Gå til innhold
Hundesonen.no

Ser meg om etter en hund til!


Marianne&Java

Recommended Posts

Nå er det snart et år siden jeg mistet Rikke og har hele tiden tenkt på å skaffe meg valp. Men jeg vil føle meg sikker på valget og vil at Java skal være moden for det å.

Jeg har vært innom mange raser og lurer på om dere har noen erfaringer med noen av disse rasene og fortelle litt om dem? :yawn:

Det hadde vært suverent ihvertfall! Jeg veit hvor kjipt det er med sånne tråder, men jeg setter veldig pris på litt hjelp :)

Jeg har lest en del om disse rasene, men har desverre ingen/lite erfaring med levende individer!

Rasene som står øverst akkurat nå er;

Hvit gjeterhund

Rhodesian Rigdeback

Hovawart

Amerikansk Akita (alltid vært litt småforelska, men usikker på om dette er en rase for meg..)

Canaanhund har jeg bare vært såvidt innom, men kunne tenkt meg å høre mer.

De langhåra belgervariantene har jeg også likt lenge, men er usikker der å :P

Dere som har erfaringer; Hvordan er det med røyting/pelsstell på disse rasene?

Jeg elsker puddelen som rase, men jeg syns egentlig at det blir litt for mye pelsstell! Orker ikke dobbelt opp ;) Jeg har også vurdert papillon flere ganger, men jeg veit ikke om det passer så bra sammen med Java. Java er veldig livlig, spenstig og kjapp så trenger en som kan holde følge med henne.

Akkurat hva jeg skal bruke hunden til "tar jeg litt som det kommer"! Det finner vi ut av etterhvert som hunden vokser opp ;)

Valpeplaner ligger et stykke fram i tid, men jeg vil jo bruke tid på å finne rette oppdretter også :P

Håper noen kan hjelpe meg litt med å bli klarere i hodet! Og har dere andre forslag (ikke det at jeg har gitt dere så mye å jobbe med da :P ) så tar jeg imot det å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå kjenner jeg ikke spesielt til noen av rasene du har foreslått, men for de som ikke kjenner deg; hva slags hundehold har du? Altså, hvorfor har du hund? For kos, turkamerat, konkurranse? Evt hva slags aktiviteter driver du med/ vil du drive med?

Litt sånne ting er jo kjekt vite for å vite hvilken rase som kan passe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, akkurat nå har jeg bare en hund og for tiden er det bare tur (rolige turer, tempo, sykling og litt jogging), kos og litt lydighet det går i! Har tidligere trent masse lydighet, men konkurrerte aldri da det var en hund som ikke hadde taklet den situasjonen!

Java sleit jeg litt med i begynnelsen så vi har prioritert å jobbe med hverdagslydighet! Og jeg ble rett og slett litt lei av lydighet :) Vi har store planer om å begynne med agility. Jeg har bare hatt litt for mye å gjøre i det siste og nå er det bare å finne ut hvor vi skal begynne!

Til vinteren har jeg tenkt å prøve meg litt på ski med bikkja. Hun var med mamma på ski i år og var visst kjempeflink ;)

Tja.. Som sagt så ser jeg an individet før jeg bestemmer meg for hva vi vil prioritere å drive med, men vi er ihvertfall aktive! Utstilling er også noe jeg vil prøve meg på! Jeg sikter ikke høyt, men vil bare ha det moro sammen med hundene! Kommer vi langt i noen konkurranse så er jo det et pluss! Men det skal være en aktivitet som hunden virkelig trives med! Jeg syns det meste er moro ;)

Sorry hvis jeg ordlegger meg litt dårlig nå! Er småfjern pga sterke smertestillende :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerne egner seg jo stort sett til hva du enn måtte finne på (lydighet, bruks, agility, redningshund, osv). De er generelt sett aktive hunder som trenger hjernetrim, nesten mer enn de trenger fysisk trim. Og de finner fort på å aktivisere seg selv om man ikke gir de det de trenger ;)

De er også utrolig lettlærte, på godt og vondt. De plukker opp uvaner og tar til seg negative episoder like fort som positive ting.

Selvfølgelig finnes det store individuelle variasjoner, men generelt sett er de kreative hunder som krever en god porsjon humor og positiv håndtering. Sosialisering er jo viktig med alle hunder, men kanskje spesielt med belgerne.

