Gå til innhold
Hundesonen.no

Billettpriser for hund


Beauvoir

Recommended Posts

Jeg har en stund tenkt på ett par ting, og jeg lurer på hva dere synes om en av disse tingene, nemmelig Ruters(tidligere sporveien, nå slått sammen med NSB i Oslo og omegn) billetter for hunder.

NSB sin policy for billetter for hund er at dersom den er under 40 cm. går den gratis. Jeg tok buss fra Oslo til Trøndelag og ingen busselskap jeg var i kontakt med som godtok hunder ønsket betaling for små hunder. Noen av dem lo litt da vi spurte hva vi måtte betale for å ta med oss en toypuddel på rundt 3 kilo.

Ruter, derimot, tar barnebillett for alle hunder. Bikkja mi er mindre enn en gjennomsnittskatt(som de ikke har billett for), og jeg har som regel håndbagasje som tar mer plass enn henne. Jeg synes det er dårlig service at Ruter, som det eneste kollektivselskapet jeg vet om, tar penger for noe som bare sitter på mitt fang under turen. Jeg får nesten litt lyst til å insistere på at hun skal ha sitt eget sete siden vi betaler for det(men jeg gjør det ikke, altså).

Hva synes dere? Burde Ruter ta seg en kringle og gi bedre service til hundeeiere, eller burde kollektivtransporten i det vide land ta lærdom av Ruter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ok å betale barnebillett for min hund (liten på 60Kg) Mens de mindre hundene som lett glir ned i mellom seter kunne slippe å betale.Ikke helt max bra egentlig ,for en hund ER en hund uansett størrelse.Men på tog/buss osv ser jeg behovet for at de større vovvene tar mer plass og at du da betaler for det

Ruter burde oppdatere seg selv og innføre max høyde ,event.ta betaling for større hunder.

Alle blir jo oppfordret til å kjøre kollektivt.. Da får man tilrettelegge bedre i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ok å betale barnebillett for min hund (liten på 60Kg) Mens de mindre hundene som lett glir ned i mellom seter kunne slippe å betale.Ikke helt max bra egentlig ,for en hund ER en hund uansett størrelse.Men på tog/buss osv ser jeg behovet for at de større vovvene tar mer plass og at du da betaler for det

Ruter burde oppdatere seg selv og innføre max høyde ,event.ta betaling for større hunder.

Alle blir jo oppfordret til å kjøre kollektivt.. Da får man tilrettelegge bedre i alle fall!

Flott var han iallefall! Tenkte i utgangspunktet å få meg en rugg selv, men nå var det slik at vår lille toy valgte oss, og vi ble så glade i henne :wub:

Har hatt større hunder på ferie hos meg i lengre perioder, og da var det naturlig å kjøpe billett for hunden for min del. Grunnen til at jeg har begynt å tenke på det nå er nettopp det at andre selskaper har max. størrelse og ikke tar penger for henne, og i og med at jeg i utgangspunktet kunne ha kjøpt en veske og gjemt henne i den og da sluppet å betale for henne, virker det litt absurd på meg å gå rundt med flexikort til vesla..

Jeg tror frøkna vår ville hatet meg om jeg puttet henne i en veske og jeg er ikke typen til å gå rundt med en hund som har fire ben å gå på og liker å bruke dem på armen, men jeg blir jammen meg litt fristet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er HVA vi med hunder over 40 cm betaler for? For oss som har hunder over 60 kg er det ikke bare bare å få plass altså, hvor i ******* er det de forventer vi skal ha hundene? Skal de sitte på fanget da eller? Jeg må ha ham nede på gulvet, og sitte med føttene spredt rund ham. Og sitter det noen ved siden av meg, så får de også litt hunderompe inn på sin plass, og det kan jeg ikke gjøre noe med, med mindre nsb osv forventer at hunden skal sitte oppreist i 5 timer mellom eierens ben. Hender han må ligge i midtgangen rett og slett, og da tråkker folk over ham hele tiden. Heldigvis har jeg en hund som ikke bryr seg om slikt, men det er det ikke alle som har. Jeg synes det er så dårlig tilrettelagt for oss med store hunder, og i det minste burde vi og få det gratis, for som sagt får vi jo ikke mer enn det folk med små hunder får, uten å betale. Så hva er det vi betaler for? Noen som vet? Hadde jeg fått et ekstra sete, slik man får når man betaler for barn, hadde jeg jo selvsagt skjønt det, og gladelig betalt.

i bunn og grunn burde det jo gått ann å betalt for et barnesete, og ta med seg en hund istedenfor? Da får man plass iallefall.

