Gå til innhold
Hundesonen.no

Dansk Svensk Gårdshundvalper på vei!

ipadda

Recommended Posts

Åh! Den hannhunden var pen! Lykke til med valpene :lol:

Han er virkelig lekker ja! Også har han et supert gemytt. Han har gitt mye bra, det samme har My, så det er store forventninger til kullet. Alle valpene er reservert, hvorav to av dem skal til Finland.

Carex har forresten Lever nese :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner det og nærme seg skikkelig her. Hun har begynnt å synke i temp og tempen har det siste døgnet ligget på 37,4 (og siden jeg ikke vet hva de skal ligge på så måtte Prikken og Betty og gjennom rumpehuls test, og de lå på 37,9 begge to) Nå tenker jeg å ta tempen igjen, men tviler på det skjer noe de første timene, mest sannsynlig vil hun komme i oppblokkningsfasen om ikke hun allerede har startet, hun graver litt, men det kan virke som hun gjør det for å grave seg bedre liggeplass foreløpig.

I går ble jeg sittende og kose og dille med maven hennes, og man kunne tydelig se på maven at det er bevegelse inni der, jeg filmet med mobilen og da kunne man se hodet på den ene valpen presse på maven :D åhh!!

Dette er forresten vårt J-kull, og om noen har forslag til Norønne eller Nordiske navn på J - helst dobble navn (Noen av valpene i I kullet ble feks: hettendne Imponerende Isa, imponerende Isak, og Impressjonisten Isak ;) så noe i den duren hadde vært greit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :P

Bare lurer, hva er mest ønskelig, stumphale eller lang? Eller er det det samme?

Tusen takk!

Det er vel en smaks sak? Jeg foretrekker stumphale og føler det har en egen sjarm. Men lang - kort hale spiller i grunnen ingen rolle. I avl så er det ikke lov å doble på stumhaler på grunn av at det kan oppstå en eller annen feil (jeg husker ikke hva og har desverre ikke tid til å finne akkurat nå :D) ved dobbling.

Bilder kommer i løpet av dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde litt problemer med at My ikke fikk produsert melk, dermed har det vært liten tid til annet en å håndföre valper. Dyrlegen sa at det vistnok var veldig normalt ved keisersnitt, og særlig om det skyldes at tispen ikke kommer igang med fødselen på grunn av at tispen ikke er stillt inn på fødsel og dermed ikke produserer de rette hormonene. Vi fikk beskjed om å se det ann ut dagen, og i 3-4 tiden hadde hun produsert masse melk og vi kunne endelig slappe av :) Det var sabla godt med noen timer søvn etter å ha våket hele natten. :)

Nå er alt bare bra. My spiser og drikker godt, valpene sover, og spiser veldig godt!

Jeg vet jeg lovet bilder, men det får bli i morgen, idag er jeg sliten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde litt problemer med at My ikke fikk produsert melk, dermed har det vært liten tid til annet en å håndföre valper. Dyrlegen sa at det vistnok var veldig normalt ved keisersnitt, og særlig om det skyldes at tispen ikke kommer igang med fødselen på grunn av at tispen ikke er stillt inn på fødsel og dermed ikke produserer de rette hormonene. Vi fikk beskjed om å se det ann ut dagen, og i 3-4 tiden hadde hun produsert masse melk og vi kunne endelig slappe av :P Det var sabla godt med noen timer søvn etter å ha våket hele natten. :)

Nå er alt bare bra. My spiser og drikker godt, valpene sover, og spiser veldig godt!

Jeg vet jeg lovet bilder, men det får bli i morgen, idag er jeg sliten :)

Høhø, gjør ikke noe. De er ikke så extremly søte ennå... :)

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er valpene 4 dager gamle. De vokser seg store og kraftige for hver dag som går!

Til og begynne med så det ut som om alle 6 var tricolor, på 3 av dem viser det seg nå i ettertid at de mest sansynlig vil bli fargen rød-tricolor. Det er ikke en veldig vanlig farge på Gårdshunden, jeg sier ikke at det er skjeldent, men ikke dagligdags. Dette er kjempespennende, og jeg gleder meg kjempe masse til de små vokser seg til og man kan se fargen skikkelig. Det ligger fargen rød bak My på begge siden - Prikken, og Hjalte som er faren, i tillegg er jo Carex levernese, så han har gener med det.

Valpene er utrolig jevne!

Mer oppdateringer kommer, og idag skal jeg sparke igang kameraet og få tatt noen bilder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...