Gå til innhold
Hundesonen.no

Vask av fellearealer og hundehold


SFX

Recommended Posts

Vi bor i ei lavblokk. De som bor i førsteetasje har separate innganger, vi som bor i andre og tredjeetasje deler på to innganger.

Det er seks leiligheter i hver etasje, altså tolv leiligheter til sammen. De tre i hver etasje til venstre har ansvar for inngangen til venstre, og motsatt. Det vil si at hver sjette uke har en leilighet ansvar for å vaske fellesarealene - det vil si trappa fra inngangen og opp, og mellomplatåene ved hver etasje. Ingen stor oppgave, jeg vasker det på en liten time.

Ved inngangen henger en grei og oversiktlig vaskeliste, hvor en skal signere for utført vasking. Det er lett å se at vi vasker hver gang det er vår tur, og det er lett å se at enkelte leiligheter har ikke vasket en eneste gang. En og annen leilighet vasker en og annen gang. Det har vært ganger når vi vasker at det ikke har vært vasket siden sist vi hadde vaskeuke for seks uker siden.

I irritasjon over at folk ikke tar ansvar for fellesarealene har vi på tavla ved inngangen hengt opp et spørsmål om hvorfor ikke folk vasker, i håp om å gi noen dårlig samvittighet og et spark bak. Nå har det kommet svar: "Tips: Det kan være lurt at dere som har hund koster over en ekstra gang av og til".

Min spontane reaksjon er at om alle tok sin vaskeuke, slik at trappene ble vasket hver uke, vil det ikke synes så godt at det bor hund i blokka - verken av ekstra søle og skit, eller pels.

Jeg har ingen problem med å skjønne at vi som hundeeiere må ta litt mer hensyn, og at det fører ekstra med seg å ha hund. Men hvor langt skal en gå? Er det riktig at vi skal gå over trappene av og til, i tillegg til vaskeuka vår, når det er naboer som ikke tar sin del av oppgavene?

Det er klart trappene blir skitne når de ikke vaskes, det er klart det ligger sand og diverse i trappene når det tidvis går halvannen måned mellom hver vasking. Jeg kan ikke si hvor mye av det som er dratt inn av meg, hvor mye som er dratt inn av samboeren min, og hvor mye som er dratt inn av X'en. Men jeg kjenner at jeg har ufattelig liten motivasjon for å bidra mer til fellesskapet enn vi allerede gjør, så lenge de andre er så sløve.

Hva synes Hundesonen?

Jeg må legge til at X'en er ikke eneste hund i blokka, vi er rolige og greie naboer for øvrig, vi plukker opp all bæsj, vi hiver ikke sneiper i felleshagen (som en annen nabo gjør...), vi kaster ikke søppel, vi bråker ikke, hunden er ikke løs og til plage for naboene - vi anser oss som greie mennesker som ikke er til så stor sjenanse for folk.

Vi har bodd her i ti måneder, og fått én klage/kommentar da X'en røytet på det verste og etterlot seg dotter av pels i trappene - så da passet vi på å plukke med oss pelsdottene når vi gikk i trappene, og ba om unnskyldning for at vi ikke hadde gjort det med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ikke andra tar sin del av arbeidet syns jeg overhodet ikke at dere som har hund skal gjøre ekstra jobb. Det er bare tull, dere skal ikke gjøre mer jobb fordi andre syns det ser stygt ut når DE ikke vasker. Hvis de fortsatt har noe å klage på når alle vasker ordentlig når det er dems tur, ja da kan dere som hundeeiere tenke på om det er noe mer dere bør gjøre (hvilket jeg ikke tror det er).

Edit: Det er ikke dere som vasker som er "syndebukkene" her - hund eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet folk at det ikke er dere med hund som skulker unna vaskinga?

Ellers så ville jeg heller oppfordret folk på en positiv måte til å ta vaskinga når det er deres uke, heller enn å vinkle det negativt og beskylde folk for udugelighet. Av erfaring vet jeg at det funker utrolig mye dårligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det samme problem. Det er 8 leiligheter i etasjen, og vasking av gangen gikk etter tur. Men det var bare jeg og 1-2 av de andre som faktisk vasket når vi skulle, så det kunne fort gå en måned uten at det ble vasket i det hele tatt.

