Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om lederskap ,og å vise hvem som er sjefen osv...


Mud

Recommended Posts

Sitter forann PC`n og furter litt fordi jeg ikke fikk skaffet hundevakt til lille engelen min slik at jeg fikk vært med å feire Halloween :D

Folk har visst bedre ting å gjøre enn å kose med mamma`s søte revesaks :roll:

Og så lurte jeg på et par ting...Jeg ser at veldig mange bruker fraser som "vise hvem som bestemmer" etc når det blir snakk om oppdragelse av hunder.Og jeg registrerer at veldig mange tror at man er nødt til å være sint i stemmen eller "ta "hunden for at den skal skjønne dette.

Jeg deler overhodet ikke det synet : jeg er overbevist om at at man helt fint kan oppdra den mest motbydelige fillebikkja (neida,mamma snakker ikke om deg Loke :D ) uten noensinne å heve stemmen eller røre pelsen.

Faktisk tror jeg at det er enklere å oppdra en hund med myke metoder rett og slett fordi det tvinger deg til å være mer konsekvent og gjennomtenkt.

Min forrige hund var ingen enkel hund å oppdra samtidig som han var utrolig sart.(ok,han var psyk ,men selvfølgelig helt fantastisk.....)En kveld når han var valp veltet han vannskålen sin når jeg sto ved siden av.Han trodde selvfølgelig jeg hadde noe med dette å gjøre,og satt livredd og snerret etter meg i senga mi lenge etterpå.Ta på han fikk jeg ikke lov til før dagen etter.Det sier seg selv at jeg aldri kunne straffe den hunden positivt uansett hvor ramp han var noen ganger.Samtidig følte jeg aldri at jeg hadde noe problemer med å få han til å skjønne at det var jeg som hadde kontrollen på ting.

Han jeg har nå har tydligvis fått en slags løsning på ting ved å skremme folk.Den første tiden jeg hadde han ble enhver upopulær avgjørelse fra min side (type:det er ikke lov å forsyne seg fra fòrsekken) møtt med knurring,gneldring og napping.

Utrolig sjarmerende.... :roll:

Dette til tross for at ingen av de forrige eierene jeg har pratet med utpekte seg som tilhengere av pølsedressur.De var alle mannfolk og de beskrev han alle som dominant.Og jeg ser han dukker unna hånden min når han gjør ting han tror han kan bli tatt for.

Jeg tror nok jeg er den mildeste av eierene hans og sannsynligvis den eneste som aldri har "vist hvem som er sjefen".Allikevel er trolig jeg den eneste han har oppfattet som sjef.(sannsynligvis med unntak av oppdretter,hun er nok ganske bestemt :wink: )

Som tidligere nevnt:jeg har nok mistet besinnelsen et par ganger men det er ikke hendelser som har befestet min posisjon som leder , heller motsatt.

I beste fall ser han på de episodene på lik linje som når andre hunder og dyr reagerer aggresivt på smerte.I verste fall virker jeg inkonsekvent.

Jeg har også møtt flere andre hunder som er oppdratt uten noen form for fysisk straff og mitt inntrykk er at de stort sett er mer veloppragne og førerorientere enn de som blir oppdratt med mer håndfaste metoder.

Så hvorfor mener så mange av dere at dere må kjefte ,knurre ,ta i nakkeskinnet og gud vet ikke hva for at hunden deres skal akseptere at dere bestemmer?Finnes det egentlig noen god grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smaken er som baken, den er delt :D enkelte mener at det trengs, for sånn vil det skje i en ulveflokk, og alle ledere bør vise klart hvem som bestemmer. :roll:

MEN det skal også sies, at absolutt ikke alle hunder kan trenes med like myk hånd! nye hunder tar over styringen i familien vær dag, og ofte fårdi grenser, klare markeringer om hva som er rett og galt og regler ikke er tilstedeværende, eller svært manngelfult. jeg mener regler og retningslinjer er en selfølge i et hundehold, hvordan man utfører dette er opp til hvær enkelt, noen denger bikkja, andre går mykere til verks.

finns det noen god grunn for ikke og gjøre det da? en hund som blir behandlet med kjeft, nakketak, knurring osv kan, og vil, nå like langt som en hund som alrdi har blitt lagt i bakken, knurret til, eller tatt i nakkeskinnet.

