Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp. Noen som kan noe om napping på Parson russel Terrier


Dana

Recommended Posts

Jeg vil tro at oppdretter kan gi deg råd ang napping på rasen hvis du tar kontakt?

Hvis du aldri har nappet før ville jeg, iallfall første gang, tatt kontakt med en "hundefrisør" som napper for hjelp. For øvrig er rasen "lett" å nappe da den ikke skal "formnappes" på noen måte - man napper jevnt over det hele.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men om valpen på bildet er Parsonvalpen man vil nappe så ser den jo glatthåret eller "broken" ut, og da er vel ikke napping noe stort tema, i alle fall ikke på den korthårede varianten og er den ikke mer rufsete enn den på bildet så trenger den jo ikke napping i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om valpen på bildet er Parsonvalpen man vil nappe så ser den jo glatthåret eller "broken" ut, og da er vel ikke napping noe stort tema, i alle fall ikke på den korthårede varianten og er den ikke mer rufsete enn den på bildet så trenger den jo ikke napping i det hele tatt.

Så ikke Selma til Sara temmelig glatthåret ut som bebis og?

For det bildet der er neppe av en seks mnd gammel parson? :angry: Lykketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skygget unna hundefrisører med mindre vedkommende har fått gode skussmål fra noen med parson. Det er slett ikke alle der som vet hva de driver med! Kontakt oppdretter, sjekk ut nettsidene til terrierklubben og let etter en som kan nappe hunden der. Få noen som virkelig kan det til å gjøre det, ikke stol på at en hundefrisør napper riktig (mange bruker saks eller maskin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, jeg har en "Broken" parson.

Bilde over er fra hun er valp så hun er jo større nå, får ikke lastet ned nye bilder for de er i ett for stort fomat.. :angry:

Men går dere inn på hjemmesiden min så ser dere hvordan hun ser ut nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, jeg har en "Broken" parson.

Bilde over er fra hun er valp så hun er jo større nå, får ikke lastet ned nye bilder for de er i ett for stort fomat.. :P

Men går dere inn på hjemmesiden min så ser dere hvordan hun ser ut nå..

OT: Du kan laste opp bildene på tinypic.com. Her kan du se en forklaring :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville skygget unna hundefrisører med mindre vedkommende har fått gode skussmål fra noen med parson. Det er slett ikke alle der som vet hva de driver med! Kontakt oppdretter, sjekk ut nettsidene til terrierklubben og let etter en som kan nappe hunden der. Få noen som virkelig kan det til å gjøre det, ikke stol på at en hundefrisør napper riktig (mange bruker saks eller maskin).

hm...synes det er litt rart at en hundefrisør som skal nappe klipper med maskin... i alle dager da er det jo leeengt i fra NAPPING! hvor har du opplved eller hørt at dette har skjedd?

Hundefrisører er jo bare mennesker og selvsagt kan de ta feil som alle andre, men napping og klipping er jo ganske forskjellig. Men selv om det finnes noen dårlige hundefrisører kan man ikke ta eller uner en kam, er masse flinke også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jo allerede svart på PM med link til en fin nettside (om pels-stell på parson). Men jeg svarer her også siden folk nevner hundesalong. Du trenger ikke å dra på noen salong å betale masse penger. Om du har en parson med broken pels så klarer du jobben helt fint selv.

Jeg tror det er viktig å bare prøve seg litt fram selv, ikke napp ut for mye pels om gangen. Lettere om du holder igjen huden med ene hånda mens du napper med den andre. Selma pleier å sovne når jeg napper henne, men noen plasser på kroppen er mer sart enn andre. Jeg synes det er greit å bruke saks der Selma ikke liker å bli nappet.

Så langt har jeg bare nappet litt her og der etter behov (før utstillinger), men jeg vet mange som napper hele dyret når de holder på.

Ellers kjenner du når pelsen slipper lett, da er den "moden" for napping.

Selma er som sagt bare 9 måneder, så jeg skal ikke si at jeg er noen ekspert. Men min erfaring er at man ikke trenger å være ekspert for å nappe en parson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm...synes det er litt rart at en hundefrisør som skal nappe klipper med maskin... i alle dager da er det jo leeengt i fra NAPPING! hvor har du opplved eller hørt at dette har skjedd?

Hundefrisører er jo bare mennesker og selvsagt kan de ta feil som alle andre, men napping og klipping er jo ganske forskjellig. Men selv om det finnes noen dårlige hundefrisører kan man ikke ta eller uner en kam, er masse flinke også!

