Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp vi har meldt oss på utstilling!

Midas

Recommended Posts

Skrevet

Da har vi meldt oss på NKK Bjerke :icon_confused: Kjenner panikken stiger her. Det er vel bare å begynne å trene på ståååååå og ikke hoppe opp å smake på mammas rumpe når vi løper rundt. Hjelp!

Jeg aner ikke engang hva som er hva når det gjelder premiene!

Skrevet

Jeg har også meldt casper på første utstilling, nkk hamar, og jeg kjenner også at PANIKKEN BRER SEG! Dette kan jeg virkelig ikke, hvor man løper, når hvordan få til stå jeg kan ingenting hjelp!

Nekter jo å vise vinkler når jeg prøver å stille ham opp, men ti minutter senere står han der perfekt som en gud... helt av seg selv. Huff... ja ja, grugleder meg da. Men må øves her og gitt, på å ikke hoppe når vi løper, ikke henge seg opp i andre hunder osv.

Skrevet

Haha, Dina tror sikkert vi skal leke når vi begynner å løpe rundt der... jaja, øvelse gjør mester. Jeg får bare trene så går det forhåpentligvis ikke helt ille :icon_confused: Lykke til, du får bare begynne å superrose han når han plutselig står som en gud, så kanskje han etterhvert skjønner at det er bra å stå sånn. Det blir nok gøy uansett da. Kan noe fortelle meg om de ulike plasseringene?

Skrevet

Er man usikker, kan et handlerkurs være en ide. Da lærer man hvordan man burde løpe, hvordan stille opp og nyttige tips for å skjule eventuelle feil og mangler :icon_confused:

Skrevet

Må stjele tråden litt! Jeg har også meldt meg på Bjerke, og jeg kommer til å skrive SONEN på armen, så dere har å komme bort til meg :)

Men til det jeg lurte på, hvordan løpe og stille opp en hund med fransk front, så det ikke skal se så ille ut?

Skrevet

Jeg personlig ville løpt saktere når du løper "mot" dommeren. Altså når hundens front løper mot dommer, roer du ned litt, slik at ikke beina "vingler" så mye (noe de gjerne gjør når hunden kommer opp i litt tempo) ellers ville jeg prøvd å stille veldig "rett frem" (med det mener jeg at hunden din skal peke veldig med nesa mot motstanderes bakdel, hehe..) når du stiller opp, altså ikke med litt front mot dommeren, som mange gjerne stiller hunden for nettopp å vise frem en god front.. Finnes sikkert mange metoder, men dette er en jeg selv syns funker fint, og har klart å skjule en ikke fult så bra front på denne måten før :)

Skrevet

Tusen takk, Isabel. Det er til stor hjelp, for fikk det på kritikken, at det ble vinglende foran. Og jeg løp jo ikke akkurat sakte.

Skrevet
Haha, Dina tror sikkert vi skal leke når vi begynner å løpe rundt der... jaja, øvelse gjør mester. Jeg får bare trene så går det forhåpentligvis ikke helt ille :blink: Lykke til, du får bare begynne å superrose han når han plutselig står som en gud, så kanskje han etterhvert skjønner at det er bra å stå sånn. Det blir nok gøy uansett da. Kan noe fortelle meg om de ulike plasseringene?

Under Artikler på min hjemmeside finner du noen artikler som forklarer mer om utstillingssystemet.

Skrevet
Under Artikler på min hjemmeside finner du noen artikler som forklarer mer om utstillingssystemet.

SUPER fine artikler Emma, lærte masse av de :blink::aww::ahappy:

Skrevet

Ja, veldig bra, driver og leser dem jeg og!

Angrer nå bittert på at jeg meldte meg på.... treneren sa "han der får du problemer med"... (under miljø/utstillingstrening)... sukk. Han vil bare leke han. Leke leke leke, og pølsene var ikke så veldig fristende. Og han gjør det meste for en tørrfôrkule liksom. :ahappy:

Skrevet

Må tusle inn å lese jeg også, har meldt meg på valpeshow med lille knotten her og har null snøring på utstilling. Har til nå lært sånn ca hvordan min hund skal stilles opp og hvordan jeg bør gå for at han skal gå best mulig, men å få en 5 mnd gammel valp til å være enig i det er lettere sagt enn gjort :innocent: Stå stille er oppskrytt, trave pent er oppskrytt osv. Han tripper når han skal stå, setter seg gjerne også og han hopper og spretter i vei når han traver. Sånn er det vel med med valpiser, godt oppdretter er snill og skal ha en kveld med klipp og utstillingstrening med oss :icon_redface: De forventer vel valpefakter på valpeshow går jeg ut fra...

Skrevet
Jeg lærte også mye av dem! :icon_redface:

Så bra!

Må tusle inn å lese jeg også, har meldt meg på valpeshow med lille knotten her og har null snøring på utstilling. Har til nå lært sånn ca hvordan min hund skal stilles opp og hvordan jeg bør gå for at han skal gå best mulig, men å få en 5 mnd gammel valp til å være enig i det er lettere sagt enn gjort :whistle: Stå stille er oppskrytt, trave pent er oppskrytt osv. Han tripper når han skal stå, setter seg gjerne også og han hopper og spretter i vei når han traver. Sånn er det vel med med valpiser, godt oppdretter er snill og skal ha en kveld med klipp og utstillingstrening med oss :innocent: De forventer vel valpefakter på valpeshow går jeg ut fra...

De aller fleste dommere er veldig tolerante med valper, og forventer ikke proffer verken i den ene eller den andre enden av lenka. Men en valp som er vilter og Tarzan hjemme kan likevel bli rolig på utstillingsdagen, fordi det er så mange inntrykk og opplevelser at den må roe ned tempoet for å henge med mentalt.

En erfaren dommer ser kjapt det den trenger å se, så om hunden kan stå stille i tre sekunder av gangen får likevel dommer sett en del. Og selv om valpen hopper og spretter, får dommer sett bevegelsesgrunnlaget om den kan trave en meter i ny og ne :-) Det er selvfølgelig ideelt om valpen kan oppføre seg nogenlunde, men det er bare å ta det med ro og la valpen være den den er - og sørge for at den får en god førstegangsopplevelse. Valpeshow er ringtrening, håndteringstrening - men det er også sosial trening.

Tren rolig og belønn ofte, senk skuldrene og tenk at om bare et par måneder er valpen på vei til å bli voksen - nyt valpetiden mens den er der!

Skrevet

Cluet er å trene bittelitt ofte. Mange valper blir fort leie om man terper og terper på at de skal stå i ro, at de skal trave istedet for å galopere osv.

Det kan også være smart å belønne de når de stiller seg pent opp helt av seg selv. Det skal ikke så mye til før de forstår at: oi, jeg står pent og får noe godt.

Skrevet

Har du sjekket med nærmiljøet ditt om de arrangerer ringtreninger?

Jeg har lært utrolig mye av å gå på ringtreninger sammen med min hund.

Et + hvis du stiller hund med fransk front, er hvis du gradvis kan lære hunden at DU skal kunne flytte på ben mens den stiller seg opp (forutsett at du har tid til å lære hunden dette før utstilling da..), slik at du på best mulig måte kan skjule feilen...

Jeg har lært både Tjalfe og Betty at jeg skal kunne flytte på ben :icon_redface:

På Hamar var det helt fantastisk, fordi vi fikk veldig god tid til å forberede oss på bordet, og når dommeren var klar så sto hunden rimelig bra! Dermed fikk dommeren se hunden på en utmerket måte.... jeg tror faktisk vi var blandt de få som fikk hele bedømmelsen unntatt bevegelser på bordet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...