PS: resten av oss feirer haloween på mandag, så du kan slenge deg med da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tanker.

Jeg tror helt og holdent man kan befeste lederskapet uten å rive og røske. I enkelte situasjoner tar jeg tak i henne, jeg har ikke tålmodigheten til å dille i flere uker. Så velger kanskje en lettvint, men feil metode noen ganger. Ikke at jeg løper rundt og straffer hele tiden, for da blir hun bare mer vill og gal.

Senest i dag gjorde jeg noe merkelig. Skulle tørke hele hunden med et håndkle etter jordetur i plaskregn, og som vanlig ville hun bare leke med håndkleet. Jeg satt perfekt til, og kløpt henne lett med tenna i nakken. Hun slutta straks! Var litt ekkelt å ha munnen full av vått bikkjehår, men jeg var så oppgitt og utålmodig at jeg testet det. Var bare veeeldig fort, og ikke hardt, men hun tok hintet. Sikkert også fordi jeg ikke løper rundt og gnasker nakken hennes hver dag, at det kom uventet på henne, og hun oppførte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finns det noen god grunn for ikke og gjøre det da? en hund som blir behandlet med kjeft' date=' nakketak, knurring osv kan, og vil, nå like langt som en hund som alrdi har blitt lagt i bakken, knurret til, eller tatt i nakkeskinnet.[/quote']

Resultatet av to vidt forskjellige måter å trene hund på kan såvisst bli det samme, men så må man se på bivirkningene. Bivirkningene av å være fysisk hard mot hunden sin kan være mange - nervøsitet, dempende signaler som blir oppfattet som "trass", passiv hund og en hund som ikke "lever livet" fullt ut og ikke er helt lykkelig akkurat. Bivirkningene av å ikke være fysisk hard eller kjefte på hunden sin kan være akkurat det motsatte. En hund som tør å utfolde seg, som tør å være kreativ og prøve og feile, en hund som er glad og en hund som takler mange situasjoner bedre. Nå sier jeg ikke at det nødvendigvis er sånn på alle hunder, men på veldig mange hunder kan man se hva slags treningsmetode de er trent med.

Og selv vil jeg ikke ta sjansen på å få en nervøs, stressa og redd hun fordi jeg kjefter og er fysisk hard mot den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatningen at ingen hunder behøver positiv straff for å ta et poeng.Her snakker jeg også av erfaring .Jeg har 1 1/2 tøff i trynet hund nå(Jonas bor mest hos Pappaen sin)og har hatt endel forskjellige hunder boende hos meg for lengre eller kortere perioder og absolutt ingen av de hundene har behøvd noe slikt.Det samme gjelder forsåvidt hester hvor jeg også har høstet endel erfaringer..Man kan godt være tydelig og bestemt uten å påføre ubehag.

Grunnene til at jeg personlig mener det er en dårlig idè å klype,riste eller denge bikkja er flere.For det første:vold avler vold.

Mange har også lettere for å være inkonsekvente når de straffer hunden.

Det er utrolig lett å straffe feil,få mennesker har en såpass dyp forståelse av hunden sin at de kan si med sikkerhet at de straffet korrekt.

Å straffe hunden er selvforsterkende for føreren,det gir en rask respons og man får utløp for aggresjonen,derfor bør man ha god selvbeherskelse og selvinnsikt før man bruker de metodende.

Å gjentatte ganger straffe en hund feil gir som oftest mye større konsekvenser for hunden enn hvis en eier ikke makter å gi hunden klare regler.

