Gå til innhold
Hundesonen.no

Sorry...atter en rasetråd


Quinsdale

Recommended Posts

Hei hei.

Har veldig lyst på hund igjen, men det er ikke aktuelt før om et par år. Inntil da blir det å finne ut hvilken rase som passer best for meg. :lol:

Jeg vil ha en hund som kan løpe løs ved siden av sykkelen ca.30 minutter om gangen 3 ganger i uka,

ellers kommer jeg til å aktivisere den med lydighetsøvelser og triks+ 1 time rusletur hver dag.

Bør ha lite jaktinnstinkt da den må kunne gå mye løs, bør derfor også komme godt overens med andre hunder (fullt klar over at det også må trening til).

Kan ha noe vaktinnstinkt da jeg bor alene, moderat pelsstell, dvs. ikke puddel eller "floke-pels". Hunden bør også kunne tåle et par dager fri fra de helt store aktivitetene da jeg har lett for å få søvnproblemer.

Har hatt schæfer-mix tidligere.

Raser jeg har sett litt på:

Schnauzer

Pinscher

Belgisk Gjeterhund

Australsk Kelpie

Australsk Cattledog

Australian Shepherd

Blir glad for innspill om disse eller forslag til andre raser, gjerne med litt lavere aktivitetsnivå en de jeg har sett på før. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Ut fra det du skriver, høres det ut som du først og fremst har lyst på en sykkel -og turkompis, stemmer det? Du har mest lyst til å aktivisere hunden din fysisk og ikke så mye mentalt? Hvis det stemmer, ville jeg sett på raser som er mer fysiske av seg, så som huskyer og fuglehunder (vhorster f.eks). Men, ja, de har jaktinstinkt og kan ikke være så mye løse. Kelpie, aussie og catteldog krever også fysisk trening, men de må ha en god del mental trening også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet ca. 1 time om dagen. Har også tenkt å melde meg inn i en klubb med faste treninger.

Ok, da kan både kelpie, aussie, catteldog og belger passe :lol:

Hm, da kan du tenke på om du vil ha en hund som røyter mye eller lite, en som har skarphet eller ikke, en som er sosial med mennesker eller som kan være mer reservert. Ut fra det vil noen kunne strykes fra listen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinscher høres fint ut for deg. Litt vakt, reservert (men ikke redd eller usikker) mot fremmede, liker å løpe men er også glad i kos under pleddet, 0 pelsstell. Kan ha noe jaktinstinkt dog, men det er individuelt. Jeg kjenner mange pinschere som går mye løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sheltie?

Kan fint være med på alt det du nevner, men kan også fint være uten noe særlig aktivitet i noen dager. De er noen kløppere i hodet, og elsker å drive med lydighet. Lite jaktinnstinkt, men kan ha noe gjeterinnstinkt, men ikke verre enn å at det fint kan trenes bort. Førerorienterte, så de vil stort sett holde seg i nærheten av eieren. De gå vel stort sett ovenrens med det meste, men kan være noe reserverte mot fremmede, og hvis du bor alene og vil ha noe "forsvar", så er det i hvert fall nok lyd i dem, selv om min knapt nok åpner munnen. Langhåra ja, men slettes ikke så mye pelsstell som man skulle tro. Eneste ulempen med den pelsen synes jeg, er at den blir så fort skitten når det er møkkete være ute, men det kan løses med bruk av dekken.

