Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp!


Wheaten terrier

Recommended Posts

Kjenn etter om hun er drektig. Er hun drektig gjør dere som jeg anbefalte i et annet innlegg:

- Vente ut drektighetstiden (ca 31 dager) og ved termin følge opp hunnen skikkelig. På forhånd tar du kontakt med veterinærer så du vet hvem du kan dra til om det skulle bli problemer. Keisersnitt kan bli aktuelt. En fødsel skal gå raskt (halvtime!) og du skal ikke se hunnen ha rier og streve. En normal fødsel starter uten at du merker det, hunnen går inn i kassa, føder lett, og kommer ut igjen etter kort tid, ferdig. Fødsel starter vanligvis i sammenheng med napping. Sitter hunnen derimot og trykker, er rastløs, har synlige rier og det drar ut på tid er det noe galt.

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Takk for svar, men jeg mener... Eller jeg mente, hvis en av dere var i min situasjon, og hadde en drektig hunnkanin av blandingsrase. Ville dere latt henne få ungene, med en viss risiko (hun har hatt et kull tidligere, så helt uerfaren er hun ikke) og satse på å finne eiere til dem, eller ville dere kastrert for 1500 - 2000 kroner og dermed fjernet ungene...

Jeg spør siden jeg er veldig i tvil akkurat nå, aner ikke hva som er den beste løsningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var min hunn ville jeg latt henne få kullet og så lett etter gode hjem til ungene (med vekt på gode hjem). De som ikke ble solgt til den prisen jeg satte for dem (selger ikke kaniner på billigsalg) ville jeg slaktet. Rett og slett. Jeg er sterkt imot å gi bort overskudd når de ikke blir solgt, og jeg synes ikke noe om å selge billig heller. Kan ikke en ny eier betale 400kr for kaninen bør ikke vedkommende skaffe seg kanin...

Både jeg og hunden spiser kjøtt, så her går overskuddet til mat/fôr.

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var min hunn ville jeg latt henne få kullet og så lett etter gode hjem til ungene (med vekt på gode hjem). De som ikke ble solgt til den prisen jeg satte for dem (selger ikke kaniner på billigsalg) ville jeg slaktet. Rett og slett. Jeg er sterkt imot å gi bort overskudd når de ikke blir solgt, og jeg synes ikke noe om å selge billig heller. Kan ikke en ny eier betale 400kr for kaninen bør ikke vedkommende skaffe seg kanin...

Både jeg og hunden spiser kjøtt, så her går overskuddet til mat/fôr.

Mvh Cecilie

Huff det hørtes nesten litt fært ut. Men det er jo mye bedre enn å la de leve et dårlig liv, da gjør de jo nytten for seg på en annen måte liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det hørtes nesten litt fært ut. Men det er jo mye bedre enn å la de leve et dårlig liv, da gjør de jo nytten for seg på en annen måte liksom..

Så lenge man spiser kjøtt vil jo automatisk dyr bli oppdrettet og slaktet så man får mat. Det er ikke noe bedre at en gris eller en sau blir slaktet, enn en kanin. Det er faktisk bedre å slakte egne dyr, da de har hatt et bedre liv (mine har det hvertfall veldig bra), transporteres svært kort til slakteriet (slakter hjemme) og avlives raskt og humant (slaktebolt, de dør før de rekker å bli redde). Hele prosessen innebærer minimalt med stress og frykt, i forhold til hva det kjøttet man kjøper i butikken har gjennomgått.

Jeg vil heller ikke være med på å mette markedet med kaniner, og å bidra til at kaniner fortsetter å ha lav status. Derfor selger jeg for en høy pris, og kun til dedikerte kjøpere som vil bruke tiden og pengene jeg ønsker for å gi kaninene et godt hjem. Blir ikke kaninene solgt til slike kjøpere går de til slakt. Da "redder" jeg en kylling eller en gris fra å bli avlet for slakt (om jeg ikke kjøper kyllingen trengs det ingen erstatter, så en mindre kylling blir avlet, produksjon/etterspørsel), jeg bidrar ikke til et overfylt kaninmarked og jeg får likevel holde på med kaninavl :wub:

Kaninene hos meg har et godt liv, og det er ingen sammenheng mellom respekten for dyra og det å slakte dem for kjøtt.

(Og, nei, jeg spiser ikke hund, de er kjøttetere :wub: , så ikke vær redde :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

31. dagen nå, ingen tegn til napping eller annen uvanlig adferd.. Så det går nok bra det her likevel, og heldigvis.

Skjønner tankegangen din Stella, men jeg tror likevel jeg ville hatt problemer med å ta livet av kaninunger (ikke det at jeg ville gjort det for egen hånd, det hadde jeg ihvertfall aldri greid). Uansett, det ser ut som det ikke blir et problem after all.

*puh* Må bare bli enda mer påpasselig fra nå av, og få hindra sånne rømninger...

Uansett, tusen takk for alle råd! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...