Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge kan han være alene?


Wednesday

Recommended Posts

Jeg har en basenji på 8-9 mnd. Har vært hjemme med han helt siden jeg fikk han, men nå har jeg fått jobb. Jeg må være på jobb fra 09-18 fem dager i uka. Han er flink til å være alene hjemme, og det virker som om han stort sett sover (trøtt og strekker på seg når jeg kommer hjem.) Men 9 timer er jo forferdelig lenge! :getlost: Vi går tur i skogen før jeg drar på jobb, og en tur til med en gang jeg kommer hjem, men er redd for at jeg må finne en annen løsning... Eller er det greit tror dere? Hittil har naboen vært så snill og tittet innom et par ganger om dagen, og luftet han ved behov, men kan liksom ikke pålegge dem det hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 9 timer er litt lenge, så jeg ville prøvd å fått enten at noen kunne lufte hunden midt på dagen eller passet den et par dager i uken. Det er bedre å få pass 1 av dagene, enn at den må være alene 9 timer hele uken. kanskje du har mulighet til å ta den med deg noen dager på jobb, så kan du lufte den i pausene og lunchen? Så da blir ikke uka såå ille hvis du feks mandag er hunden hjemme, tirsdag er hunden med på jobb, onsdag passer noen hunden, torsdag er den hjemme, fredag lufter naboen den en gang på dagen. for eksempel :getlost:

Det er nok flere som har hundene hjemme så lenge, og det vanligste er jo vanlig arbeidstid på 7-8 timer. Personlig syns jeg det er litt mye, og ville prøvd å løse det på et vis som jeg gav eksempel på. Om hunden får pass 1 dag i uka er jo det bra :lol:

Så lenge hunden er komfortabel med å være alene og du er flink på å lufte godt før og etter jobb, tror jeg det skal gå bra uansett hva du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ni timer med transport? Altså du er borte fra han 9 timer, hverken mer eller mindre?

Så lenge han er komfortabel med å være alene, og han får bruke seg godt, og være sammen med deg resten av dagen, så tror jeg det går bra altså..:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg synes 9 timer 5 dager i uken høres mye ut, kunne du få til barnevakt 1-2 dager i uken så ville det hjelpe veldig mye tror jeg, alternativt at noen kommer mitt på dagen hver dag (men det høres mer vanskelig å få til).

Å la små basselusker ligge i bil, pleier desverre ikke å funke i lengden pga klimaet vårt.. de fryser fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Uaktuelt å la han være i bilen fordi han kan bli for varm eller for kald, og fordi bilen står så langt unna butikken jeg jobber i.

Pan: Ja, jeg har 45 timers arbeidsuke... Er nemlig på tiltak gjennom nav, og tjener kun 290 kr pr dag. Og da sier arbeidsgiveren at jeg kan få bittelitt lønn av han også, dersom jeg jobber en ekstra time hver dag... Og da har jeg jo egentlig ikke noe valg, dersom jeg vil få betalt husleia.

Nå har jeg imidlertid fått det til slik at jeg kan jobbe 8 timer pr dag mandag-fredag, men da må jeg jobbe de 5 timene ekstra hver lørdag... Vet ikke om det hjelper?

Tenkte jeg skulle lete etter noen som kan passe han et par dager, er det vanskelig å få til, tror dere? Har jo ikke mulighet til å betale noe særlig for det.

Vil bare si at han ikke har vært alene i 9 timer i strekk noen av de dagene jeg har jobbet hittill. Jeg har en veldig snill hjemmeværende nabo som er innom og ser til han. Men får dårlig samvittighet om jeg må legge det ansvaret på henne hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg imidlertid fått det til slik at jeg kan jobbe 8 timer pr dag mandag-fredag, men da må jeg jobbe de 5 timene ekstra hver lørdag... Vet ikke om det hjelper?

Vet du hva, det synes jeg var en bedre variant enn 5 dager*9 - men antagelig mer slitsom for deg som i praksis kun vil få en fridag i uka. Og så hvis naboen kunne ta i et tak en gang eller to i uka, så tror jeg du får til et tålelig opplegg for basselusken din.

Lykke til da - det er aldri, absolutt aldri, moro å måtte la bisken sin være alene! Men samtidig så har man jo krav til seg som gjør slikt uunngåe4lig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Lurer nesten på om det er noen som lyver på timene eller noe :getlost: Jeg har 100% jobb, jobber turnus og bor alene.