Ellers er labrador, collie og fox terrier noen raser jeg tror kunne ha passa til dine ønsker.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste aussier har en god posjon jaktinnstinkt og jeg ser flere og flere oppdrettere som anbefaler valpekjøperne sine å være veldig nøye med hvor de slipper hundene sine siden aussien er så oppfinnsom av seg og fort havner i "trøbbel" og fordi den så lett jakter ting som beveger på seg. Dette kan jo "motarbeides" ved å trene ekstremt mye innkalling - men innstinktene er jo der fremdeles - og med mindre man får trent på å ikke løpe etter sykler, fugler, rev, katt osv. så vil de som oftest prøve å gjøre det. (jeg snakker av erfaring :lol:)

Gjeterhunder generellt skal jo ha jaktinnstinkt, det er jo det som driver dem under gjetingen, men jeg har inntrykk av at f.eks aussien og belgeren er litt mer "jeg gjør hva jeg selv vil" enn f.eks border collien som også er en gjeterhund. Kanskje aussien og belgeren har flere egne meninger som den er villig til å holde på en stund, ikke vet jeg, men det er det inntrykket jeg sitter med. Kanskje det er så enkelt at border collien er mer lydhør, og reagerer bedre på kommandoer (?) Alle er jo raser som krever mye mental trening ihvertfall.

Raser som er flotte treningskamerater og turkamerater men som ikke krever like mye mental aktivisering og som vanligvis takler rolige dager litt bedre enn de typiske brukshundene:

Lapsk Vallhund? Pinscher? Dobermann? Riesenschnauzer? Rhodesian Ridgeback? Labrador retriever? Islandsk fårehund? Hvit Gjeterhund? Hovawart? Flat coated retriever? Dalmatiner? Collie (korthår?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinscher høres fint ut for deg. Litt vakt, reservert (men ikke redd eller usikker) mot fremmede, liker å løpe men er også glad i kos under pleddet, 0 pelsstell. Kan ha noe jaktinstinkt dog, men det er individuelt. Jeg kjenner mange pinschere som går mye løse.

Jeg vil ikke anbefale Pincher til noen som ikke har grei erfaring med hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapsk Vallhund? Pinscher? Dobermann? Riesenschnauzer? Rhodesian Ridgeback? Labrador retriever? Islandsk fårehund? Hvit Gjeterhund? Hovawart? Flat coated retriever? Dalmatiner? Collie (korthår?)?

Jaktinstinkt på Ridgeback, men både Ridgeback og Dalmatiner er jo nesten skapt for å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser som er flotte treningskamerater og turkamerater men som ikke krever like mye mental aktivisering og som vanligvis takler rolige dager litt bedre enn de typiske brukshundene:

Lapsk Vallhund? Pinscher? Dobermann? Riesenschnauzer? Rhodesian Ridgeback? Labrador retriever? Islandsk fårehund? Hvit Gjeterhund? Hovawart? Flat coated retriever? Dalmatiner? Collie (korthår?)?

Tuller du?

Rhodesian Ridgeback kan du finne både jakt og vokt i, samtidig som de "krever" å bli brukt mentalt og fysisk.

Og inntrykket mitt av dobberen, uten at jeg skal påberope meg noen stor erfaring med rasen er at de krever endel mentalt stimuli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste aussier har en god posjon jaktinnstinkt og jeg ser flere og flere oppdrettere som anbefaler valpekjøperne sine å være veldig nøye med hvor de slipper hundene sine siden aussien er så oppfinnsom av seg og fort havner i "trøbbel" og fordi den så lett jakter ting som beveger på seg. Dette kan jo "motarbeides" ved å trene ekstremt mye innkalling - men innstinktene er jo der fremdeles - og med mindre man får trent på å ikke løpe etter sykler, fugler, rev, katt osv. så vil de som oftest prøve å gjøre det. (jeg snakker av erfaring :lol:)

Gjeterhunder generellt skal jo ha jaktinnstinkt, det er jo det som driver dem under gjetingen, men jeg har inntrykk av at f.eks aussien og belgeren er litt mer "jeg gjør hva jeg selv vil" enn f.eks border collien som også er en gjeterhund. Kanskje aussien og belgeren har flere egne meninger som den er villig til å holde på en stund, ikke vet jeg, men det er det inntrykket jeg sitter med. Kanskje det er så enkelt at border collien er mer lydhør, og reagerer bedre på kommandoer (?) Alle er jo raser som krever mye mental trening ihvertfall.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg? Den dagen man ikke kan ha gjeterhunder løse, da er det knapt noen hunder som kan være løse. Jeg er sikker på at det finnes variasjon i jaktinstinkt i de fleste raser, så man kan sjelden være sikker på at man får en hund som aldri vil vise interesse for ting som rører på seg.

