Gå til innhold
Hundesonen.no

Juniorklassen med uferdig hund


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg tenkte tanken på nkk tromsø, og Nitro har blitt Junior nå ( 10 mnd på den tiden).

Jeg har fått hørt av dommere at han trenger tid, og han er slettes ikke ferdig utviklet, og samtidig ble han litt senere utviklet pga beinbruddet, og han ikke har fått bygd muskler like godt. Han er veldig lovende, men han må ha litt tid.

Så det jeg tenkte var.. at kanskje jeg burde ha ventet litt med å delta på en slik utstilling? Dette pga det er langt å reise for oss, og med tanke på sjangsene våre. Jeg vet ikke hvordan det er med juniorer på utstilling, og de pleier å vinne de som er mest utviklet? Blir sikkert å få konkurranse denne gangen, så derfor ble jeg litt usikker.

jeg tenke vi kunne spare pengene denne gang, og heller vente til neste år med en sånn utstilling. Til Nitro har blitt mer utviklet, fått mer muskler og lagt mer på seg.

Selve turen i seg selv hadde jo vært moro og spennende og alt det der, + god trening, men jeg vil jo gjerne ha best mulig utgangspunkt når man reiser langt og ønsker best mulig resultat :)

Så hva tror dere? Hvordan er det med juniorklassen? Har man egentlig "sjangs" med uferdige unghunder? (hvis dere skjønner) Har aldri vært i en sånn klasse, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm for å være ærlig veit jeg ikke... pleier det stille mange greyhounds på utstillinger?? hvis ikke så kan det jo ikke skade å stille, kan jo f en fin premiering:)

jeg stiller min i juniorklassen for første gang nå i oktober, da er hun litt over 9mnd... min er ganske liten, men hun er vel sammensatt, men hun er ikke stabil i overlinje osv hun heller...

kanskje de med bedre peil kan svare bedre for seg enn meg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått cert på 2 av mine som juniorer, og ingen av de var særlig ferdige! jeg stiller når det er utstillinger i nærheten uansett! Fikk nettopp CK på min samojed på 14 mnd, hengslete, uferdig og hårløs, men dommeren så potensiale og vakkre bevegelser i hunden og belønna ham for det. Noen dommere dømmer en 10 mnd gammel hund som om den faktisk var 10 mnd, mens andre vil ha en 10 mnd hund seende ut som om den var 3 år (og dermed trekker for at hunden ikke er ferdig utvikla...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Det kommer jo mest an på hva du gidder selv, selvsagt :)

Nora er en hund som trenger tid, så hun er stilt bare 2 ganger offisielt, og da har det vært på utstilling som var et stykke unna, bare fordi vi skulle dit allikevel (Skåne og Trondheim). Hun har fått rein rød begge gangene, og med tanke på hvordan hun ser ut, så syns jeg det er bra nok (særlig med Skåneutstillinga, det var en rasespesial). Jeg gidder ikke å melde henne på utstillinger i nærområdet, jeg vet jo at hun er uferdig og trenger mer tid, og det føles ikke så ille å kjøre bare en halvtime uten å stille som å kjøre 6-8 timer uten å stille.. hehe

Men har man en lovende unghund (og Nora er strengt tatt ikke det, det vil overraske de fleste om hun ble noe mer enn "passe pen".. hehe), så ville jeg kanskje stilt uansett. Lilli f.eks har vunnet masse som junior. I Trondheim så var vel både BIR og BIM-hunden juniorer hos terven. Willy til Siri har jo hatt en utrolig bra utstillingskarriere til nå, og han er også fortsatt bare en junior. Så om Nitro er lovende, så tror jeg kanskje at jeg hadde vurdert å stille han allikevel - om dommeren da er ok å stille for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi blir 12 mnd om noen dager. Hun er slett ikke ferdig. Hun har allerede 3 Cert og en HP. Den ene gangen var det uten konkurrenter, mens de andre to gangene har hun hatt konkurranse. Var jeg deg ville jeg prøvd. Her i nord har vi ikke mange NKK-utstillinger i løpet av et år og må benytte de sjansene som er. Så var jeg deg ville jeg dratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ailo er 9 mnd 7. desember, og hvis alt går etter planen debuterer han i junior ringen 5 dager seinere...selvfølgelig langt i fra ferdig, og sikkert veldig ung i forhold til mange av konkurrentene...men vi stiller uansett, det er god trening både for han og meg...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lurt på hvorfor det ofte blir sagt noe om utviklingen på hunden i valpe/unghundklasse...som om det var veldig avgjørende på hunden i den alderen den er i på det tidspunkt.

Synes det er litt fjernt og skrive om utviklingen til hunden slik det ofte gjøres når hunden faktisk stilles som valp eller junior...Alle vet jo de ikke er ferdige da og jeg for min del mener da får man ta hunden som den er.

Hvis dommerne ikke kan forholde seg til hunden i den alderen den er ,men hele tiden må trekke paralleller til voksne ferdige hunder så er det jo bare tull og stille hunder før de er voksne faktisk.

Har selv stilt 9 mndr gammel hund som ble dømt som voksen...

Sikkert tåpelig forklart,men sånn ser jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djervekvinnen: jeg ville vurdert det opp mot økonomi, antall hunder påmeldt i rasen og sjansen for å få en god plassering. Er det mange hunder og det koster mye, og du vet du kommer med en uferdig hund, så reiser du ikke dit for et strålende resultat liksom (men kanskje av sosiale grunner?). Er det få påmeldte, eller de som er påmeldt er like unge som din, eller kanskje ikke så gode som din, så kan du reise dit og håpe på et godt resultat. Men du stiller en ung hund, du vet han er uferdig, og det koster penger både å reise, bo og delta. Kommer det flere utstillinger i nærmeste fremtid, eller er denne "den ene", klarer du å vente til han blir litt eldre, eller er det viktig med ringtrening..? Sånne ting vil selvsagt også ha noe å si. Kanskje vil du stille fordi du vil møte flere med greyhound og komme mer inn i rasemiljøet? Da har det kanskje ikke så mye å si hvordan det går.

