Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og hygiene


Artemis

Hunder og hygiene  

133 stemmer

  1. 1.

    • Nei, de får ikke lov til noen av delene; hverken drikking fra doskål eller spising fra tallerken
      44
    • Nei til drikking fra doskål, ja til spising fra tallerken
      84
    • Ja til drikking fra doskål, nei til spising fra tallerken
      1
    • Ja, de får lov til begge deler; både drikking fra doskål og spising fra tallerken
      4


Recommended Posts

Nei til begge. Har tatt bikkja i og drikke fra doen, men det er veldig fy-fy! Og at de skal slikke av tallerkenen synes jeg er ekkelt og max-uhygenigsk, bikkja har aldri fått/gjordt det. Skal han få middagsrester skal den være i matskålen (alt av mat utennom bein skal være i matskålen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Stort æsj og nei til drikking av doskål, ja med rødmetryne til spising av tallerken. Her brøyter de seg vei inn i oppvaskmaskinen når den åpnes, og en stk Springer hopper alltid opp til tallerkenen når vi tar de vekk fra bordet. Sjelden jeg setter ting ned til de, de klarer fint å slikke rester mens jeg holder tallerkenen litt lavt mens jeg går bort til oppvaskmaskinen! :)

Men foreldrene mine er verre: der settes absolutt alt som har vært på bordet på gulvet etter middag, så hunden får kose seg med alaskens snask. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får IKKE lov til å drikke av doskålen, men han prøver seg om det ikke er vann i skåla.

(Diesel har vannskål i dusjen på badet... han sikler noe helt grusomt!).

Han får ikke kjeft når han gjør det nei, det er jo tross alt bare vann...fra doskåla :)

Hender at han får slikke en tallerken eller får mat fra et fat. Hender også at jeg gir han mat fra en gaffel eller ei skje :) Men det er ikke noe jeg har til vane for å gjøre.

Mannfolket henretter meg om han ser det står et menneskefat på gulvet... haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEINEINEI og ja.. hehe

Han liker å sleike når ting skal vaskes i vaskemaskinen og han får vel lov også.. Han har aldri prøvd å drikke vann fra do skåla, døra til badet står stort sett igjen og det eneste han gidder å bry seg om er evt. det som ligger i søppelkassen der :) dameting er visst veldig herlig.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Do skål drikking er ikke aktuelt.

Spising av tallerken e.l. etter at jeg har spist og det skal i oppvaskemaskinen har jeg ingen problemer med.

Men å servere fra samme tallerken/bestikk som man selv driver å spiser av syns jeg er ekkelt..

Signerer denne jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til drikking fra doskål, ja til spising fra tallerken. Hvis Maja hadde nådd opp til doskålen hadde det vært forbud mot å drikke fra den ja. Hun får kun lov til å spise fra tallerkenen hvis jeg er ferdig og ikke skal spise derfra igjen :) Det blir vel vakset bort i vaksemaskinen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - Ja.

Her får hundene middagsrester. Da settes tallerkenen ned på gulvet, og de får slikke den ren. Ingen problemer med det. Herregud, det blir jo vasket i vaskemaskin etterpå. Dog tror jeg tallerken blir renere av at hundene slikker på den, en å sette den i oppvaskmaskinen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doskåldrikking er ekkelt, det er ikke lov. Nå er det bare Garm som har gjort det en gang, men dolokket skal alltid være nede av den grunn. Tallerkner og bestikk svarte jeg nei på, matrester får de i skåla om kvelden. Prøver å unngå det, men er ikke supernøye. Dessuten kjører jeg matskålene deres i oppvaskmaskinen en gang i måneden eller så (ellers vasker jeg dem i vasken), så jeg er vel ikke helt hysterisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes folk det er greit å slikke på bestikk og tallerkener? Jeg bare lurer.. :icon_confused:

Hvorfor skulle det ikke være greit? Jeg antar man har såpass hygiene at man vasker bestikk og tallerken godt? For hvis man ikke klarer å vaske bort litt hundespytt, så klarer man heller ikke å vaske bort menneskespytt. Hundespytt er ikke farlig for oss mennesker (vi har inkompatible bakteriemiljøer) mens menneskespytt er rene smittebombene for oss.. Så det er ingen "hygienegrunn" til at hunder ikke skal få slikke tallerkner. Skal man si nei til det, skal det være av andre grunner, at man synes det er ekkelt (er lov det) eller det er en oppdragelsesgreie.

Her får hundene slikke tallerkener, deilig at de tar grovrensingen av tallerknene synes jeg.. irriterer meg hver gang gubben har brukt ketchup på maten for ketchup, sennep, veldig krydrede greier får ikke bikkjene slikke (de kunne jo bli dårlige).

edit: doskål-drikking. Har aldri vært noen issue, tror aldri jeg har hatt noen hund som har drukket av doskål - men det ville jeg sagt nei til, det synes selv jeg ville vært ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonnie får en sjelden gang middagsrester av min tallerken.