Jeg har vel vært borti en belger eller ti etterhvert, og jeg vet om en som eieren er litt forsiktig med hvor den slippes pga jaktinstinkter.

Selvsagt må man lære hunden en god innkalling, det burde jo alle gjøre uansett hvilken hund de har, og det er utrolig hva man kan få til med en god innkalling. Jeg har jo hatt fugliser, så jeg vet verdien av en innkalling som holder i de fleste situasjoner, og har kalt mine hunder av startet jakt på kanin, katt, sau og mer til til tross for at hundene har vært nærmere byttene enn meg. Jeg ser ikke helt at det skal være noe stort problem å holde jaktinstinktet til en gjennomsnittlig belger under kontroll.

Raser som er flotte treningskamerater og turkamerater men som ikke krever like mye mental aktivisering og som vanligvis takler rolige dager litt bedre enn de typiske brukshundene:

Lapsk Vallhund? Pinscher? Dobermann? Riesenschnauzer? Rhodesian Ridgeback? Labrador retriever? Islandsk fårehund? Hvit Gjeterhund? Hovawart? Flat coated retriever? Dalmatiner? Collie (korthår?)?

Jeg ser ikke helt at 1 times lydighetstrening om dagen skal være for lite for hverken en normal belger eller aussie? Og jeg vil påstå at et par av de rasene du nevner normalt sett ikke er så mye mindre krevende enn belgere og aussier. :lol:

Til trådstarter: Det heter forresten belgisk fårehund, tenkte bare i tilfelle du ville søke litt rundt om rasen så får du kanskje flere treff om du bruker riktig rasenavn. :D

Edit: Jeg snakker for ordens skyld om de langhårede variantene av belgisk fårehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale Pincher til noen som ikke har grei erfaring med hund...

Tror nok ikke en gjennomsnittlig normal Pinscher er noe stort problem å klare for en som trådstarter? Hun/han vil jo aktivisere hunden godt og gi den turer, både på sykkel og til fots. Og hun/han har hatt en schäfermix før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke en gjennomsnittlig normal Pinscher er noe stort problem å klare for en som trådstarter? Hun/han vil jo aktivisere hunden godt og gi den turer, både på sykkel og til fots. Og hun/han har hatt en schäfermix før.

Kan du definere en gjenomsnittlig normal pincher for meg er du snill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg? Den dagen man ikke kan ha gjeterhunder løse, da er det knapt noen hunder som kan være løse. Jeg er sikker på at det finnes variasjon i jaktinstinkt i de fleste raser, så man kan sjelden være sikker på at man får en hund som aldri vil vise interesse for ting som rører på seg.

Jeg har vel vært borti en belger eller ti etterhvert, og jeg vet om en som eieren er litt forsiktig med hvor den slippes pga jaktinstinkter.

Selvsagt må man lære hunden en god innkalling, det burde jo alle gjøre uansett hvilken hund de har, og det er utrolig hva man kan få til med en god innkalling. Jeg har jo hatt fugliser, så jeg vet verdien av en innkalling som holder i de fleste situasjoner, og har kalt mine hunder av startet jakt på kanin, katt, sau og mer til til tross for at hundene har vært nærmere byttene enn meg. Jeg ser ikke helt at det skal være noe stort problem å holde jaktinstinktet til en gjennomsnittlig belger under kontroll.

