Gå til innhold
Hundesonen.no

Den ultimate turkameraten for telt


Naos

Recommended Posts

Jeg slår fortsatt et slag for finsk lapphund jeg, synes det virker som om den har det ts er ute etter, og den kan jo fint gå løs og? Og Vorsteh har vel et stort jaktinnstinkt, er ikke en rase jeg tenker på som nødvendigvis egner seg best til å løpe løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund høres ikke så dumt ut for deres bruk. Jeg tror ikke man skal anta at jaktinstinktet til polare raser og blandinger med disse er en myte, da kan man bli skuffet.

Lundehund kan faktisk også være et alternativ. De har nok ikke pels for å sove uten beskyttelse i den kaldeste vinteren, men de er temmelig hardføre og utrolig utholdende turkamerater som fint får plass i eierens sovepose - en levende varmeflaske! De klarer seg også overraskende godt i varmt vær, tross temmelig tykk pels.

I den aller dypeste snøen kan de nok komme til å slite litt, ellers kommer de seg fram så godt som overalt. Dessuten: Dess mindre hund, dess mindre hundemat å bære på.

Nå skal det sies at jeg ikke har levd et slikt liv med min lundehund, men jeg er temmelig sikker på at hun skulle kunne sette pris på det - i hvert fall i sine yngre dager, og kanskje også nå (hun er 9 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste overskriften din, trodde jeg virkelig at vi skulle komme med vår ultimate turkamerat, så her er han :banana:

MarkHarmon_Grani_2275292_400-764153.jpg

Husk tydelig overskrift, så vi som har litt tungt for det skjønner hva du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv eid polarhunder i mange år, så kan komme med min erfaring.

Sommer: Her blir de lett plaget av varmen. Jeg bruker aldri kløv om sommeren, da det blir for varmt. De lette hundene med mindre pels (Siberian Husky og Alaska Husky) har gjerne veeldig dårlig tid på tur, og stress øker fort varmen. De tunge polarhundene er roligere, men har til gjengeld mer pels.'

Man slipper de IKKE løs på tur i skogen. Dette er forbeholdt de få menneskene som har eid maange polarhunder i maange år, og klarer å se om tilfeldigvis en av de kan slippes i vise situasjoner.

Ellers har vi jo båndtvang uansett om sommeren...

Vinterstid vil ingen "innehund" trives liggende ute i 20 minus. Faktisk bør ikke mange utepolarhunder det heller! Trekkhundfolket har ikke begynt å kle på hundene sine dekken for å pynte de...

Det er lettere å kle PÅ en hund, enn AV. Dety er noe å tenke på.

Faktisk så fryser det hunder ihjel hvert år i Norge. Flesteparten er jakthunder grunnet eiers mening om at dekken er unødig. Om ikke bikkja dauer, så får de gjerne nyreproblemer... Jeg kler på mine hunder dekken om de skal ligge kjølig over tid. Man skal ikke "slippe" å kle på en hund, hundeeiere burde heller lære seg å kle på en gang for mye :banana:

Vil man derimot ha pelshund som kan være løs, så hadde jeg og satset på Eurasier eller Lapphund. De jeg kjenner av disse hundene er varme om sommeren, men veldig tålelige om vintern. Vil si Lapphundene er "varmere" enn mine Huskyer :o

Men artig å lese om IS din :banana: Er en rase jeg kunne tenkt meg selv hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår fortsatt et slag for finsk lapphund jeg, synes det virker som om den har det ts er ute etter, og den kan jo fint gå løs og? Og Vorsteh har vel et stort jaktinnstinkt, er ikke en rase jeg tenker på som nødvendigvis egner seg best til å løpe løs?

Vorstehhunder er jo fuglehunder, så de har jo jaktinstinkt. Det spesielle med Vorstehhund i forhold til setterne er at de har ett begrenset søk, og jobber tettere med fører. Engelsk setter f. eks. er jo en hund som noen har en slags GPS på for å se hvor den er... :o Jeg snakker her hovedsaklig om korthår, men strihåren er ganske lik. Langhåret Vorstehhund har mamma hatt mange av, men de er mye mer krevende. De tenker mer (kan være reservert og er ganske krevende, korthår er veldig enkle i toppen :banana: ), og er sjeldnere enn korthår og strihår. Vorstehhundene våre elsker å løpe løs, i full fart og jakter da for seg selv (finner spennende lukter av hare og rype osv.). En Vorstehhund som lever ett liv som en polarhund ville nok kjedet seg enormt, for løping er det beste de vet :banana:

Til TS tenker jeg mer på Samojed. Jeg kan ikke så mye om dem, men de er jo reingjetere fra samene i Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland, så de er nok ganske hardføre :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie, og så pakker du den i soveposen sammen med deg :lol:det gjør jeg :wub:

Ikke så dumt, må bare huske å begynne å trene på det med en gang - for panikk i soveposen er så utrivelig! :wub:

Jeg slår fortsatt et slag for finsk lapphund jeg, synes det virker som om den har det ts er ute etter, og den kan jo fint gå løs og? Og Vorsteh har vel et stort jaktinnstinkt, er ikke en rase jeg tenker på som nødvendigvis egner seg best til å løpe løs?