*knurr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forsåvidt den, men uansett hvordan man vrir og vender på det tar en større hund større plass. Det er ikke sykkelstativ på NSB sine vogner heller, og man må stå og holde den evt. la den falle/ligge, men man betaler vel for den plassen den tar fra andre passasjerer.

Jeg er ikke nødvendigvis imot gratis for alle hunder uansett størrelse, men jeg forstår at det ikke er det og det var ikke helt det jeg prøvde å ta opp i denne tråden. Jeg har som sagt selv hatt større hund med på kollektiv transport og f.eks i rushtiden tar den opp plassen for minst en person som kunne ha stått. En liten toypuddel kan ikke sitte på gulvet, da blir den tråkket på(vi har prøvd).

Vi har altså en hund som sitter i fanget, er mindre enn en katt som ikke koster penger å ha med, og det er det jeg stiller spørsmål ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forsåvidt den, men uansett hvordan man vrir og vender på det tar en større hund større plass. Det er ikke sykkelstativ på NSB sine vogner heller, og man må stå og holde den evt. la den falle/ligge, men man betaler vel for den plassen den tar fra andre passasjerer.

Så hvorfor skal man ikke betale for barnevogn og mye bagasje? Jeg syns det er helt idiotisk at man må betale for hunder og spesielt for sykler. På trikken og toget henger det store lapper om hvor miljøvennlig det er å reise med dem, men allikevel må man betale for å ha med transportmiddelet som er mest miljøvennlig av dem alle; sykkelen.

De få gangene jeg absolutt må betale for hund, så gir jeg hunden et eget sete, og nåde den konduktøren som nekter meg det :wub:

Ikke rart så mange velger bil fremfor kollektiv transport når reglene er så på trynet som de er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser forsåvidt den, men uansett hvordan man vrir og vender på det tar en større hund større plass. Det er ikke sykkelstativ på NSB sine vogner heller, og man må stå og holde den evt. la den falle/ligge, men man betaler vel for den plassen den tar fra andre passasjerer.

Jeg er ikke nødvendigvis imot gratis for alle hunder uansett størrelse, men jeg forstår at det ikke er det og det var ikke helt det jeg prøvde å ta opp i denne tråden. Jeg har som sagt selv hatt større hund med på kollektiv transport og f.eks i rushtiden tar den opp plassen for minst en person som kunne ha stått. En liten toypuddel kan ikke sitte på gulvet, da blir den tråkket på(vi har prøvd).

Vi har altså en hund som sitter i fanget, er mindre enn en katt som ikke koster penger å ha med, og det er det jeg stiller spørsmål ved.

Ja jeg vet, ble litt utenfor tema, men måtte bare få det ut. "Klagebrevskriver til nsb in spe"

Det er ingen ståplasser på togene, ikke i sittekupeene iallefall. Ergo tar ikke en stor hund opp passasjerplass, med mindre folk foretrekker å sitte på gulvet da. Jeg strever for å ikke la hunden min bli en sjenanse for andre, og det er mildt sagt ukomfortable timer jeg går imøte når jeg tar tog altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet, ble litt utenfor tema, men måtte bare få det ut. "Klagebrevskriver til nsb in spe"

Det er ingen ståplasser på togene, ikke i sittekupeene iallefall. Ergo tar ikke en stor hund opp passasjerplass, med mindre folk foretrekker å sitte på gulvet da. Jeg strever for å ikke la hunden min bli en sjenanse for andre, og det er mildt sagt ukomfortable timer jeg går imøte når jeg tar tog altså...

Tenkte på T-banen, enig når det kommer til tog :wub: Kanskje du kan skrive et klagebrev til nsb? Jeg sendte faktisk et til Ruter i dag etter at jeg startet denne debatten! Det må da være flere som både synes det er ugreit å ha en stor hund på plass som ikke er tilrettelagt og som synes det er rart å betale billett for knappenålshoder.

De få gangene jeg absolutt må betale for hund, så gir jeg hunden et eget sete, og nåde den konduktøren som nekter meg det :)

Gjør du det? Du aner ikke hvor mange ganger jeg har hatt lyst til det, jeg har jo betalt for det! Amstaffen jeg passet på fikk eget sete, ingen sa noe på det, men en bitteliten lodott som den jeg har nå.. :) Jeg hadde nok kanskje sett litt rart på noen dersom de gjorde det.