Det finnes sikkert mange hunder der ute som er dårlig oppdratt,men det finnes nok langt flere som bare har blitt usikre og passive.Ofte forvekslet med lydige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingen hunder behøver positiv straff. Hunder som får det gjør det du ber om av retsel for at du skal "ta den" hvis den gjør feil. Hunder som er trent med negativ straff gjør det for å få belønning.

Hva er det egentlig dere vil bruke hunden til?

En tjener som er redd for straff, eller en venn som gjør det du ber om for en lek med deg eller få noe gått. Man ser veldig gått på hundens holdning hvordan den er trent. Hvis hunden kommer bor til deg når du har ropt med glede, er det lett å se at den er trent med negativ straff. Hvis den kommer bort krypende eller er redd for harde ord og slag, ser man att den er trent med positiv straff.

Men smake er jo forskjellig den da. Men jeg for min del trener med negativ straff og positiv forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN det skal også sies' date=' at absolutt ikke alle hunder kan trenes med like myk hånd! nye hunder tar over styringen i familien vær dag, og ofte fårdi grenser, klare markeringer om hva som er rett og galt og regler ikke er tilstedeværende, eller svært manngelfult. jeg mener regler og retningslinjer er en selfølge i et hundehold, hvordan man utfører dette er opp til hver enkelt, noen denger bikkja, andre går mykere til verks.[/quote']

Tror du hunden ligger og tenker om natten "I dag tar jeg over familien, i morgen tar jeg hele verden!"??

Kan du gi meg et eksempel på en hund som "tar over styringen" og hvor denne hunden ikke kan bli en flott og grei familiehund uten å bruke hard hånd? For du sier jo tross alt at mange hunder ikke kan trenes med myk hånd. Jeg har hatt to newfoundlandshund, og de hadde ikke stoppet uansett hvor mange knip i øret de fikk, hvor mange ganger de ble tatt i nakken osv. Jeg har også stilt newfoudnalndshunder i juniorhandling, og hvis den rasen bestemmer seg for å hilse på den herlige løpetidstispa på andre siden av ringen, så er det ingen fysisk avstraffelse som vi få den til å stoppe. Kanskje den hadde stoppet om man gav den et støt, men jeg regner med at alle er enige med meg i om at det hadde vært å gå for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dere ikke lei?

Hahaha :):lol:

Jeg skrev et laaaaangt innlegg nettopp (i favør Loke, Wesminster, Handler91 etc.),som jeg skulle til å poste nå , men tror jeg like godt henger meg på denne. :roll: :wink::lol: De tidligere rundene her inne (som jeg har klart å holde meg unna) har vel ikke ført til annet enn hodepine. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha :):lol:

Jeg skrev et laaaaangt innlegg nettopp (i favør Loke, Wesminster, Handler91 etc.),som jeg skulle til å poste nå , men tror jeg like godt henger meg på denne. :roll: :wink::lol: De tidligere rundene her inne (som jeg har klart å holde meg unna) har vel ikke ført til annet enn hodepine. #-o

Hva mener dere?? Bli lei av hva?? Bli lei av å skrive lange innlegg? Det kan bare være meg som ikke skjønner, er litt trøtt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere?? Bli lei av hva?? Bli lei av å skrive lange innlegg? Det kan bare være meg som ikke skjønner, er litt trøtt :wink:

Neida :) Ikke lange innlegg, men de notoriske debattene her mellom tilhengerne av klikker/positiv hundetrening uten positiv(aversiv) straff vs. ulvemyte/lederskap/ du er sjefen-logikken. Disse pleier jo å ende med at alle mener nøyaktig det samme som de mente før debatten + at noen er uvenner og tråden blir stengt og popper opp et annet sted :roll: :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selfølgeli ligger ikke hunden og tenker det! dessuten har det ikke noe med rase og gjøre..selv om en nuffe er vanskeligere og holde igjenn enn feks en pom eller en pappilon(hvordan skrives det?). grunnen til at en hund som har tatt over skjelden "konverterer" til og bli en hyggelig, snill familiehund, er at eierne denger den hardere, og blir mer voldelig med den, for og få tilbake rangordningen som den var, altså hunden nederst. det er en evig ond sirkel, som hunden ikke kommer utav, med mindre noen setter eierne på plass, eller omplaserer den stakkars hunden!

