Gå til innhold
Hundesonen.no

Den ultimate turkameraten for telt


Naos

Recommended Posts

Jeg slår fortsatt et slag for finsk lapphund jeg, synes det virker som om den har det ts er ute etter, og den kan jo fint gå løs og? Og Vorsteh har vel et stort jaktinnstinkt, er ikke en rase jeg tenker på som nødvendigvis egner seg best til å løpe løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund høres ikke så dumt ut for deres bruk. Jeg tror ikke man skal anta at jaktinstinktet til polare raser og blandinger med disse er en myte, da kan man bli skuffet.

Lundehund kan faktisk også være et alternativ. De har nok ikke pels for å sove uten beskyttelse i den kaldeste vinteren, men de er temmelig hardføre og utrolig utholdende turkamerater som fint får plass i eierens sovepose - en levende varmeflaske! De klarer seg også overraskende godt i varmt vær, tross temmelig tykk pels.

I den aller dypeste snøen kan de nok komme til å slite litt, ellers kommer de seg fram så godt som overalt. Dessuten: Dess mindre hund, dess mindre hundemat å bære på.

Nå skal det sies at jeg ikke har levd et slikt liv med min lundehund, men jeg er temmelig sikker på at hun skulle kunne sette pris på det - i hvert fall i sine yngre dager, og kanskje også nå (hun er 9 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste overskriften din, trodde jeg virkelig at vi skulle komme med vår ultimate turkamerat, så her er han :banana:

MarkHarmon_Grani_2275292_400-764153.jpg

Husk tydelig overskrift, så vi som har litt tungt for det skjønner hva du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv eid polarhunder i mange år, så kan komme med min erfaring.

Sommer: Her blir de lett plaget av varmen. Jeg bruker aldri kløv om sommeren, da det blir for varmt. De lette hundene med mindre pels (Siberian Husky og Alaska Husky) har gjerne veeldig dårlig tid på tur, og stress øker fort varmen. De tunge polarhundene er roligere, men har til gjengeld mer pels.'

Man slipper de IKKE løs på tur i skogen. Dette er forbeholdt de få menneskene som har eid maange polarhunder i maange år, og klarer å se om tilfeldigvis en av de kan slippes i vise situasjoner.

Ellers har vi jo båndtvang uansett om sommeren...

Vinterstid vil ingen "innehund" trives liggende ute i 20 minus. Faktisk bør ikke mange utepolarhunder det heller! Trekkhundfolket har ikke begynt å kle på hundene sine dekken for å pynte de...

Det er lettere å kle PÅ en hund, enn AV. Dety er noe å tenke på.

Faktisk så fryser det hunder ihjel hvert år i Norge. Flesteparten er jakthunder grunnet eiers mening om at dekken er unødig. Om ikke bikkja dauer, så får de gjerne nyreproblemer... Jeg kler på mine hunder dekken om de skal ligge kjølig over tid. Man skal ikke "slippe" å kle på en hund, hundeeiere burde heller lære seg å kle på en gang for mye :banana:

Vil man derimot ha pelshund som kan være løs, så hadde jeg og satset på Eurasier eller Lapphund. De jeg kjenner av disse hundene er varme om sommeren, men veldig tålelige om vintern. Vil si Lapphundene er "varmere" enn mine Huskyer :o

Men artig å lese om IS din :banana: Er en rase jeg kunne tenkt meg selv hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår fortsatt et slag for finsk lapphund jeg, synes det virker som om den har det ts er ute etter, og den kan jo fint gå løs og? Og Vorsteh har vel et stort jaktinnstinkt, er ikke en rase jeg tenker på som nødvendigvis egner seg best til å løpe løs?

Vorstehhunder er jo fuglehunder, så de har jo jaktinstinkt. Det spesielle med Vorstehhund i forhold til setterne er at de har ett begrenset søk, og jobber tettere med fører. Engelsk setter f. eks. er jo en hund som noen har en slags GPS på for å se hvor den er... :o Jeg snakker her hovedsaklig om korthår, men strihåren er ganske lik. Langhåret Vorstehhund har mamma hatt mange av, men de er mye mer krevende. De tenker mer (kan være reservert og er ganske krevende, korthår er veldig enkle i toppen :banana: ), og er sjeldnere enn korthår og strihår. Vorstehhundene våre elsker å løpe løs, i full fart og jakter da for seg selv (finner spennende lukter av hare og rype osv.). En Vorstehhund som lever ett liv som en polarhund ville nok kjedet seg enormt, for løping er det beste de vet :banana:

Til TS tenker jeg mer på Samojed. Jeg kan ikke så mye om dem, men de er jo reingjetere fra samene i Nord-Norge, Nord-Sverige og Nord-Finland, så de er nok ganske hardføre :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie, og så pakker du den i soveposen sammen med deg :lol:det gjør jeg :wub:

Ikke så dumt, må bare huske å begynne å trene på det med en gang - for panikk i soveposen er så utrivelig! :wub:

Jeg slår fortsatt et slag for finsk lapphund jeg, synes det virker som om den har det ts er ute etter, og den kan jo fint gå løs og? Og Vorsteh har vel et stort jaktinnstinkt, er ikke en rase jeg tenker på som nødvendigvis egner seg best til å løpe løs?