Man har jo eurasieren da :lol: Må vel være en av de mest innstinktsløse hundene som er...? Jeg har trent innkalling stort sett hele det første året til My, og alikevel piler hun etter både fugler og kyr hvis hun får muligheten. Hun har kanskje en hel del jaktinnstinkt hun da, kanskje mer enn en gjennomsnittlig aussie, men jeg har inntrykk av at de fleste aussier lett legger ut på jakt. Og jeg hadde det inntrykket av belgeren også, men det kan godt hende jeg tar feil og bare har truffet "late" belgereiere som ikke orker å trene innkalling :D

Jeg ser ikke helt at 1 times lydighetstrening om dagen skal være for lite for hverken en normal belger eller aussie? Og jeg vil påstå at et par av de rasene du nevner normalt sett ikke er så mye mindre krevende enn belgere og aussier. :lol:

Nei det vil jeg ikke si, men siden trådstarter spurte om raser som hadde et hakk lavere aktivitetsnivå enn de rasene han ramset opp så prøvde jeg å ramse opp raser som jeg har inntrykk av at ikke har like høyt aktivitetsnivå som f.eks en aussie, belger, bc eller cattledog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det vil jeg ikke si, men siden trådstarter spurte om raser som hadde et hakk lavere aktivitetsnivå enn de rasene han ramset opp så prøvde jeg å ramse opp raser som jeg har inntrykk av at ikke har like høyt aktivitetsnivå som f.eks en aussie, belger, bc eller cattledog.

Lavere aktivitetsnivå? Riesen og hoffe? Ingen av de to har lavere nivå enn de som ble listet opp i åpningsinnlegget. For ikke å snakke om at pelsstellet på riesen går helt imot TS's ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo eurasieren da :lol: Må vel være en av de mest innstinktsløse hundene som er...? Jeg har trent innkalling stort sett hele det første året til My, og alikevel piler hun etter både fugler og kyr hvis hun får muligheten. Hun har kanskje en hel del jaktinnstinkt hun da, kanskje mer enn en gjennomsnittlig aussie, men jeg har inntrykk av at de fleste aussier lett legger ut på jakt. Og jeg hadde det inntrykket av belgeren også, men det kan godt hende jeg tar feil og bare har truffet "late" belgereiere som ikke orker å trene innkalling :P

Jaja, de er sikkert enkle å ha da. :D

Av ren nysgjerrighet, har du satt noe krav bak innkallingen?

Jeg kan egentlig ikke uttale meg så mye om aussier, jeg har vært borti altfor få til det, men min oppfatning er at de er mer egenrådige enn belgeren. Litt mer sånn "what's in it for me?".

Og kan egentlig ikke si noe om belgereierne du har truffet. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien har mye jaktlyst ja. Heldigvis har jeg klart å trene min til å ikke jakte på sykkler og ting som har med mennesker å gjøre. MEN hun tar seg gjerne et par 'fuglehund tokt' og en gang har hun flydd etter rådyr (heldigvis kom hun på inkallings forsøk nr 3). Jeg må ha henne i bånd der det er husdyr som f.eks hest, ku og sau.

Sett bort i fra det er det ikke umlig å ha aussien løs.

Men synes det høres ut som at Korthårs Collie er noe for deg :lol: De er nydelige hunder, litt mer engstelige/forsiktige en aussien.. Men de skal ikke være nærvøse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapsk Vallhund? Pinscher? Dobermann? Riesenschnauzer? Rhodesian Ridgeback? Labrador retriever? Islandsk fårehund? Hvit Gjeterhund? Hovawart? Flat coated retriever? Dalmatiner? Collie (korthår?)?

Nå har ikke jeg hatt hverken belger eller aussie. Men riesen kjenner jeg litt til etterhvert.

Jaktinstinkt, jo det har rasen endel av, selvsagt linjeforskjeller osv. Pels som ikke floker - riesens krever mye pelsstell om den skal holdes i utstillingskondisjon, klippes den, så er pelsstellet lett - men da krever det at den klippes. Riesen er heller ikke akkurat kjent for å være verdens mest omgjengelige hunder når det kommer til alt av andre hunder. Det er en stor svart hund, med skjegg, og man blir neppe poppis om man sykler med en sånn løs selv om man har 100% kontroll i forhold til folk og andre hunder.

