Gå til innhold
Hundesonen.no

Er dette helt feil av meg?


Lene og Diesel

Recommended Posts

Hei hei!

Jeg er ganske ny her.

Jeg har vært så heldig å eie an blandingshund på nå 2 år,han er blanding av: Dobermann,Labrador,Border Collie,Husky og Schæfer. Altså en ganske så aktiv og livsglad hund.

Her kommer en oppriktig og ærlig historie fra meg,som forteller hvordan jeg ble "eier" av en annen hund.

Naboen min hentet en 4 år gammel Bearded Collie hjem til seg i Januar,en omplasseringshund som ikke har hatt det så greit. Hun har en dvergpinscher på 2 år fra før av.

Jeg har min kjære Aiko,som nå er 2 år.

Dvergpinscheren og Aiko har gått godt overens fra dag 1,de er like unge og aktive begge 2.

Beardisen står på sidelinja og viser helt tydelig at han ikke trives med 2 "smågale" hunder som løper rundt han.

Prater med naboen(som jeg kjenner fra før av) og det viser seg at beardisen og dvergpinscheren ikke går overens særlig godt lengre..Dvergpinscheren er en aktiv liten hund,en hund etter hennes smak. Aiko er like aktiv,altså mer hennes type. Beardisen har antagelig fått uheldige opplevelser gjennom årene,for med en gang andre hunder blir for voldsomme(aktive) trekker han seg unna og vil ikke være med ut for å tisse en gang.

Det er tydelig at han mistrives med situasjonen og når han i tilegg er en forsiktig type,hjelper det ikke å bo sånn som han gjør.

Men i hvertfall,vi ble enige om å "byttelåne" hund for å se om Beardisen livner mer til når han får være alene med mennesker og om han ser ut til å ha det mer komfortabelt. Det er en hund som helst ligger på sofaen eller ute på gårdsplassn hele dagen,så han passer meg bedre på den måten. ( Jeg er født med HD og har med årene fått begrensete aktivitets muligheter..)

Vi byttet,og etter noen dager vises resultatene for begge hundene som er involvert.

Aiko er mer fornøyd enn noensinne,da han kan være med henne på jobb(hun jobber ute) hver dag,og får ut energien sin på fjellturer med og uten kløv,og litt lydighet. Jeg har hatt Aiko fra han var 7 uker,og han er min kjære. Men etter jeg ble alene her i høst,strekker ikke tid og energien til for alt. Jeg jobber 100%,har hest og en hund som har et høyt aktivitetsbehov. Dette har utviklet seg til at jeg går mye rundt med dårlig samvittighet for at hunden ikke får nok,og han blir en hund som er med meg og trør i stallen og gjør ikke særlig mye utfordrende.

Det er ikke artig å ha hund når det blir slik!

Så for meg betydde det masse å se at etterhvert som dagene gikk,ser hunden bedre og bedre ut,og han viser tydelig at han er fornøyd.

Og naboen er fornøyd,hun har 2 aktive hunder som hun liker,og hun får endelig jobbet med dem,noe som desverre ikke fungerte med beardisen.

Når det gjelder Beardisen,som så fint kalles Sputnik. Han heter egentlig Shinubas Highlander og er svensk.

Han er en forsiktig type,men allerede etter 2 dager alene hos meg,viser han litt mer selvtillit og syns ikke det er så skummelt med trailere som kjører forbi,og torget er ikke en dum plass å sitte på(det kommer jo snille folk og hilser):aww:

Han er ikke så forsiktig at han blir mer "angsthund",men er tydelig preget av mange eiere på kort tid,og ingen leder å forholde seg til. Når ting blir skummelt springer han til bilen i stedet for å springe til mennesket.

Vi har nå hatt det slik i halvannen måned,og ting blir bare bedre. Aiko er blitt en fornøyd hund som har fått prøvd seg både på spor og lydighet. Naboen har det mye bedre,nå har hun 2 aktive hunder med seg,og slipper å ta hensyn til en som ikke vil være med på noe.

Sputnik på sin side har det bedre alene hos meg,han er mere hund nå. Nå kan han plutselig løpe rundt å leke,han kommer til meg hvis noe er skummelt,men har faktisk skjønt at man trenger ikke bry seg så mye om alt som skjer rundt oss.

Men han er samtidig en roligere type hund,som jeg ikke har dårlig samvitttighet over,vi bare koser oss!

Det er ikke lett,men jeg ser at begge parter har det bedre slik det er nå. Det er mange som ikke synes det samme som meg,så derfor valgte jeg å legge ut historien her,for å høre folks ærlige meninger. Det er ikke alle som skjønner at jeg gjør dette for hundene,mange tror jeg gjør det fordi jeg ikke vil ha så mye jobb med en hund.

Men sannheten er jo at Beardisen er like mye jobb som Aiko,men på en annen måte...

Det ble noe langt dette,men håper noen skjønte poenget?

Er det feil av meg å gjøre dette,når begge hundene har det bedre?

Må bare legge til at vi er ikke naboer lengre,men jeg er innom en gang i uka minimum å hilser på Aiko.

-Som forøvrig ikke ser ut til å bry seg stort om jeg er der eller ikke..

* Må bare legge til at Sputnik er ikke helt rasetypisk,han er ikke den som krever mest mosjon,han er fornøyd med å "bare være".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du har gjort helt rett valg! Jeg ville gjort nøyaktig det samme i din situasjon! Og hundene ser jo ut til å stortrives med løsningen.

