Gå til innhold
Hundesonen.no

Linus!


Ia

Recommended Posts

Da min kjære Nemi forsvandt i starten av sommeren, var jeg sikker på at jeg aldri ville ha et flyvende dyr igjen.

Jeg ble lovet at mitt neste dyr skulle få bli rotte, noe jeg hadde ønsket meg lenge. Da jeg drev med ryddesjauven som var det eneste jeg måtte gjøre før rotten skulle komme, kom jeg over min gamle bok om undulater, den jeg kjøpe før jeg fikk mid første undulat. Der var det masse bilder av undulater, og beskrivelser av ulike leker man kunne leke med dem.

Jeg ringte umiddelbart moren min, og fortalte at jeg savnet undulat.

Hun lo. Her hadde jeg gått og mast om gnager siden jeg var fire år og forelsket meg i et hamster på Lillehammer, og når jeg endelig skulle få det, ombestemte jeg meg.

Men det var greit for henne. Siden jeg hadde både bur og leker, ble det eneste vi trengte fugl og nye matskåler. Og en plommegren fra hagen til naboen. Hysj, hysj.. :)

Jeg skulle i stallen fra fredag til lørdag, men fredag formiddag dro jeg til Oslo City for å se på fugler. Jeg fant en nydelig liten dame, og holdt henne av.

Da jeg kom tilbake på lørdag var jenta borte. Jeg mistenker at de hadde solgt henne, men gud så glad jeg er for det!

Nå står det en nydelig, liten pipp på rommet mitt. Jeg har kalt han Linus, etter de blå linblomstene, og han er en herlig liten fyr! Han er veldig nysgjerrig og helt utrolig tam. Han har allerede sittet på hodet mitt mange ganger, og han hopper opp på hånda når jeg rekker frem litt hirsekolbe.

Og hver gang jeg ler eller synger, kommer han med søte små kvitringer :)

Her er han :)

IMG_9312.jpg

IMG_9310.jpg

IMG_9303.jpg

IMG_9304.jpg

Se så flott han er :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han fra oppdretter eller dyrebutikk? :wub: Hvor gammel?

Han er kjempefin! Og veldig tam! Du kn jo prøve klikkertrening på han :)

Fra dyrebutikk. Selgeren sa han var rundt to måneder, men jeg vet ikke om jeg tror det. Han er jo så bitte liten, og så vidt jeg kan se har han ikke fått ordentlige iriser enda.

Men jeg gikk tilbake i går, og fikk høre at han sannsynligvis har blitt håndmatet hele livet, til han kom til dyrebutikken. :)

Kan man klikkertrene pipper? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dyrebutikk. Selgeren sa han var rundt to måneder, men jeg vet ikke om jeg tror det. Han er jo så bitte liten, og så vidt jeg kan se har han ikke fått ordentlige iriser enda.

Men jeg gikk tilbake i går, og fikk høre at han sannsynligvis har blitt håndmatet hele livet, til han kom til dyrebutikken. :wub:

Kan man klikkertrene pipper? :)

Se her og her :) Du finner mer hvis du søker på clickertraining budgie/bird. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dyrebutikk. Selgeren sa han var rundt to måneder, men jeg vet ikke om jeg tror det. Han er jo så bitte liten, og så vidt jeg kan se har han ikke fått ordentlige iriser enda.

Men jeg gikk tilbake i går, og fikk høre at han sannsynligvis har blitt håndmatet hele livet, til han kom til dyrebutikken. :wub:

Kan man klikkertrene pipper? :)

Unnskyld meg, men dette har jeg ikke skrevet og ikke var jeg hjemme klokka halv tolv... Iiiiiingvild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men dette har jeg ikke skrevet og ikke var jeg hjemme klokka halv tolv... Iiiiiingvild :wub:

Hun bruker å skrive med din bruker, jeg visste at det var henne :P Vanligvis kommer det en edit med beskjed om at det var Ingvild etterpå, da :lol:

Jada, jada. Sånn går det når man ikke logger av etter seg :D

Linus er forresten kjempesøt. Han har enda ikke begynt å fly bort til meg, men jeg har jo ikke hatt han er uke en gang.

Men hver gang jeg kommer inn i rommet og sier "Linus!" så svarer han med et lite "pip" :P Og når jeg synger, synger han med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Ok, jeg har et prolem!

Skriver her, istedenfor å lage ny tråd. Nå har jeg hatt pippen i 7 måneder, og pariet over nebbet hans blir verken blått eller brunt! Da jeg kjøpte han var jeg sikker på at han var gutt, fordi det er litt blålilla-farge i nebbet. Men nå er jeg usikker!Kameraet er på lading, men jeg skal ta bilder så fort som mulig. Hvis ikke kan dere se på baby-ildene over, det er helt samme farge fortsatt.

Hvordan kan jeg finne kjønnet hans?