De andre var akkurat like sløve med vaskingen før jeg fikk hund også, og når de til slutt begynnte å ymte frampå om at jeg burde feie opp hundehår en gang iblandt blei jeg irritert og ga f*** i vaskingen selv.

Enden på visa var at vi leide inn et firma til å ta vaskingen en gang i uken,

og nå syns det knapt at det bor en hund her selv i røyteperiodene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært borti lignende problemstilling da jeg hadde med meg hund på jobb (kontor). Jeg kjøpte meg en mopp, og moppa over gulv for å fjerne hundehår og potespor hver dag. Folk er utrolig "på" hundeeiere for den minste ting. For oss endte det med at vi ikke fikk ha hundene med oss lenger, til tross for at vi moppet hver dag og hadde hunder i bånd under pultene (de bråket ikke heller)- pga at en person ikke likte hunder og gikk til bedriftshelsetjenesten.... POENGET: hundehatere er vanskelig å omgås, men man kan gjøre en innsatts for å prøve å ikke provosere dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ikke andra tar sin del av arbeidet syns jeg overhodet ikke at dere som har hund skal gjøre ekstra jobb. Det er bare tull, dere skal ikke gjøre mer jobb fordi andre syns det ser stygt ut når DE ikke vasker. Hvis de fortsatt har noe å klage på når alle vasker ordentlig når det er dems tur, ja da kan dere som hundeeiere tenke på om det er noe mer dere bør gjøre (hvilket jeg ikke tror det er).

Edit: Det er ikke dere som vasker som er "syndebukkene" her - hund eller ikke.

Signerer denne jeg! Og kanskje det hadde vært en idè å ta opp med styret(?) at det er problemer med manglende vasking i deres oppgang, og at det kunne blitt bedre med innleide vaskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet folk at det ikke er dere med hund som skulker unna vaskinga?

Ellers så ville jeg heller oppfordret folk på en positiv måte til å ta vaskinga når det er deres uke, heller enn å vinkle det negativt og beskylde folk for udugelighet. Av erfaring vet jeg at det funker utrolig mye dårligere...

Jeg regner med at de vet vi vasker, så lenge det henger vaskeliste ved inngangspartiet, som vi signerer etter utført vask. Jeg regner med at de vet hvilke leiligheter som har hund.

Hver sjette uke har vi signert, og vasket. Vedkommende som skrev svaret vasket for første gang i år i dag...

Dette er ikke første gang vi forsøker å ta opp at folk ikke vasker, så vi har forsøkt med blidere metoder før. Men det er ingen respons, og vi føler oss frustrert, det er ikke så motiverende å vaske hver gang når ikke andre gjør det, så dermed dette utbruddet nå - "hvorfor vasker ikke folk?" på vaskelista.

Signerer denne jeg! Og kanskje det hadde vært en idè å ta opp med styret(?) at det er problemer med manglende vasking i deres oppgang, og at det kunne blitt bedre med innleide vaskere?

Styret er klar over det, og det er sagt at de skulle vurdere ulike løsninger, mer enn det vet jeg foreløpig ikke. Det var snakk om å kjøpe inn felles vaskeutstyr, men jeg ser ikke hvordan det skal hjelpe - de må vel ha langkost og klut de som ikke vasker også?

Jeg har i utgangspunktet ikke noe problem med å vaske hver sjette uke (eller hver tolvte, siden sambo og jeg tar annen hver gang), så jeg er litt ambivalent til den merkostnaden som ekstern vasker vil bli. Det er også umulig å "straffe" de som ikke vasker ved å gi de regning for innkalt vasker, for hvis X skal vaske i uke 1, og ikke gjør det, kan jo den eksterne vaskeren komme først i uke 2, og da vil jo leilighet Y slippe sin vaskeuke også.

