Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasetråd


SiriogDiego

Recommended Posts

Foreldrene mine har etter ca 3 år funnet ut at de vil ha hund igjen. De har fra tidlig 80-tallet til 2006 hatt 5 schäfere, så de kjenner både det positive og negative ved den rasen. De tidligere hunden har blir trent til både bruks og lydighet på høyt nivå. Den nye hunden vil fortsatt bli trent i det, men faren min er ikke sikker på om han vil konkurrere og trene like mye som han gjorde før.

Faren min vil gjerne ha ny schäfer men fra brukslinjer. Hvis noen har noen oppdrettere og anbefale så er det fint da det begynner og bli mange år siden sist de kjøpte schäfervalp.

Moren min kunne tenke seg en annen rase, da hun må gå tur med den de dagene faren min jobber overtid. Hun kunne gjerne tenke seg en litt "mildere" rase hvis jeg kan si det. Faren min er villig til å vurdere andre raser.

Hunden vil få:

- hovedtur på 1-2 timer

- morgen og kveldstur på 20-30 min.

- bli trent i lydighet og bruks.

Er det noen som har noen ideer til raser som kan passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

Mine forslag:

-Dobermann

-Korthåret Collie

-Rotweiler

-Labrador Retriever

-Tervueren/Groendael

-Briard

-Karelsk Bjørne hund

-Korthåret hollandsk gjeterhund

Hvordan er de til pels-stell?

Jeg får liksom ikke helt vrid hjernen min til og komme på noen brukshunder som er mildere en schâferen...

Bruker han hunden ti IPO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

Mine forslag:

-Dobermann

-Korthåret Collie

-Rotweiler

-Labrador Retriever

-Tervueren/Groendael

-Briard

-Karelsk Bjørne hund

-Korthåret hollandsk gjeterhund

Hvordan er de til pels-stell?

Jeg får liksom ikke helt vrid hjernen min til og komme på noen brukshunder som er mildere en schâferen...

Bruker han hunden ti IPO?

karelsk bjørnehund????? Fordi????

(etter min mening en hund for spesielt intr i storvilt og rovviltjakt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

Mine forslag:

-Dobermann

-Korthåret Collie

-Rotweiler

-Labrador Retriever

-Tervueren/Groendael

-Briard

-Karelsk Bjørne hund

-Korthåret hollandsk gjeterhund

Hvordan er de til pels-stell?

Jeg får liksom ikke helt vrid hjernen min til og komme på noen brukshunder som er mildere en schâferen...

Bruker han hunden ti IPO?

Pels stell har ingen ting å si.

Nei, han kommer ikke til å bruke hunden til IPO. Det trenger for så vidt ikke være en typisk brukshund. I og med at han ikke skal konkurrere tror jeg det bil bli mer lydighet enn bruks.

Han har tittet litt på jaktgolden og jaktlabrador. Hvordan er aktivitetsnivået på de i forhold til schäfer? Krever de noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

karelsk bjørnehund????? Fordi????

(etter min mening en hund for spesielt intr i storvilt og rovviltjakt)

Fordi jeg synes det er en hund som passer seg til bruks, naboen har en karelsk bjørnehund og jeg synes den passer til bruks. (Spor, IPO, rundering mm.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg synes det er en hund som passer seg til bruks, naboen har en karelsk bjørnehund og jeg synes den passer til bruks. (Spor, IPO, rundering mm.)

Ehhh

Hva baserer du det utsagnet på ?

Lurer jeg også på! Spor (blod/vilt) er greitt nok, men IPO og rundering? Og LP? Dette er en storvilts jakthund! (Den bærer gjerne kløv og trekker pulk til turbruk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pels stell har ingen ting å si.

Nei, han kommer ikke til å bruke hunden til IPO. Det trenger for så vidt ikke være en typisk brukshund. I og med at han ikke skal konkurrere tror jeg det bil bli mer lydighet enn bruks.