fra starten av kan alle hunder utvikle seg til og blio stødige gode familiehunder, men denger man hunden, skjer det skjelden. hunden vil jo bli usikker og redd.

jeg sier ikke at min mening er at man må denge hunden, og være voldelig mot den for og få frem poenget sitt.jeg er sterkt i mot det, men en hund som ofte blir lagt i bakken KAN faktisk utvikle seg til og bli en stødig, rolig og snill familiehund, som tørr og utfolde seg. dette har jeg et eksempel på! Felix, venninna mi sin riesensnauser, som valp og unghund, føk fillene der i huset visst hunden ikke gjorde som den ble bedt om, eller gjorde noe galt. men når du ser felix ute på tur, på trening osv, så skulle du søren ikke trudd det! han er ikke usikker, nervøs, redd, og heller ikke underkastende. Han er under utdanning til og bli lavinnehund, og man skulle ikke tro den hunden hadde fått så mye som et klyp i øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida :) Ikke lange innlegg, men de notoriske debattene her mellom tilhengerne av klikker/positiv hundetrening uten positiv(aversiv) straff vs. ulvemyte/lederskap/ du er sjefen-logikken. Disse pleier jo å ende med at alle mener nøyaktig det samme som de mente før debatten + at noen er uvenner og tråden blir stengt og popper opp et annet sted :roll: :wink:

Nå sjønte jeg det. Er ikke halt smart jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt..jeg ser at det kan se ut som om jeg aldri kjefter på Loke med mindre jeg mister helt besinnelsen og det blir litt feil :oops: ...jeg er sint i stemmen stadig vekk jeg,men som sagt tror jeg ikke det har noe å si for "lederskapet" mitt.Jeg prøver også å begrense det til et minimum slik at han faktisk hører etter de få gangene jeg gjør det.Tidligere prellet all morsk stemme av på han som vann på gåsa,nå trenger jeg bare å kremte irritert stort sett og han slutter å bølle.(stort sett :wink: )Ikke fordi han er redd han får juling,men fordi han vet han får en timeout hvis han ikke finner på noe annet rimelig kjapt.Jeg kunne like gjerne brukt en klikker for å markere uriktig atdferd.

Time-out er en fryktelig hard straff for mange hunder,for veldig mange enda hardere enn å bli tatt fysisk.Derfor er den også uhyre effektiv..Men den straffemetoden skremmer sjelden hundene og du risikerer ikke at hunden tilslutt går i forsvar ,eller blir usikker.

Mange av de hundemenneskene jeg respekterer aller mest tar hundene sine fysisk i situasjoner jeg ville ignorert eller til nød kommet med en time-out.

Det gjør ikke dem til dårligere mennesker i mine øyne ,de vet hva de gjør og de gjør det riktig.

Jeg har selv lagt en slags plan på å gå inn å korrigere Loke fysisk når han ikke respekterer milde eldre tisper og hannhunder (han tror han er så kul :roll: ) ,det føler jeg er det riktigste å gjøre når han gjentatte ganger prøver å ri på hunder som prøver å si ifra.Men det har enda ikke vært situasjoner hvor jeg har følt at taimingen har klaffet sikkert nok+at det ser ut til at han begynner å ta hintet ved at jeg tar han i bånd.

Men får jeg muligheten så smeller det helt klart.

Men det er ikke nødvendig for at han skal respektere meg...

Det er det jeg vil frem til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...