Når det kommer til riesens og folk, så er det store forskjeller ute og går, alt etter både linjer og individer. Noen elsker alle, andre driter i folk, andre igjen er usikre og krever full kontroll fra eier. Men man må basere seg på å få en hund som faktisk ikke syns andre folk er så skrekkelig ok altid. 1 times lydighetstrening? Da har man en ganske heftig jobb å gjøre for å holde motivasjonen oppe på bikkja. De fleste riesens går sin vei lenge før man nærmer seg en time. :lol: Men samtidig blir den fryktelig kreativ om den ikke får brukt hodet nok på riktig måte, og tar mer enn gjerne på seg jobben som gårdens og eiers vokter. Tilsvarende kreativ blir den om den ikke får brukt kroppen sin nok.

De er derimot fantastiske kompiser, lekekamerater, turkamerater, treningskompiser og fotvarmere - om man har lyst på en litt sær og rar hund med masse glimt i øyet. :lol:

Siden Schnauzer ble nevnt i førsteinnlegget til TS så kan jeg jo si litt om dem og - jaktinstinkt: check. Jakt er moro. Vakt: Check. Mye fysisk mosjon: check. Hjernetrim - tja jotakk, men ikke for mye, for kjedelig, for repeterende, og i dens tempo - takk. Andre hunder: Ikke kjent for å være verdens mest omgjengelige og vennlige hund med alt av andre raser den heller, gitt. Pels - samme som riesen, men anbefales ikke klipping da pelsen på schnauzer vistnok tåler det dårligere enn riesenpelsen. Min erfaring er at schnauzerpeslen floka MYE lettere enn pelsen til min riesen, men antar individforskjeller og fargeforskjeller har endel å si på pelskvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo eurasieren da :lol: Må vel være en av de mest innstinktsløse hundene som er...? Jeg har trent innkalling stort sett hele det første året til My, og alikevel piler hun etter både fugler og kyr hvis hun får muligheten. Hun har kanskje en hel del jaktinnstinkt hun da, kanskje mer enn en gjennomsnittlig aussie, men jeg har inntrykk av at de fleste aussier lett legger ut på jakt. Og jeg hadde det inntrykket av belgeren også, men det kan godt hende jeg tar feil og bare har truffet "late" belgereiere som ikke orker å trene innkalling :lol:

Nei det vil jeg ikke si, men siden trådstarter spurte om raser som hadde et hakk lavere aktivitetsnivå enn de rasene han ramset opp så prøvde jeg å ramse opp raser som jeg har inntrykk av at ikke har like høyt aktivitetsnivå som f.eks en aussie, belger, bc eller cattledog.

Det sier meg èn ting, og det er at du har alt for dårlig innkalling. Jeg har fire hunder som har MYE jakt (tre belgere og èn bc/ak mix). Jeg har null problemer med å kalle noen av de av fra å springe etter katter, hjort osv. Dette er hunder med svært mye jakt.

Selvfølgelig er det krav inn i bildet her. Jeg hadde ikke aldri gått på tur med 5-8 hunder alene hvis jeg ikke visste at de snudde i luften når jeg ropte. De vet ikke at det finnes noe annet enn å komme på første kommando. Sånn er det, og sånn har det alltid vært. Ånei, jeg står ikke med verken klikker eller go`biter i andre enden.

Som Belgerguri sier, den dagen man ikke kan ha "gjeterhunder" løse, så er det få som kan være løse.

Det har lite med at en border collie er mer lydhør, alt handler om lydighet og trening. En gjeterhund holder seg ofte nærmere flokken (som eieren), og er derfor ofte greie å ha løs i forhold til en pointer for eksempel.

Forresten så synes jeg det er tull å si at "Aussie har mye jakt", "belgere har mye jakt" osv. Det handler om individer. Man kan se at forskjellige linjer slår høyere ut på forskjellige drifter, men man kan ikke dra èn rase under samme kam. Jeg vet om belgere som ikke eier jakt, og noen som har masse. Det gjelder alle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...