Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva står egentlig LP for?


Whoopsis

Recommended Posts

Nå har jeg sittet en stund å fundert på hva forkortelsen LP egentlig står for? Mulig det er noe veldig logisk, men jeg klarer ikke komme på det.. Det nærmeste jeg har kommet en forklaring er at i noen sammenhenger så står L'en for læringsmiljø og P'en for pedagogisk analyse, men aner ikke om det har noe med lydighetsforkortelsen å gjøre.. :lol:

Nå sitter jeg her og gjennomsøker hjernen etter logiske forklaringer, men det er ganske tomt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LydighetsPrøve, er det vel.

Når vi er inne på LP - kan noen fortelle meg historien bak LP? Hva de gjorde i "gammeldager" - hvem som bestemte at "ruta" og apport med dirigering og diverse var øvelser som skulle inngå i lydighet? Har det hatt noen reell bruksverdi? Har det bare blitt funnet på som en "konkuranssegren"? Når oppstod LP? Har den forandret seg gjennom årene, i så fall noen større forskjeller som er verdt å nevne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LydighetsPrøve, er det vel.

Når vi er inne på LP - kan noen fortelle meg historien bak LP? Hva de gjorde i "gammeldager" - hvem som bestemte at "ruta" og apport med dirigering og diverse var øvelser som skulle inngå i lydighet? Har det hatt noen reell bruksverdi? Har det bare blitt funnet på som en "konkuranssegren"? Når oppstod LP? Har den forandret seg gjennom årene, i så fall noen større forskjeller som er verdt å nevne?

Når du nevner det begynte jeg også å lure, håper noen har noen gode svar :whistle: Jeg har fått inntrykket av at det ikke har hatt noen reel bruksverdi, men var mer en rikmannssport? Eller noe i den duren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke lydighetsprogrammet også bygd opp fra disse politihund-programmene man har hatt i år og dag og utviklet i det store og brede eller tar jeg helt feil nå?

Jeg mener det stammer fra det militæret, og derav også dressurmetodene som tradisjonelt har vært brukt. Det er i alle fall det jeg har hørt. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute på litt tynt vann nå, men jeg lurer på om når de begynte å bruke hunder i militæret, måtte ha kustus på de (doh, selvsagt). Og siden de måtte kunne bevise at de hadde det, ble diverse øvelser lagd. De hadde bunn i ting som var nyttige (rapport var fint at hunden kunne under krigen, og flere andre ting selvsagt). Når krigen var over, hadde de jo fremdeles hunder, og disse hundene ble fortsatt trent til militære oppgaver. Pilitiet begynte også å bruke hunder, og etterhvert ville "vanlige" folk også holde på med hundeting, og da ble det naturlig at de begynte med øvelser som politiet og militæret brukte (hva annet fantes da liksom??). Folk begynte å trene hundene sine, noe som faktisk var nokså uvanlig før det, bortsett fra til "nyttige ting" som jakt, gjeting, osv. Dette og øvelsene har jo utviklet seg, og her er vi altså i dag - med LP konkurranser som alle kan delta i. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rett, øvelsene i LP har utspring i militære øvelser, appell såkalt. derfor heter det fremdeles appellmerke grad så og sånn.

det var vel i 50-årene denne konkurranseformen kom inn i programmet til NKK, og avdøde Berit Foss (bl.a.LP/AG-dommer) var en av ildsjelene som satte sammen et program. Jeg kan ikke huske lenger tilbake enn 60-tallet. Da het det Obedience (lydighet), programmet besto av 3 klasser. Noen av dagens eliteøvelser fantes i klasse 3, og obediencechampionatet fikk man etter tre førstepr.i denne klassen.

Senere, midt på 80-tallet tror jeg, kom eliteklassen, og den var bare åpen for champions. da hadde konkurranseformen skiftet navn til Lydighetsprøver (LP). Det var vel i 1990 eller deromkring at man måtte ha tre førstepremier i elite for å få LP-championatet. Underveis har øvelsene i de forskjellige klassene blitt forandret og pusset på. De tre laveste klassene er nasjonale, dvs at NKK kan forandre på øvelsene. Eliteklassen er internasjonal, og der er det FCI som bestemmer programmet.