Pelsstell er så godt som ikke-eksisterende her i huset, noe jeg setter stor pris på etter å ha hatt dvergschnauzer :P

Børste over og sørge for at det ikke floker seg bak ører, bakpart og hale. Vaske når hunder er skitten eller røyter (som Stine nevner), ellers holder pelsen seg vanvittig ren og pen av seg selv. Får stadig kommentarer om hvor godt hunden min lukter, og hvor rein hun er... og alle blir like sjokkerte når jeg mumler noe om at hun har blitt badet 3 ganger i løpet av livet sitt :yawn:

Så om du er en stødig, men rettferdig og grei hundefører med masse humor og gir hunden en aktiv hverdag, så kan belgeren være ideell for deg.

Selv er jeg frelst, men vil også si at belgerne kan være vel mye hund for enkelte :P

I skrivende stund har jeg ett stykk forholdsvis rolig og enkelt belgerudyr, mens forrige jenta var til tider et lite monster :) som visste å holde meg aktiv... og som jeg lærte uendelig mye av.

Hmmm... jeg kan visst skrive i det uendelige om disse belgerne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart et år siden jeg mistet Rikke og har hele tiden tenkt på å skaffe meg valp. Men jeg vil føle meg sikker på valget og vil at Java skal være moden for det å.

Jeg har vært innom mange raser og lurer på om dere har noen erfaringer med noen av disse rasene og fortelle litt om dem? :icon_cry:

Det hadde vært suverent ihvertfall! Jeg veit hvor kjipt det er med sånne tråder, men jeg setter veldig pris på litt hjelp :ahappy:

Jeg har lest en del om disse rasene, men har desverre ingen/lite erfaring med levende individer!

Rasene som står øverst akkurat nå er;

Hvit gjeterhund

Rhodesian Rigdeback

Hovawart

Amerikansk Akita (alltid vært litt småforelska, men usikker på om dette er en rase for meg..)

Canaanhund har jeg bare vært såvidt innom, men kunne tenkt meg å høre mer.

De langhåra belgervariantene har jeg også likt lenge, men er usikker der å :lol:

Dere som har erfaringer; Hvordan er det med røyting/pelsstell på disse rasene?

Jeg elsker puddelen som rase, men jeg syns egentlig at det blir litt for mye pelsstell! Orker ikke dobbelt opp :D Jeg har også vurdert papillon flere ganger, men jeg veit ikke om det passer så bra sammen med Java. Java er veldig livlig, spenstig og kjapp så trenger en som kan holde følge med henne.

Akkurat hva jeg skal bruke hunden til "tar jeg litt som det kommer"! Det finner vi ut av etterhvert som hunden vokser opp :)

Valpeplaner ligger et stykke fram i tid, men jeg vil jo bruke tid på å finne rette oppdretter også :)

Håper noen kan hjelpe meg litt med å bli klarere i hodet! Og har dere andre forslag (ikke det at jeg har gitt dere så mye å jobbe med da :) ) så tar jeg imot det å!

Av det lille du forteller at dere gjør (lite som i du skriver ikke mye om det), beskriver for meg et helt vanlig liv for en helt vanlig familiehund. Men de rasene du skisserer opp, er slett ikke "helt vanlige familiehunder". Jeg stusser også litt over at du i en annen post sier at du har slitt litt med puddelen, og jobbet mye med hverdagslydighet: puddel er ikke SÅ vanskelig å trene, og de er generelt temmelig greie hunder. De hundene du har på listen din vil gi deg MYE mer å stri med enn puddelen NOEN gang vil - er det det du vil? De hundene du har på listen din trenger å jobbe, og noen av de er slett ikke så enkle (canaan hund, hva får deg til å ville ha en sånn?, og akita er heller ikke direkte enkel akkurat). Mulig jeg ikke vet nok om verken deg, hunderasene du vurderer eller hva du har tenkt å bruke de til, men du gir litt lite å "jobbe med", for å si det sånn, og ut i fra det jeg leser kan det se ut som om du kommer til å ta deg vann over hodet. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasene som står øverst akkurat nå er;

Hvit gjeterhund

Rhodesian Rigdeback

Hovawart

Amerikansk Akita (alltid vært litt småforelska, men usikker på om dette er en rase for meg..)

