Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Bjerke

-Vilde-

Recommended Posts

Skrevet

Jeg stilte ikke Marco i dag. Men var med oppdretteren som stilte hannhunden som ble BIR bla. Dommeren var enormt begeistret for han og det var veldig artig at han vant! På Drammens utstillinga ble han plassert som nr 3 fordi han var innmari bjeffete på de andre hannhundene, men i dag oppførte han seg flott! Det er veldig gøy å se den utviklinga :hyper:

Masse fine hunder å se i dag også! Skulle bare ønske at det ikke var sump/leire overalt.. :console:

Skrevet

Stilte voffsen min i dag, og er kjempefornøyd!

Hans eneste konkurrent i JK kom ikke, men vi måtte allikevel overbevise dommeren om at voffsen er god nok for å dra til Crufts. Kirsti Lummelampi er (iallefall i Papillon) EKSTREMT streng, og ga kun ut 7 rødt, av totalt 19 hannhunder. Bare 4 hanner fikk CK av disse, og Mischa var eneste hannhund med HP. Så resultatet ble 1JK, 1JKK med HP og ble da naturligvis Crufts-kvalifisert! Er kjempefornøyd med resultatet i og med at jeg hadde en kjempestreng dommer, og hun med viten visste at hun kunne sende han til Crufts med det resultatet :console:

MASSE gratulerer til alle andre her inne! En utrolig fin dag på Bjerke i dag!

Skrevet

Gratulerer til alle fornøyde :console: Hvor mange crufts kvalifiserte skal dit da?

En venninne av meg med Tibbe stilte i dag. Hannhunden hennes ble 2.KONK i klassen sin (som er åpen tipper jeg :S) med CK, og ikke mer. En annen venninne stilte papillon tispe i junior klassen idag, men jeg har ikke hørt hvordan det gikk med henne.

Skrevet

Teller en skrivers resultater? Jeg skulle jo egentlig skrive i ring 2 og ring 6, jeg hadde bedt om å få skrive i de minste ringene fordi formen er litt på halv tolv om dagen, men endte opp i ring 20 på lørdag med 86 staffer, og ring 16 i dag med toller, cocker, en irsk vannspaniel og en sussex spaniel...

Litt drama med tollerne i BHK, og dommeren var ikke veldig imponert over dem sånn generelt, men var mye mer fornøyd med cockerne.

Edit: 35 påmeldte tollere og 51 cockere

Skrevet

Først ut i dag var min egen hannhund - ble 3AKK m/CK i åpen klasse hannhund, greit fornøyd med det.

Kooikertispa NV-08 Mattssons Kylah ble det 1AK, 1AKK, CK, 1BTK, CERT, CACIB & BIR på! = NUCH & Cruftskvalifisert.

kylah.jpg

Deretter stilte jeg 2 flattisper, Lauperak's Felicia fikk 3AKK, CK hun òg (ca 24 tisper påmeldt i AK).

felicia.jpg

Avls og oppdrettergruppa nr 1 m/ HP.

I storeringen ble avlsgruppa nr 3. Jeg sa meg villig til å være den som forsvant før oppdrettergruppa - som ble BIS av mange flotte grupper! (Mops, Dachs og ES på de andre plassene om jeg husker rett).

nina2.jpg

Jeg stilte barbeint helt frem til storeringen - forsåvidt like greit tror jeg. Hadde ikke mindre enn 3 bukser og 2 jakker i løpet av dagen. Egentlig på grunn av hundene, men det trengtes nok i dag - for jeg fikk et par spørsmål om jeg drev med motorcross da folk så buksa og jakka mi :console:

Skrevet

Groenendael lørdag i regnet:

Aja Arissa Dakota: 1 ak, CK, 1 BT, CACIB, BIR, Crufts-kvalifisert

N.UCh. NV-08

Xantia du Baton Tiroir: 1 chk, CK, 3 BT

Molotov v. Motodrom: 1 ak, CK, 1 BH, CACIB, BIM, Crufts-kvalifisert

Boheme Balpoa: 1 uk, 2 ukk (han lekte mondioring-hund og bet meg i støvlene ;-))

Tror neppe det blir Crufts-reise for oss, da det er for mange hester å hunder å passe på her.

