Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasetråd

SiriogDiego

Recommended Posts

Foreldrene mine har etter ca 3 år funnet ut at de vil ha hund igjen. De har fra tidlig 80-tallet til 2006 hatt 5 schäfere, så de kjenner både det positive og negative ved den rasen. De tidligere hunden har blir trent til både bruks og lydighet på høyt nivå. Den nye hunden vil fortsatt bli trent i det, men faren min er ikke sikker på om han vil konkurrere og trene like mye som han gjorde før.

Faren min vil gjerne ha ny schäfer men fra brukslinjer. Hvis noen har noen oppdrettere og anbefale så er det fint da det begynner og bli mange år siden sist de kjøpte schäfervalp.

Moren min kunne tenke seg en annen rase, da hun må gå tur med den de dagene faren min jobber overtid. Hun kunne gjerne tenke seg en litt "mildere" rase hvis jeg kan si det. Faren min er villig til å vurdere andre raser.

Hunden vil få:

- hovedtur på 1-2 timer

- morgen og kveldstur på 20-30 min.

- bli trent i lydighet og bruks.

Er det noen som har noen ideer til raser som kan passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

Mine forslag:

-Dobermann

-Korthåret Collie

-Rotweiler

-Labrador Retriever

-Tervueren/Groendael

-Briard

-Karelsk Bjørne hund

-Korthåret hollandsk gjeterhund

Hvordan er de til pels-stell?

Jeg får liksom ikke helt vrid hjernen min til og komme på noen brukshunder som er mildere en schâferen...

Bruker han hunden ti IPO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

Mine forslag:

-Dobermann

-Korthåret Collie

-Rotweiler

-Labrador Retriever

-Tervueren/Groendael

-Briard

-Karelsk Bjørne hund

Jeg får liksom ikke helt vrid hjernen min til og komme på noen brukshunder som er mildere en schâferen...

karelsk bjørnehund????? Fordi????

(etter min mening en hund for spesielt intr i storvilt og rovviltjakt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

Mine forslag:

-Dobermann

-Korthåret Collie

-Rotweiler

-Labrador Retriever

-Tervueren/Groendael

-Briard

-Karelsk Bjørne hund

Pels stell har ingen ting å si.

Nei, han kommer ikke til å bruke hunden til IPO. Det trenger for så vidt ikke være en typisk brukshund. I og med at han ikke skal konkurrere tror jeg det bil bli mer lydighet enn bruks.

Han har tittet litt på jaktgolden og jaktlabrador. Hvordan er aktivitetsnivået på de i forhold til schäfer? Krever de noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

karelsk bjørnehund????? Fordi????

(etter min mening en hund for spesielt intr i storvilt og rovviltjakt)

Fordi jeg synes det er en hund som passer seg til bruks, naboen har en karelsk bjørnehund og jeg synes den passer til bruks. (Spor, IPO, rundering mm.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg synes det er en hund som passer seg til bruks, naboen har en karelsk bjørnehund og jeg synes den passer til bruks. (Spor, IPO, rundering mm.)

Ehhh

Hva baserer du det utsagnet på ?

Lurer jeg også på! Spor (blod/vilt) er greitt nok, men IPO og rundering? Og LP? Dette er en storvilts jakthund! (Den bærer gjerne kløv og trekker pulk til turbruk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pels stell har ingen ting å si.

Nei, han kommer ikke til å bruke hunden til IPO. Det trenger for så vidt ikke være en typisk brukshund. I og med at han ikke skal konkurrere tror jeg det bil bli mer lydighet enn bruks.

Han har tittet litt på jaktgolden og jaktlabrador. Hvordan er aktivitetsnivået på de i forhold til schäfer? Krever de noe mer?

jaktlabrdoren jeg har vore borti har vore ganske ekstremt hyper(!)

jakt golden skal vel og vere veeldig motor på.

men dette er da min mening.

hva med springer spaniel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så naboen din bruker hunden sin aktivt til Ipo, rundering og slikt????????????