Han har tittet litt på jaktgolden og jaktlabrador. Hvordan er aktivitetsnivået på de i forhold til schäfer? Krever de noe mer?

jaktlabrdoren jeg har vore borti har vore ganske ekstremt hyper(!)

jakt golden skal vel og vere veeldig motor på.

men dette er da min mening.

hva med springer spaniel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg synes det er en hund som passer seg til bruks, naboen har en karelsk bjørnehund og jeg synes den passer til bruks. (Spor, IPO, rundering mm.)

Så naboen din bruker hunden sin aktivt til Ipo, rundering og slikt????????????

Altså brukshund er jo bare en benevnelse på at hunden kan brukes til noe, den er da renavlet på en gren innen bruks. Men jeg er ganske så sikker på at trådstarter ikke er på utkikk etter en hund til jakt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg lurer litt på hvorfor folk anbefaller beauceron,rottis og dobberman når det spørres etter en "mildere" hund enn schäfern?? Jeg vil egentlig ikke si gjeterhunder (som hollender og belger) er noe enklere hunder, men de er ganske annerledes. Er gjeterhunder interessant? Renavla storviltjakthunder ser jeg overhode ikke hvorfor skulle være et naturlig valg. Men retrieverne kan jo være noe å se mer på. Jakt golden og labbe blir jo nevnt, og det tror jeg ikke er en dum ide. Jeg ville vært veldig nøye med helsa på dem (har inntrykk av at mange tror de automatisk er friske bare for at de er jaktavla). Men også en labbe som ikke er utelukkende jaktavla tror jeg kan være interessant. Jeg ville nok heller satsa på flat om jeg skulle hatt retriever. De er litt surrete og tomsete av seg, men de er aktive fine hunder som kan brukes til konkurranse, men passer veldig godt til en del trening uten de enorme målene. De er aktive og fine, men jeg syns de stort sett virker som enkle fine hunder som ofte er mildere i gemyttet enn schäfern. Hvis jeg forstår hva du mener med en mildere hund (som er et ganske svevende begrep). Springer spaniel, tja kanskje. Kommer vel litt an på hvor mye han vil fortsette å trene? Hvor viktig er det for han å ha en hund som er enkel å trene med på høyere nivå? Vil han fortsatt ha en brukshund selv om han ikke skal konkurrere mer, eller vil han ha en hund som han kan trene litt med, men som er enklere for kona å kontrollere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvorfor folk anbefaller beauceron,rottis og dobberman når det spørres etter en "mildere" hund enn schäfern?? Jeg vil egentlig ikke si gjeterhunder (som hollender og belger) er noe enklere hunder, men de er ganske annerledes. Er gjeterhunder interessant? Renavla storviltjakthunder ser jeg overhode ikke hvorfor skulle være et naturlig valg. Men retrieverne kan jo være noe å se mer på. Jakt golden og labbe blir jo nevnt, og det tror jeg ikke er en dum ide. Jeg ville vært veldig nøye med helsa på dem (har inntrykk av at mange tror de automatisk er friske bare for at de er jaktavla). Men også en labbe som ikke er utelukkende jaktavla tror jeg kan være interessant. Jeg ville nok heller satsa på flat om jeg skulle hatt retriever. De er litt surrete og tomsete av seg, men de er aktive fine hunder som kan brukes til konkurranse, men passer veldig godt til en del trening uten de enorme målene. De er aktive og fine, men jeg syns de stort sett virker som enkle fine hunder som ofte er mildere i gemyttet enn schäfern. Hvis jeg forstår hva du mener med en mildere hund (som er et ganske svevende begrep). Springer spaniel, tja kanskje. Kommer vel litt an på hvor mye han vil fortsette å trene? Hvor viktig er det for han å ha en hund som er enkel å trene med på høyere nivå? Vil han fortsatt ha en brukshund selv om han ikke skal konkurrere mer, eller vil han ha en hund som han kan trene litt med, men som er enklere for kona å kontrollere?