Fulgehund tror jeg at jeg er ferdig med, med mindre det rent faktisk blir en jeger ut av en av oss! Det var intensjonen, men... Finsk lapphund skal jeg undersøke videre!

Da jeg leste overskriften din, trodde jeg virkelig at vi skulle komme med vår ultimate turkamerat, så her er han :icon_confused:

Husk tydelig overskrift, så vi som har litt tungt for det skjønner hva du lurer på.

I utgangspunktet er jeg fornøyd med den tobente turkameraten jeg har - men ved nærmere ettertanke kan jeg selvsagt gjøre et unntak for et pent ansikt! :yes::lol:

Høres ikke ut som det er bare bare.. Han er kanskje ikke så verst han du har når alt kommer til alt? Bare tilrettelegge litt bedre for han ? :)

Han vi har er jo gull - selv om han er en stor utfordring vinterstid. Det skal foretas utpreget produktutvikling på soveposesiden til høsten, vi må ha en bedre løsning enn i dag. Har noen tanker og ideer. Problemet er at han bryter seg ut av posen når han "får nok", løper en seiersrunde rundt seg selv og krøller seg sammen til en liten ball ett eller annet uegnet sted i teltet (f.eks. utenfor liggeunderlag). Så begynner han etterhvert å skjelve og blir helt apatisk.

IS er jo en flott turhund med masse liv, men jeg har vel sett at det ikke blir en til så lenge jeg ikke skal bruke hunden til jakt...

Flyfilla : Du kommer med mange gode tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man må tenke litt på når det gjelder turkamerat, er farten til hunden.

Visse raser, som f eks de jeg har, (Siberian, Alaska) har ett løpebehov som er like stort, om ikke større, enn f eks vhorster/Setter.

Fordelen med fuglehundene, er at de kan slippes. Bakdelen med polarhundene, er at de må trimmes mer kontrollert. Dvs, mye sykling, løping/jogging/langline.... Det er mosjonskrevende dyr.

"Løpehunder" vil alltid synes at eier går sakte... Jeg elsker å gå lange turer, men for hundene mine, så foretrekker de 1,5 time løping enn å tråkke sakte i timesvis. Mine hunder blir litt småfrustrerte når jeg går tur med andre, om de må gå pent i bånd. Jeg løser det ved å ha de bundet til livet, og la de trekke. Men ingen jeg kjenner liker den måten å gå tur på :lol:

Det er ikke praktisk å bli trukket avgårde, med mindre det er bratt oppover :icon_confused:

Alle raser med unntak av visse deformerte (engelsk bulldog osv) klarer å gå i timesvis på tur. En vallhund vil nok bli en hyggeligere turkamerat enn en Alaska Husky, (med mindre huskyen er av den rolige sorten. Men da må man gamble) En Mutte er og fin tuslekompis, men digre da :wub:

Akita er og en rolig hund, med bra pels, om enn noe spess gemytt.... Men da har du jo jakt igjen. Fordelen med gjeterhund raser er at de holder seg nær eier, de syns du er intressant, og de har bra pels. Eneste er bjeffing hehe.. Siden du ikke er fornøyd med en Setter, så tror jeg du vil ha mer glede av en hund som er ennå mer _med_ deg på tur :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv eid polarhunder i mange år, så kan komme med min erfaring.

Sommer: Her blir de lett plaget av varmen. Jeg bruker aldri kløv om sommeren, da det blir for varmt. De lette hundene med mindre pels (Siberian Husky og Alaska Husky) har gjerne veeldig dårlig tid på tur, og stress øker fort varmen. De tunge polarhundene er roligere, men har til gjengeld mer pels.'

Man slipper de IKKE løs på tur i skogen. Dette er forbeholdt de få menneskene som har eid maange polarhunder i maange år, og klarer å se om tilfeldigvis en av de kan slippes i vise situasjoner.

Ellers har vi jo båndtvang uansett om sommeren...

Vinterstid vil ingen "innehund" trives liggende ute i 20 minus. Faktisk bør ikke mange utepolarhunder det heller! Trekkhundfolket har ikke begynt å kle på hundene sine dekken for å pynte de...

Det er lettere å kle PÅ en hund, enn AV. Dety er noe å tenke på.

