Gå til innhold
Hundesonen.no

Den ultimate turkameraten for telt

Naos

Recommended Posts

Hvilken rase er den ultimate turkameraten for teltturer sommer og vinter?

Da snakker jeg for så vidt om alle egenskaper, men i særdeleshet evnen til å sove ute (dvs inne i teltet) uten sovepose midtvinters, ned til 20-25 kuldegrader. Kløv er også viktig, men kun til eget bruk - og den trenger ikke å bære alt, bare å kunne avhjelpe litt.

Jaktinstinkt går an, men helst ikke så altfor mye.

Har en irsk setter i dag, og selv om mange mener at alle hunder egner seg til soving ute "bare de er vant til det" syns jeg ikke det fungerer i praksis. Hunden skal være en hverdagshund også, så de mest polare rasene utgår for vår del - og vår setter kan IKKE sove ute vinterstid uten sovepose, det fungerer skikkelig dårlig.

Hvilken rase er den ultimate for kombinasjonen hjemmehund og utpreget friluftsliv? Alt annet er sekundært, jeg kan drive pelsstell, løpe med hunden, trene hva det måtte være, osv.

Håper det finnes mange som kan litt mer om hundepels enn meg, syns det er vanskelig å finne informasjon om akkurat kuldetoleransen! Hund nr. 2 blir i hvert fall ikke en setter, enda så fine de er!! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dekken er ikke noe problem.

Men mange av turene er av 7-14 dagers varighet, også vinterstid, tidvis også 3 uker eller mer - og det er jo nettopp for å slippe å bære for mye utstyr til hunden vi ønsker å ha en "friluftshund". Jo mer utstyr til hunden, jo mindre mat får vi med oss og jo kortere blir turene...

Å velge hund etter pels... det er vel egentlig det jeg ønsker å gjøre - blant annet - fordi det er den egenskapen jeg savner mest hos hunden jeg har i dag... :-)

Det er jo dette jeg skal "bruke" den til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir kanskje for mye polarhund igjen, men hva med samojed?

Hvorfor blir den det? (bare lurer altså) jeg ser egentlig på samojeden som mer polar... om noen av dem skulle vært mer enn den andre.

Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne mye om finsk lapphund, men jeg oppfatter den som en veldig bra turhund, ingen problemer med å stå ute, kan fint gå løs uten å stikke av, brukes til kløv, snørekjøring mm men likevel en hund som egner seg fint til et "vanlig" liv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du Lappisen er mer polarhund enn Samojeden ? Og hva legger du i uttrykket polarhund ?

Tenker du da på hvordan den er å trene, å ha løs, jakt ? Evnen til å tåle alskens vær ?

Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne mye om finsk lapphund, men jeg oppfatter den som en veldig bra turhund, ingen problemer med å stå ute, kan fint gå løs uten å stikke av, brukes til kløv, snørekjøring mm men likevel en hund som egner seg fint til et "vanlig" liv også.

Det stemmer helt utmerket slik jeg kjenner Lapphunden også :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snakker jeg for så vidt om alle egenskaper, men i særdeleshet evnen til å sove ute (dvs inne i teltet) uten sovepose midtvinters, ned til 20-25 kuldegrader. Kløv er også viktig, men kun til eget bruk - og den trenger ikke å bære alt, bare å kunne avhjelpe litt.

Det er vel bare polarhunder som har pels som kan tåle skikkelig kulde, men selv de må vennes til å tåle 20-25 kuldegrader - dvs at de må bo ute sånn at de setter ordentlig vinterpels. Det er vel ingen andre raser enn polarhundrasene heller, som er bedre egnet til et så utpreget friluftsliv som du beskriver, så jeg er litt nysgjerrig på hvorfor du har avskrevet de som aktuelle? :banana:

EDIT: la til noen ord :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir den det? (bare lurer altså) jeg ser egentlig på samojeden som mer polar... om noen av dem skulle vært mer enn den andre.

Synes du Lappisen er mer polarhund enn Samojeden ? Og hva legger du i uttrykket polarhund ?

Tenker du da på hvordan den er å trene, å ha løs, jakt ? Evnen til å tåle alskens vær ?

Det stemmer helt utmerket slik jeg kjenner Lapphunden også :banana:

Jeg siterte ikke innlegg om lapphund såvidt jeg kan se? Jeg mente at kanskje TS syns samojeden blir for mye polarhund, ikke at lapphunden er polarhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterte ikke innlegg om lapphund såvidt jeg kan se? Jeg mente at kanskje TS syns samojeden blir for mye polarhund, ikke at lapphunden er polarhund.

