Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyting


Rocket

Recommended Posts

Hunden ser ut til å røyte konstant. Går over gulvet ca 1 gang om dagen med "støvkost"(av og til mer) og får godt over en håndfull med hundehår pr gang. Hunden er 2,5år og har røyta slik helt siden han var ca i 1 puberteten. Det er en Beagle.

Han gikk i begyndelsen på Friskies eller lignende "dagligvarehandelfôr" før vi bytta over til Specific CCD fra dyrelegen(pga de ekstra oljen i det for å se om det hjalp på pelsen. (dyrelegen som anbefalte det). gikk på light for fra RC i en liten periode inni der en plass. Så fikk vi noe for av ei som driver en dyrebutikk.(det hadde gått ut på dato så vi blander med Specific CCD eller V&H) Det er det han går på nå. RC Energy 4300 heter det.

Får av og til egg eller grønnsaker i maten.

Har tenkt å få en time hos dyrelegen og spør, eventuelt sjekke huden hans ol. Hva nå en dyrelegen måtte foreslå. Kan da ikke være normalt å røyte hele tiden?

Lurer på om noen her har lignende erfaringer eller har hunder som har røytet konstant selv. Eller som kan ha peiling på hva det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke altid at alle salgs for som RC, Eukanuba, Hill's etc passer for precis din hund, nogle gange må man prøve sig frem på de forskellige merker for at se hvad der får ens hund til at fungere bedst.

Min fars labrador får RC og Røyter hele gulvtepper, samme skete med min gamle lab. da den fik RC, skiftede da til Hill's der var bedre til hende.

mine hunde nu, der kan den ene ikke spise RC fordi den fordøjer foret for hurtigt, og den anden får ikke energi nok af Hill's til store hunde.

Så det kan være lidt af et puslespill, det med at finde det rigtige for der får ens hund til at fungere sådan som man helst ser at den skal gøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har røytet like mye på alle forene. Vom & Hundemat tillegsforer vi med, har gjort det i snart et halvt år. Har tenkt å kutte det ut en periode i og med han trenger å slanke seg og er ikke så enkelt å slanke på V&H, men når han er nede i normalvekt så skal jeg gå over til å fulfore på V&H. Dyrelegen sier han har fin vekt, men personlig synst jeg han er litt fet.(normalen for rasen er vel rundt 18kg og han veier 21kg. )

Vurdere å bytte for enda en gang. Til Olivers denne gangen. Har gått litt på det mens han var på en kennel i 3uker og da var han ganske så flott i pelsen. Husker ikke helt hvordan han var med røytinga da, men hadde ganske høyt stressnivå i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har røytet like mye på alle forene. Vom & Hundemat tillegsforer vi med, har gjort det i snart et halvt år. Har tenkt å kutte det ut en periode i og med han trenger å slanke seg og er ikke så enkelt å slanke på V&H, men når han er nede i normalvekt så skal jeg gå over til å fulfore på V&H. Dyrelegen sier han har fin vekt, men personlig synst jeg han er litt fet.(normalen for rasen er vel rundt 18kg og han veier 21kg. )

Vurdere å bytte for enda en gang. Til Olivers denne gangen. Har gått litt på det mens han var på en kennel i 3uker og da var han ganske så flott i pelsen. Husker ikke helt hvordan han var med røytinga da, men hadde ganske høyt stressnivå i den perioden.

En venninne av meg har ei JRT tispe som røytet sånn på RC. Hun byttet til Hills og det funka veldig bra for henne.

Jeg vil bare si at det at han veier 3 kg mer enn "normalen" trenger ikke å bety at han er feit. Det er jo veldig individuelt med beinbygning etc. Det er lurere å bare se på hunden uavhengig av hva som er normalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har ei JRT tispe som røytet sånn på RC. Hun byttet til Hills og det funka veldig bra for henne.

Jeg vil bare si at det at han veier 3 kg mer enn "normalen" trenger ikke å bety at han er feit. Det er jo veldig individuelt med beinbygning etc. Det er lurere å bare se på hunden uavhengig av hva som er normalt...

Hehe ja, men nå synst jeg han er litt feit da. Ser det spesielt godt når du ser ham sammen med andre hunder av samme rase. Han er litt stor og kraftig bygd i tillegg da, men han har vært mye med en annen beagle som er like stor(og den er også kraftig bygd) og da ser du tydelig at han er en del feit(noe jeg synst du ser ellers også, men kan være bare mangel på tydelige muskler da?).

060nyw.jpg

Edit: her er en link til en "engelsk Beagle" og her er link til en annen Beagle som jeg syntes ser normal og riktig ut. funnet på google.

Skal prøve ut et nytt for straksent... Vimser litt mellom Hills og å Olivers. Vi får se hva det blir. Eventuelt et Light eller slankefor.