Jeg syns selv dobberman og rottis blir mye det samme som schäfer. En av gjeterhundene kan kanskje være noe.

Jaktgolden og jaktlabb har faren min falt litt for. De må tittes nærmere på. Men er litt usikker på hvordan aktivitetsnivået er på de i forhold til schäfer? Flaten er jeg ikke tenkt på, skal nevne den.

Jeg vet mildere blir et litt svevende begrep, men kommer ikke på noe mer passende begrep. Det blir nok i hovedsak en hund han kan trene med, men som mamma også kan kontrollere når hun må gå med den. Grunnen til at han ikke vil trene på det samme nivået som tidligere er fordi det tok veldig mye tid. Men så spørs det om han fortsatt mener det når han kommer i gang igjen.

For han er det egentlig schäfer som er rasen, men i og med at det er en del overtids jobbing har mamma en del hun skulle ha sagt. Det går muligens ann med en schäfer tispe da de er litt mindre og lettere for ho å kontrolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er de i forhold til schäfer? De ble kalt hvit schäfer tidligere ble de ikke?

de er opprinnelig schæfere, det kunne bli født hvite schæfere i et schæferkull, men hitler ville ha de hvite vekk. Etter dette så ble det avlet fram rene hvite schæfere og blir kalt white german shepherd, eller swizz shepherd(eller noe slikt :) ). Mitt inntrykk er at de er mye mildere, de tåler og trives med mye aktivitet, men de blir ikke "ustabile" av lite aktivitet en periode. Kan fint bli brukt som bare turhund og kan fint bli brukt aktivt som brukshund. De to første årene har jeg hørt er de verste, da trenger de å få ut mye energi.

Jeg har bare brukt min som turhund og trent tulletriks og hverdagslydighet. Vi har hatt to schæfere da jeg var mindre, foreldrene mine synes de hvite er myye mer bedagelig og er ikke så krass som enkelte schæfere kan være. Kan hende vi var uheldige med schæferne, men de var mye mer dominante overfor andre hunder og var ganske skvetne og nervøse.

Kennel white rewyr driver jo med både schæfere og hvit gjeter, du kan jo snakke med de hvis det er av interesse? De har mye mer erfaring enn det jeg har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er opprinnelig schæfere, det kunne bli født hvite schæfere i et schæferkull, men hitler ville ha de hvite vekk. Etter dette så ble det avlet fram rene hvite schæfere og blir kalt white german shepherd, eller swizz shepherd(eller noe slikt :) ). Mitt inntrykk er at de er mye mildere, de tåler og trives med mye aktivitet, men de blir ikke "ustabile" av lite aktivitet en periode. Kan fint bli brukt som bare turhund og kan fint bli brukt aktivt som brukshund. De to første årene har jeg hørt er de verste, da trenger de å få ut mye energi.

Jeg har bare brukt min som turhund og trent tulletriks og hverdagslydighet. Vi har hatt to schæfere da jeg var mindre, foreldrene mine synes de hvite er myye mer bedagelig og er ikke så krass som enkelte schæfere kan være. Kan hende vi var uheldige med schæferne, men de var mye mer dominante overfor andre hunder og var ganske skvetne og nervøse.

Kennel white rewyr driver jo med både schæfere og hvit gjeter, du kan jo snakke med de hvis det er av interesse? De har mye mer erfaring enn det jeg har :D

Takk for bra svar. Hvordan er helsa på de hvite gjeterhundene i forhold til schäfer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre, selvom hd/ad ikke er en sjeldenhet. :)

Denne rasen skal jeg opplyse de om. Hvor mange oppdrettere er det av denne rasen i Norge evt Sverige? Er det lang ventetid? Får du den i to godkjente pelsvarianter? Mener jeg har sett den i både kort og langhåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne rasen skal jeg opplyse de om. Hvor mange oppdrettere er det av denne rasen i Norge evt Sverige? Er det lang ventetid? Får du den i to godkjente pelsvarianter? Mener jeg har sett den i både kort og langhåret.