Beklager, leste innlegget ditt litt feil jeg.... :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund kanskje?

:banana: Jeg trodde også at du mente at lapphunden var for mye polarhund, men at samojed var egnet... :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier kanskje? De har ikke så fryktelig mye jaktinstinkt, har god pels til å sove utendørs, om de blir vant til det, og de jeg kjenner som har rasen sier det er en fin familiehund. Jeg kjenner ikke så kjempegodt til dem, så jeg vet ikke noe mer enn det jeg har blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke avskrevet polarhundene jeg- de kan fungere fint som familiehunder også- og er vel de eneste hundene med forutsetningene for å tåle å sove ute når det er så kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du (trådstarter) mener innehund med "hjemmehund", så er det ingen raser, uansett pelskvalitet, som tåler å sove ute i kulde uten dekken eller sovepose. De må vennes til det med å bo ute fast. I forhold til kløv kan du jo tenke på hvor mye du vil hunden skal bære med seg. En lapphund f.eks er jo ikke store saken, så det er ikke så mye den kan få bært med seg, men litt bærehjelp blir det jo. Har en på 19 kg og det merkes jo at han bærer med seg ting han også. Likevel, jeg ville nok heller hatt en større hund hvis primærbehovet er tur -og kløvhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Polarhunder, Shiba, Akita, Eurasier er i hvertfall hunder som tåler det. Du må ikke finne på å ta med en puddel, den kommer til å fryse ihjel. Jeg syns jo det er andre egenskaper enn pels, som hadde vært fint å vite hva mer du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er den ultimate for kombinasjonen hjemmehund og utpreget friluftsliv? Alt annet er sekundært, jeg kan drive pelsstell, løpe med hunden, trene hva det måtte være, osv.

Polarhunder setter ikke noe mer pris på å bo ute i hundegård enn andre hunder. De vil aller helst være der eieren er de også. Eneste forskjellen er at man med polarhunder ofte har 10-15 stk som piper og vil være med inn når du går ifra dem. :banana: Så de sier sjelden nei til å være innehunder. Men de er derimot mindre egnet som turhunder sommerstid pga pelsen. Det blir fort for varmt, så andre raser kan være mer egnet sånn sett. Det er jo lettere å kle på en hund enn å kle av. Hvis du ikke kan tenke deg en Alaskan husky da? En som ikke er av så veldig polar type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det en del tips om raser jeg kan undersøke litt nærmere.

Polarhund trenger ikke å være helt ute av bildet, men det er særlig jaktinstinktet jeg tenker på. Er dog klar over at dette kan være mye myte også, så det skal sjekkes litt nærmere ut. Deilig å kunne gå med hunden løs når det ikke er båndtvang! Malamute kan jo kanskje være aktuelt?

Det er et annet forhold som er viktig, når jeg tenker meg om. Hunden må være litt tøff - men det kommer vel kanskje med mye situasjonstrening. Setteren er helt rå, den stoler blindt på dømmekraften vår. Den klamrer seg over vaklete hengebroer med manglende plank, den er musestille under krevende bæring over store hindringer, den svømmer breelver, blir med i heftige elvekryssinger hvor den henger etter selen, sitter på sekkeflåte og er i det hele tatt så psykisk sterk (eller dum? :banana: ) at jeg blir helt imponert! Og så er setteren helt rå på ferister... :banana:

Redigering/tillegg:

Ellers må jeg legge til at jeg er sånn forholdsvis ny hundeeier - har første prøveklut nå. Friluftsliv kan jeg, hund har jeg ikke helt oversikt over. Derfor er det supert med "rasespesialistene" på forumet her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er viktig for deg å ha hunden løs, ville jeg ikke satset på noen trekkhundblandinger eller polare varianter i det hele tatt. Men hvis det er viktig for deg at hunden skal kunne sove ute, uten dekken, må du nesten ta en trekkhund/polarhund variant likevel -men da må den bo ute året rundt for å få det fettlageret den trenger.

Mine forslag:

Gå løs, men med dekken:

- de store retrieverne, kanskje særlig curly og flat

- vhorster

- ridgeback

- akita (?)

- lapsk vallhund (denne har underull og dekkpels og er ganske polar i utseende)

- risen schnauzer

I bånd, men med dekken hvis den bor inne:

- alaska husky (det finnes flere varianter, de med mye fuglehund og greyhound i seg og de med mer polarhund i seg)

- malamute

- siberian

- samojed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...