Fulgehund tror jeg at jeg er ferdig med, med mindre det rent faktisk blir en jeger ut av en av oss! Det var intensjonen, men... Finsk lapphund skal jeg undersøke videre!

Da jeg leste overskriften din, trodde jeg virkelig at vi skulle komme med vår ultimate turkamerat, så her er han :icon_confused:

Husk tydelig overskrift, så vi som har litt tungt for det skjønner hva du lurer på.

I utgangspunktet er jeg fornøyd med den tobente turkameraten jeg har - men ved nærmere ettertanke kan jeg selvsagt gjøre et unntak for et pent ansikt! :yes::lol:

Høres ikke ut som det er bare bare.. Han er kanskje ikke så verst han du har når alt kommer til alt? Bare tilrettelegge litt bedre for han ? :)

Han vi har er jo gull - selv om han er en stor utfordring vinterstid. Det skal foretas utpreget produktutvikling på soveposesiden til høsten, vi må ha en bedre løsning enn i dag. Har noen tanker og ideer. Problemet er at han bryter seg ut av posen når han "får nok", løper en seiersrunde rundt seg selv og krøller seg sammen til en liten ball ett eller annet uegnet sted i teltet (f.eks. utenfor liggeunderlag). Så begynner han etterhvert å skjelve og blir helt apatisk.

IS er jo en flott turhund med masse liv, men jeg har vel sett at det ikke blir en til så lenge jeg ikke skal bruke hunden til jakt...

Flyfilla : Du kommer med mange gode tanker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man må tenke litt på når det gjelder turkamerat, er farten til hunden.

Visse raser, som f eks de jeg har, (Siberian, Alaska) har ett løpebehov som er like stort, om ikke større, enn f eks vhorster/Setter.

Fordelen med fuglehundene, er at de kan slippes. Bakdelen med polarhundene, er at de må trimmes mer kontrollert. Dvs, mye sykling, løping/jogging/langline.... Det er mosjonskrevende dyr.

"Løpehunder" vil alltid synes at eier går sakte... Jeg elsker å gå lange turer, men for hundene mine, så foretrekker de 1,5 time løping enn å tråkke sakte i timesvis. Mine hunder blir litt småfrustrerte når jeg går tur med andre, om de må gå pent i bånd. Jeg løser det ved å ha de bundet til livet, og la de trekke. Men ingen jeg kjenner liker den måten å gå tur på :lol:

Det er ikke praktisk å bli trukket avgårde, med mindre det er bratt oppover :icon_confused:

Alle raser med unntak av visse deformerte (engelsk bulldog osv) klarer å gå i timesvis på tur. En vallhund vil nok bli en hyggeligere turkamerat enn en Alaska Husky, (med mindre huskyen er av den rolige sorten. Men da må man gamble) En Mutte er og fin tuslekompis, men digre da :wub:

Akita er og en rolig hund, med bra pels, om enn noe spess gemytt.... Men da har du jo jakt igjen. Fordelen med gjeterhund raser er at de holder seg nær eier, de syns du er intressant, og de har bra pels. Eneste er bjeffing hehe.. Siden du ikke er fornøyd med en Setter, så tror jeg du vil ha mer glede av en hund som er ennå mer _med_ deg på tur :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv eid polarhunder i mange år, så kan komme med min erfaring.

Sommer: Her blir de lett plaget av varmen. Jeg bruker aldri kløv om sommeren, da det blir for varmt. De lette hundene med mindre pels (Siberian Husky og Alaska Husky) har gjerne veeldig dårlig tid på tur, og stress øker fort varmen. De tunge polarhundene er roligere, men har til gjengeld mer pels.'

Man slipper de IKKE løs på tur i skogen. Dette er forbeholdt de få menneskene som har eid maange polarhunder i maange år, og klarer å se om tilfeldigvis en av de kan slippes i vise situasjoner.

Ellers har vi jo båndtvang uansett om sommeren...

Vinterstid vil ingen "innehund" trives liggende ute i 20 minus. Faktisk bør ikke mange utepolarhunder det heller! Trekkhundfolket har ikke begynt å kle på hundene sine dekken for å pynte de...

Det er lettere å kle PÅ en hund, enn AV. Dety er noe å tenke på.

