Gå til innhold
Hundesonen.no

Turhund.


Gjest

Recommended Posts

Men nå sa vel ikke TS noe om bjeffing, disse rasene vil jeg tro passer fint inn under alt det TS nevnte at h*n ønsker i en turhund.

det er ikke sikkert TS vet hva slags lydnivå det er på rasene, og som tidligere eier av en av disse opplyser jeg gjerne om det :rolleyes2: Kjøp ikke en slik hund og tro man får en hund man kan lære å være stille...

de er også litt små til å være supre turhunder, mht kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke sikkert TS vet hva slags lydnivå det er på rasene, og som tidligere eier av en av disse opplyser jeg gjerne om det :rolleyes2: Kjøp ikke en slik hund og tro man får en hund man kan lære å være stille...

de er også litt små til å være supre turhunder, mht kløv.

Det er sant. Og jeg vil nå anbefale Eurasier jeg da, om man skal ha den type spisshund :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå skrev "flere hverdager enn turdager" - så regnet jeg med at folk forstod at hunden må kunne være hjemme mens eier er på jobb. Må kunne fungere i et normalt samfunn omtrent som hvilken som helst familiehund - men vil være så heldig å leve et mer aktivt liv hver gang tiden strekker til.

Fuglehund er uaktuelt.

Vedkommende som jeg forsøker å finne gode rasetips til er ikke noe ekstrem-utøver innen tursjangeren, men samtidig "mer aktiv" enn den gjennomsnittlige nymotens nordmann. Jeg vil tro at en hund uten ekstrem vilje til å bjeffe er å foretrekke (personlig opplevd skrekkeksempel er Finsk Spets), samtidig som en vil slippe å måtte kjøpe mye utstyr for at hunden skal fungere ute i kaldt vær.

Størrelse er forsåvidt et poeng, ønsker ikke noe særs lite - Lundehund blir for smått. Stødig nok til å dra voksen person litt på ski, i det minste i slak nedoverbakke.

Foreløpig er Samojedhund et godt forslag, men pelsen virker avskrekkende med tanke på slaps/regnfulle dager og skitne skogsveier. Eurasier skal tipses om. Retrievere frister, men helserisikoen drar ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har ikke misforstått, ville vite hva folk mener er turhunder rent for inspirasjon. Men siden noen ønsket spesifikasjoner for å gi tips, ble det derfor skrevet et par ekstra "retningslinjer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå skrev "flere hverdager enn turdager" - så regnet jeg med at folk forstod at hunden må kunne være hjemme mens eier er på jobb. Må kunne fungere i et normalt samfunn omtrent som hvilken som helst familiehund - men vil være så heldig å leve et mer aktivt liv hver gang tiden strekker til.

Fuglehund er uaktuelt.

Vedkommende som jeg forsøker å finne gode rasetips til er ikke noe ekstrem-utøver innen tursjangeren, men samtidig "mer aktiv" enn den gjennomsnittlige nymotens nordmann. Jeg vil tro at en hund uten ekstrem vilje til å bjeffe er å foretrekke (personlig opplevd skrekkeksempel er Finsk Spets), samtidig som en vil slippe å måtte kjøpe mye utstyr for at hunden skal fungere ute i kaldt vær.

Størrelse er forsåvidt et poeng, ønsker ikke noe særs lite - Lundehund blir for smått. Stødig nok til å dra voksen person litt på ski, i det minste i slak nedoverbakke.

Foreløpig er Samojedhund et godt forslag, men pelsen virker avskrekkende med tanke på slaps/regnfulle dager og skitne skogsveier. Eurasier skal tipses om. Retrievere frister, men helserisikoen drar ned.

Samojedpelsen er faktisk veldig vann og skitt-avvisende. Mine samojeds holder seg mye tørrere og renere en hovawarten min. Samojeden blir ikke våt eller møkkete inn til huden, og det meste av lort ramler av når hunden tørker. Eurasieren har nok ikke mindre pels en samojeden.

Lykke til med valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker min samojeddtispe.

Samojeder er utrolig snille og flokkorienterte,

De fleste samojeder stikker nok på los av vilt og sau

Jeg bruker ofte langlien etter selen på tur.

Samojeder fra sterke trekklinjer trenger nok å jobbe hardt annen/tredje hver dag.

Men i stede for å gå tur 45 min kan en jo la hunden trekke deg på sykkel eller ski eller etter line festet i magebelte.. eller at de får dra ett lite dekk eller lignene i 45 min. Bare å lufte smart etter hva hunden trenger av type mosjon .. så er tiden den samme.. Det fines samojedlinjer som er det jeg vil kalle mere familiehundlinjer som ikke må jobbe så hardt og mye for å trives. Men uansett linjer så liker en samojed å få bære kløv eller dra i selen.

Samojedpels er selvrensende. Å invistere i en kraftig og god blåser er nok lurt. Den blåser vekk sand og vann på noen minutter etter en tur i grise vær. Min BC/Groendal blanding dro forresten inn mere sand i pelsen enn min samojed.

Røyting 2 ganger i året på samojed er noe en må tenke på... men hvis en børster.. en del i røyteperioden.. og gir hunden ett bad med etterfølgende utbørsting og føning 1 gang sånn midt i røyteperioden fåre en ut mye på en gang.

Ellers så børster jeg min samojed skjeldent.. og ikke trengs det å bades ofte..

Litt morsomt her hjemme fordi jeg har samojed og puddel.. Holder man puddelen kortkippet er det fantastis herlig å ha en hund som ikke røyter sg som ikkr trenger mye børsting heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...