Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med hund på asfalt


deco

Recommended Posts

Jeg vet hvordan holdningen er til syklingen med hund på asfalt, jeg liker det ikke selv. Men nå er det sånn at nærmeste grusvei er 20-30 min å gå til (i tillegg slipper folk hundene sine løs der døgnet rundt, så å ha en hund fastspent i en sykkel langs der er rimelig uaktuelt), jeg har ikke bil, og jeg har ikke sykkelstativ til bil.

Så lurer på, hvor skadelig er det å sykle med en liten hund på 8 kg i travfart i 10-20 min et par ganger i uken?

Jeg ønsker ikke høre masse personlige meninger, men erfaringer og fakta man kan referere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet med min schäfermix på asfalt før, og det burde ikkje by på så store problemer så lenge du passer på å varme godt opp og gå godt ned igjen. Og kanskje en fordel at hunden ikkje har leddprobler i fra før av.

Nå ble hunden avlivet som fem-åring pga hjerteproblemer, så kan ikkje si noe om langtidseffekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet med min schäfermix på asfalt før, og det burde ikkje by på så store problemer så lenge du passer på å varme godt opp og gå godt ned igjen. Og kanskje en fordel at hunden ikkje har leddprobler i fra før av.

Nå ble hunden avlivet som fem-åring pga hjerteproblemer, så kan ikkje si noe om langtidseffekten.

Ingen leddproblemer og sunn anatomi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ett stykke til grusvei og sykler på asfalt. Ser ikke noen nevnverdig problemer med det på mine.

Men om hunden din har dårlige poter så kan det være ett problem. Mine har gode poter, men jeg putter alikavel på dem potesokker om asfalten har vært varm iløpet av dagen.

Største problemet er jo at underlaget er hardt. Jeg har måtte lære dem at dem ikke får lov til å trekke, noe som egentlig var mest problematisk ettersom jeg begynner turen på asfalt :ahappy: Jeg holder dem også i rolig trav for å ikke belaste dem for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mulighet til å sykle på annet enn asfalt (det eneste som er av grusstier i rimelig nærhet er fulle av hunder og mennesker, i tillegg til at det er veldig bratte oppover- og nedoverbakker (hvor det stikker opp røtter også videre) og krappe svinger, slik at jeg ikke tør å sykle med henne i bånd, men syns det er for uoversiktlig til å ha henne løs). Nå sykler jeg ikke kjempemye, det går litt i perioder liksom, men å sykle på asfalt har ikke vært noe problem for oss.

Tinka trekker ikke når vi sykler, potene slites ikke av det og jeg holder henne i jevn trav. Når det gjelder slitasje på skjelettet, er det vanskelig å si hvor skadelig det er. Er det bedre å la være å sykle med henne for å unngå slitasjer, samtidig som hun da vil være i dårligere fysisk form? Dessuten er det jo veldig mange mennesker som jogger på asfalt dag ut og dag inn gjennom mange år, og jeg ser ikke helt hvorfor det skal slite mindre på menneskebein enn på hundekropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å sykle mest på skogsveier og stier. Men har alltid med meg hunden til butikken (ca 2 km hver vei -asfalt) og må dessuten sykle litt over 1 km for å komme til lysløypene. Jeg sykler med springer og halvnomesele. Potene holder, da jeg har bygget de opp gradvis.

Amira drar som et svin og potene holder. Jeg har ikke merket noe til stivhet eller skader, selv om jeg hverken går med henne før eller etter (men vi sykler veldig rolig trav til å begynne med og mot slutten av turen). Noen ganger sykler vi en runde på ca 1 mil, og da er 8 km av veien på asfalt. Holder rask trav /halvkanting (slik at hun nesten gallopperer, men er allikevel i rask trav).

Tips:

- la hunden bygge opp potene gradvis (korte og rolige turer til å begynne med

- Prøv så godt du kan å unngå asfalt

- Om asfalt: hold hunden i trav

- du kan også sykle helt inntil kanten, slik at hunden løper i grøftekanten (hvis det er plass).

- tøy hunden etter turen og gi gjerne litt massasje (jeg gnir over hele hunden og strekker ut bakbeina).

Spørsmål: er det egentlig så stor forskjell på å jogge en tur på asfalt, med hunden i bånd, enn det er å sykle. Jeg synes det virker som mindre belastning for hunden når den trekker, fordi den legger vekt fremover, fremfor rett ned? Jeg skjønner at potene lett blir slitt, men setter min tvil til hvor ille det egentlig kan være å trave på asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt hysterisk jeg, og ha en regel som sier "aldri sykle på asfalt". Man må se an rasen og hundens kondisjon og form, vær og tempo. Selv har jeg alltid syklet noe på asfalt med hundene, - ingen skader eller slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært på hundeforum, og diskusjonene jeg husker fra da var at asfalt var fyfy (og i grunn mye overhysteriske svar uten noen særlige erfaringer), derfor syklet jeg veldig lite med min første hund.

Hm.. Inntil grøftekanten kan bli veldig risikabelt for vår del. Lille Fievel er nemlig veldig glad i lukter og kan finne på å bråstoppe da. :ahappy:

Takk for svar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan holdningen er til syklingen med hund på asfalt, jeg liker det ikke selv. Men nå er det sånn at nærmeste grusvei er 20-30 min å gå til (i tillegg slipper folk hundene sine løs der døgnet rundt, så å ha en hund fastspent i en sykkel langs der er rimelig uaktuelt), jeg har ikke bil, og jeg har ikke sykkelstativ til bil.

Så lurer på, hvor skadelig er det å sykle med en liten hund på 8 kg i travfart i 10-20 min et par ganger i uken?

Jeg ønsker ikke høre masse personlige meninger, men erfaringer og fakta man kan referere til.

Jeg sykler på asfalt, men Ace løper i grøftekanten og tråkker dermed nesten aldri på asfalten. Er du bekymret for at Fievel stopper for å snuse er det bare å ha på han sele, og lokke på han når det evt. skjer. Ha på deg hjelm for sikkerhets skyld. Jeg jogger med Ace på asfalt om vinteren (et par ganger i uka), og så lenge jeg har på potesokker har det gått fint (har sjekket henne hos Thoresen i etterkant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du bekymret for at Fievel stopper for å snuse er det bare å ha på han sele, og lokke på han når det evt. skjer. Ha på deg hjelm for sikkerhets skyld.

Eller bare sykle fort nok, så lærer hun å ikke snuse :ahappy: haha

Neida, det er viktig at hunden får en positiv opplevelse og blir trygg ved sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler på asfalt, men Ace løper i grøftekanten og tråkker dermed nesten aldri på asfalten. Er du bekymret for at Fievel stopper for å snuse er det bare å ha på han sele, og lokke på han når det evt. skjer. Ha på deg hjelm for sikkerhets skyld. Jeg jogger med Ace på asfalt om vinteren (et par ganger i uka), og så lenge jeg har på potesokker har det gått fint (har sjekket henne hos Thoresen i etterkant).

Jeg er ikke redd for at han stopper, er mer at jeg VET han blir å gjøre det helst hver femte meter. Sele har jeg selvsagt.. Han er veldig myk, så for mye rykk og napp og det blir til at han demper hele turen i stedet for å trave lykkelig. Nå traver han på siden som om det er det mest naturlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...