Gå til innhold
Hundesonen.no

Barnefrie soner eks. offentlig transport/restaurant osv


Mirai

Recommended Posts

Kom over en artig diskusjon på et annet forum som gikk på barnefrie soner. Altså f. eks om man kunne betale for å reise med et fly uten barn osv.

Er det diskriminering? Helt ok å velge om man vil reise med potensielt bråkende barn? Er barn "diskriminert" og blir det tatt lite hensyn til barnefamilier rundt omkring på offentlige plasser og transport?

Ville du selv betalt for å reise barnefritt ? Spise i en annen avdeling av restauranten?

Kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

"Bortskjemte drittunger" som foreldre ikke kan holde styr på. Som kan løpe ned andre passasjerer og bråke uhemmet uten at foreldra gjør noe med - de skulle jeg gjerne betalt en lapp mer eller to for å slippe.

Derimot barn som kan oppføre seg noenlunde og bare kommer med søte barnlige spørsmål/kommentarer er bare søtt og veldig herlig, så lenge det ikke blir for mye av det :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller det blir tatt for mye hensyn til barnefamilier jeg..

Jeg hadde gjerne sett at jeg så litt mindre unger jeg ja, så hadde det funnes barnefrie restauranter osv. så hadde jeg garantert oppsøkt de stedene. Men nå er ikke jeg så barnevennlig av meg da :blink: Heller ti hunder enn en unge for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke barn er noe spesielt plagsomt. Kunne fint klart meg uten unger som løper frem og tilbake på togene, men jeg overlever. Syns verden diskriminerer nok som den gjør, hvorfor kan ikke alle bare leve sammen og tolerere hverandre (og krig og fred og sånn...)?

Noen mener at alle barn bråker, noen mener at alle utlendinger stjeler, noen mener at alle gamlinger lukter vondt, skal man kunne betale seg til å få slippe alt man misliker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til dere får barn jeg.. De kommer til å være så veloppdragne og aldri ha en dårlig dag eller være syke.. Det blir bra, det :blink:

Nå er det vel en grunn til at foreldra mine aldri får noen barnebarn herfra. Men jeg tenkte mer på voksne som faktisk ikke snakker til ungene når de holder på ganske langt over det de fleste syntes er ok. Siste jeg tok superspeed var det 2 unger som lekte innimellom de stolene og bordene som var plassert ved resepsjonen (det er de eneste sittegruppene utenom restauranter og flysetene) Hoppet over stolene våre, krøp under bordet - omtrent over beina våre. Tror du foreldra sa noe? Nei, mora hu lekte sisten med dem og fløy etter som en tredje person som var med på leken. Slikt irriterer meg.

(Åja, nevnte jeg at lekerommet for barn var 20m unna??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden bare ungene som er problemet ja, foreldrene har jo litt å si på hvordan de er. Men jeg hadde gladelig betalt for barnefri sone, ja! Noen charteroperatører har jo begynt å operere med barnefrie hoteller. Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnefrie soner?? Glemmer dere at dere selv har vært barn?? Betale for å slippe barn.. Vår egen rase, vårt eget kjøtt og blod? Vist kan enkelte barn være irriterende, men det får jaggu være grenser.... Hvordan har verden blitt??? :blink:

Dine barn er ikke mitt kjøtt og blod i det hele tatt, og når jeg reiser så kan jeg synes det er ok å slippe at et barn gråter/skriker/hyler i øret mitt. Jeg tipper at det hadde du også syntes - samme om det var ditt barn eller noen annens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at de vognene på toget med hunde- og katteseter, kunne vært barnefrie. Iallfall når resten av toget er rimelig tomt. Nå innrømmer jeg gjerne at jeg ikke er overvettet begeistret for så mange andre unger enn mine egne, særlig ikke unger jeg må snakke til opptil flere ganger fordi de plager bikkjene mine. Sist vi reiste til Lillehammer, ba jeg en unge som stakk hue sitt mellom setene på raden foran oss om å slutte med det, for hunden min kunne skvette og da kunne det bli litt dumt. Jentungen var en åtte - ti år og fortsatte å "poppe" fram mellom setene. Dessuten er det veldig mange stirrere. Denne togungen inkludert. Fibi stirrer gjerne tilbake hun, til et visst punkt. Så får hun et utfall, hvis ungen gjør noe "truende". Dermed får ikke Fibi lov til å stirre folk i senk, hverken små eller store. Så jeg må snu hodet til Fibi, få henne til å legge seg litt lengre bort, avlede med godbiter, legge bort boka og følge diskret med fra Oslo til Stange, fordi mora til ungen ikke gidder å snakke til gullet sitt. Da gjengen med damer og unger skulle gå av toget, presterer den samme ungen å "snuble over bagen vi har som "gjerde" mellom vår fireseter og midtgangen, ta et ekstra jump inn i vår "sone", slik at hun sørger for å lande oppå Fibi som har vært kjempeflink og driti i denne jentungen hele turen. Jeg græbba armen til ungen og lempa henne tilbake, med en rimelig sur kommentar om at der hadde du flaks, eller noe. Fibi rørte seg ikke, hun. :blink: Hadde jeg ikke hatt med meg fjortis som syns det meste jeg sier og gjør er punlig, hadde jeg tatt for meg både mora og dattera mye tidligere og kraftigere. Det er akkurat som det er endel foreldre som hopper bukk over å lære unga sine helt allminnelig folkeskikk. Den samme ungen satt forresten og sparka en dame i ryggen helt til hun snudde seg og ba henne stoppe. Den damen og vi ble veldig fine venner mellom Stange og Lillehammer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine barn er ikke mitt kjøtt og blod i det hele tatt, og når jeg reiser så kan jeg synes det er ok å slippe at et barn gråter/skriker/hyler i øret mitt. Jeg tipper at det hadde du også syntes - samme om det var ditt barn eller noen annens.

Du kan si hva du vil, jeg synes fremdeles det er hårreisene at enkelte har så mye i mot barn... Visst kan enkelte barn være irriterende, men dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gladelig betalt mer for å slippe å sitte rett ved barn på reiser. Kan ofte bli vanskelig å gå av et fly feks om det blir mye barnehyl rundt en, på en restaurant kan du faktisk gå igjen. Selv om jeg gjerne ville sittet lengst fra barn der også :)

Jeg er så ond at jeg truet min, dengang 4 årige, datter med at hun måtte gå av flyet om hun ikke satt stille. Hun satt som en prest resten av turen :blink:

Men foreldre til barn burde tenke litt om hva de skal gjøre for at barna ikke skal få dotter i ørene på fly. Det er utrolig vondt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 2ne sier - de som ikke har barn vet ikke helt hva de snakker om hvis de klarer å irritere seg helt grenseløst over viltre unger og attpåtil anklage foreldrene for ikke å ha kontroll på ungen sin. Jeg har selv en bror på 2 - en med turbo i ræva! Han sitter vel egentlig aldri stille, men er snill som dagen er lang. Allikevel må han passes på konstant for ikke å komme til skade på offentlige steder.

Men til poenget. Nei, jeg synes ikke det å kunne betale for å slippe unna mulige irritasjonsmomenter er riktig. Hva med de som irriterer seg over folk med pipestemme, folk som røyker eller folk som vrir seg unormalt mye i flysetet? Skal en liksom kunne betale for å slippe unna alle potensielle ubehageligheter, da? Det blir litt drøyt synes jeg. Det er helt greit å si ifra til mennesker som er til bry for andre f.eks. på en restaurant, og jeg synes absolutt at dersom man har med seg en unge som plutselig hyler og skriker, kan man ta en tur ut og prøve å roe ned ungen ute for å vise hensyn. Men jeg synes ikke barn skal forvises fra alle steder der folk måtte ha lyst til å være i fred for litt liv bare fordi folk kan betale for seg. Det handler i større grad om å lære seg å vise hensyn og å ha forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si hva du vil, jeg synes fremdeles det er hårreisene at enkelte har så mye i mot barn... Visst kan enkelte barn være irriterende, men dog...