Man kan mene mangt og mye, personlig syns jeg eliteklassen er blitt altfor sirkuspreget, og ekskluderende på en rekke raser. Jeg skulle ønske at vi igjen kunne få championatet i klasse 3, og heller få et eget elitechampionat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og iom at øvelsene har utspring fra det militære så er det ikke uten grunn at vi har hundene på venstresiden heller, for de fleste høyrehendte har geværet hengende på høyre skulder. Dermed er ikke bikkja iveien for våpenet heller :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang dressurmetodene, kommandoene og måten å kommandere på; dette kom helt naturlig fra måten de kommanderer hverandre i militæret. Det var "harde kår" i militæret, man skulle dresseres og "høre etter ordre", og dette ble overført til hundene. Og de samme metodene som ble brukt på soldatene, ble brukt på hundene; tvang, høy røst og fysiske avstraffelser. Dette har jo endret seg en del i den senere tid, både hva angår hunder og soldater vil jeg tro. :whistle:

Ordene som blir brukt under LP stammer også fra det militære; "fremmad marsj", "høyre holdt" og "spring marsj" - har man hørt det i noen annen forbindelse?? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ang dressurmetodene, kommandoene og måten å kommandere på; dette kom helt naturlig fra måten de kommanderer hverandre i militæret. Det var "harde kår" i militæret, man skulle dresseres og "høre etter ordre", og dette ble overført til hundene. Og de samme metodene som ble brukt på soldatene, ble brukt på hundene; tvang, høy røst og fysiske avstraffelser. Dette har jo endret seg en del i den senere tid, både hva angår hunder og soldater vil jeg tro. :)

Dette med tvang, høy røst osv, har vel (for det meste) endret seg, men jeg syns likevel at det fortsatt er noe "militant" som henger igjen i LP. Man skal jo stå rett og gå rett og bikkja må sitte helt rett osv. Du skal jo helst ikke bruke for mye kroppsspråk heller. Jeg syns nesten at det blir litt komisk å sprade rundt sånn :D Det er jo tross alt ikke militærhunder vi trener. Jeg har konvertert til rallylydighet, noe jeg syns er triveligere og jeg opplever det som en mer naturlig måte å jobbe med hunden på. Jeg har liten hund, og da jeg trente LP (med forrige hunden) fikk jeg "kjeft" for at jeg ikke sto rett nok når hunden satt i utgangsstilling. Men når jeg rettet meg opp, fikk jeg "kjeft" for at jeg ikke hadde blikkontakt med hunden. Problemet var bare det at når jeg sto helt rett, så kunne jeg ikke se hunden nede ved beinet (jeg er en kvinne med former) :) Pirking på det planet der blir jo nesten litt for dumt - i hvertfall sånn utenfor militæret? Jeg kunne jo evt. ta kjønnsoperasjon og skaffe meg schæfer, men fant ut at rallylydighet var et bedre alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med tvang, høy røst osv, har vel (for det meste) endret seg, men jeg syns likevel at det fortsatt er noe "militant" som henger igjen i LP. Man skal jo stå rett og gå rett og bikkja må sitte helt rett osv. Du skal jo helst ikke bruke for mye kroppsspråk heller. Jeg syns nesten at det blir litt komisk å sprade rundt sånn :D Det er jo tross alt ikke militærhunder vi trener. Jeg har konvertert til rallylydighet, noe jeg syns er triveligere og jeg opplever det som en mer naturlig måte å jobbe med hunden på. Jeg har liten hund, og da jeg trente LP (med forrige hunden) fikk jeg "kjeft" for at jeg ikke sto rett nok når hunden satt i utgangsstilling. Men når jeg rettet meg opp, fikk jeg "kjeft" for at jeg ikke hadde blikkontakt med hunden. Problemet var bare det at når jeg sto helt rett, så kunne jeg ikke se hunden nede ved beinet (jeg er en kvinne med former) :) Pirking på det planet der blir jo nesten litt for dumt - i hvertfall sånn utenfor militæret? Jeg kunne jo evt. ta kjønnsoperasjon og skaffe meg schæfer, men fant ut at rallylydighet var et bedre alternativ :)