Altså brukshund er jo bare en benevnelse på at hunden kan brukes til noe, den er da renavlet på en gren innen bruks. Men jeg er ganske så sikker på at trådstarter ikke er på utkikk etter en hund til jakt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg lurer litt på hvorfor folk anbefaller beauceron,rottis og dobberman når det spørres etter en "mildere" hund enn schäfern?? Jeg vil egentlig ikke si gjeterhunder (som hollender og belger) er noe enklere hunder, men de er ganske annerledes. Er gjeterhunder interessant? Renavla storviltjakthunder ser jeg overhode ikke hvorfor skulle være et naturlig valg. Men retrieverne kan jo være noe å se mer på. Jakt golden og labbe blir jo nevnt, og det tror jeg ikke er en dum ide. Jeg ville vært veldig nøye med helsa på dem (har inntrykk av at mange tror de automatisk er friske bare for at de er jaktavla). Men også en labbe som ikke er utelukkende jaktavla tror jeg kan være interessant. Jeg ville nok heller satsa på flat om jeg skulle hatt retriever. De er litt surrete og tomsete av seg, men de er aktive fine hunder som kan brukes til konkurranse, men passer veldig godt til en del trening uten de enorme målene. De er aktive og fine, men jeg syns de stort sett virker som enkle fine hunder som ofte er mildere i gemyttet enn schäfern. Hvis jeg forstår hva du mener med en mildere hund (som er et ganske svevende begrep). Springer spaniel, tja kanskje. Kommer vel litt an på hvor mye han vil fortsette å trene? Hvor viktig er det for han å ha en hund som er enkel å trene med på høyere nivå? Vil han fortsatt ha en brukshund selv om han ikke skal konkurrere mer, eller vil han ha en hund som han kan trene litt med, men som er enklere for kona å kontrollere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvorfor folk anbefaller beauceron,rottis og dobberman når det spørres etter en "mildere" hund enn schäfern?? Jeg vil egentlig ikke si gjeterhunder (som hollender og belger) er noe enklere hunder, men de er ganske annerledes. Er gjeterhunder interessant? Renavla storviltjakthunder ser jeg overhode ikke hvorfor skulle være et naturlig valg. Men retrieverne kan jo være noe å se mer på. Jakt golden og labbe blir jo nevnt, og det tror jeg ikke er en dum ide. Jeg ville vært veldig nøye med helsa på dem (har inntrykk av at mange tror de automatisk er friske bare for at de er jaktavla). Men også en labbe som ikke er utelukkende jaktavla tror jeg kan være interessant. Jeg ville nok heller satsa på flat om jeg skulle hatt retriever. De er litt surrete og tomsete av seg, men de er aktive fine hunder som kan brukes til konkurranse, men passer veldig godt til en del trening uten de enorme målene. De er aktive og fine, men jeg syns de stort sett virker som enkle fine hunder som ofte er mildere i gemyttet enn schäfern. Hvis jeg forstår hva du mener med en mildere hund (som er et ganske svevende begrep). Springer spaniel, tja kanskje. Kommer vel litt an på hvor mye han vil fortsette å trene? Hvor viktig er det for han å ha en hund som er enkel å trene med på høyere nivå? Vil han fortsatt ha en brukshund selv om han ikke skal konkurrere mer, eller vil han ha en hund som han kan trene litt med, men som er enklere for kona å kontrollere?

Jeg syns selv dobberman og rottis blir mye det samme som schäfer. En av gjeterhundene kan kanskje være noe.

Jaktgolden og jaktlabb har faren min falt litt for. De må tittes nærmere på. Men er litt usikker på hvordan aktivitetsnivået er på de i forhold til schäfer? Flaten er jeg ikke tenkt på, skal nevne den.

Jeg vet mildere blir et litt svevende begrep, men kommer ikke på noe mer passende begrep. Det blir nok i hovedsak en hund han kan trene med, men som mamma også kan kontrollere når hun må gå med den. Grunnen til at han ikke vil trene på det samme nivået som tidligere er fordi det tok veldig mye tid. Men så spørs det om han fortsatt mener det når han kommer i gang igjen.

For han er det egentlig schäfer som er rasen, men i og med at det er en del overtids jobbing har mamma en del hun skulle ha sagt. Det går muligens ann med en schäfer tispe da de er litt mindre og lettere for ho å kontrolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de i forhold til schäfer? De ble kalt hvit schäfer tidligere ble de ikke?

de er opprinnelig schæfere, det kunne bli født hvite schæfere i et schæferkull, men hitler ville ha de hvite vekk. Etter dette så ble det avlet fram rene hvite schæfere og blir kalt white german shepherd, eller swizz shepherd(eller noe slikt :) ). Mitt inntrykk er at de er mye mildere, de tåler og trives med mye aktivitet, men de blir ikke "ustabile" av lite aktivitet en periode. Kan fint bli brukt som bare turhund og kan fint bli brukt aktivt som brukshund. De to første årene har jeg hørt er de verste, da trenger de å få ut mye energi.

Jeg har bare brukt min som turhund og trent tulletriks og hverdagslydighet. Vi har hatt to schæfere da jeg var mindre, foreldrene mine synes de hvite er myye mer bedagelig og er ikke så krass som enkelte schæfere kan være. Kan hende vi var uheldige med schæferne, men de var mye mer dominante overfor andre hunder og var ganske skvetne og nervøse.

