Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem kommer? NKK Bjerke!

Isabel

Recommended Posts

• Svar 136
  • Created
  • Siste svar

mange basenjier?

vil ha yodel til crufts! Tenk det.. :angry:

Så kan jeg og Bono kvalifiseres til neste år...

Vi må bare bygge litt mer muskler først, og jeg må trene kondisjon.. :P

(Jeg som slltid klager på små ringer. da.. Men jeg greier jo å løpe ganske mange runder i ringen, egentlig. )

Vi var faktisk å jogga i går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 Parsons! FJORTEN! Jeg har aldri sett så mange av min egen rase på samma plass før jeg. GLEDER MEG!

Og jeg har aldri sett så få som fjorten av min rase på de utstillingene vi har vært på :angry: Det hadde vært fint det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har aldri sett så få som fjorten av min rase på de utstillingene vi har vært på :angry: Det hadde vært fint det...

Hehe! Tenkte det etterpå da jeg leste innleggene over her. Plutselig hørtes ikke 14 så mye ut, når det er 100 Chi liksom :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som veit hvor mange GD'er som stiller?? og når de stiller? tenkte å dra å se på siden Kita ikke er gammel nok elvs ennå :P også handle litt, hvis vi kommer over no fint :)

På NKKs forside finner du programmet for Bjerke, med alle raser og hvilke ringer de skal i, med cirka tidspunkt. Du kan regne cirka 20 hunder i timen, hvis det er mange hunder som skal inn før GD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble vi enige om hva som kreves for cruftskvalifisering? Kunne ha begynt å lete for å finne det ut, men det er bedre å plage dere. (Google er min verste venn!) :P

Det står på den første siden i programmet. :)

"Crufts kvalifisering for KC registrerte raser: BIR og BIM samt beste junior blir kvalifisert til Crufts 2010."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. må vel enten:

Vinne juniorklassen (dermed få rødt) eller BIR/BIM?

Jeg mener da virkelig å huske at man bare trenger å få rødt om man er eneste i junior?

Noen andre som.. husker noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på den første siden i programmet. :)

"Crufts kvalifisering for KC registrerte raser: BIR og BIM samt beste junior blir kvalifisert til Crufts 2010."

I fjor holdt det å vinne juniorklassen, altså at junior i begge kjønn ble kvalifisert - lurer på om det er endret, eller om det er dårlig formulert...

Hadde også vært interessant å vite om det holder med flat rød, siden juniorvinnertitler krever mer enn det.

Spiller ingen rolle for meg personlig, vi blir ikke kvalifisert i år også, bare generelt nysgjerrig. :P

Edit: Glemte å svare på Siri.

Jeg har fått inntrykk av at den excellent som deles ut i for eksempel Danmark ikke er helt den samme som deles ut i for eksempel Nederland (der heter det vel vorzüglich, tror jeg). Så jeg tror den nordiske excellent er omtrent som en CK, kanskje litt lavere, very good er rødt, good er blått, sufficient er gult og disqualified er null. Mens på kontinentet for øvrig har de ikke CK-lignende premiegrad, det er rødt, blått og gult - ish. Det har vi også sett på flere spesialer med tyske og sveitsiske dommere gjennom årene, at de tror rødt er høyeste premiering, og mange hunder "rykker ned" en premiegrad i forhold til hva de er vant til, og det florerer med blått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor holdt det å vinne juniorklassen, altså at junior i begge kjønn ble kvalifisert - lurer på om det er endret, eller om det er dårlig formulert...

Hadde også vært interessant å vite om det holder med flat rød, siden juniorvinnertitler krever mer enn det.

De juniorvinnertitlene som er delt ut her i Norden de siste årene har blitt delt ut til vinneren av juniorklassen, selv om den har stått uten CK.

Edit: Glemte å svare på Siri.

Jeg har fått inntrykk av at den excellent som deles ut i for eksempel Danmark ikke er helt den samme som deles ut i for eksempel Nederland (der heter det vel vorzüglich, tror jeg). Så jeg tror den nordiske excellent er omtrent som en CK, kanskje litt lavere, very good er rødt, good er blått, sufficient er gult og disqualified er null. Mens på kontinentet for øvrig har de ikke CK-lignende premiegrad, det er rødt, blått og gult - ish. Det har vi også sett på flere spesialer med tyske og sveitsiske dommere gjennom årene, at de tror rødt er høyeste premiering, og mange hunder "rykker ned" en premiegrad i forhold til hva de er vant til, og det florerer med blått.

Jeg tror nok også det legges litt ulikt i begrepene i de ulike landene, men jeg tror egentlig ikke man kan sammenligne noen av disse premiegradene med CK slik vi deler den ut her i Norge/Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De juniorvinnertitlene som er delt ut her i Norden de siste årene har blitt delt ut til vinneren av juniorklassen, selv om den har stått uten CK.

I 2002 var det krav til HP for å bli nordisk unghundvinner på Hamar - fikk i hvert fall vi ringsekretærer beskjed om, jeg husker jeg måtte skuffe en som var overbevist om at h*n fikk tittel. Og i fjor måtte du få excellent (de har jo heller ikke HP) for å bli nordisk juniorvinner i Danmark - på bernerhannhund ble det ingen excellent, og dermed ingen tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2002 var det krav til HP for å bli nordisk unghundvinner på Hamar - fikk i hvert fall vi ringsekretærer beskjed om, jeg husker jeg måtte skuffe en som var overbevist om at h*n fikk tittel. Og i fjor måtte du få excellent (de har jo heller ikke HP) for å bli nordisk juniorvinner i Danmark - på bernerhannhund ble det ingen excellent, og dermed ingen tittel.

Men det er jo forskjell på HP og CK, så jeg holder fortsatt på at man IKKE kan sammenligne CK med en excellent fra utenlandske utstillinger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo forskjell på HP og CK, så jeg holder fortsatt på at man IKKE kan sammenligne CK med en excellent fra utenlandske utstillinger :P

Jeg er enig i at excellent på kontinentet er cirka det samme som rød i Norge - men norsk CK og dansk excellent mener jeg er det samme.

Men spørsmålet består: Må en på Bjerke få HP eller CK for å få Cruftskvalifisering?

Når jeg tenker meg om er det et ekstra interessant spørsmål sammenlignet med titler, siden England jo ikke har kvalitetsbedømmelse overhode - kan de da stille krav til det i andre land? Eller er det NKK som stiller krav til oppnådd resultat for å få dra? I England vinner du vel klassen om du er den eneste påmeldte, i Norge gjør du det ikke.

Beklager relativt OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter Sara og jeg og krangler om vi skal dra på crufts hvis både Selma og Symra blir kvalifisert. Kanskje vi bare skal utsette krangelen til etter Bjerke? :P

Det er ikke noe å krangle om - dra! Om så bare den ene blir kvalifisert - dra!

Det er en stor opplevelse å få delta, og en kan ikke forvente kvalifisering år etter år, en må benytte sjansen når en får den. X'en kvalifiserte seg to ganger i fjor, og jeg tok det som et klart tegn om å dra. Og jeg drar igjen om hun blir kvalifisert eller blir internasjonal champion (= automatisk kvalifisering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...