Jeg skal vurdere det om jeg tørr. Kanskje et forslag til deg også Lola Pagola? Hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å breie meg utover om jeg får en toseter for meg selv, tør ikke ha ham oppi setet da, glemmer alltid teppe, men blir bedre plass på gulvet i det minste. Problemet er at det ofte bare er ett sete igjen og sånn, og det er da det blir ganske trangt... men jeg skal sende et brev til nsb jeg altså, har tenkt på det så lenge nå.Må bare formulere meg uten å bli ufin :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør vel som Lola Pagola de få gangene jeg har med vovven på tog.Tar en 2 seter OM bikkja kommer inn mellom setene.

Ikke alle tog han gjør det på og skjeldent på lokaltogene.Da står jeg ved inngang/utgangen av togene der barnevognene egentlig skal stå.

Husker en episode der en frue med barn ble fryktelig forbanna for at JEG hadde plassert min Feite F**n av et dråg,som hun så lekkert lirket ut av seg,tok HENNES barnevogn plass

Men som den symatiske personen jeg er :P latet jeg som jeg ikke forstod norsk og svarte What? excuse me?

Dessuten var konduktøren flink som få (skryt til deg mannen hvem du enn nå er) og fikk forklart på en særdeles sarkastisk måte til fruen,at ettersom jeg med hund hadde betalt for plassen OG var der først,fikk fruen pent holde barnevogn til hun skulle av. Ikke fortalte konduktøren at jeg snakker kav norsk heller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSB sin policy for billetter for hund er at dersom den er under 40 cm. går den gratis.

Dette gjelder bare på langdistansetog.

Jeg tok buss fra Oslo til Trøndelag og ingen busselskap jeg var i kontakt med som godtok hunder ønsket betaling for små hunder.

Jeg trodde ikke det var lov med hund på langdistansebusser lengre?

Ellers har jeg reist mye kollektivt med min hund på 38 cm:

langdistansebuss (mens det enda var lov, bussjåfæren mente jeg måtte betale, jeg prøvde meg på at "hun er jo under 40cm jo :wub: " - han sa "det gjelder nsb" og jeg sa "det sto på sidene deres, så!" og så slapp jeg, men han hadde nok rett :lol:),

langdistansetog - her betalte jeg ikke grunnet under 40cm men må bestille hundeplass,

samt kortistansebuss og tog. På de to sistnenvte tror jeg aldri har jeg har betalt på buss - i så fall hvis de har spurt har jeg skyldt på "under 40cm :lol: " - fått et litt usikkert, skulende blikk tilbake og "ok, da". Men men på kortdistansetog har jeg måtte betalt noen ganger (barnepris). Hva jeg helt betaler for - at hun ligger under setet mitt og ikke opptar plass, forstår jeg ikke - men, men. Hadde jeg derimot hatt en stor hund og måtte betale til stadighet, og jeg hadde vært i det litt j***** hjørnet hadde jeg KREVD å få et sete til hunden - som jeg jo tross alt har betalt for! (men ikke til å sitte i, jeg skjønner jo at der går gensern)

På t-bane har det ikke engang falt meg inn å betale for hund, jeg kjenner heller ikke til reglene - om man må betale for liten hund eller ikke. Jeg ble faktisk tatt i kontroll en gang, med den forrige hunden (stor) - jeg hadde billett til meg men ikke for hunden og forklarte meget :P:D:P at "jeg viste ikke at man måtte betale for hunder jeg", og kom unna med å betale på stedet.

På tog gjøre jeg forøvrig som flere - tar en to seter, og skjuler hunden under sete til konduktøren har gått forbi :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Tinka - som er ca. 51 cm høy (mankehøyde) og kan krølle seg sammen til en liten ball (selv om hun stort sett ligger rett ned og slapper av hele tiden) - betaler jeg aldri på langdistansetogene. Jeg drar på togstasjonen og kjøper billett på forhånd, slik at jeg er sikker på å få billett i hundevogna, men kjøper bare billett til meg selv. Ingen konduktør har noengang etterlyst billett til bikkja, selv om hun tydelig er større enn 40 cm. Hun ligger som oftest i midtgangen når vi tar de nye togene (der det bare er tre seter i hundevogna og overhodet ikke plass til å sette opp bur), og selv om noen foreldre blir grinete fordi ungene deres må løpe over bikkjedyret, pleier jeg å svare at jeg ikke har stort annet valg enn å la henne være der, at det ikke er jeg som har valgt å sette meg her, at det er NSB som har plassert hundene på det trangeste stedet i togsettet, at jeg kan flytte unna hunden om det skulle komme noen som er redd for hunder, at hun er rolig og ligger bare og slapper av uanset, og at de løpende og bråkete ungene er til større sjenanse enn hunden min er.