Kennel white rewyr driver jo med både schæfere og hvit gjeter, du kan jo snakke med de hvis det er av interesse? De har mye mer erfaring enn det jeg har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er opprinnelig schæfere, det kunne bli født hvite schæfere i et schæferkull, men hitler ville ha de hvite vekk. Etter dette så ble det avlet fram rene hvite schæfere og blir kalt white german shepherd, eller swizz shepherd(eller noe slikt :) ). Mitt inntrykk er at de er mye mildere, de tåler og trives med mye aktivitet, men de blir ikke "ustabile" av lite aktivitet en periode. Kan fint bli brukt som bare turhund og kan fint bli brukt aktivt som brukshund. De to første årene har jeg hørt er de verste, da trenger de å få ut mye energi.

Jeg har bare brukt min som turhund og trent tulletriks og hverdagslydighet. Vi har hatt to schæfere da jeg var mindre, foreldrene mine synes de hvite er myye mer bedagelig og er ikke så krass som enkelte schæfere kan være. Kan hende vi var uheldige med schæferne, men de var mye mer dominante overfor andre hunder og var ganske skvetne og nervøse.

Kennel white rewyr driver jo med både schæfere og hvit gjeter, du kan jo snakke med de hvis det er av interesse? De har mye mer erfaring enn det jeg har :D

Takk for bra svar. Hvordan er helsa på de hvite gjeterhundene i forhold til schäfer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre, selvom hd/ad ikke er en sjeldenhet. :)

Denne rasen skal jeg opplyse de om. Hvor mange oppdrettere er det av denne rasen i Norge evt Sverige? Er det lang ventetid? Får du den i to godkjente pelsvarianter? Mener jeg har sett den i både kort og langhåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne rasen skal jeg opplyse de om. Hvor mange oppdrettere er det av denne rasen i Norge evt Sverige? Er det lang ventetid? Får du den i to godkjente pelsvarianter? Mener jeg har sett den i både kort og langhåret.

Jeg tror bare det er to oppdrettere i norge; White Rewyr og White Viking

Aner ikke hvor mange det er i Sverige, men det er nok endel fler;) Vet heller ikke noe om ventetid det er på valper.. Uansett anbefaler jeg Trebons Kennel, selvom det er et stykke unna norge og sverige :)

Edit; de er godkjent i både korthår og langhår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit gjeterhund ville jeg og anbefalt å se nærmere på...

Ellers så kunne kanskje Curly coated retriever være et alternativ?

Eller Bouvier des Flandres? Ganske forskjellig fra Schäfer utseendemessig, men absolutt en flott brukshund (Nå vet jeg jo ikke hvordan denne er sammenlignet med schäfer da...)

"Generell omtale:

Bouvier des Flandres er opprinnelig en storfegjeter fra Belgia/Frankrike, og finnes i størst antall i disse landene i tillegg til i Nederland. De ble senere brukt som gårdshunder. De arbeider selvstendig, og deres kvadratiske kropp med moderate vinklinger gjorde den rask og utholdende. Rasen egner seg meget godt som kombinert familie/brukshund, og er en robust hund med et herlig temperament. Den liker å løse oppgaver, og trener gjerne lydighet/agility eller bruks. Den korte ryggen gjør at den egner seg godt som kløvhund. Pelsen trenger å gres 1 gang pr. uke på en voksen hund, og den må klippes/trimmes ca. 3 ganger pr. år. Gjør man dette regelmessig, slipper den lite hår, og den litt strie/rue overpelsen fungerer som en utmerket "regnfrakk". Barter, skjegg og pannelugg gir den et "barskt" utseende. Rasen er lite utbredt i Norge, fra 20-50 registreringer pr. år. Rasen er et utmerket alternativ til de mest kjøpte rasene i landet. Se rasestandarden for nærmere beskrivelse. "

Bouvieren er en meget allsidig hund, som kan brukes til det meste."

Hentet fra canis.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er opprinnelig schæfere, det kunne bli født hvite schæfere i et schæferkull, men hitler ville ha de hvite vekk. Etter dette så ble det avlet fram rene hvite schæfere og blir kalt white german shepherd, eller swizz shepherd(eller noe slikt :ahappy: ). Mitt inntrykk er at de er mye mildere, de tåler og trives med mye aktivitet, men de blir ikke "ustabile" av lite aktivitet en periode. Kan fint bli brukt som bare turhund og kan fint bli brukt aktivt som brukshund. De to første årene har jeg hørt er de verste, da trenger de å få ut mye energi.

Kennel white rewyr driver jo med både schæfere og hvit gjeter, du kan jo snakke med de hvis det er av interesse? De har mye mer erfaring enn det jeg har :ahappy:

Har fått intrykk av at det kan være en del forskjell i gemyttet/psyken på Hvit gjeter alt etter hvilke linjer de er fra. I Sverige kan de fremdeles mønstre inn hvite Schæfere som hvite gjeterhunder. Altså hunder som er født av registrerte Schæferforeldre men som er født hvite. Ehh.... litt vanskelig å skrive det, men håper dere forstår. :hug:

Da er jo gemyttet på denne mer lik Schæferstandarden enn Hvit gjeterstandarden. Tror de gjør dette enda for å utvide avlsbasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...