlege er man nesten sikret at det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hokaninen er 5 år gammel og hannkaninen er 7. Han er unektelig en ganske kåt kanin, så jeg regner det som sagt for ganske sannsynlig at de har rukket å parre seg, men jeg vet ikke hvor lenge de har vært ute sammen.

Men bare for å nevne det så er han også tillitsfull som en hund, så om han skulle blitt kastrert ville det ikke være på grunn av dårlig temparement ihvertfall.

Hvor mye koster kastrering/sterilisering av kanin?

Det som bekymrer meg mest er imidlertid hvordan jeg skal finne gode eiere, eiere i det hele tatt, til et eventuelt kull. Har som sagt hatt et kull på henne før, for tre år siden tror jeg, og da fikk hun ti unger, hun er en relativt stor kanin, noen av dem dødfødte.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke finner eiere til dem? Det er det som gnager i meg... Antakelig har jeg mulighet til å ta meg av en kanin til, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har du godt voksne dyr og alle hann kaniner er kåte av seg de få gangene en av mine hanner har kommet seg ut så har jeg satt sele på ei hoe de er ikke vansklige å be dame olala :icon_redface: men jeg fåstår hva du mener med å finne hjem til dem men du kan jo legge ut på kanninforumet at du mest sansynlig får u planlagte kannin unger og hvis du vet ca rase skriv det og hvor i landet du bor får du unger kan du også henge opp lapp i dyrebutikk og andre steder og så har du finn .no men da lønner det seg og ha bilde en annonse uten bilde selger dårlig. håper du har notert datoen de var sammen sånn at du vet når de evt kommer. og selv om det er vansklig helst ikke gi bort ungene ta et lite beløp sånn at folk må tenke seg om før de skaffer seg en kannin .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så er de falske drøvtyggere i og med de kan spise egen avføring for og utnytte mest mulig av næring osv.

Som Wilma sa så hører de til harefamilien og er ikke gnagere. :icon_redface:

Hvor mye koster kastrering/sterilisering av kanin?

Hannkaniner: 500-1200 kr ca (varierer veldig!)

Hunnkaniner: 600-1400 kr ca (varierer også veldig!)

Hva gjør jeg hvis jeg ikke finner eiere til dem? Det er det som gnager i meg... Antakelig har jeg mulighet til å ta meg av en kanin til, men...

Jeg ville nok aller helst kastrert, men iallefall prøvd å fjerne dem (vet ikke om det går an på kanin, egentlig?). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare for å nevne det så er han også tillitsfull som en hund, så om han skulle blitt kastrert ville det ikke være på grunn av dårlig temparement ihvertfall.

Veldig fint at han er snill da. :icon_redface: Han trenger ikke ha dårlig temprament/være agressiv for og bli kastrert, men det er jo lurt siden ting som dette kan skje når han ikke er det. Han kom nok også til og bli litt roligere, og få et litt bedre liv. Siden det kanskje er en påkjenning og bo rett ved siden av en hunnkanin.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke finner eiere til dem? Det er det som gnager i meg... Antakelig har jeg mulighet til å ta meg av en kanin til, men...

Det hadde gått ann og kontakte en omplassering og fortelle dem sitvasjonen. Høre om de har mulighet for og evt. ta seg av noen kaninunger. :) Det er jo vanskelig og finne nye hjem til kaniner, siden det er veldig mange som trenger hjem, og at de lever relativt lenge. Hvis du finner ut at hun er gravid, og det er helt sikkert, kan du henge opp lapper med en gang og spørre etter hjem. Heng lapper på matbutikkene med bilde av foreldrene og info :aww: Det er lettest og få gitt bort kaninunger, men da vet du samtidig ikke helt hvor de havner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...