Jeg har tatt lokaltog i Osloområdet én gang med hund (Ås - Oslo S), og heller ikke da ble det spurt om billett for hunden.

På bussene her i byen betaler man hos sjåføren når man går på, og de gangene jeg har betalt for meg selv, har jeg alltid måttet betale for hunden også. Har jeg derimot busskort, hender det at jeg slipper å betale for Tinka. Akkurat hva det er jeg betaler for, er litt uklart - hun tar mindre plass og er til mindre sjenanse enn både barn under fire år (som går gratis), barnevogner, store lass av varer fra Ikea, fjortiser som på mirakuløst vis klarer å ta opp fem seter alene mens de prater høyt i mobiltelefon om helgens fylleplaner også videre. Men klart, jeg betaler med glede femten kroner for å presse hunden min under setet jeg sitter på og la henne ligge på et gulv som kryr av tyggis og snus...

Angående å ta hunden oppi setet - på bybussene faller det meg ikke inn i det hele tatt, men på nattogene har jeg ofte tatt Tinka oppi setet ved siden av meg. Da legger jeg teppe under (teppe får man jo på nattoget uansett, liksom), og alt er bedre for alle parter - Tinka ligger bedre, jeg har mer kontroll på henne og andre passasjerer slipper å måtte tråkke over henne i midtgangen. Til og med konduktøren har kommet bort og klødd litt på henne mens hun har ligget i setet på nattoget, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder bare på langdistansetog.

Nei, det er bare tull. Det gjelder på alle NSB sine strekninger med unntak av de som er slått sammen med Ruter. Sjekk hjemmesidene til NSB(http://www.nsb.no/dyr-paa-toget/kjaeledyr-om-bord-article24569-3913.html?WT.mc_id=PPC_Google_NSBBillett_DyrpatogContent&WT.srch=1&gclid=CP-wkvO5sJwCFWIB4wodCWYdlQ) eller ring kundeservice om du skulle tvile på det jeg skriver.

Jeg trodde ikke det var lov med hund på langdistansebusser lengre?

Jeg har ikke funnet noen lover mot dette og tar jo som sagt buss med nurket fra Oslo til Trondheim, så jeg skulle tro det var lov uten at jeg skal banne på det. Vi kjører fire timer, stopper en halv time og kjører fire timer til sånn omtrent. På bussen sover hun bare i fanget mitt, og med alle de historiene som verserer om flyreiser vil jeg heller ta buss. Vovven er eneste grunnen til at jeg ikke reiser med fly.

edit: Fant dette etter en kjapp googling, lavprisekspressen:

https://lavprisekspressen.no/lpe/reisevilka..._10_levende_dyr

"Små hunder plassert i kurv eller bur på eierens fang, og som ikke opptar egen plass, tas med gratis. For øvrig må det reserveres plass og betales med barnebillett for andre hunder/dyr.

Hund skal holdes i bånd og plasseres slik at reisende ikke sjeneres."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare tull. Det gjelder på alle NSB sine strekninger med unntak av de som er slått sammen med Ruter.

Ok, det er den forklaringen jeg har fått - men det er sikkert en forkortelse av kordistanse INNEN Oslo og Akershus...

Jeg har ikke funnet noen lover mot dette og tar jo som sagt buss med nurket fra Oslo til Trondheim, så jeg skulle tro det var lov uten at jeg skal banne på det. *klipp*

Nor-way ekspressen tar ikke dyr - husker det ble en stor sak av det, særlig blant hundeeiende studenter som jeg var da, når de endret reglene - men det er tydeligvis, heldigvis andre aktører på banen som tillater dyr.

klippet fra siden:

"Levende dyr

Av hensyn til medpassasjerer med astma og allergi tar ekspressbusser ikke med levende dyr. Førerhund/servicehund, polititjenestehund med politi i uniform og redningshund i tjeneste/opplæring med tjenestesele, aksepteres og befordres fritt

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavprisekspressen tar med hunder, men du kan risikere å bli kastet av om det kommer på noen med allergi/"allergi":

"Busser i rute har ikke plikt til å ta med levende dyr (hund/katt m.v.). Sjåføren kan kreve at dyr blir satt av hvis de er til plage for medpassasjerer, f.eks. allergikere.