:)

Jeg har alltid følt det var noe "militært og strengt" over LP. Det er vel en av grunnene til at jeg ikke har kommet så langt enda, haha! Det blir for mye pirk, og jeg liker ikke den militære måten å "være" på. Så det henger nok fremdeles igjen ganske mye ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
:)

Jeg har alltid følt det var noe "militært og strengt" over LP. Det er vel en av grunnene til at jeg ikke har kommet så langt enda, haha! Det blir for mye pirk, og jeg liker ikke den militære måten å "være" på. Så det henger nok fremdeles igjen ganske mye ja..

Vet du, dett er en begrunnelse/unnskyldning jeg har hørt mange ganger, men jeg er ikke enig og jeg forstår det ikke, for man kan i utgangspunktet gjøre akkurat som man vil inne i en lydighetsring.. Spørsmålet er jo egentlig hva det er som er viktig- antall poeng, veien til målet, målet i seg selv, eller hva enn grunner man måtte ha.

Jeg syns det er synd at folk har en oppfattelse av lydighets programmet som stivt, militært og strengt. Det jeg kan trøste alle dere som mener dette om LP; Dere har nå automatisk elimenert all hundesport som er innenfor RIK programmet og det er noe sånt som 26 prøver av ymse slag. I tillegg utgår all annen bruksarbeid for der er det også apell. Så da kan dere bare trene rallylydighet, agility og freestyle- for der stilles det ikke slike krav til hundeføreren.. For det er det som er problemet ikke sant, ikke hundens evne til prestasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, dett er en begrunnelse/unnskyldning jeg har hørt mange ganger, men jeg er ikke enig og jeg forstår det ikke, for man kan i utgangspunktet gjøre akkurat som man vil inne i en lydighetsring.. Spørsmålet er jo egentlig hva det er som er viktig- antall poeng, veien til målet, målet i seg selv, eller hva enn grunner man måtte ha.

Jeg syns det er synd at folk har en oppfattelse av lydighets programmet som stivt, militært og strengt. Det jeg kan trøste alle dere som mener dette om LP; Dere har nå automatisk elimenert all hundesport som er innenfor RIK programmet og det er noe sånt som 26 prøver av ymse slag. I tillegg utgår all annen bruksarbeid for der er det også apell. Så da kan dere bare trene rallylydighet, agility og freestyle- for der stilles det ikke slike krav til hundeføreren.. For det er det som er problemet ikke sant, ikke hundens evne til prestasjoner?

Go Gråtass, go !! :)

Neimen altså - jeg er helt enig i det du sier. Jeg skjønner i grunnen ikke hva som er så ille med LP-programmet ? Man MÅ ikke gå som en stolpe på to bein (problemet er bare at svært svært mange SER UT SOM STOLPER på to bein fordi de blir så nervøse). Man skal da ha en normal gange når man går i ringen, man snur når man blir bedt om å snu, og man stopper når man blir bedt om å stoppe, men det er helt klart en fordel at man veit hvordan man stokker beina sine sånn at HUNDEN får et best mulig utgangspunkt for å følge sin mer eller mindre nervøse fører.

Nå er nok RIK-programmet noe mer militant lagt opp (jeg tenker da på dette med at kommandoer SKAL gies høyt og tydelig sånn at den halvdøve dommeren hører at den gis og at hunden ikke går på autopilot), men jeg skjønner fortsatt ikke problemet jeg (og da skal jeg ikke nevne at jeg i min lille verden boikotter LP-programmet pga en del andre årsaker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet er da ikke militært! Man får trekk for å gå stivt. Man skal gå naturlig, slik at det ser uanstrengt ut, uten at man hjelper hunden med armer/skuldre. Hunden skal virke glad og motivert og kunne jobbe godt i samarbeid med føreren, uten at det er mye hjelp tilstede. Altså må man gjøre hunden såpass trygg på det den skal utføre, at stemmen/kommandoen er nok til at hunden er presis og rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...