Gå til innhold
Hundesonen.no

HDR, Photoshop, NEF osv


PsychoLynx

Recommended Posts

Idag har jeg liksom kost meg med å ta RAW bilder, med tanke på at jeg ville prøve å lage HDR bilde....

Tanken var å ta ET bilde i RAW, og så over/undereksponere det på Photoshop etterpå.

Problem 1. Jeg får ikke åpnet RAW/NEF filene mine i Photoshop. (Adobe Photoshop Cs2) Jeg får bare beskjed om at det ikke går. "Could not complete your request because it is not the right kind of document".

Jeg søkte på Cs2 + NEF på google, og fikk opp litt info fra 2006, der det stod at man måtte ha Camera RAW inplug 3.4.... MINST... Jeg sjekket, og jeg har 3.7 versjonen. Fant litt mer om dette, og da viser det seg at 3.7 versjonen er den siste som kan passe med Cs2, ellers må man ha Cs3...

Ergo burde dette holde.

Det KAN hende saken ligger i at jeg har en.. ehh.. "gratis" versjon av PS...

Eller??

Problem 2. Hvordan over/undereksponerer jeg egentlig bildene rett? MÅ de være i RAW/NEF for å få til dette, eller _går_ det med jpg filer også? Uansett, jeg aner ikke åssen jeg gjør det....

Problem 3. Jeg forsøkte meg på å over/under eksponere litt ved å klikke på Exposure. Men når jeg putter dette inn i det HDRprogramsaken, så får jeg beskjed om at det ikke er nok "Dynamic Range" i bildene til at det skal funke...

Ja, HJELP! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få størst mulig utbytte av raw-filene fra kameraet ditt nå, burde du hatt Nikon Capture NX eller NX2. Dette programmet gjengir alle innstillingsmulighetene i kameraet ditt, så her kan du gjøre mye ut av bildene og rette opp "feila fra i går" om du vil (dog innen rimelighetens grenser).

Jeg forsøkte meg på å ta raw-filer og under- og overeksponere dem for å lage HDR-bilder, men det blir ikke så bra som om du tar alle bildene ute i felt og setter dem sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen problemer med å åpne RAW-filer i Photoshop, men tenkte bare å tipse deg om at det finnes bedre verktøy for å lage HDR-bilder enn Photoshop. Last ned Photomatix for eksempel (gratis med vannmerker på bildene om du benytter deg av visse funksjoner, eller så kan du betale en slant for det (husker ikke hvor mye)), det er enklere, og resultatet blir også veldig mye bedre enn om du skal fikle i Photoshop. :)

Forøvrig en fin guide til hvordan man lager HDR-bilder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart om ikke 40D/D40 (eller hva **** det heter) skulle være støttet...

Men har du sjekket kameraets innstillinger, du sier filen din ender på *.NEF (Nikon Electronic format) , kameraet kan ha mulighet til å velge å lagre i foreksempel *.RAW i stede, Eventuelt *.DNG...

Som kanskje lettere støttes av Photoshop en Nikons egen sære filtype...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart om ikke 40D/D40 (eller hva **** det heter) skulle være støttet...

Men har du sjekket kameraets innstillinger, du sier filen din ender på *.NEF (Nikon Electronic format) , kameraet kan ha mulighet til å velge å lagre i foreksempel *.RAW i stede, Eventuelt *.DNG...

Som kanskje lettere støttes av Photoshop en Nikons egen sære filtype...

må bare påpeke at hun har fått nytt kamera :)

Nikon D300s :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan åpne raw filer på picasa

Men picasa liker jeg ikke ;)

Har du sjekket om kameraet ditt støttes av den ACR-versjonen? Dersom kameraet er nyere, må du kanskje ha nyere versjon av ACR og dermed også av Photoshop evt.

Hmm, ja kanskje jeg må ha noe nyere? Åssen sjekker jeg dette? Jeg har et Nikon D300s...

For å få størst mulig utbytte av raw-filene fra kameraet ditt nå, burde du hatt Nikon Capture NX eller NX2. Dette programmet gjengir alle innstillingsmulighetene i kameraet ditt, så her kan du gjøre mye ut av bildene og rette opp "feila fra i går" om du vil (dog innen rimelighetens grenser).

Jeg forsøkte meg på å ta raw-filer og under- og overeksponere dem for å lage HDR-bilder, men det blir ikke så bra som om du tar alle bildene ute i felt og setter dem sammen.

Jeg har noe som heter ViewNX som fulgte med på kamera... Men det er sikkert ikke rett?

Ja, selvfølgelig burde jeg tatt tre, men tenkte jeg kunne gjøre det enkelt jeg... Typisk meg :)

Men, må jeg uansett ha raw/nef filer, eller holder det med jpg om jeg tar tre bilder?

Rart om ikke 40D/D40 (eller hva **** det heter) skulle være støttet...

Men har du sjekket kameraets innstillinger, du sier filen din ender på *.NEF (Nikon Electronic format) , kameraet kan ha mulighet til å velge å lagre i foreksempel *.RAW i stede, Eventuelt *.DNG...

Som kanskje lettere støttes av Photoshop en Nikons egen sære filtype...

Jeg trykket på at kamera skulle ta RAW + JPG bilder, men allikevel ble det hetende NEF....

Og du er sikker på at den plugin-saken er lagt til i photoshop plugin-mappa di? Hørtes rart ut, har alltid funket for meg..

Fpr du deg CS3 eller CS4 kan du åpne raw-filer uten å laste ned noe, det er innebygd i programmet :aww:

Ehrm... Ja "få" meg det du :D Noen tips liksom? Pm og sånn? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja kanskje jeg må ha noe nyere? Åssen sjekker jeg dette? Jeg har et Nikon D300s...

