Gå til innhold
Hundesonen.no

Ett par sprm. ang. løpetid.

Victoria

Recommended Posts

Skrevet

Ja, bare ett par spørsmål ang løpetid. Gulla hadde løpetid i mai/juni, og puppene hennes ble da større. De har ikke blitt noe særlig mindre. Er det normalt?

Ellers lurer jeg på når vi kan vente 2 løpetid?

Skrevet

Flertallet tisper har vel løpetid to ganger i året. Selvom de kan ha kortere syklus. Noen tisper har løpetid så ofte som hver 3 mnd.

Skrevet

På min rase er det nok vanligere at de har lengre syklus enn 6 mnd. Mine har hatt 7-10 mnd. mellom hver løpetid. Nå vet jeg ikke helt hva du mener med "puppene" - er det bare spenene eller hele juret som er blitt større? Nå har i og for seg ikke mine fått større "pupper" på noen måte i forbindelse med løpetid, men kanskje andre med din rase kan svare på om det er vanlig hos dem?

Skrevet

Ja, jeg bare tenkte at siden det er første året hennes at løpetiden ike var helt stabelisert på en måte, så de kanskje kom litt mer i rykk og napp det første året? Om dere skjønnte det :whistle:

Egentlig hele juret.

Skrevet

Tror egentlig mine har vært ganske så regelmessige fra begynnelsen av, men det kan helt sikkert variere litt. Eneste unntaket må ha vært da jeg hadde tre intakte tisper som synkroniserte seg. Om hele juret vokser, synes jeg litt det kan høres ut som et utslag av innbilt svangerskap. Tisper med innbilt kan få så ymse symptomer på det har jeg forstått (selv har jeg aldri vært plaget av det på mine) - noen endrer atferd, andre får fysiske symptomer. Pass på å holde hunden slank og gi tilstrekkelig mosjon. Da mener jeg "slank til hund å være", ikke "slank til mops å være" ... (løper i dekning ;-)

Skrevet
Ja, jeg bare tenkte at siden det er første året hennes at løpetiden ike var helt stabelisert på en måte, så de kanskje kom litt mer i rykk og napp det første året? Om dere skjønnte det :whistle:

Egentlig hele juret.

Samme har jeg opplevd med min Phalene tispe (som er 10 måneder nå). Og har selv lurt på om dette er normalt, så hadde jo vært interessant med et svar på det. Om dette kanskje gjelder små raser, eller at man kanskje ikke merker det på større raser?

Skrevet

Jaa, for det er ike sånn kjempe mye. men nok til at vi har lagt godt merke til det. Hun har heller ingen andre tegn til innbilt.

Hvorfor jeg lurte på det med løpetid er fordi nabo hunden har blitt heelt gæærn igjen, akkuratt sånn han var når hun hade løpetid sist, og naboen mener hun har løpetid på gang. Vi har ikke sett noen tegn på henne, og jeg syns nå er det litt tidlig, men vi får jo bare vente å se :whistle: Tusen takk for svar alle sammen!

Skrevet

Nei, det er vel forskjellig det og? Vet ikke jeg, og gulla bor jo ikke hos meg, men hos mamma og de, så husker ikke helt, men tror hun bldde i 2uker? Ikke så veldig mye da!

Skrevet
hvor lenge blør de egentlig?? min har fått sin første løpetid nå, for de blør vel ikke sammenhengene i 4 uker?? :)

Leela blødde i 23 dager! Å hun blødde egentlig veldig mye hver dag i forhold til hva jeg er vant med forhold andre tisper!

Skrevet
Jaa, for det er ike sånn kjempe mye. men nok til at vi har lagt godt merke til det. Hun har heller ingen andre tegn til innbilt.

Hvorfor jeg lurte på det med løpetid er fordi nabo hunden har blitt heelt gæærn igjen, akkuratt sånn han var når hun hade løpetid sist, og naboen mener hun har løpetid på gang. Vi har ikke sett noen tegn på henne, og jeg syns nå er det litt tidlig, men vi får jo bare vente å se :) Tusen takk for svar alle sammen!

Er jo en indikasjon på at løpetid er på gang om hanner reagerer på henne. Men det kan jo være en stund til hun får løpetid enda. Var 2 hanner som reagerte veldig på vår tispe, men da var det faktisk 2 1/2 mnd enda til hun fikk løpetid. Vi trodde jo at løpetid var nært forestående, men det var den ikke.

Er vel ca 21 dager (3 uker) at gjenomsnitts løpetid varer. Har vært det for de tispene jeg har hatt opp gjennom årene (forskjellige raser).

Skrevet

Som resten sier varierer det veldig hvor ofte de får det og kan også variere fra gang til gang.Forrige hunden min hadde kun 1 gang i året(kjekt ja)Hun jeg har nå har akkorat hver 6 måned.

Blødninger varierer også.Både forriga og hun jeg har nå blør ca en uke,ikke så mye at trenger truse.

Det med at pattene er større er det ikke bare fordi hun er eldre nå?Vises bedre på korthårete hunder også!Tenkte aldri noe til det på Engelsk Setteren jeg hadde.Blandings frøkena her sine var jo små når er valp men,med alderen ble de større ja.

Skrevet

Jo, det kan godt være fordi det er at hun er eldre.. men siden det er første tispen, så ante vi ikke om det skulle være sånn eller ikke..Ingen tegn på løpetid enda, så er sikkert som du sier dratini..

Ellers så er det jo greit for naboen å kunne skylde på oss fordi de ikke klarer å ta seg av hunden sin og da..

Tusen takk for alle svar :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...