Gå til innhold
Hundesonen.no

HDR

SoppenCamilla

Recommended Posts

Noen som driver med det, og vil dele bilder? Jeg har prøvd meg på et par nå! Det blir innmari kule bilder, men jeg har ikke stativ, så mine blir jo så som så, da. :whistle:

Bare sånn kjapt forklart, så er HDR-bilder tre bilder av samme ting, men med forskjellig eksponering, som er satt sammen til ett bilde. På den måten får man med alle detaljene i det som er veldig lyst (som feks skyene og himmelen) og alle detaljene i det som er mørkt (som skogen). Det virker kult, og jeg må få kjøpt meg et nytt stativ når jeg får penger.

HDR1.jpg

HDR2.jpg

HDR3.jpg

HDRStine.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stailich! Aldri hørt om, jeg vil og jeg vil og! Det er en innstilling som heter HDR altså? Eller er det noe man setter sammen selv i fks photoshop?

Et lite digitalkamera kan vel ikke gjøre slikt... :)

På mitt kamera heter det ikke HDR. Og man KAN lage det med et lite digitalkamera, så lenge du kan styre feks lukkertid. Da må du ta tre bilder av samme tingen, med forskjellig lukkertid, sånn at du får ett "vanlig" bilde, ett som er mye lysere, og ett som er mye mørkere. Så setter man de sammen, i feks Photoshop. Photoshop er skikkelig vrient å bruke til det da, mye enklere med Photmatix. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange dedikerte små programmer for å sette sammen HDR...

Photoshop er ikke særlig brukbart til denne jobben uten at man har full kontroll hva kommer til layermasks osv...

Lightroom har vel egen HDR bit?

Et HDR bilde kan settes sammen av alt fra 2 til 100 bilder, 3 er et slags minimum for et godt resultat, og flere gjør sammenføyningene vanskeligere...

Fungerer like fint med et lite kompaktkamera som har manuelle innstillinger som på et dSLR...

Så her er det bare å leke ivei...

(BTW: HDR står for High Dynamic Range, å hente ut et mye større dynamisk lys-spekter en det et kamera klarer å fange opp på €n eksponering... Derfor bruker man flere eksponeringe(bilder) for å dra ut den dynamiske rekkevidden til å få med flere detaljer i både den mørke og lyse delen av bildet.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker noen av dere Photomatix? Har dere i så fall kjøpt det, siden dere ikke får irriterende vannmerker over hele bildet? Hos meg blir det slik, liksom:

IMGP1465-3__-2_tonemapped.jpg

Jeg syns ikke Photoshop fungerer noe særlig til å fikse HDR-bilder med, men jeg gidder jo ikke å eksperimentere så veldig mye når jeg bare får skrevet "Photomatix" over hele bildet (og jeg er ikke så innmari keen på å betale så veldig mye for å få den ordentlige versjonen heller :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde meg på et jeg også. Syns jeg fikk det ganske godt til jeg. Selv mener jeg HDR skal brukes som et verktøy, og når du har bruk for det. Personlig synes jeg det veldig lett kan bli for mye, og da mister HDR den mente effekt. Kjedeleg motiv dessverre, men det var bare en test. Fikk også vannmerker men de klona jeg bort. :)

hdr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...