Og du sier jo at du har HD og sånn.. da skjønner jeg ihvertfall at du vil ha en hund med lavere aktivitetsnivå.

Må bare si at det sikkert var et tøft valg, men kjempebra at du klarte å sette hundene først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle parter er fornøyd, og du føler at du har ett godt forhold til din gamle nabo og dere fortsatt kan besøke deres gamle hunder ser jeg ikke noen problemer i det hele tatt? hva s om andre kanskje synes det er feil av deg å bytte bort din lille øyesten, om han og du er lykkeligere nå, er ikke alt bare positivt da?

Synes du er heldig jeg, det er ikke alle som får muligheten til å bytte ut hunden sin til noe som passer bedre når livet endrer seg, de fleste ender med en hund som ikke passer eller omplassering. gratulerer til deg som fikk til en litt alternativ omplassering:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som den beste løsningen for alle parter. Du er heldig som har fått til en så god løsning, og jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet overhodet. Jeg kan ikke fatte og begripe hva motargumentet skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at dette var en genial løsning. Må ha vært vanskelig for deg å gi fra deg din hund til bytte for en annen, men som du forteller, så tror jeg dette er til det beste for alle parter. Du får jo sett "gamlehunden" din, og ser at han trives også, så du slipper å ha dårlig samvittighet for noe :)

Jeg synes det var helt rett valg av deg, jeg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres ut som en helt fantastisk løsning, som faktisk blir til det beste for alle fem parter; DP'en, din gamle hund, din nabo, Sputnik og deg. Jeg synes du skal være trygg i det valget du har gjort, for det høres veldig riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ut som en flott løsning for alle parter. Det er jo bedre for han å være et sted hvor han får brukt seg masse, så får du en hund som du funker bedre sammen med. Det er utrolig viktig for trivsel både til hund og eier at man har lik interesse for aktiviteter og trening altså. Det er vondt å ha dårlig samvittighet hele tiden. Så lenge du ser at han trives så godt til naboen din og hennes hund har fått det bedre hos deg har de egentlig svart på spørsmålet ditt. Det er ikke feil av deg å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fin løsning...

Jeg leser mellom linjene at du kanskje har litt dårlig samvittighet og kanskje er redd for at andre skal fordømme deg som "byttet vekk" Aiko.. Det synes jeg du IKKE må ha. Vær heller stolt glad og fornøyd over denne fantastiske løsningen. Et riktig klokt valg for alle dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må spørre om en ting av ren nysgjerrighet fordi jeg faktisk ikke vet. Hvordan vil det være for en hund å bli plassert hos nye eiere, og så dukker den gamle eieren opp en gang i blant? Virker ikke det forvirrende på en hund?

Ellers høres det ut som et fornuftig bytte, og det viktigste er at hundene trives. Og at du har en hund som passer deg og din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som både 2 og 4- bente har det bedre, og det er jo det fullstendige poenget.

Men dere burde skrive kontrakt eller noe lignende hvis dette skal være permanent, si noe forandrer seg, så vil plutselig den ene trekke seg, i verste fall.

Håper at Sputnik fortsetter og mykes opp, og etterhvert føler seg trygg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fine svar:)

Bea har rett,innimellom får jeg litt dårlig samvittighet,ikke ovenfor hundene,men det er mer den følelsen at andre tror jeg bare bytter for å få det enklere.

Det er på en måte rett,og samtidig helt feil. Jeg vil jo fysisk sett få mindre jobb med Sputnik,da han ikke er så aktiv. Men så igjen krever han endel støtte og stimuli underveis,for å føle seg tygg.

Ang det at jeg er innom å ser til Aiko. Han er en hund med selvtillit og er så sikker på seg selv,at han tåler dette helt fint. Det kan jo da nevnes at han har hatt "dagmamma" noen ganger gjennom 2 år,både i forbindelse med jobb og ferie. Han er knyttet til meg selvfølgelig,men han er heller ikke redd for å være uten meg. Hun som eier kennelen her,har også hest på samme stall. Hun sier at når Aiko er der hos henne,virker han til å bry seg om at jeg dro i nøyaktig 30sek,før noe annet mer spennende dukker opp:)

Jeg er innom for å se til han,siden jeg kjenner han best,er det også jeg som først ser om det er noe galt. Hadde han vist motvilje eller mistrivsel hadde jeg avbrutt med en gang og tatt han med meg hjem:)

Men så langt går det bra. Han er glad for å se meg,men bryr seg heller lite når jeg drar.

Så det er ikke min bekymring egentlig.

Godt å vite at flere tenker som meg,at det er bedre for både 2 og 4 beinte:)

Er ikke særlig artig å få kommentarer om at jeg ikke bryr meg,jeg velger den enkle løsningen osv..

Og selvfølgelig var det ikke gjort på en dag dette! Vi har nevnt det og tatt det opp flere ganger før det faktisk ble gjort,nettopp pga Aiko er jo min "baby". Men så lenge han har det bra,har jeg ro i sjela :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal være stolt over valget du gjorde jeg! Dette er jo bare flott og du er jo så heldig at du har Aiko i nærheten sånn at du kan treffe han hvis savnet blir for stort.

Syns dette virket veldig fornuftig jeg :D Kos deg med Sputnik :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...