Det er foreldrene som sørger for å få irriterende barn, ved å ikke lære dem hvordan man oppfører seg i det offentlige rom. Barn under tre er stort sett søte, syns jeg. Barn over tre, kan lære å være det. Beibier som ikke er syke, eller har vondt et sted, kan trøstes eller fôres, eller skiftes på, så gråter de ikke mer. Det er ikke normalt at beibier skriker så lenge at det er plagsomt for andre. Selv ikke på fly. Legg ungen til puppen under letting og landing, så går det gjerne greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si hva du vil, jeg synes fremdeles det er hårreisene at enkelte har så mye i mot barn... Visst kan enkelte barn være irriterende, men dog...

Det at man gjerne vil sitte i fred og ro og spise eller reise uten å måtte forholde seg til hylende barn har lite med å være imot barn generelt. Jeg har ikke noe imot barn - jeg jobber med barn! Og foreldre må selv ta en stor del av "skylda" for at andre ønsker å kunne spise og reise uten å dele rommet med barn. For desverre så er det slik at mange foreldre ikke lenger oppdrar barna sine til å oppføre seg ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten gjerne de samme ungene som er irriterende på tog og fly som flyr etter duer i byen. Hvordan kan foreldrene stå og se på at disse stakkars dyra blir jagd igjen og igjen. Det er ikke morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet, om noen ønsker å betale mer for en barnefri sone være seg på fly, hotell, restaurant eller museum så må da det være greit? For de som ikke har et slikt behov for å "slippe barn" er det jo bare å ikke betale for det. Jeg kan ikke se for meg at normen blir barnefrie tilbud, dette dreier seg jo om et tilbud som vil koste mer og er rettet mot en spesiell målgruppe.

Jeg synes det er flott at hotell og restaurantnæringen vil tilrettelegge for mer "sære" behov, vi hundeiere opplever jo at vi som målgruppe er blitt attraktiv og det blir etablert hundevennlige hoteller og hundevennlige restauranter - det er sikkert en hel del folk som synes det er unødvendig og diskriminerende mot alle som ikke har hund evnt er allergiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet, om noen ønsker å betale mer for en barnefri sone være seg på fly, hotell, restaurant eller museum så må da det være greit? For de som ikke har et slikt behov for å "slippe barn" er det jo bare å ikke betale for det. Jeg kan ikke se for meg at normen blir barnefrie tilbud, dette dreier seg jo om et tilbud som vil koste mer og er rettet mot en spesiell målgruppe.

Jeg synes det er flott at hotell og restaurantnæringen vil tilrettelegge for mer "sære" behov, vi hundeiere opplever jo at vi som målgruppe er blitt attraktiv og det blir etablert hundevennlige hoteller og hundevennlige restauranter - det er sikkert en hel del folk som synes det er unødvendig og diskriminerende mot alle som ikke har hund evnt er allergiske..

Hva med alle de andre tingene man kan finne på å synes er irriterende, da? Skal det gå an å forby barn inngang et eller annet sted på grunn av fare for mye bråk, burde det også gå an å forby inngang for folk som ikke klarer å beherske seg, som skriker og snakker høylytt. Jeg ser ikke helt hvorfor unger er noe større problem enn folk som ikke kan vise hensyn sånn generelt.

Og igjen. Å legge skylden på foreldrene i alle tilfeller er jo helt absurd. Det finnes så uendelig mange grunner til at et barn kan hyle en hel flytur f.eks. Må man fly med barnet, så må man det. Om alt ikke går etter planen - ungen griner hele turen fordi den har vondt i magen f.eks - så kan vel ikke foreldrene lastes for det? Da gjelder det jo for folk å klare å vise litt empati ovenfor dem som i utgangspunktet kan være irriterende. Jeg velger å ha troen på at folk flest gjør så godt de kan med å vise hensyn og å holde ungene sine så rolig som de klarer jeg altså. Selv om jeg vet unntakene finnes, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle de andre tingene man kan finne på å synes er irriterende, da? Skal det gå an å forby barn inngang et eller annet sted på grunn av fare for mye bråk, burde det også gå an å forby inngang for folk som ikke klarer å beherske seg, som skriker og snakker høylytt. Jeg ser ikke helt hvorfor unger er noe større problem enn folk som ikke kan vise hensyn sånn generelt.

Det er da helt vanlig at voksne som ikke klarer å oppføre seg blir bortvist fra et sted. Og det er da ikke snakk om å nekte barn inngang, men å dele områdene.