Faktisk så fryser det hunder ihjel hvert år i Norge. Flesteparten er jakthunder grunnet eiers mening om at dekken er unødig. Om ikke bikkja dauer, så får de gjerne nyreproblemer... Jeg kler på mine hunder dekken om de skal ligge kjølig over tid. Man skal ikke "slippe" å kle på en hund, hundeeiere burde heller lære seg å kle på en gang for mye :icon_confused:

Vel, du har mange viktige poenger her, som jeg er helt enig i.

Men må "arrestere" litt dette:

Faktisk bør ikke mange utepolarhunder det heller! Trekkhundfolket har ikke begynt å kle på hundene sine dekken for å pynte de...

Som mangeåring eier og opppdretter av en av de polare rasene - Grønlandshund - må jeg si meg uenig i denne "påstanden".

Det som er viktig i forhold til "uteboende" polarhunder (av ren rase) er at den har mulighet for ett lite krypinn i form av f eks hundehus og at den får ekstra fet mat i veldig kalde perioder. Hunden forbrenner mye mer fett når det er kaldt ute. Det vil ikke dermed si at den fryser under minus 20, tvert imot!

Det ekstra kroppsfettet er deres "isolasjon" sammen med god varm pels.

Når en polarhund krøller seg sammen og legger snuten under halen, for så å la seg snø ned (som regel til tross for tilgang på hundehus) så er det fordi den snøen som hunden da ligger "inni" fungerer som ei hule. Dens pels består av en ytre pels (dekkhår) som er som en regnfrakk, og den ekstremt tykke underulllen holder den varm og god - og blir ikke våt i underullen, pga dekkhårenes egenskaper.

At hunder som ikke får dekket sitt fettbehov når gradene synker såpass, kan fryse og må kles på er ikke usansynnlig. men en polarhund i "vinterhold" fryser ikke verken i -20 eller -30!

Mine egne hunder bor ute hele året, og jeg observerer som oftest at hundene mine ligger ute oppå hundehustakene sine, fint krøllet i en "ball" mens snøen fyker rundt ørene deres og gradstokken viser både -25 og mer - og de koser seg faktisk!

At derimot dårligere pelsede uteboende hunder (oftest da AH), kan måtte kles på når det blir ned mot minus 20 eller kaldere, det kan nok stemme! Men at en normalt godt pelset AM, Grl , Sam eller SH skal fryse og måtte kles på er feil, etter min erfaring.

P10006181.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du har mange viktige poenger her, som jeg er helt enig i.

Men må "arrestere" litt dette:

Faktisk bør ikke mange utepolarhunder det heller! Trekkhundfolket har ikke begynt å kle på hundene sine dekken for å pynte de...

Som mangeåring eier og opppdretter av en av de polare rasene - Grønlandshund - må jeg si meg uenig i denne "påstanden".

Det som er viktig i forhold til "uteboende" polarhunder (av ren rase) er at den har mulighet for ett lite krypinn i form av f eks hundehus og at den får ekstra fet mat i veldig kalde perioder. Hunden forbrenner mye mer fett når det er kaldt ute. Det vil ikke dermed si at den fryser under minus 20, tvert imot!

Det ekstra kroppsfettet er deres "isolasjon" sammen med god varm pels.

Når en polarhund krøller seg sammen og legger snuten under halen, for så å la seg snø ned (som regel til tross for tilgang på hundehus) så er det fordi den snøen som hunden da ligger "inni" fungerer som ei hule. Dens pels består av en ytre pels (dekkhår) som er som en regnfrakk, og den ekstremt tykke underulllen holder den varm og god - og blir ikke våt i underullen, pga dekkhårenes egenskaper.

At hunder som ikke får dekket sitt fettbehov når gradene synker såpass, kan fryse og må kles på er ikke usansynnlig. men en polarhund i "vinterhold" fryser ikke verken i -20 eller -30!

Mine egne hunder bor ute hele året, og jeg observerer som oftest at hundene mine ligger ute oppå hundehustakene sine, fint krøllet i en "ball" mens snøen fyker rundt ørene deres og gradstokken viser både -25 og mer - og de koser seg faktisk!

At derimot dårligere pelsede uteboende hunder (oftest da AH), kan måtte kles på når det blir ned mot minus 20 eller kaldere, det kan nok stemme! Men at en normalt godt pelset AM, Grl , Sam eller SH skal fryse og måtte kles på er feil, etter min erfaring.

P10006181.jpg

Ja, var dårlig skrevet. Mutte, Grønlandshund og Samojed som bor ute fryser sjelden eller aldri. Jeg tenkte litt kort når jeg skrev, fordi det var SH og AH som ble nevnt, i tillegg til at hunden trådstarter skal ha mest sannsynlig blir innehund. (Forøvrig syns jeg utehunder bør være minst to)

Er heelt enig med deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en innehund, ja! :)

Må ta en liten runde i en rasebok med bakgrunn i de rasene som er kommet fram her. Står ofte ikke sertifisert temperaturgradering på rasene, som det gjør på modeller av soveposer! :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...