Gå til innhold
Hundesonen.no

Dalmatiner funnet i vestfold

Lola Pagola

Recommended Posts

Vidreformidler dette:

Det er hentet inn en leverfarget dalmatinerhanne i Hof i Vestfold. Falken trenger hjelp til å finne eier, den er ikke chippet og er heller ikke meldt savnet hos Politiet. Legger ut noen bilder av han som jeg har fått. Hvis noen kjenner denne hunden eller kjenner noen i Hof og omegn som har dalmatiner, vennligst ta kontakt med meg. Den har nå stått hos Falken i snart 14 dager.

DSCF0072.jpg

DSCF0074.jpg

DSCF0075.jpg

DSCF0076.jpg

DSCF0068.jpg

Skriv her i tråden eller send en pm om du vet noe, så vidreformidler jeg det. Hunden står i fare for avlivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig hund... Håper virkelig ikke den blir avlivet. .Men jeg klarer virkelig ikke å forstå jeg at folk ikke melder hundene sine savnet.. Hunden har vært der i 14 dager.. Tror jeg hadde fått hysterisk anfall om Blondie hadde kommet vekk fra meg og satt himmel og ******* i bevegelse for å finne henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ferietid nå og desverre i år igjen som alle andre år blir flotte hunder satt ut i skogen eller sluppet løst et sted å må klare seg selv. Egoistiske dyreplagere sier bare jeg..

Forundrer meg ikke et dugg at denne var en hund som ble kjøpt inn da ungene maste om en Dalmis etter å ha sett på Disney filmen, hvem er det som ikke chipper hunden sin i dag ? Ihvertfall ikke en rasehund ? Trodde de fleste oppdrettere chippet før de leverte ut valper jeg :wub:

Nei, dette lukter muffiens lang vei, håper den blir omplassert og at de gamle eierene får leddgikt, migreneanfall og til slutt dør av dårlig samvittighet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ille om han skal bli avlivet da.. Det må jo gå ann å få en løsning så noen påtar seg enten å omplassere han, eller ta vare på han litt..? Jeg er sikker på at det er noen duganes hundefolk i Hof/omegn som er villige til det:)

Jeg er selv ofte på Hof Rideskole, og det er ganske mange innom der, kan henge opp en lapp,og høre litt rundt jeg..

Hvordan er hunden da? Snill og grei?:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ferietid nå og desverre i år igjen som alle andre år blir flotte hunder satt ut i skogen eller sluppet løst et sted å må klare seg selv. Egoistiske dyreplagere sier bare jeg..

Forundrer meg ikke et dugg at denne var en hund som ble kjøpt inn da ungene maste om en Dalmis etter å ha sett på Disney filmen, hvem er det som ikke chipper hunden sin i dag ? Ihvertfall ikke en rasehund ? Trodde de fleste oppdrettere chippet før de leverte ut valper jeg :wub:

Nei, dette lukter muffiens lang vei, håper den blir omplassert og at de gamle eierene får leddgikt, migreneanfall og til slutt dør av dårlig samvittighet :(

Til informasjon så er ikke OPPDRETTER pliktig til å chippe valpene før levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er litt rask til å dømme :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du har kontaktet dalmatiner-klubben? Er det ingen der som vet hvem som eier han heller?

Jada, er bare jeg som vidreformidler dette fra dalmatinerforumet :) Folk i "dalmatiner miljøet" er informert...

hva med å omplassere i stede for å avlive? :)

Ja, håper jo det blir prøvd på såklart. Jeg vet ikke mer enn det som står i førsteinnlegget, som jeg bare har klippet fra dalmatinersnakk.

Forundrer meg ikke et dugg at denne var en hund som ble kjøpt inn da ungene maste om en Dalmis etter å ha sett på Disney filmen, hvem er det som ikke chipper hunden sin i dag ? Ihvertfall ikke en rasehund ? Trodde de fleste oppdrettere chippet før de leverte ut valper jeg :icon_confused:

Nei, dette lukter muffiens lang vei, håper den blir omplassert og at de gamle eierene får leddgikt, migreneanfall og til slutt dør av dårlig samvittighet :twisted:

Håper på det beste, og at det er en familie som savner ham, at det har vært en glipp ett eller annet sted :/ men man begynner jo å lure. Ser ut som en deilig hund iallefall. Jeg vet ikke hvor gammel hunden er, men ser ut som en eldre kar på bildene iallefall, rundt snuten, og det var kanskje ikke alle som chippet automatisk før?

Det er jo ille om han skal bli avlivet da.. Det må jo gå ann å få en løsning så noen påtar seg enten å omplassere han, eller ta vare på han litt..? Jeg er sikker på at det er noen duganes hundefolk i Hof/omegn som er villige til det:)

Jeg er selv ofte på Hof Rideskole, og det er ganske mange innom der, kan henge opp en lapp,og høre litt rundt jeg..

Hvordan er hunden da? Snill og grei?:)

Ja håper det kommer til noe annet enn avlivning ja. Ja, heng gjerne opp lapp og hør rundt! Jeg vet ikke hvordan hunden er, men ser jo hyggelig ut på det nederste bildet da he he ;)

Jeg sendte venninna mi (som driver med dalmis) linken, og ho snakka med ei dame som visste opp et par hus på Hof som hadde dalmiser. Sistnevnte skulle dra opp der og høre om de vet noe seinere i dag, sånn jeg forstod det.

Så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo spørre.. Om ikke eierne til denn ehunden dukker opp, er det ikke mulig for andre å kunne komme å hente den og enten ha den selv, eller tilby seg å omplassere den?

Jeg vet at jeg har i hvertfall ikke hjertet til å se en voksen herremann av en hund bli avlivet fordi eierene hans ikke vil ha han lenger.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være mulig ja, jeg vet ikke hvordan slikt fungerer jeg. Men skulle gjerne tatt ham selv faktisk, om jeg hadde mulighet til det.

Her er link til blogginlegg om dette (samme som i startposten). Nederst på innlegget ligger det en knapp, der man kan legge innlegget til på sin facebook. Så om noen har lyst til å gjøre det, er det kjempebra http://dalmatiner.vgb.no/2009/07/28/dalmat...n-denne-hunden/

Det som blir gjort er følgende: De avventer fram til mandag i håp om at eier melder seg. Deretter er de pliktig til å annonsere i lokalavisen tre dager på rad om at hunden er hos Falken. De setter da en frist på ca 10 dager, hvis eier ikke da har meldt seg går de til politiet og får vedtak enten om omplassering el avliving. De har ikke mulighet til å gjøre noe annet. De skulle prøve å få et omplasseringsvedtak. Hvis det blir til at hunden omplasseres, koster dette en viss sum. Hvor mye kunne han ikke si nå. De var veldig glad for hjelpen, og derfor drøyer de til mandag før de annonserer.

Hunden er snill og kosete, hopper litt og virker glad. Blir han bedt om å gå å legge seg gjør han det. En trivelig hund sa han.

Så det.... krysser fingrene for omplassering.

Edit: ops ble mye dobblposting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra, håper det er eieren da:)

Kanskje han/henne også burde få vite at man kan ringe både politi og falken om hunden blir borte, eventuelt at chip/navnebrikke er en ting som er smart å ha på den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...