Kan det være mistrivsel? eller stress? Han virker jo rolig og fin, men kanskje han er understimulert? Kan det slå ut på pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke uvanlig at hunder røyter ekstra mye om de får lightfòr. Jeg ville gitt et høykvalitetsfòr en periode. Og husk at det kan ta en 2-3 mnd før dere ser effekt av fòret. Proplan med laks og ris har en høy andel omega 3 som kan hjelpe på røytingen.

Ellers så ser han noe overvektig ut. Mer mosjon trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke uvanlig at hunder røyter ekstra mye om de får lightfòr. Jeg ville gitt et høykvalitetsfòr en periode. Og husk at det kan ta en 2-3 mnd før dere ser effekt av fòret. Proplan med laks og ris har en høy andel omega 3 som kan hjelpe på røytingen.

Ellers så ser han noe overvektig ut. Mer mosjon trengs.

Han får ikke lightfôr nå :rolleyes2: Har ikke fått det på ca et år eller mer. Er ikke Specific, RC og V&H kvalitetfor da?

Specific har han gått på i ca et år om ikke mer og RC har han gått på i snart 2-3mnd, men der skal jeg bytte i og med er høyenergifôr og det trenger han absolutt ikke. (eneste grunnen til at vi brukte det er pga vi fikk det gratis) Har blandet det med Specific CCD mer en halvparten av tiden han har gått på RC. Også blandet inn V&H en god del av tiden.

Den specific han gikk på hadde en god del oljer i(derfor vi valgte det pga røytingen, dyrelege som anbefalte det) og det var ingen forskjell i røytingen før og etter han gikk på det. Pelsen ble mer glansfull, men ikke noe videre utenom det.

Dette blir litt OT, men hvordan skal jeg gi ham best mulig mosjon når han må gå i bånd året rundt? (prøver å gå mest mulig med langline og i terreng) Har tenkt å sjekke ut om det er et sandtak i nærheten og la ham springe der, eventuelt leke med en annen hund i sandtaker 1 gang i uka. (om det er et i nærheten)

Edit:

Forene jeg driver å funderer på å bytte over til er: Oliver's Adult, Hill's Science Plan Canine Aduld Advanced Fitness Lamb & Rice og Pro Plan Digestion Lamb & Rice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt OT, men hvordan skal jeg gi ham best mulig mosjon når han må gå i bånd året rundt? (prøver å gå mest mulig med langline og i terreng) Har tenkt å sjekke ut om det er et sandtak i nærheten og la ham springe der, eventuelt leke med en annen hund i sandtaker 1 gang i uka. (om det er et i nærheten)

Du kan sykle med ham, løpe med ham, gå på fjelltur, gå med ham i trekksele med strikk og magebelte(da trekker han jo på deg og får brukt litt ekstra krefter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sykle med ham, løpe med ham, gå på fjelltur, gå med ham i trekksele med strikk og magebelte(da trekker han jo på deg og får brukt litt ekstra krefter).

Sykkel kjøpes etterhvert som jeg har råd så sykling er allerede planlakt. :rolleyes2: Må finne en god springer også. (noen som har tips til en?)

Fjellturer skal jeg begynde å gå, men må få med meg en nabo som er kjent i området først. Har fått litt skrekken for å gå meg bort etter at jeg klarte å gå meg vill på en sti som jeg er kjent på(2 år siden nå, men). Er ganske gode terreng/fjell muligheter her tar vel 2-3 timer på en av turene tror jeg. Spørs hvor de går opp/ned, er ikke helt sikker på det enda :)

Trekking prøver jeg å få ham til å gjøre, men det vil han ikke :rolleyes2: Men kanskje om han blir ivrig på skogstur. Det skal jeg prøve ut :rolleyes2: Har også latt ham trekke smått på skitur sist sesong, men han løp mer på siden en foran :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... han så overvektig eller litt pløsete ut ja. Hvorfor må du ha han i bånd hele året?

Hva med å prøve kløv med han? Da må du selvsagt gå gradvis opp i vekt, men hvis han må gå i bånd får han brukt litt mer energi om han bærer på noe. Spesielt hvis han ikke vil trekke kan det være et alternativ. Hvis du skal sykle som trening bør du iallefall gjøre det på grusveier eller skogsveier istedet for asfalt. Får han mye mosjon til vanlig nå da? Siden du sier at røytingen kan komme av understimulering? Jeg ville kanskje prøvd å øke mosjon fremfor å fóre med et light fór.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å ha ham på en fôrtype alene og ikke blande inn alt mulig rart, og så heller kjøpt litt fiskeolje på siden. :) For eksempel Specific CXD-M eller CXD-S og så heller tilsette fiskeolje i fôret. CCD er jo beregnet på å forebygge urinstein, og hvis han ikke har problemer med dette så trenger han forsåvidt ikke å gå på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...