Men, må jeg uansett ha raw/nef filer, eller holder det med jpg om jeg tar tre bilder?

Jeg trykket på at kamera skulle ta RAW + JPG bilder, men allikevel ble det hetende NEF...

Her ser det ut til at du enten må ha nyere versjon eller bruke et tillegg: http://photo.net/digital-darkroom-forum/00Q0Tj

Raw gir jevnt over bedre muligheter, men det er godt mulig at det går an å lage HDR-bilder fra bare jpg. Photomatix som andre har nevnt skal være bra for HDR.

Jeg tror Nikons raw heter NEF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To open D3 and D300 NEF files, you need Adobe Camera RAW 4.3 or later (there is 4.3.1 already) and Nikon Capture NX 1.3 or later.

Done deal.... Du har 3.7...

Trodde du hadde D40/40D jeg, som det står på hjemmesiden..

Så Du får kjøpe CS4 eller Elements 8 eller Lightroom

Elements 8 = 780kr fra adobe...

Lightroom 2 = 2350kr fra adobe...

PS CS 4 = får du for bare 6490kr...

Nikons RAW fil heter .NEF det er egentlig ikke noe å gjøre mere ved det... :aww:

Andre kamera, som Pentax, kan man velge hvilket raw format man vil lagre i... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg møkklei hele HDR greia... :):hmm::|

Etter mye om og men fikk jeg tatt 3-4 bilder av hvert motiv i JPG format, bare for å få testet dette tullet. Men det var jo drittvær da, og jeg skalv så på hendene at jeg ikke engang klarte å ta stødige bilder MED stativ...

ET eneste bilde resulterte det i, og ikke ble jeg imponert over det engang, men ok. jeg har da forsøkt. Nå derimot, tenkte jeg å blogge om dette. Og da får jeg fillern ikke convertert bildet til JPG engang!! Jeg liker JPG filer jeg.... Men disse bildene liker ikke meg. Det ble automatisk lagret i PBMfil og er på 139 mb.... Det liker jeg selvfølgelig ikke.

Og JPG er ikke noe alternativ i photoshop. Ikke noe annet kjent heller, for den del. Så jeg forsøkte å åpne det i andre program for å convertere, men ga opp. Nå er jeg sint. Og drittlei hele greia.

Vær så snill folkens, si meg det er en enkel løsning på dette her. Og at jeg ikke trenger ENDA FLERE tileggsprogram for å få til dette. Maskina mi dør snart på seg her uansett. (og det selv om jeg ikke har fyllt opp halve maskina engang.)

Nå er jeg lei, forbanna og irritert.... :) :) Og er faktisk villig til å gi F i hele HDR greia og innse at jeg ikke klarer dette. MØKK ALTSÅ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke lage HDR utfra ET bilde...

Må ha minimum 2, helst minimum 3 for å få til en merkbar endring i Dynamisk Rekkevidde...

Om du ikke får lagret som jpg vil jeg tro bildet er lagret i 16-bit fargemodus...

Jpg er 8-bit, RAW er 16-bit...

Vet ikke hvor du finner dette i din PS, men image - mode - eller lignende...

Det du trenger er en solfyllt dag, 3 eller flere identiske (motivmessig, forskjellige eksponeringsmessig) bilder...

Og tålmodighet til å lese om hvordan ditt HDR-program fungerer, å så sette sammen et flotters HDR bilde...

Ingen som har sakt at dette er enkelt, å det er umulig uten gode bilder som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har sakt at dette er enkelt, å det er umulig uten gode bilder som utgangspunkt.

Henger meg på Tore her... HDR er ikke lett å få til bra, det krever både kunnskap, tid og tålmodighet (det er liksom ikke bare å stikke ut og knipse litt her og der). Om du bruker stativ, så bør du selvsagt også bruke fjernutløser eller sette kameraet på timer (2 sek f eks) sånn at du IKKE rører det til selv ved å trykke på utløseren og forstyrrer eksponeringen. Det er også lett å forstyrre utsnittet når du endrer lukkertid, så her er det nitid arbeid som gjelder.

Forøvrig - om du bruker Photoshop til dette, så får du antakelig ikke så bra resultat uansett - Photomatix er et bedre program for dette (men så kan man jo spørre seg hva man skal med disse HDR-bildene - jepp, de er kule når man får dem til, men de egner seg egnetlig best til helt spesielle motiver, som f eks hus og interiør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to:

280909_01i.jpg

280909_02i.jpg

Ble til dette:

280909hdr_01i.jpg

Ble jo litt kult da. Men ja, må nok bruke fjernkontroll på kamera, litt stødigere grunn enn en slippert i ei myr med Bridie på :sint_01: osv :)

HDR ER morsomt, men som du sier - stativ på stødig grunn og fjernkontroll er første bud :icon_cry:. Utsnittet på bildene er heller ikke helt 100 % identisk, så du får litt - hva skal jeg kalle det - utflytende kanter fordi bildene ikke er helt like. Som sagt: det ER ikke enkelt *ler*.

Jeg har forsøkt meg litt på innendørs HDR - her fra Fenstad Kirke for noen år siden... Jeg hadde dog ikke stativ her, så det ble håndholdt, derfor har jeg juksa med dette bildet og laget tre ulike eksponeringer fra raw-fila (ellers hadde det vært umulig å få det til uten stativ iallefall).

2008-01-27-SanderDaap12.jpg

Og her er grillbua til nabo'n - satt sammen av flere eksponeringer og tatt med stativ.

2007-07-10-Bua.jpg

Også litt natur... Naturen er jo vanskelig siden den aldri står helt i ro, men det er jo morsomme effekter likevel :sint_01:.

2007-07-16-Nordbytjern04.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...