Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden til min døde bror

Kristian_

Recommended Posts

Broren min er død, og hundene hans er en av flere praktiske ting vi må finne ut av. Han ville avlive dem hvis han døde, for han var så redd for at de ikke ville få det godt. Men jeg har lyst til å ta over den ene hunden hans. Den andre hunden hans er en FOD-hund, og han må nok tilbake dit siden de er hundens rettmessige eiere. Jeg kan heller ikke ha begge to, vi i familien har snakka om at han er for "vanskelig".

Men jeg har snakket med huseieren, og de ville ikke la meg ha hund her. Så jeg må antagelig flytte, er det jeg er innstilt på nå. Hundene har bare pass til i morgen, og i morgen må vi ta noen avgjørelser. Jeg lurer bare på om noen har noen tips til hvor vi kan plassere hunden jeg vil ta over, fram til jeg har funnet et sted hvor jeg kan ha hund. Det var visst ikke mulig å plassere henne på kennel før vi har bekreftelse på vaksinasjon.

Vil det være mulig å ha henne på FOD-gården inntil videre, noen som vet noe om det? Eller krever de da å ta over eierskapet? Noen andre steder i Oslo/Akershus som det vil være mulig å ha en hund inntil videre, hvor det helst ikke koster en formue? Jeg vil ha henne så fort som mulig, men ser ikke ut til at jeg kan ha henne her. Ikke helt ferdigsnakka med huseieren.

s.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer i forbindelse med bortgangen av din bror :icon_redface: trist å høre.

Iflg nye husleieloven, som begynner å bli noen år nå, så kan ikke huseier nekte for husdyrhold dersom særskilte grunner tilsier dette. Vil vel tro dette er et særskilt tilfelle? Hvertfall om dere bare skal ha hunden for en periode mens dere finner nytt sted å bo eller ny eier til hunden.

Hvordan selve jussen i "særskilte grunner" blir tolket vet jeg ingenting om.

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kondolansene. Huseier argumenterer med at det kan være noen som er allergiske, også av fremtidige leietakere. Jeg bor forresten i et kollektiv (hel enebolig) med seks rom.

Jeg hadde bare tenkt å ha henne på rommet mitt, så hun skulle ikke tasset rundt. Men det er jo fortsatt en hund her, ift allergi. Trenger ingen kommentarer på at dette er en BC, jeg mener jeg kan tilby henne et godt liv.

Edit: verken mamma, pappa eller søs kan ha henne. Det er heller ikke mange andre alternativer sånn det ser ut nå. Ringte FOD og venter på en telefon tilbake nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst kondolerer med broren din.

Ellers må jeg si at det at noen kan være allergiske( er vel ganske enkelt å spør de 5 andre som leier der om de er allergiske) Og dersom det bare er i en overgangsperiode vil det med grundig rengjøring ikke sitte hund "igjen i veggene"

Men ellers får en håpe på at FOD er behjelpelige, eller at det er noen vennlige sjeler f.eks her inne som bor ikke så langt ifra som kan passe den i en periode.

Håper det løser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med både FOD og Solplassen nå. Jeg skal uansett til FOD i morgen med hannen, og virket som at tispa også kunne være der midlertidig.

Dama på Solplassen kunne ikke ta henne (men skulle ringe tilbake hvis det var helt krise, da), men fikk nr til noen som kanskje kan passe henne mot betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer med broren din. Jeg kunne gjerne hjulpet deg og hatt henne, men det blir kanskje litt langt unna?

Hvis det ikke ordner seg, og du må gi henne fra deg permanent fordi du ikke kan ha henne der til du flytter kan du gi beskjed, så kan jeg prøve å høre med folk om kanskje noen jeg kjenner i Trondheim kan hjelpe deg. Håper det ordner seg. Hva med charlottes omplassering? Har ikke hun krisehjem som kanskje kan ha henne en stund for deg mot evt betaling?

Åh, edit for å rette på at jeg trodde du bodde i trondheim.... Jeg kan godt ha henne hvis hun er grei med andre hunder og hund og Dina går godt sammen. Det er også en forutsetning at hun kan være litt alene på dagtid når vi er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...