Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasespørsmål


Midas

Recommended Posts

Jeg skal ikke ha hund nå, men jeg tenker stadig på hvilken rase jeg skal ha når jeg har mulighet til å ha en større, mer krevende hund etterhvert.

Jeg har veldig lyst på aussie, men av erfaring og selvinnsikt vet jeg at jeg trenger en hund som er stabil og TRYGG, og at gjeterhunder ofte er litt for váre for meg. Dette er fordi jeg er veldig svak ovenfor hunder som blir litt nervøse og skeptiske, og dermed forsterker frykten deres. Jeg har ingen erfaring med aussie (men med collie), så hvis noen mener at jeg tar feil, bare si fra.

Jeg vil ha en hund som er middels stor. Dvs på størrelse med springer spaniel, flat, golden, osv. Ikke leonberger eller grand danois liksom...

Jeg vil ha en hund som egner seg godt som familiehund. Som liker å gå lange turer, jogge, gå på ski, som kanskje kan trekke litt eller bære kløv. Jeg vil ikke ha en hund som trenger to timers mental stimuli hver dag for å fungere i huset.

Ikke masse pelsstell, men om den er langhåret gjør ingenting. En hund som er stabil og trygg (det kan man jo aldri garantere), og som ikke er sånn sorry at jeg eksisterer, men heller livsglad og happy-go-lucky.

Hvis noen ser for seg noe her, så kom med erfaringer og innspill. Vil gjerne neste gang jeg skal ha hund planlegge i GOD tid og bruke lang tid på å finne oppdretter og linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer, golden, labrador eller flat må da være gode kandidater! Det finnes ingen rase som er så happy-go-lucky som boxeren iallefall, og det er jo også verdens mest sjarmerende hunderase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker springer spaniel godt, i det jeg har møtt de. Jeg har ikke særlig mye kjennskap til rasen.

Mitt inntrykk av golden er at de fungerer godt som familiehunder med mye mosjon, men som likevel ikke krever veldig mye mental stimulans for å ha det bra. Misforstå meg rett, jeg liker å trene lydighet, og søk og sånn, men jeg orker ikke en hund som MÅ ha denne treningen daglig. Med Dina går jeg vanligvis tre turer hver dag, hvorav en er på mellom en til to timer. Da går jeg i marka med ulendt terreng og har henne løs der det er mulig utenom båndtvang.

Jeg vil trene hverdagslydighet med hunden så den kommer på innkalling osv, men noe konkurranser i lydighet vil jeg nok aldri komme til å ha ambisjoner om.

Flat er en rase jeg har stor forkjærlighet for. Det er en happy rase, som elsker folk. De jeg har kjent har vært stødige og utrolig snille hunder, men mitt inntrykk er at flaten krever endel mer enn å være tur og hverdagslydighets hund?

Boxer er også en rase jeg kunne ha tenkt meg, men har heller ikke særlig mye erfaring med denne rasen bortsett fra hunder jeg har truffet sånn nå og da.

Kan noen som har disse rasene fortelle litt om hverdagen og treningsmengde og måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ha hund nå, men jeg tenker stadig på hvilken rase jeg skal ha når jeg har mulighet til å ha en større, mer krevende hund etterhvert.

Jeg har veldig lyst på aussie, men av erfaring og selvinnsikt vet jeg at jeg trenger en hund som er stabil og TRYGG, og at gjeterhunder ofte er litt for váre for meg. Dette er fordi jeg er veldig svak ovenfor hunder som blir litt nervøse og skeptiske, og dermed forsterker frykten deres. Jeg har ingen erfaring med aussie (men med collie), så hvis noen mener at jeg tar feil, bare si fra.

Jeg vil ha en hund som er middels stor. Dvs på størrelse med springer spaniel, flat, golden, osv. Ikke leonberger eller grand danois liksom...

Jeg vil ha en hund som egner seg godt som familiehund. Som liker å gå lange turer, jogge, gå på ski, som kanskje kan trekke litt eller bære kløv. Jeg vil ikke ha en hund som trenger to timers mental stimuli hver dag for å fungere i huset.

Ikke masse pelsstell, men om den er langhåret gjør ingenting. En hund som er stabil og trygg (det kan man jo aldri garantere), og som ikke er sånn sorry at jeg eksisterer, men heller livsglad og happy-go-lucky.

Hvis noen ser for seg noe her, så kom med erfaringer og innspill. Vil gjerne neste gang jeg skal ha hund planlegge i GOD tid og bruke lang tid på å finne oppdretter og linjer.