Hun drikker også vann av doskåla men får ikke lov.

Her en kveld hørte jeg hun sto å drakk på badet. Da hadde lillegutt glemt å dra ned etter han hadde tisset :icon_confused:

Hun fikk ikke noe kyss den kvelden for å si det sånn.

Prøver så godt jeg kan å holde dolokket igjen men i ett hus med 3 barn og masse besøkende barn blir det ofte glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TonjeM: Det er ikke sikkert det er en hygienegrunn for deg nei.. Men her i huset handler det heller om oppdragelse tror jeg.. Derfor får ikke Tila slikke av tallerkener eller sitte i nærheten av bordet når vi spiser.. Og jeg mener man burde la de spise fra sin egen skål jeg da.. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det ikke være greit? Jeg antar man har såpass hygiene at man vasker bestikk og tallerken godt? For hvis man ikke klarer å vaske bort litt hundespytt, så klarer man heller ikke å vaske bort menneskespytt. Hundespytt er ikke farlig for oss mennesker (vi har inkompatible bakteriemiljøer) mens menneskespytt er rene smittebombene for oss.. Så det er ingen "hygienegrunn" til at hunder ikke skal få slikke tallerkner. Skal man si nei til det, skal det være av andre grunner, at man synes det er ekkelt (er lov det) eller det er en oppdragelsesgreie.

Jeg har hunder som ikke sier nei takk til å spise bæsj, og akkurat det vil jeg helst ikke ha på tallerknene mine - eventuelle "matrester" som er igjen i hundens munn er nok ikke helt bra å få i seg for oss mennesker. Som jeg sa, så er jeg ikke så nøye på det, hvis jeg er ganske sikker på at de ikke har hatt munnen sin borti noe skummelt er det ikke så farlig. Hundespytt er antiseptisk, skumle bakterier overlever ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei til begge deler! :rofl:

Hundene får ikke slikke tallerkene/bestikk, fordi jeg synes det er ekkelt... Jeg vil ikke vaske hundeskålene i oppvaskmaskinen sammen med våre tallerkener/ bestikk heller, mulig jeg er litt sær? :icon_confused:

Skrubber hundeskålene med stålull hver dag, så slipper vi å ha de i maskinen og både jeg og hundene har våre egne skinnene rene skåler og tallerkener :lol:

Men at hundene ligger oppå meg på gulvet og rundsleiker hele ansiktet mitt er av uviss grunn ikke ekkelt i det hele tatt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TonjeM: Det er ikke sikkert det er en hygienegrunn for deg nei.. Men her i huset handler det heller om oppdragelse tror jeg.. Derfor får ikke Tila slikke av tallerkener eller sitte i nærheten av bordet når vi spiser.. Og jeg mener man burde la de spise fra sin egen skål jeg da.. :icon_confused:

I mine øyne kan hundene være godt oppdratt og allikevel få slikke av tallerken. Jeg ser ikke sammenhengen med de to? Det er ikke slik at hundene mine slikker av tallerken når de vil, men når jeg er ferdig får de lov til å spise restene på kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa HER i huset.. Altså hos oss.. Sier ikke at det har noe med dårlig oppdragelse å gjøre om andre lar hundene sine spise fra tallerkenen :icon_confused: Men hos oss så er det tabu..

Hvor mye er det igjen på tallerkenen til folk da? Er det bare litt saus rester eller er det en halv middag- litt poteter, kjøttkaker og div.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne kan hundene være godt oppdratt og allikevel få slikke av tallerken. Jeg ser ikke sammenhengen med de to? Det er ikke slik at hundene mine slikker av tallerken når de vil, men når jeg er ferdig får de lov til å spise restene på kommando.

Ja, jeg ser heller ikke hva det har med oppdragelse å gjøre.. trodde folk ikke ville la dem slikke pga de synes det er ekkelt, ikke at det har noe med oppdragelse å gjøre.

Jeg sa HER i huset.. Altså hos oss.. Sier ikke at det har noe med dårlig oppdragelse å gjøre om andre lar hundene sine spise fra tallerkenen :rofl: Men hos oss så er det tabu..

Hvor mye er det igjen på tallerkenen til folk da? Er det bare litt saus rester eller er det en halv middag- litt poteter, kjøttkaker og div.?

:lol: 3 retters middag selvfølgelig! Neida, hos oss dreier det seg kun om å slikke av "belegget", er det mye igjen så går det enten i hundematskålene eller i søpla avhengig av hva det er for noe. Jeg må innrømme jeg synes det er praktisk at de tar seg av "grovopplegget", da er det ikke så ekkelt eller tidkrevende å vaske opp etterpå.. :icon_confused: (jeg synes det er kvalmt med møkkete oppvask men oppfatter ikke hundeslikket tallerken som ekkelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...