Men skulle noen få det for seg at de har lyst til å prøve å stille belger der, så er tispa vaksinert og klart ;-)

Bildene er fra mer solrike dager ;-)

BIR:

5940_1193740851952_1481362319_510565_4494505_n.jpg

BIM:

5940_1193742651997_1481362319_510577_3425360_n.jpg

Skrevet

Moro å høre at sonis hundene gjør det så bra.. Gratulerer med masse flotte resultater... For vår del blir det ikke noe Crufts.. For det første så er ikke rabiesen til Blondie helt i boks (mangler blodprøva, og crufts forlanger visst at rabiesen skal være i orden minst 6 mnd før utstillingen) Dessuten så konkurrerer alle fire fargene mot hverandre i England, (her går de som fire forskjellige "raser" )og da har de hvite dvergschnauzerene NADA å stille opp med... :console:

Skrevet

Kravene til innreise england er "helt anneledes". Hunden skal vaksineres, 1 mnd. etter kan du ta blodprøven, SÅ skal det gå 6 mnd.. Så da kan du kanskje rekke det ?

O.k. så de går sammen, ja, da er det kanskje ikke like stas :-)

Gratulerer til deg og !

Emte

Moro å høre at sonis hundene gjør det så bra.. Gratulerer med masse flotte resultater... For vår del blir det ikke noe Crufts.. For det første så er ikke rabiesen til Blondie helt i boks (mangler blodprøva, og crufts forlanger visst at rabiesen skal være i orden minst 6 mnd før utstillingen) Dessuten så konkurrerer alle fire fargene mot hverandre i England, (her går de som fire forskjellige "raser" )og da har de hvite dvergschnauzerene NADA å stille opp med... :console:
Skrevet

Vi har bestemt oss for å reise til Crufts med Supra :console: Jeg aner ikke om vi har noe der å gjøre egentlig *ler* men benytter sjansen til å ta oss en Englands tur. Gøy å få vært med på det uansett hvordan det måtte gå og Supra sin rabiesvaksine var klar i fjor uansett :hyper:

Skrevet

Lørdag stilte jeg Kerryen til Stine, Nova til 2.bhk med Cacib:)

og Søndag stilte jeg Rimabra's Oops I did it again 9mnd. gammel til juniorklassevinner og dermed crufts kvalifisert og 2btk!

Grattis til alle fornøyde, det var manko på gode resultater for min del denne helgen..

Skrevet
Vi har bestemt oss for å reise til Crufts med Supra :console: Jeg aner ikke om vi har noe der å gjøre egentlig *ler* men benytter sjansen til å ta oss en Englands tur. Gøy å få vært med på det uansett hvordan det måtte gå og Supra sin rabiesvaksine var klar i fjor uansett :hyper:

Åå, så kult! Da kan man vel se dere live på nettet. :lol:

Gratulerer til alle som er fornøyde! :hyper:

Skrevet
Kravene til innreise england er "helt anneledes". Hunden skal vaksineres, 1 mnd. etter kan du ta blodprøven, SÅ skal det gå 6 mnd.. Så da kan du kanskje rekke det ?

O.k. så de går sammen, ja, da er det kanskje ikke like stas :-)

Gratulerer til deg og !

Emte

Det er godt mulig innreise reglene til England er slik, men jeg har har hørt at de som arrangerer Crufts har bestemt at alle hunder må ha godkjent rabiesvaksinen minst 6 mnd før innreise.. .. Men, jeg vet ikke jeg altså.. :console:

De hvite DS er nok ikke fult like kraftige eller har like stri pels som sine slektninger med annen farge, så jeg tviler sterkt på at det vil hevde seg noen hvite da :hyper:

Skrevet

Om rabiesvaksinen ikke er påbegynt så rekker dere ikke det nei.

Men at de ikke er like kraftige og like stri pels er jo individavhengig, det finnes f eks sorte som er spinklere og har mykere pels enn de hvite og motsatt. Men i England godtas større hunder enn her (maks 36) og tradisjonelt så er det store kraftige sp som når igjennom.

Skrevet
Åå, så kult! Da kan man vel se dere live på nettet. :hyper:

Vræl! Det var i grunn noe jeg ikke hadde tenkt over :console:

Men,men, vi overlever vel det også *ler*

Skrevet

Vi hadde med 4 stk. og stilte to hver. "Mine" to ble begge 3BHK/BTK (Rebus og Saeta) mens Mac ble beste hannhund og BIR samt BIR-veteran og Stitch ble 4BHK. Mac ble 3 i gruppa og 3 i veteran.