Dyrene mine klarer nå seg virkelig dem timene. Arbeidsdagen min varrierer fra 6 til 12 timer faktisk. Og helt ærlig så ser jeg ikke forsjell på dyrene om jeg har vært borte i 6 eller 12 timer. Forsjellen er bare hva jeg gjør før jeg drar på jobb egentlig, altså lengden på lufteturen før jeg drar.

Faktisk så tror jeg dyrene hadde reagert mer på å bli "forstyrret" også måtte slappe av igjen, enn å gjøre det kontinuerlig.

Nå skal det også sies at dyrene mine har ett helt rom til disp, dem ligger ikke i bur. Ligger dem i bur så stiller det seg helt annderledes.

Jeg syns heller ikke at 4 timer x2 i bur i bilen, bare for å lufte dem, er en god løsning. Det ER faktisk noen timer i bur det som fører til stive muskler, kanskje får dem sol på bilen, kaldt o.l. (iallefall for min del hvor jeg overhode ikke har mulighet til å parkere i garasje eller se til dem utenom akkurat lunch tid, og mye kan skje på den tiden)

Edit: Ser nå at dette ble ett slags blandings svar imellom to tråder og middags laging :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer nesten på om det er noen som lyver på timene eller noe :getlost: Jeg har 100% jobb, jobber turnus og bor alene.

Dyrene mine klarer nå seg virkelig dem timene. Arbeidsdagen min varrierer fra 6 til 12 timer faktisk. Og helt ærlig så ser jeg ikke forsjell på dyrene om jeg har vært borte i 6 eller 12 timer. Forsjellen er bare hva jeg gjør før jeg drar på jobb egentlig, altså lengden på lufteturen før jeg drar.

Faktisk så tror jeg dyrene hadde reagert mer på å bli "forstyrret" også måtte slappe av igjen, enn å gjøre det kontinuerlig.

Nå skal det også sies at dyrene mine har ett helt rom til disp, dem ligger ikke i bur. Ligger dem i bur så stiller det seg helt annderledes.

Jeg syns heller ikke at 4 timer x2 i bur, bare for å lufte dem, er en god løsning. Det ER faktisk noen timer i bur det som fører til stive muskler, kanskje får dem sol på bilen, kaldt o.l. (iallefall for min del hvor jeg overhode ikke har mulighet til å parkere i garasje eller se til dem utenom akkurat lunch tid, og mye kan skje på den tiden)

Endelig noen som sier det jeg tenker! Med reisevei er jeg borte fra mine 7- 11 timer, 4-6 dager i uka avhengig av turnus. Og jeg bor ikke mer enn 13 km fra jobb, men når man busser blir det litt "dødtid". Og nei, det er ikke aktuellt å kjøre bil for å kutte ned tia, det blir for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, det synes jeg var en bedre variant enn 5 dager*9 - men antagelig mer slitsom for deg som i praksis kun vil få en fridag i uka. Og så hvis naboen kunne ta i et tak en gang eller to i uka, så tror jeg du får til et tålelig opplegg for basselusken din.

Lykke til da - det er aldri, absolutt aldri, moro å måtte la bisken sin være alene! Men samtidig så har man jo krav til seg som gjør slikt uunngåe4lig.

Det svaret gjorde meg ganske lettet! Jeg elsker min lille basenji, og vil helst være sammen med han hele tiden, men jeg må jo jobbe. Jeg er alltid sammen med han når jeg ikke er på jobb. Da skal jeg spørre naboen om hun vil passe på noen dager i uka (hun er glad i hunder), kanskje mot litt betaling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen mulighet til å ha han med i bilen, f.eks? Da kan du lufte han i lunsjpausen og sånt, og han slipper å være alene så mange timer i strekk.

jeg hadde aldri latt min hund sitte i bilen så lenge. Den er jo helt forsvarsløs i bilen.

Mye kan skje og hunden kommer seg ikke unna.... En dame på min jobb hadde med seg valpen sin i bilen hver dag, En dag ble det plutselig litt varmt, og hunden satt og pesa og pesa i bilen. Jeg måtte lete etter henne rundt i hele bygget og si ifra, da kjørte hun hunden hjem og siden har den ikke blitt med! fort gjort å glemme at været kan forrandre seg når man jobber innendørs...