Er ikke noe stort ploblem foreløpig, men nå begynner jeg å få lyst til å kjøpe en partner. Og da er det greit å vite om jeg har en Linus eller en Lily :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at Linus ikke er ei jente? :)

Most definitively sure, egentlig. Hannene har litt mer blålig nebb (spesielt i parringsmodus), og litt svakere blå når de ikke er. Litt sånn fra blå til litt blåbrun.

Jentene kan være veldig brune på nebbet i parringsmodus, men mer lys/hvit til rosa/veldigveldig lyseblå til vanlig.

Men hunnene kan også ha blått nebb utenom også. Men det skyldes som regel en hormonell forstyrrelse og nyreproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at Linus ikke er ei jente? :)

Most definitively sure, egentlig. Hannene har litt mer blålig nebb (spesielt i parringsmodus), og litt svakere blå når de ikke er. Litt sånn fra blå til litt blåbrun.

Jentene kan være veldig brune på nebbet i parringsmodus, men mer lys/hvit til rosa/veldigveldig lyseblå til vanlig.

Men hunnene kan også ha blått nebb utenom også. Men det skyldes som regel en hormonell forstyrrelse og nyreproblemer.

Så om du hadde sett bildene lenger oppe, og jeg fortalte deg at denne pippen var over et halvt år, hadde du gått ut ifra at deet var jente?

Jeg har ikke noe imot det, jeg, altså :D Jeg ønsket meg jo egentlig en jente, men jenta jeg holdt av var blitt solgt. Jeg må bare være sikker før jeg kjøper kjæreste, så jeg ikke ender opp med to jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er nok en jente, jeg har iallefall ikke opplevd at det tar så lang tid før blåfargen viser seg på hanner. Ludde var vel 5 uker eller noe da jeg fikk kjøpte ham 6-7 kanskje, og synes ikke det tok så lang tid før han ble blå, et par mnd kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er nok en jente, jeg har iallefall ikke opplevd at det tar så lang tid før blåfargen viser seg på hanner. Ludde var vel 5 uker eller noe da jeg fikk kjøpte ham 6-7 kanskje, og synes ikke det tok så lang tid før han ble blå, et par mnd kanskje.

Da trenger jeg vel bare å venne meg til å si Lily :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, nå fikk jeg nesten lyst på undulat igjen. Men bare nesten. De roter for mye. :)

Rotet kan jeg leve lykkelig med, jeg roter verre selv. Det er verre når han (HUN) bestemmer seg for å holde en times acapella-konsert klokken 3 om natta. Eller når jeg prøver å se på film :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha legger du ikke noe over buret hennes da? Ludde pipper aldri om natten, bare om jeg har glemt å legge noe over, da kan jeg godt våkne til litt lystig fuglesang (selv om han står nede og jeg sover oppe) :ahappy:

Men såklart ikke over hele buret da, en side må være fri.

Ååå det er så koselig med undulat altså, de er jo så søte at jeg nesten spiser dem opp! Ludde er nære ved ofte, fordi han stikker hodet inn i munnen min :ahappy:

Faren min synes forøvrig ikke han synger noe fint (eller dvs han skravler med trøndersk tonefall), så han vil helst at han skal stå i kjelleren :ahappy:

Har du planer om å gjøre henne drektig? Eller hva man nå sier :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha legger du ikke noe over buret hennes da? Ludde pipper aldri om natten, bare om jeg har glemt å legge noe over, da kan jeg godt våkne til litt lystig fuglesang (selv om han står nede og jeg sover oppe) :ahappy:

Men såklart ikke over hele buret da, en side må være fri.

Ååå det er så koselig med undulat altså, de er jo så søte at jeg nesten spiser dem opp! Ludde er nære ved ofte, fordi han stikker hodet inn i munnen min :ahappy:

Faren min synes forøvrig ikke han synger noe fint (eller dvs han skravler med trøndersk tonefall), så han vil helst at han skal stå i kjelleren :ahappy:

Har du planer om å gjøre henne drektig? Eller hva man nå sier :wub:

Ettersom hun har to "trær" (nye grener fra naboen) stikkende ut på forsiden av buret, lir det litt vannskelig :ahappy:

Men nå har jeg tenkt å ommøblere litt for henne. Så da blir det nok bedre.

Jaa, jeg har SÅ lyst på små undulatpipper!

Men først må jeg jo kjøpe en liten gutt til henne, da, og temme han. Kan man avle selv om hunnen ikke elsker mennesker? Altså, hun er søt og sitter på hånda mi og alt det der, men hun er ikke akkurat et kosedyr :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en søt liten ting! :) En gang vil jeg og ha undulat! :lol:

Jaa, hun er ganske skjønn :)

Litt "aggresiv" (tror ikke hun elst skjønner at jeg ikke er spiselig :lol:), men vrdens stestelille snupp.

Men NÅ er jeg ltit rådvill. Hva skal frøkna hete? Synes liksom ikk hun kler Lily helt... Eller kanskje. Men jeg har tenkt litt på Twiggy, fo hun elsker kvister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...