Så var jeg stand-in i aussieringen og hjalp til å tørke Cuba mellom slagene, samt handlet Pippi i BIR/BIM. BIR ble altså Cuba, Ch Thornapple Cuba Blue, som ble norsk champion på dagen, og BIM Rosemere Twinklefly, begge fra Danmark.

Skrevet

Gratulerer til alle med gode resultater! :wub:

Med oss gikk det ikke så bra på Bjerke; flat rød og uplassert.

Jeg er mer fornøyd med resultatet på raseklubbens utstilling på lørdag, da vant hun klassen sin (8 stk) med CK :)

Skrevet
Maren og Amira her inne kom på 11. plass :)

Vi så dem! De var så utrolig flinke! Sara og jeg satt og så på, og kunne ikke fatte hva dommerne trakk for ... Men elevteplass i NM er uansett en stor bragd! Grattis og stor fanfare for flott jobbing!

Symra fikk rødt (puh) og ble 3 akk. Slo ut en konkurrent, det er det viktigste! :) Sara vil vel fortelle om Selma sitt resultat selv, men jeg kan vel linke til bloggen hennes uten å gjøre noe galt? :wub:

Selmablogg

Skrevet

Min hund vel jeg vet ikke direkte hva han ble. Men fikk 2 rødebånd pluss ett rosa som jeg

har skjønt er CK. Skjønner meg ikke helt på det der :wub:

Men vi var super fornøyd med vår tass :)

Skrevet
Om rabiesvaksinen ikke er påbegynt så rekker dere ikke det nei.

Men at de ikke er like kraftige og like stri pels er jo individavhengig, det finnes f eks sorte som er spinklere og har mykere pels enn de hvite og motsatt. Men i England godtas større hunder enn her (maks 36) og tradisjonelt så er det store kraftige sp som når igjennom.

Hun har begge vakinene, men trenger blodprøven.. Har gått fire mnd, så den kan hun i grunn ta nå.. men det tar vel fort litt tid før man får svar på prøven, og så må man plusse på 6 mnd fra den dagen man får passet for at de skal godkjenne det... Om jeg har forstått riktig.. :wub:

Skrevet
Hun har begge vakinene, men trenger blodprøven.. Har gått fire mnd, så den kan hun i grunn ta nå.. men det tar vel fort litt tid før man får svar på prøven, og så må man plusse på 6 mnd fra den dagen man får passet for at de skal godkjenne det... Om jeg har forstått riktig.. :wub:

120 dager etter siste blodprøve gjelder for innreise til Norge. Blodprøven for innreise til England kan tas 30 dager etter siste vaksine, men da 6 måneder før innreise til England. Så om du er villig til å betale for to blodprøver så kan du få reist. Det kreves forøvrig ikke rabiesvaksine fra England til Norge.

Skrevet
Det er godt mulig innreise reglene til England er slik, men jeg har har hørt at de som arrangerer Crufts har bestemt at alle hunder må ha godkjent rabiesvaksinen minst 6 mnd før innreise.. .. Men, jeg vet ikke jeg altså.. :)

De hvite DS er nok ikke fult like kraftige eller har like stri pels som sine slektninger med annen farge, så jeg tviler sterkt på at det vil hevde seg noen hvite da :wub:

Hun har begge vakinene, men trenger blodprøven.. Har gått fire mnd, så den kan hun i grunn ta nå.. men det tar vel fort litt tid før man får svar på prøven, og så må man plusse på 6 mnd fra den dagen man får passet for at de skal godkjenne det... Om jeg har forstått riktig.. :)

OK, dette dobbeltsjekket jeg i hue og rævva før vi dro i år - det skal ha gått seks måneder fra den datoen som blodprøven taes. Crufts starter 11. mars, så om du får tatt blodprøven før 11. september (forutsatt at du ikke skal inn til England før det, da starter du tilsvarende dager tidligere) rekker det. Svaret på blodprøva tar en ukes tid, men det er datoen som prøva faktisk tas som er den som teller, og den som føres inn i passet.

Har det gått fire måneder siden du tok siste blodprøve, er jo også det de 120 dagene du trenger for å komme tilbake til Norge, og enda har du noen uker på deg! X'en hadde en klarning på under fjorten dager da vi dro...

Dette er for øvrig ikke et regelverk Cruftsarrangørene har bestemt, dette er fastsatt av "innførselsmyndighetene" i England pga frykt for å få rabies og andre uhumskheter til øya. Så de ønsker at hunden skal ha hatt gyldige antistoffer såpass lenge for å være sikre på at de "tar".

