Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp vi har meldt oss på utstilling!

Midas

Recommended Posts

Skrevet

Da har vi meldt oss på NKK Bjerke :icon_confused: Kjenner panikken stiger her. Det er vel bare å begynne å trene på ståååååå og ikke hoppe opp å smake på mammas rumpe når vi løper rundt. Hjelp!

Jeg aner ikke engang hva som er hva når det gjelder premiene!

Skrevet

Jeg har også meldt casper på første utstilling, nkk hamar, og jeg kjenner også at PANIKKEN BRER SEG! Dette kan jeg virkelig ikke, hvor man løper, når hvordan få til stå jeg kan ingenting hjelp!

Nekter jo å vise vinkler når jeg prøver å stille ham opp, men ti minutter senere står han der perfekt som en gud... helt av seg selv. Huff... ja ja, grugleder meg da. Men må øves her og gitt, på å ikke hoppe når vi løper, ikke henge seg opp i andre hunder osv.

Skrevet

Haha, Dina tror sikkert vi skal leke når vi begynner å løpe rundt der... jaja, øvelse gjør mester. Jeg får bare trene så går det forhåpentligvis ikke helt ille :icon_confused: Lykke til, du får bare begynne å superrose han når han plutselig står som en gud, så kanskje han etterhvert skjønner at det er bra å stå sånn. Det blir nok gøy uansett da. Kan noe fortelle meg om de ulike plasseringene?

Skrevet

Er man usikker, kan et handlerkurs være en ide. Da lærer man hvordan man burde løpe, hvordan stille opp og nyttige tips for å skjule eventuelle feil og mangler :icon_confused:

Skrevet

Må stjele tråden litt! Jeg har også meldt meg på Bjerke, og jeg kommer til å skrive SONEN på armen, så dere har å komme bort til meg :)

Men til det jeg lurte på, hvordan løpe og stille opp en hund med fransk front, så det ikke skal se så ille ut?

Skrevet

Jeg personlig ville løpt saktere når du løper "mot" dommeren. Altså når hundens front løper mot dommer, roer du ned litt, slik at ikke beina "vingler" så mye (noe de gjerne gjør når hunden kommer opp i litt tempo) ellers ville jeg prøvd å stille veldig "rett frem" (med det mener jeg at hunden din skal peke veldig med nesa mot motstanderes bakdel, hehe..) når du stiller opp, altså ikke med litt front mot dommeren, som mange gjerne stiller hunden for nettopp å vise frem en god front.. Finnes sikkert mange metoder, men dette er en jeg selv syns funker fint, og har klart å skjule en ikke fult så bra front på denne måten før :)

Skrevet

Tusen takk, Isabel. Det er til stor hjelp, for fikk det på kritikken, at det ble vinglende foran. Og jeg løp jo ikke akkurat sakte.

Skrevet
Haha, Dina tror sikkert vi skal leke når vi begynner å løpe rundt der... jaja, øvelse gjør mester. Jeg får bare trene så går det forhåpentligvis ikke helt ille :blink: Lykke til, du får bare begynne å superrose han når han plutselig står som en gud, så kanskje han etterhvert skjønner at det er bra å stå sånn. Det blir nok gøy uansett da. Kan noe fortelle meg om de ulike plasseringene?

Under Artikler på min hjemmeside finner du noen artikler som forklarer mer om utstillingssystemet.

Skrevet
Under Artikler på min hjemmeside finner du noen artikler som forklarer mer om utstillingssystemet.

SUPER fine artikler Emma, lærte masse av de :blink::aww::ahappy:

Skrevet

Ja, veldig bra, driver og leser dem jeg og!

Angrer nå bittert på at jeg meldte meg på.... treneren sa "han der får du problemer med"... (under miljø/utstillingstrening)... sukk. Han vil bare leke han. Leke leke leke, og pølsene var ikke så veldig fristende. Og han gjør det meste for en tørrfôrkule liksom. :ahappy:

Skrevet

Må tusle inn å lese jeg også, har meldt meg på valpeshow med lille knotten her og har null snøring på utstilling. Har til nå lært sånn ca hvordan min hund skal stilles opp og hvordan jeg bør gå for at han skal gå best mulig, men å få en 5 mnd gammel valp til å være enig i det er lettere sagt enn gjort :innocent: Stå stille er oppskrytt, trave pent er oppskrytt osv. Han tripper når han skal stå, setter seg gjerne også og han hopper og spretter i vei når han traver. Sånn er det vel med med valpiser, godt oppdretter er snill og skal ha en kveld med klipp og utstillingstrening med oss :icon_redface: De forventer vel valpefakter på valpeshow går jeg ut fra...

Skrevet
Jeg lærte også mye av dem! :icon_redface:

Så bra!

Må tusle inn å lese jeg også, har meldt meg på valpeshow med lille knotten her og har null snøring på utstilling. Har til nå lært sånn ca hvordan min hund skal stilles opp og hvordan jeg bør gå for at han skal gå best mulig, men å få en 5 mnd gammel valp til å være enig i det er lettere sagt enn gjort :whistle: Stå stille er oppskrytt, trave pent er oppskrytt osv. Han tripper når han skal stå, setter seg gjerne også og han hopper og spretter i vei når han traver. Sånn er det vel med med valpiser, godt oppdretter er snill og skal ha en kveld med klipp og utstillingstrening med oss :innocent: De forventer vel valpefakter på valpeshow går jeg ut fra...

De aller fleste dommere er veldig tolerante med valper, og forventer ikke proffer verken i den ene eller den andre enden av lenka. Men en valp som er vilter og Tarzan hjemme kan likevel bli rolig på utstillingsdagen, fordi det er så mange inntrykk og opplevelser at den må roe ned tempoet for å henge med mentalt.

En erfaren dommer ser kjapt det den trenger å se, så om hunden kan stå stille i tre sekunder av gangen får likevel dommer sett en del. Og selv om valpen hopper og spretter, får dommer sett bevegelsesgrunnlaget om den kan trave en meter i ny og ne :-) Det er selvfølgelig ideelt om valpen kan oppføre seg nogenlunde, men det er bare å ta det med ro og la valpen være den den er - og sørge for at den får en god førstegangsopplevelse. Valpeshow er ringtrening, håndteringstrening - men det er også sosial trening.

Tren rolig og belønn ofte, senk skuldrene og tenk at om bare et par måneder er valpen på vei til å bli voksen - nyt valpetiden mens den er der!

Skrevet

Cluet er å trene bittelitt ofte. Mange valper blir fort leie om man terper og terper på at de skal stå i ro, at de skal trave istedet for å galopere osv.

Det kan også være smart å belønne de når de stiller seg pent opp helt av seg selv. Det skal ikke så mye til før de forstår at: oi, jeg står pent og får noe godt.

Skrevet

Har du sjekket med nærmiljøet ditt om de arrangerer ringtreninger?

Jeg har lært utrolig mye av å gå på ringtreninger sammen med min hund.

Et + hvis du stiller hund med fransk front, er hvis du gradvis kan lære hunden at DU skal kunne flytte på ben mens den stiller seg opp (forutsett at du har tid til å lære hunden dette før utstilling da..), slik at du på best mulig måte kan skjule feilen...

Jeg har lært både Tjalfe og Betty at jeg skal kunne flytte på ben :icon_redface:

På Hamar var det helt fantastisk, fordi vi fikk veldig god tid til å forberede oss på bordet, og når dommeren var klar så sto hunden rimelig bra! Dermed fikk dommeren se hunden på en utmerket måte.... jeg tror faktisk vi var blandt de få som fikk hele bedømmelsen unntatt bevegelser på bordet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...