Faktisk så fryser det hunder ihjel hvert år i Norge. Flesteparten er jakthunder grunnet eiers mening om at dekken er unødig. Om ikke bikkja dauer, så får de gjerne nyreproblemer... Jeg kler på mine hunder dekken om de skal ligge kjølig over tid. Man skal ikke "slippe" å kle på en hund, hundeeiere burde heller lære seg å kle på en gang for mye :icon_confused:

Vel, du har mange viktige poenger her, som jeg er helt enig i.

Men må "arrestere" litt dette:

Faktisk bør ikke mange utepolarhunder det heller! Trekkhundfolket har ikke begynt å kle på hundene sine dekken for å pynte de...

Som mangeåring eier og opppdretter av en av de polare rasene - Grønlandshund - må jeg si meg uenig i denne "påstanden".

Det som er viktig i forhold til "uteboende" polarhunder (av ren rase) er at den har mulighet for ett lite krypinn i form av f eks hundehus og at den får ekstra fet mat i veldig kalde perioder. Hunden forbrenner mye mer fett når det er kaldt ute. Det vil ikke dermed si at den fryser under minus 20, tvert imot!

Det ekstra kroppsfettet er deres "isolasjon" sammen med god varm pels.

Når en polarhund krøller seg sammen og legger snuten under halen, for så å la seg snø ned (som regel til tross for tilgang på hundehus) så er det fordi den snøen som hunden da ligger "inni" fungerer som ei hule. Dens pels består av en ytre pels (dekkhår) som er som en regnfrakk, og den ekstremt tykke underulllen holder den varm og god - og blir ikke våt i underullen, pga dekkhårenes egenskaper.

At hunder som ikke får dekket sitt fettbehov når gradene synker såpass, kan fryse og må kles på er ikke usansynnlig. men en polarhund i "vinterhold" fryser ikke verken i -20 eller -30!

Mine egne hunder bor ute hele året, og jeg observerer som oftest at hundene mine ligger ute oppå hundehustakene sine, fint krøllet i en "ball" mens snøen fyker rundt ørene deres og gradstokken viser både -25 og mer - og de koser seg faktisk!

At derimot dårligere pelsede uteboende hunder (oftest da AH), kan måtte kles på når det blir ned mot minus 20 eller kaldere, det kan nok stemme! Men at en normalt godt pelset AM, Grl , Sam eller SH skal fryse og måtte kles på er feil, etter min erfaring.

P10006181.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har mange viktige poenger her, som jeg er helt enig i.

Men må "arrestere" litt dette:

Faktisk bør ikke mange utepolarhunder det heller! Trekkhundfolket har ikke begynt å kle på hundene sine dekken for å pynte de...

Som mangeåring eier og opppdretter av en av de polare rasene - Grønlandshund - må jeg si meg uenig i denne "påstanden".

Det som er viktig i forhold til "uteboende" polarhunder (av ren rase) er at den har mulighet for ett lite krypinn i form av f eks hundehus og at den får ekstra fet mat i veldig kalde perioder. Hunden forbrenner mye mer fett når det er kaldt ute. Det vil ikke dermed si at den fryser under minus 20, tvert imot!

Det ekstra kroppsfettet er deres "isolasjon" sammen med god varm pels.

Når en polarhund krøller seg sammen og legger snuten under halen, for så å la seg snø ned (som regel til tross for tilgang på hundehus) så er det fordi den snøen som hunden da ligger "inni" fungerer som ei hule. Dens pels består av en ytre pels (dekkhår) som er som en regnfrakk, og den ekstremt tykke underulllen holder den varm og god - og blir ikke våt i underullen, pga dekkhårenes egenskaper.

At hunder som ikke får dekket sitt fettbehov når gradene synker såpass, kan fryse og må kles på er ikke usansynnlig. men en polarhund i "vinterhold" fryser ikke verken i -20 eller -30!

Mine egne hunder bor ute hele året, og jeg observerer som oftest at hundene mine ligger ute oppå hundehustakene sine, fint krøllet i en "ball" mens snøen fyker rundt ørene deres og gradstokken viser både -25 og mer - og de koser seg faktisk!

At derimot dårligere pelsede uteboende hunder (oftest da AH), kan måtte kles på når det blir ned mot minus 20 eller kaldere, det kan nok stemme! Men at en normalt godt pelset AM, Grl , Sam eller SH skal fryse og måtte kles på er feil, etter min erfaring.

P10006181.jpg

Ja, var dårlig skrevet. Mutte, Grønlandshund og Samojed som bor ute fryser sjelden eller aldri. Jeg tenkte litt kort når jeg skrev, fordi det var SH og AH som ble nevnt, i tillegg til at hunden trådstarter skal ha mest sannsynlig blir innehund. (Forøvrig syns jeg utehunder bør være minst to)

Er heelt enig med deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en innehund, ja! :)

Må ta en liten runde i en rasebok med bakgrunn i de rasene som er kommet fram her. Står ofte ikke sertifisert temperaturgradering på rasene, som det gjør på modeller av soveposer! :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...