X'en ble plassert som BIS4 på Bjerke, så jeg er jo strålende fornøyd med det! :)

OK, hun var del av en avlsklasse som fikk den plassen, men lell.

Og Even ble i beste veteran slått av hun som ble BIS4 veteran, så vi ble vel da BIS5???? :)

Skrevet
Vi så dem! De var så utrolig flinke! Sara og jeg satt og så på, og kunne ikke fatte hva dommerne trakk for ... Men elevteplass i NM er uansett en stor bragd! Grattis og stor fanfare for flott jobbing!

Takk :) Vi tapte sinnsykt mye på fellesøvelsene. Amira klødde seg på felles sitt (når vi gikk tilbake til hundene) og på felles dekk (etter neddekk - dermed 0 av en dommer, da han tolket det som om hun reiste seg og la seg igjen). Det var nok dumt å vaske henne med litt sterk shampoo dagen før.... Dermed var sjansene små for å komme høyt opp på lista.

I tillegg løp Amira til feil kjegle mot ruta, så fikk 5. Egentlig syntes jeg det var litt mye trekk, for Amira og jeg løste problemet lett og hadde gogt samarbeid i øvelsen - altså var hun lydig.. :wub:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har opplevd det selv, nær familie har opplevd det, og mange jeg kjenner.    De er interessert i et kull, setter seg på valpeliste, blir godkjent som valpekjøpere, møter oppdretter. Oppdretter kyder av kjøper,og forteller at det er akkurat slike kjøpere hen er ute etter, og er veldig nøye med hvem hen selger til. Så skal valpen hentes, penger overleveres- og da har prisen vært en annen en det som sto i annonsen.  Oppdretters unnskyldninger er: Det er veldig gode valper Alle andre tar de prisene Raseannonsen er bare veiledende De har så mange på liste at de velger de som betaler mest   Og hvis en setter spørsmåltegn med det så: Ja hvis du ikke gidder å betale så mye så har jeg mange andre i kø Disse linjene selges ikke til hvilken som helst pris har du  et problem med det så er du ikke rett kjøper..   Har dere vært borti dette? 
    • Det kommer an på hunden, treningen og målet.Jeg vil alltid belønne innkalling og innkallingstrening med noe av de beste godbitene hunden kan få, fordi det er den absolutt viktigste treningen. Men belønning er ikke bare godbiter. Belønning er alt hunden vil ha. For noen hunder er det kos, mange liker leker, men godbiter er ofte den beste måten å belønne presist på. I valpe- og unghundtiden ville jeg alltid hatt en godbitpose tilgjengelig på meg, og gjerne en draleke/tauleke. De fleste som driver aktivt med hund bruker godbitposer som er enkle å åpen og lukke, og som flyttes over i lommen på det man har på deg. De første par årene er det mye godbiter "hele tiden", fordi hunden skal lære så mye nytt. Hva slags godbiter kommer an på hvor matfokusert hunden er og hva den liker. Her må du prøve deg fram litt. Til enkle hverdagsøvelser som "sitt", "gi labb" osv. kan du godt bruke tørrfõr fra dagens matrasjon hvis hunden er matglad. Godbiter fra butikk eller dyrebutikk er som oftest helt ok, men å skjære opp rent kjøtt fra påleggsskiver eller ost for eksempel er gjerne billigere. Rester av pannekaker, fiskepudding, pølser osv. er fint. Skinkeost på tube er en annen variant. Variasjon er også generelt fint. Ferske godbiter er ofte mer populært og sterkere enn tørre godbiter.  Når valpen/hunden har lært en øvelse kan man fase ut belønningen, men det kan være lurt å belønne innimellom og forsterke øvelsene over tid. Om belønningene plutselig forsvinner kan hunden miste motivasjonen for det, om den ikke finner belønning i øvelsen i seg selv. Jeg belønnet fortsatt mine hunder på 13 og 17 for innkalling (alltid), og innimellom for kontakt, lydighetsøvelser osv., men ikke hver gang slik jeg ville gjort med en valp eller unghund for eksempel.
    • Hei!  Sikkert dumt spørsmål, men jeg er likevel usikker. Det står at man skal bruke godbiter og belønne alt i starten, det er jeg helt med på, men hva slags godbiter belønner man med? Tenker på helseaspektet, dette kommer jo i tillegg til for. Hva slags godbiter bruker man til valp, og har man alle lommer fulle til en hver tid, belønner man hele tiden i lang periode? Når faser man ut? Hva slags godbit bruker man? 😊
    • Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...