Førerhund for blind og polititjenestehund, sammen med politi i uniform prioriteres og befordres fritt ved forhåndsreservasjon.

Små hunder plassert i kurv eller bur på eierens fang, og som ikke opptar egen plass, tas med gratis. For øvrig må det reserveres plass og betales med barnebillett for andre hunder/dyr.

Hund skal holdes i bånd og plasseres slik at reisende ikke sjeneres."

Her er det forøvrig litt interessant at hvis hunden kan sitte på eierens fang, får den gå gratis, mens man ellers må forhåndsbestille og betale for hunden (selv om den ligger på gulvet???). Tinka kan fint ligge i fanget mitt (litt tungt i åtte timer i strekk kanskje, men) - får jeg ha med henne gratis, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde vært egne hunde-prisen på buss. Ikke like dyrt som barn, men noe. De tar jo plass. Og du risikerer faktisk å havne ved siden av en person med hundeallergi, eller en som er redd for hunder. Da er det vel naturlig at du ikke har hunden på fanget?

Angående sete. Når vi tar tog til Lillehammer (3-4 timer fra Oslo), lar vi alltid Scilos ligge i setet. Så lenge vi har en jakke eller en avis ligge under han, pleier kondoktørene å synes det er helt greit. Det er vel en selvfølge og ta hensyn til atnoen som i senere tid skal sitte i det setet kan ha hundeallergi.

Fibi liker best å ligge på gulvet, og det er jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det burde vært egne hunde-prisen på buss. Ikke like dyrt som barn, men noe. De tar jo plass. Og du risikerer faktisk å havne ved siden av en person med hundeallergi, eller en som er redd for hunder. Da er det vel naturlig at du ikke har hunden på fanget?

Jeg syns hun burde være gratis. Skal man betale for hund skal man betale for mye bagasje og barnevogn også. Det tar jo plass, akkurat som hunden.

Og personer blir ikke mindre allergiske eller mindre redd for hunder om man må betale for dyret. Ingen blir vel mindre redd heller om hunden må ligge på gulvet, enn i setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar lokaltog til og fra Oslo s med bikkja innimellom, og da har jeg aldri betalt bilett for henne. Men jeg setter meg alltid i betjent vogn i tilfelle.

Her om dagen tok jeg toget hjem på ettermiddagen sammen med valpen min på 35 cm. Toget var stappfull, vi fant oss en plass, og det var så klart setet i midten. I midtgangen var det stappfullt, så da måtte vi sette oss der. Først hadde jeg henne på fanget for tenkte det var lettest. Men så satte jeg henne på gulvet til slutt, og da måtte jeg tviholde henne mellom bena mine, for nysgjerrig som hun er, skulle hun bort å snuse på beina til de som satt ved siden av. Det er ikke stor plass det er snakk om, så jeg var litt frustrert.. Men ikke nok med det! Dama til venstre for meg ble mer og mer snufsete og jeg tenkte at hun måtte være allergisk, heldige meg. Akkurat når jeg hadde tenkt å flytte meg til et annet sete da det begynte å bli litt mer plass på toget, gikk hun selv, stakkars. Jeg trøstet meg med at jeg trossalt satt i den vogna der det er lov med dyr :P

jeg har ihvertfall funnet ut at jeg skal prøve å unngå å ta ettermiddagstoget med valpen igjen.

Ble litt OT, men måtte bare fortelle :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Labbis. Det får da være grense for hva man skal betale for.

Heldigvis er det sjelden jeg trenger å betale for bikkja på buss i området her, for folk syntes enten han er så flott at vi slepper, eller så er sjåfrøren engstelig og vil ha meg bak i bussen fortest mulig. :P

Og ja, jeg har hatt Grim oppi setet på bussen, liggende halveis på fanget mitt.

Det utgjør da ingen forskjell om den er på setet eller på gulvet - Jeg legger fra meg like mye hår som bikkja gjør. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...