Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av sykkel

tm100001

Recommended Posts

Kanskje de kloke sonisene kan hjelpe meg nå også? :P

Jeg ønsker meg en ny sykkel fordi den andre jeg har er liten og kjeden er på trynet. Jeg gikk til byen i dag for å se på sykler, og stakk innom alle sportsbutikkene i Vadsø; G-sport, MX-sport og Sport1.

Jeg fant en merida sykkel jeg likte, en juniorsykkel. Den het noe med "Juliet" og var svart og rosa.

Jeg lurer på, har noen erfring med service, reperasjoner og kostnader på Sport1? Erfaringer med merida sykler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merida er kjempebra merke! Jeg har Merida, og selv om det tidligere (?) ikke var så vanlig i Norge, så er det visstnok et kjent og godt brukt merke i andre land. Jeg har ingen erfaring med service osv på Sport1, men så har jeg kun sykkelen min inne til service når det er noe da.. :P Tror det kommer an på den enkelte butikk egentlig, både pris på service og hvor flinke de er. Var en periode hvor sykkelen min stod lenge uten å bli brukt (flere år), og da hadde jeg den på service; fikk skiftet kjede tror jeg, for den var rusten og fæl, klippet låsen (for jeg hadde mistet nøkkelen), og i det hele tatt fikk jeg en stelt sykkel tilbake. Tror jeg betalte 400 for det, men mener det var på G-Sport (usikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som en bra sykkel. Bare husk på at det er det gjevnlige vedlikeholdet du gjør selv som ofte gir utslag. Og viss du har mulighet til å ha den skjermet for vær og vind mest mulig skal den nok holde en stund:) Tenker meg at vårpussen kan bli ekstra viktig for deg siden det vel blir en lang stillestående periode om vinteren ( bodde i kirkenes 1 år selv, og der var det iallefall ikke så veldig syklende store deler av året:P, og vadsø er jo ikke SÅ langt unna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som en bra sykkel. Bare husk på at det er det gjevnlige vedlikeholdet du gjør selv som ofte gir utslag. Og viss du har mulighet til å ha den skjermet for vær og vind mest mulig skal den nok holde en stund:) Tenker meg at vårpussen kan bli ekstra viktig for deg siden det vel blir en lang stillestående periode om vinteren ( bodde i kirkenes 1 år selv, og der var det iallefall ikke så veldig syklende store deler av året:P, og vadsø er jo ikke SÅ langt unna)

Hva skal jeg gjøre selv for å holde den vedlike? Skal prøce å sykle så lenge det går, men som du sier er det ikke så lenge :icon_cry: Hva skal jeg gjøre med den om våren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holde den: "hel ren og pen" altså spyle/vaske den viss den har mye gjørme og dritt på seg. Følge med at vaiere og andre duppedingser ikke starter å ruste. Skjerme den mest mulig mot vær og vind( når den ikke er i bruk)

Om våren må den smøres vaskes og sikkert justeres i høyden siden du sikkert vokser i litt i løpet av vinteren evnt levere den til forhandler å få de til å ta en våroverhaling.

I bunn og grunn alt jeg vet jeg burde gjøre men aldri gjør så mine sykler har endel kortere levetid enn andre :innocent:

men har skjerpet meg nå :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holde den: "hel ren og pen" altså spyle/vaske den viss den har mye gjørme og dritt på seg. Følge med at vaiere og andre duppedingser ikke starter å ruste. Skjerme den mest mulig mot vær og vind( når den ikke er i bruk)

Om våren må den smøres vaskes og sikkert justeres i høyden siden du sikkert vokser i litt i løpet av vinteren evnt levere den til forhandler å få de til å ta en våroverhaling.

I bunn og grunn alt jeg vet jeg burde gjøre men aldri gjør så mine sykler har endel kortere levetid enn andre :innocent:

men har skjerpet meg nå :whistle:

Hva gjør man hvis vaierne ruster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Waier skal ikke ruste. Ta en gammel oppvask kost og vask kjedet med lampeolje (det tørker ikke så fort ut kjedet som waith sprite): Dette skal du gjøre for at kjedet skal være helt reint. Noe en må gjøre oftere hvis en sykler mye på grusveier. Etterpå så må kjedet smøres opp med olje som er beregnet for det. Husker det var noe som het 5-65 som skulle være bra (husker ikke helt om navnet er rett siden jeg har noe anne olje som jeg må bruke opp først).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

lampeolje har jeg kjøpt på Europris og den andre kjøper jeg på bensinstasjon

Eller så er det jernvare, kanskje male butikk også har du den dyre varianten hos sportsbutikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
    • Ikke ta ting personlig. Opplysning om gjeldende lovverk er ikke et angrep på deg. Det er mange gæmliser her som har hatt hund før det var lover mot å la hundene løpe løse. Jeg (vi) kan relatere og forstår deg. Tror ikke du er et dårlig menneske. De lovene er forholdsvis nye, de er i konflikt med tradisjonelt hundehold på bygda og de står ikke på forsiden av avisene hver dag, en må søke etter dem eller få informasjon fra andre. Det er langt mellom lovverket og gjengs oppfatning av hva som er ok blant folk flest, utenfor typiske hundemiljøer. Folk flest bare har hund og gjør som alle andre rundt som også bare har hund. Slipper dem løse overalt fordi de synes de trenger å få løpe fra seg, helt uvitende om at det ikke er lov. ..men det er altså forbudt ved lov og kan medføre bøter ved overtredelse, selv om hunden ikke lager problemer for noen. Får dere til å sette opp en god løpestreng med retractable line som reduserer faren for at hunden vikler seg inn? Om det er folk hjemme som kan høre om hunden bjeffer, i tilfelle noe skjer, så kunne en sånn kanskje vært en løsning på morgenen, om ingen har tid til å lufte hunden godt nok. (Tror jeg. Den er ikke under FULL kontroll for den KAN vikle seg ut av selen eller noe kan løsne, men.. 🤷🏼‍♀️ Bedre enn å bare slippe den løs da) Så lenge opplegget holder hunden er den under kontroll.   
    • Nå har han hundegård da, men det er litt for lite for ham, så han får gå løs når vi har oversikt. Dit vi flytter om et år er det 4 mål tomt som vi planlegger å gjerde inn, det blir noe annet. Men dette synes jeg begynner blir tåpelig. Skal jeg fortelle hele livshistorien min mens vi holder på eller skrive en roman om livet og hunden min? Høres ut som mange her ville kjøpt den boken.
    • "Det gjelder ikke min hund" er dessverre en alt for vanlig unnskyldning. Helt til den dagen det gjør det. Gjerde inn tomta, problemet løst. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å bo uten trygg inngjerding for hund rundt boligen.
    • Dette vet jeg og hadde det vært tilfelle så hadde det vært noe helt annet, men for å repetere: det som er greia her er at et familiemedlem som ikke altid er helt enkelt å forholde seg til slipper ut bikkja om morgenen - uten tilsyn - mens jeg og et annet familiemedlem har sagt ifra om akuratt dette her flere ganger, men det går inn ene øret og ut det andre.  Og bikkja jager ikke vilt, han går og snuser i veikanten fordi andre hunder har gått der, dette begynte han med seint i vinter, det var ikke noe problem før da.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...