Hvis hunden ikke ser ut til å ha noe problemer ved å være hjemme alene, ser jeg ingen grunn til at det skal være noe problem :getlost:

Så lenge det verken er ødeleggelser, rot eller avføring høres det ut som han klarer seg helt suverent :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ikke ser ut til å ha noe problemer ved å være hjemme alene, ser jeg ingen grunn til at det skal være noe problem :getlost:

Så lenge det verken er ødeleggelser, rot eller avføring høres det ut som han klarer seg helt suverent :blink:

I dag hadde han vært i søplekassa og hentet seg en serviett :lol: Men ellers har han ikke gjort noe galt :) Han får en god tur før jeg går på jobb på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan: Ja, jeg har 45 timers arbeidsuke... Er nemlig på tiltak gjennom nav, og tjener kun 290 kr pr dag. Og da sier arbeidsgiveren at jeg kan få bittelitt lønn av han også, dersom jeg jobber en ekstra time hver dag... Og da har jeg jo egentlig ikke noe valg, dersom jeg vil få betalt husleia.

Har du sjekket hvorvidt dette faktisk er lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må jeg si at jeg blir provosert over Nav. HVis du sliter med et eller annet som gjør at du ikke kan jobbe så hjelper det vel ikke akkurat at du må jobbe 45timer i uken for å klare deg?? :wub: Jaja, det var ikke det vi skulle diskutere her...

Jeg har sånn maks grense på at Dina ikke være alene i mer enn ni timer. Hun må det av og til hvis jeg ikke kjører til jobb og har dagvakt. Uansett, jeg tror hunden din klarer det, men det kommer an på hvordan han har det når han er alene. Hvis han slapper av alene, og får nok mosjon og hjernetrim når du er hjemme, tror jeg det går bra. Det beste hadde jo vært om han kunne fått litt pass en dag i uken slik at det ikke blir 5 dager. Hvis du ikke har mulighet til det, så går det nok helt sikkert bra uansett. Det er veldig mange som jobber hver dag på dagtid og som har hund. Jeg jobber turnus og det gir meg en mulighet til at Dina slipper å være så mye alene fordi sambo er hjemme på kveldstid eller har henne med. Det er veldig mange som ikke kan det, og likevel har hundene et godt liv. Du kan jo lage litt oppgaver til han før du drar og. Gjemme godbiter rundt om slik at han har noe å holde på med en liten stund. Fyll opp en godbit ball etc. Hvis du går tur med han før jobb så han får luftet seg skikkelig, og du finner på ting med han på kvelden har han det helt sikkert fint :wub: Jeg bruker å sette på radio til Dina jeg. Da har hun litt lyder og selskap i det innbiller jeg meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må jeg si at jeg blir provosert over Nav. HVis du sliter med et eller annet som gjør at du ikke kan jobbe så hjelper det vel ikke akkurat at du må jobbe 45timer i uken for å klare deg?? :wub: Jaja, det var ikke det vi skulle diskutere her...

Jeg har sånn maks grense på at Dina ikke være alene i mer enn ni timer. Hun må det av og til hvis jeg ikke kjører til jobb og har dagvakt. Uansett, jeg tror hunden din klarer det, men det kommer an på hvordan han har det når han er alene. Hvis han slapper av alene, og får nok mosjon og hjernetrim når du er hjemme, tror jeg det går bra. Det beste hadde jo vært om han kunne fått litt pass en dag i uken slik at det ikke blir 5 dager. Hvis du ikke har mulighet til det, så går det nok helt sikkert bra uansett. Det er veldig mange som jobber hver dag på dagtid og som har hund. Jeg jobber turnus og det gir meg en mulighet til at Dina slipper å være så mye alene fordi sambo er hjemme på kveldstid eller har henne med. Det er veldig mange som ikke kan det, og likevel har hundene et godt liv. Du kan jo lage litt oppgaver til han før du drar og. Gjemme godbiter rundt om slik at han har noe å holde på med en liten stund. Fyll opp en godbit ball etc. Hvis du går tur med han før jobb så han får luftet seg skikkelig, og du finner på ting med han på kvelden har han det helt sikkert fint :lol: Jeg bruker å sette på radio til Dina jeg. Da har hun litt lyder og selskap i det innbiller jeg meg :D

Yeah... Sånn er det med NAV...

Men jeg er i hvertfall litt tryggere på dette nå. Han har fortsatt ikke funnet på noe ugagn, og han strekker på seg og gjesper mange ganger når jeg kommer hjem, så det er tydelig at han bruker tiden på å sove. Vi går tur på morgenen, og en tur til når jeg kommer hjem, og snart skal vi begynne på kurs. Når jeg får lært litt mer om dressur og slikt, skal vi også drive med det når jeg kommer hjem fra jobb :P Han virker fortsatt som en glad hund :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...