Du kan jo ta en titt på Eurasieren :)

Krever ikke mye, men kan være med på alt. Har en del pels, men røyter lite og trenger bare å bli børstet noen få ganger i måneden. Bades så lite som mulig og ingen napping eller klipping. Veldig renslig pels som støter vekk vann og skitt ganske bra. I flg standarden skal hanner ligge på 23-32 kg og 52-60cm, tisper18-26 kg og 48-56cm. Passer utmerket til kløv og litt trekk.

Kjent som rolige og stabile hunder, selvsikre, selvstendige og trygge, med godt hundespråk.

Såvidt jeg vet er vel både Flat, Aussie og Boxer hunder som trenger litt 'ekstra', ikke nødvendigvis de hundene som passer best kun som familiehunder med middels aktivisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller airdale-terrier? Har hittil aldri møtt noen terrier med en "sorry at jeg er til"-holdning, og siden du selv har fox terrier, vet du jo at terriere generelt pleier å være livsglade og livlige dyr, allsidige og med på alt. Litt pelsstell, men ikke uoverkommelig, intelligent og godt gemytt.

Her er link til en oppdretter hvis du kunne være interessert http://www.kennel-keelco.com/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer, golden, labrador eller flat må da være gode kandidater! Det finnes ingen rase som er så happy-go-lucky som boxeren iallefall, og det er jo også verdens mest sjarmerende hunderase :ahappy:

Boxer er en kjempeflott hund, men er det ikke slik at de kan slite litt med sterk kulde? (OP nevnte at de ville gå på ski)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller airdale-terrier? Har hittil aldri møtt noen terrier med en "sorry at jeg er til"-holdning, og siden du selv har fox terrier, vet du jo at terriere generelt pleier å være livsglade og livlige dyr, allsidige og med på alt. Litt pelsstell, men ikke uoverkommelig, intelligent og godt gemytt.

Her er link til en oppdretter hvis du kunne være interessert http://www.kennel-keelco.com/index.html

Airdale har jeg siklet mye på. Det er flotte hunder, passe store, men jeg vet veldig lite om de sånn gemyttmessig sett.

Jeg har fox terrier ja, og jeg tror kanskje at terriere med deres stahet er perfekt for meg. Jeg trenger noe å bryne meg på, som ikke kryper i buret hvis de får et nei liksom.... :ahappy: Kjenner du til denne kennelen?

Har også sett lit på schnauzer men av en eller annen grunn er det ikke heelt det jeg ser etter. Boxere er glade hunder, men føler de er litt sånn sorry liksom... De er ikke så tøffe selv om de er glade. Det er hvertfall det inntrykket jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker springer spaniel godt, i det jeg har møtt de. Jeg har ikke særlig mye kjennskap til rasen.

Mitt inntrykk av golden er at de fungerer godt som familiehunder med mye mosjon, men som likevel ikke krever veldig mye mental stimulans for å ha det bra. Misforstå meg rett, jeg liker å trene lydighet, og søk og sånn, men jeg orker ikke en hund som MÅ ha denne treningen daglig. Med Dina går jeg vanligvis tre turer hver dag, hvorav en er på mellom en til to timer. Da går jeg i marka med ulendt terreng og har henne løs der det er mulig utenom båndtvang.

Jeg vil trene hverdagslydighet med hunden så den kommer på innkalling osv, men noe konkurranser i lydighet vil jeg nok aldri komme til å ha ambisjoner om.

Flat er en rase jeg har stor forkjærlighet for. Det er en happy rase, som elsker folk. De jeg har kjent har vært stødige og utrolig snille hunder, men mitt inntrykk er at flaten krever endel mer enn å være tur og hverdagslydighets hund?

Boxer er også en rase jeg kunne ha tenkt meg, men har heller ikke særlig mye erfaring med denne rasen bortsett fra hunder jeg har truffet sånn nå og da.

Kan noen som har disse rasene fortelle litt om hverdagen og treningsmengde og måte?

Det kan fint være en stressende uke hvor mine hunder kun får sine daglige lufteturer uten at det blir noe problem. Men over lenger tid vil det såklart merkes på hunden. Mine hunder er først og fremst familiehunder - men vi trener litt lydighet, apportering, agility og går på utstilling innimellom. Ellers stemmer det at størsteparten er stødige og kjærlige hunder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fint være en stressende uke hvor mine hunder kun får sine daglige lufteturer uten at det blir noe problem. Men over lenger tid vil det såklart merkes på hunden. Mine hunder er først og fremst familiehunder - men vi trener litt lydighet, apportering, agility og går på utstilling innimellom. Ellers stemmer det at størsteparten er stødige og kjærlige hunder :ahappy:

Jeg og trener lydighet, apportering (med min fox som åpenbart tror hun er en setter), og sånt, så det vil liksom ikke bli null mental trening. Noen raser krever mer enn andre av mental trening, og de fleste hunder trenger jo det i en viss grad.