Og igjen. Å legge skylden på foreldrene i alle tilfeller er jo helt absurd. Det finnes så uendelig mange grunner til at et barn kan hyle en hel flytur f.eks. Må man fly med barnet, så må man det. Om alt ikke går etter planen - ungen griner hele turen fordi den har vondt i magen f.eks - så kan vel ikke foreldrene lastes for det? Da gjelder det jo for folk å klare å vise litt empati ovenfor dem som i utgangspunktet kan være irriterende. Jeg velger å ha troen på at folk flest gjør så godt de kan med å vise hensyn og å holde ungene sine så rolig som de klarer jeg altså. Selv om jeg vet unntakene finnes, selvsagt.

Og hva er da problemet med at noen betaler ekstra for å slippe å sitte der? :blink:

Og nei, det er desverre ikke slik at foreldre som ikke oppdrar barna sine er unntak. Det er for mange av dem til at de kan kalles det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller det blir tatt for mye hensyn til barnefamilier jeg..

Jeg hadde gjerne sett at jeg så litt mindre unger jeg ja, så hadde det funnes barnefrie restauranter osv. så hadde jeg garantert oppsøkt de stedene. Men nå er ikke jeg så barnevennlig av meg da :blink: Heller ti hunder enn en unge for å si det sånn..

*signeres*

Jeg gleder meg til dere får barn jeg.. De kommer til å være så veloppdragne og aldri ha en dårlig dag eller være syke.. Det blir bra, det :)

Kanskje en grunn til at vi ikke har barn vettu :D

Og igjen. Å legge skylden på foreldrene i alle tilfeller er jo helt absurd. Det finnes så uendelig mange grunner til at et barn kan hyle en hel flytur f.eks. Må man fly med barnet, så må man det. Om alt ikke går etter planen - ungen griner hele turen fordi den har vondt i magen f.eks - så kan vel ikke foreldrene lastes for det? Da gjelder det jo for folk å klare å vise litt empati ovenfor dem som i utgangspunktet kan være irriterende. Jeg velger å ha troen på at folk flest gjør så godt de kan med å vise hensyn og å holde ungene sine så rolig som de klarer jeg altså. Selv om jeg vet unntakene finnes, selvsagt.

Nei jøss, man kan ikke legge skylden på foreldre for et barn som har mageknip (så sant foreldrene ikke har ihjelforet det på snop da), men man kan absolutt legge skylden på foreldrene der ungene kan oppføre seg som de vil når de løper etter duer, skremmer hunder, sparker i setet foran osv, når foreldrene bare snur ryggen til og gir blanke i å korrigere ungen.

Og det er vel strengt tatt DISSE ungene som er mest plagsomme, og som man ser best "der ute".

Selvfølgelig kan det være irriterende nok med en unge som hylgriner 2 t på flyet pga magevondt, men der kan man jo få litt forståelse og sympati. Drittunger som plager folk eller dyr, med foreldre som snur ryggen til, har jeg derimot NULL sympati for, og de kan gjerne stenges ute fra halve verden for min del. (og ja, der er det UTEN TVIL foreldrene som er problemet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si hva du vil, jeg synes fremdeles det er hårreisene at enkelte har så mye i mot barn... Visst kan enkelte barn være irriterende, men dog...

Tror ikke flesteparten har så mye imot selve barnet, men heller det at de får lov til å oppføre seg dust, uten at foreldrene viser noen plan om å gjøre noe med det.

Var noen på det andre forumet som sa at barna måtte gjerne bråke - sålenge foreldrene hvertfall prøvde å gjøre noe med det. Er ganske enig i det :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at enkelte unger overhode ikke kan oppføre seg, og at enkelte foreldre må være totalt blinde.. Foreldre som lar unger jage duer, bære kattunger opp-ned, nesten kviseklemme kaniner og andre små gnagere og løpe tulling rundt med små valper ute alene er for meg HELT uforståelig.. Men man kan ikke nekte barn adgang til visse steder alikevel.. Da får heller innhaverene kunne være såpass strenge å si fra at hvis man ikke kan få barna til å sittestille, så må man forlate stedet.. Det hadde kanskje vært en lærepenge for både foreldre og barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...