En hundefrisør kan godt være veldig flink i jobben sin, men alikevel ikke ha kjennskap til akkurat den og den rasen.. Jeg har en rase som det ikke finnes så veldig mange av her omkring, og da jeg leverte han til en hundefrisør som påsto at hun kunne nappe rasen ble det helt feil :angry: Hun hadde nappet hele hunden, noe man aldri skal gjøre på en norfolk.. Så å være flink og ha kjennskap til pelsstel på alle raser er ikke det samme..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm...synes det er litt rart at en hundefrisør som skal nappe klipper med maskin... i alle dager da er det jo leeengt i fra NAPPING! hvor har du opplved eller hørt at dette har skjedd?

Hundefrisører er jo bare mennesker og selvsagt kan de ta feil som alle andre, men napping og klipping er jo ganske forskjellig. Men selv om det finnes noen dårlige hundefrisører kan man ikke ta eller uner en kam, er masse flinke også!

Jeg vet du jobber på hundesalong, men jeg har hørt så mye rart fra folk som har vært hos hundefrisører, at jeg aldri anbefaler å dra til slike, med mindre man har fått en anbefaling om å dra dit fra noen som VET hva de snakker om. Det finnes sikkert folk som er flinke, men det er neimen alle sammen!

En hundefrisør kan godt være veldig flink i jobben sin, men alikevel ikke ha kjennskap til akkurat den og den rasen.. Jeg har en rase som det ikke finnes så veldig mange av her omkring, og da jeg leverte han til en hundefrisør som påsto at hun kunne nappe rasen ble det helt feil :angry: Hun hadde nappet hele hunden, noe man aldri skal gjøre på en norfolk.. Så å være flink og ha kjennskap til pelsstel på alle raser er ikke det samme.. :P

Jepp, du er ikke den første jeg hører om som har negative erfaringer med hundesalonger. En jeg gikk på kurs med fikk bikkja si banka så heftig da den protesterte på stell, at det endte opp med at han måtte avlive den. :P En annen, med cocker, fikk tilbake en hund som var barbert på hodet (de skal nappes de også, der det er nappepels). Har hørt om flere med cairn som ikke har fått hunden nappet, slik de skal, men klippet med saks - da ødelagger man jo pelsen helt..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du er ikke den første jeg hører om som har negative erfaringer med hundesalonger. En jeg gikk på kurs med fikk bikkja si banka så heftig da den protesterte på stell, at det endte opp med at han måtte avlive den. :angry: En annen, med cocker, fikk tilbake en hund som var barbert på hodet (de skal nappes de også, der det er nappepels). Har hørt om flere med cairn som ikke har fått hunden nappet, slik de skal, men klippet med saks - da ødelagger man jo pelsen helt..! :P

Gidder du å sende meg PM om hvilken salong(er) dette gjelder?

Jeg har jo napperase, og det er helt klart steder jeg ikke tar med meg hundene mine, steder det er for mange rykter rund, hunder jeg med egen erfaring har opplevd at hundene ikke liker - uvisst hvorfor. Nå steller jeg jo hundene selv nå, men har ikke alltid gjort det. Til våren kommer det valper, og da er det greit å kunne opplyse om hvilke steder man bør skygge unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du er ikke den første jeg hører om som har negative erfaringer med hundesalonger. En jeg gikk på kurs med fikk bikkja si banka så heftig da den protesterte på stell, at det endte opp med at han måtte avlive den. :angry: En annen, med cocker, fikk tilbake en hund som var barbert på hodet (de skal nappes de også, der det er nappepels). Har hørt om flere med cairn som ikke har fått hunden nappet, slik de skal, men klippet med saks - da ødelagger man jo pelsen helt..! :P

Fy flate så jæ....! :P Når man opplever sånt burde man egentlig rope ut om det til alle man kjenner, så ikke andre hundeeiere gjør den fatale feilen og bruker den salongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder du å sende meg PM om hvilken salong(er) dette gjelder?

jeg lurer også på dette.

Og ja, jeg jobber.. eller kremt.. jobbet! Har selv opplevd ting som jeg har rynket på nesen til selv innen dette yrket Når jeg leitet etter lærling sted var jeg litt rundtomkring, møtte mye forskjellige folk.. noen som ikke klippet riktig, eller jukset seg til å få til ting, og andre var veldig harde mot hunden.. Jeg har vært 9 mnd i lære og fiunnet ut at jeg heller vil ta skole i svarige enn å være lærling her. Grunnen er at det ikke er no beskyttet tittel i norge og man blir utnyttet som lærling, man har ikke krav på noe lærling lønn pga det ikke er en offentlig godkjent utdannelse.. og siden det ikke er det så kan desverre mange bare kalle seg hundefrisør uten å egentlig vite hva det innebærer.