Når det gjelder dommere og hva de ser etter, så skjønner jeg begge standpunktene i forhold til å se hunden som den alderen den er, og å sammenligne den med voksne. For å ta det siste først: Alle hunder skal bli voksne, og det er i bunn og grunn det man får som voksen som er resultatet av avlen man vil ha bedømt på utstilling. En hund som er pen som junior er heller ikke nødvendigvis pen som voksen, så å dele ut cert til veldig unge hunder kan jo vise seg å bli helt riv rav ruskende feil når hunden er voksen (men det vet man jo ikke når hunden er ung). Samtidig skjønner jeg at det er irriterende at alle unge hunder skal "streve" etter å være voksne i kroppen. Hos cairn ser det faktisk ut som om noen linjer som utvikler seg raskere, og blir raskere "satt" i kroppen som følge av dette. De ser veldig voksne ut veldig tidlig, og gjør det dermed bra i utstillingsringen tidligere. Derimot er det noen bakdeler med dette; det ser ut til at de ikke lever like lenge som de som utvikles seinere, og det ser ut som om kroppen -og psyken (blir mer alvorlige, treige, daffe, mindre lekne osv) - deres også blir gammel raskere. Aner ikke om noe lignende skjer i andre raser, men jeg takker meg til en hund som er seint ferdig, fremfor en barnestjerne som vokser lynraskt og er tidlig "ferdig" i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Ja denne gangen spiller økonomien litt inn. Har allerede vært på noen utstillingen sånn for treninger sin del, men da innenfor rimelige avstander. Skulle man dra til tromsø ville jeg håpet på et bra resultat og samtidig håpe på å treffe flere av samme rase.

Satt igår og ringte til 11 hoteller og overnattinger, men alt var fullt den helgen.. hehe, litt sent ute ja. :)

Har enda litt tid i tenke boksen og så får jeg prøve å finne flere muligheter innen overnatting, slik at jeg kan regne ut et budskjett.

Forresten: går det an å finne ut hvor mange påmeldte hunder det er til nå, før utstillingen? med tanke på å kunne se det før man melder seg på? trodde ikke det gikk an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at du skulle finne ut nøyaktig hvor mange som melder på til akkurat den utstillingen, men man kan få en noenlunde oversikt på flere måter. Èn er å vite om rasemiljøet er stort generelt, en annen ting er å se på dogweb hvor mange som har vært påmeldt til denne utstillingen tidligere (søk på utstilling under oppdateringer i databasen), en annen ting er å forhøre seg rundt/sjekke hjemmesider og blogger og finne ut om det er noen som skriver at de har meldt på (da får du jo også vite ca hvem hunder det er). Hvis du har litt kjennskap til dommer kanskje du vet om det er en person som trekker mange langveisfra, eller om det er en dommer som ikke er så populær eller kanskje en ukjent dommer. Du får i alle fall en slags formening om det er eller har vært tidligere 50 påmeldt, eller 5 påmeldte, eller noe midt i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Ja denne gangen spiller økonomien litt inn. Har allerede vært på noen utstillingen sånn for treninger sin del, men da innenfor rimelige avstander. Skulle man dra til tromsø ville jeg håpet på et bra resultat og samtidig håpe på å treffe flere av samme rase.

Satt igår og ringte til 11 hoteller og overnattinger, men alt var fullt den helgen.. hehe, litt sent ute ja. :)

Har enda litt tid i tenke boksen og så får jeg prøve å finne flere muligheter innen overnatting, slik at jeg kan regne ut et budskjett.

Forresten: går det an å finne ut hvor mange påmeldte hunder det er til nå, før utstillingen? med tanke på å kunne se det før man melder seg på? trodde ikke det gikk an.

Du kunne jo sjekket på dogweb hvor mange det har vært tidligere år i hvertfall? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kjapp sjekk på den første PM'en jeg fikk tak i - NKK internasjonale i Osloområdet et sted: 8 greyhounds. Med tanke på at den store utstillingen hadde 8 greyhounds tør jeg absolutt gjette på færre i Tromsø. Bare send PM om det er noen steder du lurer på / trenger mer inspirasjon til overnatting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har feil inntrykk, men er det ikke de som er/virker mest ferdige da, som vinner eller har størst sjangs? (siden de poengterer det at hunden er uferdig, tenker jeg på)

Spør av nysgjerrighet. :getlost:

EDIT: så på dogweb at det sånn rundt om 1-2 stk som pleier å ha vært på nkk tromsø. Litt skuffende da, men. Trodde det var litt flere. Nei komme seg ned på mynde og greyhound spesialen. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har feil inntrykk, men er det ikke de som er/virker mest ferdige da, som vinner eller har størst sjangs? (siden de poengterer det at hunden er uferdig, tenker jeg på)

Spør av nysgjerrighet. :getlost:

EDIT: så på dogweb at det sånn rundt om 1-2 stk som pleier å ha vært på nkk tromsø. Litt skuffende da, men. Trodde det var litt flere. Nei komme seg ned på mynde og greyhound spesialen. hehe

Jo, som oftest. Men av og til premierer dommeren noe annet; kanskje ser han en særs lovende junior, og en sånn passe grei åpen hund, og vips har junioren vunnet. Når det er bare to, er jo sjansen stor for å få gode resultater. Kommer litt an på dommeren og hvordan h*n dømmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...