Jeg er litt usikker ift flat, men jeg innbilder meg at de er ganske krevende og vil ha mye fart og spenning og variasjon i hverdagen. Hvordan takler de f.eks en dag med bare dorunder på en halvtime liksom, hvis man f.eks er syk? Det er jo sikkert også individuelt da, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og trener lydighet, apportering (med min fox som åpenbart tror hun er en setter), og sånt, så det vil liksom ikke bli null mental trening. Noen raser krever mer enn andre av mental trening, og de fleste hunder trenger jo det i en viss grad.

Jeg er litt usikker ift flat, men jeg innbilder meg at de er ganske krevende og vil ha mye fart og spenning og variasjon i hverdagen. Hvordan takler de f.eks en dag med bare dorunder på en halvtime liksom, hvis man f.eks er syk? Det er jo sikkert også individuelt da, men...

De fleste flattene jeg kjenner til passer da på eieren sin ved senga, hehe :D

Nei, jeg skal ærlig innrømme at det fort kan bli en slik dag i løpet av en stressende uke, og det går helt fint. Mange flatter er jo rene familiehunder som kun går 2 lufteturer om dagen, og de fungerer fint - men som sagt, det er jo ikke ideelt for rasen. Om du f.eks går 2x luftetur om dagen, småtrener litt triks/fotgående o.l på tur, går på lydighet en gang i uka i perioder og har noen gode skogturer f.eks i løpet av uka så skal du nok (med mindre du er uheldig og får en sabla energibunt) få en lykkelig og grei flat. Dessuten er det jo mye hjernetrim som man kan trene innendørs som ikke krever så mye tid om man er litt i tidsklemma ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver der er stort sett det Dina får til vanlig...Jeg går i marka ca fire fem dager i uka, da trener jeg lydighet i turen liksom. Jeg er veldig redd for å skaffe meg en hund jeg ikke klarer å gi det den trenger. Min samboer er veldig glad i å trene på triks og apport og sånn, så han gir endel mental stimuli til Dina, mens jeg går turer i marka og trener mer på nyttig lydighet som å gå pent i bånd og innkalling og sånn :D Jeg tror kanskje jeg har gjort Dina til en hund som krever mye fordi hun får mye, og at det kanskje ikke ville bli enorm forskjell om jeg fikk meg en større hund av middels aktivitetsnivå. Det er viktigere at hunden er trygg og stabil og ikke pinglete og nervøs for alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Lapsk Vallhund hørtes passende ut jeg, om den ikke blir for liten? Den kan bjeffe litt, noe som etter min erfaring, er noe de fleste lapphunder gjør da. De krever lite pelsstell, Eira blir bare børstet. Hun blir også badet når hun ruller seg i kumøkk (har bare skjedd en gang, men hun har prøvd flere)... Høyde på tisper er 43-49 cm, høyde på hannhunder er 48-54 cm.

Lykke til med valg av hunderase :D

edit: Eira kan være hjemme uten tur, bare en liten lufterunde og selvsagt bli luftet for å gå på do. Hun er like grei uansett om hun går lang eller kort tur. Hun er veldig glad i å gå turer, leke, trene (på kommandoer altså) og det er ikke noe problem med å f.eks. få hun til å spise for å si det sånn (noe som det er med flere andre raser) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airdale har jeg siklet mye på. Det er flotte hunder, passe store, men jeg vet veldig lite om de sånn gemyttmessig sett.

Jeg har fox terrier ja, og jeg tror kanskje at terriere med deres stahet er perfekt for meg. Jeg trenger noe å bryne meg på, som ikke kryper i buret hvis de får et nei liksom.... :) Kjenner du til denne kennelen?

Har også sett lit på schnauzer men av en eller annen grunn er det ikke heelt det jeg ser etter. Boxere er glade hunder, men føler de er litt sånn sorry liksom... De er ikke så tøffe selv om de er glade. Det er hvertfall det inntrykket jeg har.

Nei, kan ikke si jeg kjenner kennelen, men la ved linken fordi de ga inntrykk av å ha et seriøst oppdrett av airdale. Hvis du er usikker på hvordan de er gemyttmessig er det jo bare å ta kontakt med en oppdretter eller hilse på noen på utstilling, Men jeg tror generelt at det er en stødig rase med godt gemytt, etter det jeg har hørt og lest.

Lykke til med valg av rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn at alle voksne hunder skal takle perioder med lite aktivitet. De kan selv bli skadet, eieren kan bli syk, eller få beibi, eller ha mye jobb, slik at hunden ikke blir superstimulert i et eneste kjør. Dessuten har du helt rett i at en fox terrier kan være vel så krevende som en stor hund. Igrunnen er vel alle terriere store hunder. I sitt eget hode. :) Springer spaniel er flotte hunder. Ikke for store og ikke for små. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...