Nå klipper (jepp dere leser riktig,klipper og ikke napper.. fordi mange synes det er like greit på hunder de ikke utstiller) jeg schnauzere fordi det er eneste rase jeg kan ordentlig.. og når andre spørr meg om andre hunder ville det vært utrolig teit av meg å sagt dette kan jeg når jeg ikke kan det.. men desverre skjer det og da går det utover hunden som kanskje får pelsen ødlagt eller en missfornøyd kunder.

Nå har jeg tatt inn litt ukjente kunder, sagt jeg er lærling og ikke kan dette ordentlig,,, men er overasket over at de fleste sider hunden er finere klippet hos meg enn hos en ordentlig hundefrisør. dette er jo litt skummelt.. jeg er ikke flink ennå( håer selvsagt på å bli) og fortsatt kommer de til meg for å få hunden klippet.. da er det jaggu mye dårlige frisører rundt om kring. Men som sagt, noen er flinke.. og de kan virkelig faget sitt.. synd folk som ikke kan det ødlegger ryktet til de som er det!

Jeg for mindel skulle ønske det var en godkjent utdannelse i norge, da kunne man luket ut de usæriøse.

Fra dårlig hundefrisører til dårlige eiere (håper jeg ikke tråkker på noen tær fordi det er ikke meningen)

Har møtt mye hunde som drar til frisør, fler enn jeg egentlig ante ville gå til frisør med hunden sin, men innimellom er jeg oppgitt av eiere som ikke gjør noe pelsstell selv, om det er oppdetter som ikke har sagt at hunden skal stelles eller de ikke skjønner det selv, det vet jeg ikke. Men mye hunder har store vonde pelsballer i håret. Har vært borti de som har så store baller at det er umulig å få skjæret på klipperen mellom hud og pels og da også umulig å klippe i, så store baller kommer ikke over natten. Og eier forventer underverker hos frisøren. Eller hunder som er full av borrer og ikke har tatt de ut på en uke fordi de skulle jo t frisøren t uka. Hunder som bare hadde vært å gre innimellom som aldri har vært børstet eller desverre folk som ikke klipper neglene på hunden sine selv og lar de gå til neglene går tilbake inn i foten t hunden.

Ja nå lurer dere kanskje på hvorfor jeg nevner dette, men det er ofte disse som klager på hundefrisørene. De tror at uansett hvor fæl hunden er skal de blir klippet fine igjen hos frisøren. Men det er ikke allt en frisør klarer og rette på, er det store baller i pelsen er det umulig å gre ut, da må klumpen klippes bort, det kan bli hakk og kanskje ikke pent men da er d kjeft og få og dårlig rykte med engang.. så det er ikke BARE hundefrisørene sin skyld alltid!

Nå ble det masse skriving, jeg er vel over middels opptatt av pelsstell og jeg håper jeg engang kan bli så flink at jeg kan bli sett på som det også... men øvelse gjør mester og jeg kommer helt sikkert til å drite meg ut engang eller to før jeg blir flink. Men sier man at man er lærling så vet jo eier om det på forhånd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinKr og Ross: vedkommende jeg gikk på kurs med, aner jeg ikke hvor bor (men tror han bor lenger nord enn Trondheim, men det kan hende han bodde et annet sted da dette skjedde), og jeg spurte rett og slett ikke om hvor frisøren holdt til eller hva han/hun het. Hun som hadde cocker som ble barbert (og ikke nappet) brukte hundesalongen jeg ikke husker hva heter (selv om jeg har bodd i nærheten), men den ligger ved blomsterbyen på Nardo. Den ligger bak Statoilen mener jeg å huske, ved siden av en maleforretning. De som har fått cairn klippet og ikke nappet har bodd i Ålesund eller omegn, og et par andre har bodd i Trondheim. Jeg har ikke spurt hva frisørene het, og hvis de har sagt det, har jeg glemt det. Det har liksom ikke vært så aktuelt for meg, derfor har jeg ikke brydd meg noe særlig om det. Den frisøren på Nardo kan jo hende at er veldig flink med andre raser enn cocker, så bare fordi han/hun ikke kunne cocker ut til fingerspissene, så kan det jo hende han/hun er god på puddel eller schnauzer eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trines hundesalong heter den på Nardo, de fleste jeg har snakket med som bor i Trondheim bruker dem.. Jeg har hørt litt begge deler om dem. De fleste jeg har snakket med er fornøyde, men det er også stort sett eiere som ikke stiller ut hundene sine, så da er det kanskje ikke så farlig hvordan hunden blir seende ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...