Mulig jeg lager problem av noe en burde heve seg over, men når jeg mener at vi følger opp vårt ansvar og likevel får kommentarer på hunden, da blir jeg litt irritert. Jeg har ikke sett noe regelverk som forbyr hundehold, vi leier leiligheten av en som visste at vi hadde hund, og det bor andre hunder her.

Det bor også barn her, og en dag fant jeg ene veggen sprutet full av noe rødt som luktet bringebær - jeg skal ikke si det var barn som sto bak, men det var jaggu ikke de firbeinte som hadde gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser frustrasjonen din klart og tydelig, og JEG ville innkalt alle beboere samt styret til et møte der jeg hadde bedt ikkevaskere om å holde kjeft om mitt hundehold, og sagt til styret at de fikk ta inn vaskere for en periode på 3-4 mnd som vasket hver uke, så kunne man men selvsyn se at hunder ikke var problemet, men late tosker som heller skylder på dyr enn å løfte rævva ut av sofa for å vaske en times tid hver 6 uke! Den ekstra utgiften skulle blitt fordelt på de som ikke har vasket samme periode tilbake i tid, dere har jo vaskelistene som bevis! Men det er jo meg da..

(jeg tenker at siden dere alikevel er på utkikk etter å kjøpe, hvorfor ikke ruske litt ekstra opp i tilværelsen :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig frekk og unødvendig kommentar som man bare må riste på hodet av etter min mening.. (Eller bestemme seg for å ta saken videre?)

Hos oss blir trappen vasket, men vi har samme system som dere når det kommer til: Vanne blomster / måke snø / tømme reklamebøtte ved postkassene, feie og vaske vinduet i utgangsdøra. Alle pleier å gjøre sin del, bortsett fra noen tomme felter på navnelista en sjelden gang. Det jeg syntes er litt flaut er at vi bor på toppen sammen med to andre leiligheter. I den ene bor det et voksent ektepar som har bodd der i alle år, så de er 'unntatt'. I den andre bor det eneste andre unge paret her i tillegg til oss. Ellers er det bare 'gamlinger' som bor her :) Men altså dette andre 'unge' paret klarer på mystisk vis og dra med seg jord opp alle etagene, eller gress og andre finurligheter. De har ikke hund, så de andre som bor her er jo nesten nødt til å tro at det er oss. :) Men en gang var det malingssøl i trappa også, så tror de fleste har skjønt det nå.. de rydder aldri opp etter seg heller. Men men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger, alle sammen!

Jeg skjønner i hvert fall at jeg ikke overreagerer eller tar for lite ansvar som hundeeier.

Vi får se hva vi gjør - ja, vi er på jakt etter noe å kjøpe, men for alt vi vet kan vi jo bli boende her et år til eller mer. Jeg tror vi akkurat nå avventer litt til, siden styret har sagt at de jobber med saken. Kan jo høre hvordan det går neste gang vi treffer på styreleder. Er ikke så glad i å skulle lage sur stemning heller, for siden vi bare leier kan vi jo faktisk tuppes ut noe lettere enn om vi hadde eid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask når dere har vaskeuke, og gi messingen i de andre ukene. Selvfølgelig går det ann å vaske fort over der X har gått viss han har dratt inn mye leire osv, som er unormalt mye iforhold til det de andre gjør. Men ikke bli trappetjener...

Noen har hund mens andre har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask når dere har vaskeuke, og gi messingen i de andre ukene. Selvfølgelig går det ann å vaske fort over der X har gått viss han har dratt inn mye leire osv, som er unormalt mye iforhold til det de andre gjør. Men ikke bli trappetjener...

Noen har hund mens andre har barn.

Ja, drypper det gytjebad av X'en skjønner jeg også at jeg kan ta en runde i trappa, men vanligvis vil jeg tro hun ikke trekker inn veldig mye mer enn meg og sambo...

Det bor fire eller fem hunder til i blokka, så en kunne jo eventuelt etter hvert tatt en prat med dem og hørt om de har fått tilbakemeldinger - de bor i den andre halvparten av blokka, og bruker dermed primært den andre inngangen.

Og, minst to i styret har selv hund, det kan ikke være noe annet enn en fordel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...