Jeg tror bare det er to oppdrettere i norge; White Rewyr og White Viking

Aner ikke hvor mange det er i Sverige, men det er nok endel fler;) Vet heller ikke noe om ventetid det er på valper.. Uansett anbefaler jeg Trebons Kennel, selvom det er et stykke unna norge og sverige :)

Edit; de er godkjent i både korthår og langhår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit gjeterhund ville jeg og anbefalt å se nærmere på...

Ellers så kunne kanskje Curly coated retriever være et alternativ?

Eller Bouvier des Flandres? Ganske forskjellig fra Schäfer utseendemessig, men absolutt en flott brukshund (Nå vet jeg jo ikke hvordan denne er sammenlignet med schäfer da...)

"Generell omtale:

Bouvier des Flandres er opprinnelig en storfegjeter fra Belgia/Frankrike, og finnes i størst antall i disse landene i tillegg til i Nederland. De ble senere brukt som gårdshunder. De arbeider selvstendig, og deres kvadratiske kropp med moderate vinklinger gjorde den rask og utholdende. Rasen egner seg meget godt som kombinert familie/brukshund, og er en robust hund med et herlig temperament. Den liker å løse oppgaver, og trener gjerne lydighet/agility eller bruks. Den korte ryggen gjør at den egner seg godt som kløvhund. Pelsen trenger å gres 1 gang pr. uke på en voksen hund, og den må klippes/trimmes ca. 3 ganger pr. år. Gjør man dette regelmessig, slipper den lite hår, og den litt strie/rue overpelsen fungerer som en utmerket "regnfrakk". Barter, skjegg og pannelugg gir den et "barskt" utseende. Rasen er lite utbredt i Norge, fra 20-50 registreringer pr. år. Rasen er et utmerket alternativ til de mest kjøpte rasene i landet. Se rasestandarden for nærmere beskrivelse. "

Bouvieren er en meget allsidig hund, som kan brukes til det meste."

Hentet fra canis.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er opprinnelig schæfere, det kunne bli født hvite schæfere i et schæferkull, men hitler ville ha de hvite vekk. Etter dette så ble det avlet fram rene hvite schæfere og blir kalt white german shepherd, eller swizz shepherd(eller noe slikt :ahappy: ). Mitt inntrykk er at de er mye mildere, de tåler og trives med mye aktivitet, men de blir ikke "ustabile" av lite aktivitet en periode. Kan fint bli brukt som bare turhund og kan fint bli brukt aktivt som brukshund. De to første årene har jeg hørt er de verste, da trenger de å få ut mye energi.

Jeg har bare brukt min som turhund og trent tulletriks og hverdagslydighet. Vi har hatt to schæfere da jeg var mindre, foreldrene mine synes de hvite er myye mer bedagelig og er ikke så krass som enkelte schæfere kan være. Kan hende vi var uheldige med schæferne, men de var mye mer dominante overfor andre hunder og var ganske skvetne og nervøse.

Kennel white rewyr driver jo med både schæfere og hvit gjeter, du kan jo snakke med de hvis det er av interesse? De har mye mer erfaring enn det jeg har :ahappy:

Har fått intrykk av at det kan være en del forskjell i gemyttet/psyken på Hvit gjeter alt etter hvilke linjer de er fra. I Sverige kan de fremdeles mønstre inn hvite Schæfere som hvite gjeterhunder. Altså hunder som er født av registrerte Schæferforeldre men som er født hvite. Ehh.... litt vanskelig å skrive det, men håper dere forstår. :hug:

Da er jo gemyttet på denne mer lik Schæferstandarden enn Hvit gjeterstandarden. Tror de gjør dette enda for å utvide avlsbasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...