Canaanhund har jeg bare vært såvidt innom, men kunne tenkt meg å høre mer.

De langhåra belgervariantene har jeg også likt lenge, men er usikker der å :icon_cry:

Disse rasene har jeg ikke mye erfaringe med, har vel knapt møtt noen, men de er ikke akkurat enkle. De 5 første er vertfall mye vanskeligere å ha enn en puddel! :rolleyes2: Er enig med @Huldra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde jo å forklare litt mer lenger opp her da, og jeg er fullstendig klar over hva slags raser jeg vurderer! Jeg veit at de er aktive og krever sitt, men hvis du har inntrykk av at puddelen ikke gjør det så tar du nok litt feil der altså! Ihvertfall min puddel! Ingen individer er like og hunden min er rett og slett veldig krevende til å være puddel. Følger ikke rasestandaren helt kan du si, men nå var jeg også litt uheldig med oppdretter. Det kan ha noe med saken å gjøre! Missforstå meg rett, jeg elsker bikkja og vi har en super hverdag sammen! Men hun har rett og slett vært ganske stri og det er pga det at jeg har prioritert å få en ordentlig hverdagslydighet først. Grunnen til at vi ikke har begynt på agility enda er rett og slett fordi jeg fikk ny jobb i vår, samtidig som jeg fikk ny leilighet! Hadde da altfor mye å gjøre, men nå er hverdagen normal igjen.

Jeg er interessert i å høre om erfaringer dere har med disse rasene jeg har skrevet opp. Evt foreslå noen andre! Hvis disse rasene er så ekstreme i forhold til andre raser så fortell gjerne det! Men da vil jeg at det skal være personlige erfaringer og ikke det dere kan lese dere til, for det har jeg allerede gjort!

Og nei, jeg er ikke så sikker på at alle disse hundene vil gi meg mye mer å stri med enn puddelen noen gang vil. Så ille er virkelig ikke disse rasene!? Da er de dårlig beskrevet rundt om på hjemmesider ihvertfall.. Ja, selvfølgelig får man en del å stri med! Men hvem er det egentlig som har en hund de ikke strir litt med innimellom?

Tusen takk til dere som har kommet med litt info! Er belgerne jeg kjenner mest til av disse rasene da jeg har vurdert den i noen år :icon_cry:

Sorry at jeg ikke skriver så utfyllende. Dere får heller spørre om dere lurer på no :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde jo å forklare litt mer lenger opp her da, og jeg er fullstendig klar over hva slags raser jeg vurderer! Jeg veit at de er aktive og krever sitt, men hvis du har inntrykk av at puddelen ikke gjør det så tar du nok litt feil der altså! Ihvertfall min puddel! Ingen individer er like og hunden min er rett og slett veldig krevende til å være puddel. Følger ikke rasestandaren helt kan du si, men nå var jeg også litt uheldig med oppdretter. Det kan ha noe med saken å gjøre! Missforstå meg rett, jeg elsker bikkja og vi har en super hverdag sammen! Men hun har rett og slett vært ganske stri og det er pga det at jeg har prioritert å få en ordentlig hverdagslydighet først. Grunnen til at vi ikke har begynt på agility enda er rett og slett fordi jeg fikk ny jobb i vår, samtidig som jeg fikk ny leilighet! Hadde da altfor mye å gjøre, men nå er hverdagen normal igjen.

Jeg er interessert i å høre om erfaringer dere har med disse rasene jeg har skrevet opp. Evt foreslå noen andre! Hvis disse rasene er så ekstreme i forhold til andre raser så fortell gjerne det! Men da vil jeg at det skal være personlige erfaringer og ikke det dere kan lese dere til, for det har jeg allerede gjort!

Og nei, jeg er ikke så sikker på at alle disse hundene vil gi meg mye mer å stri med enn puddelen noen gang vil. Så ille er virkelig ikke disse rasene!? Da er de dårlig beskrevet rundt om på hjemmesider ihvertfall.. Ja, selvfølgelig får man en del å stri med! Men hvem er det egentlig som har en hund de ikke strir litt med innimellom?

Tusen takk til dere som har kommet med litt info! Er belgerne jeg kjenner mest til av disse rasene da jeg har vurdert den i noen år :lol:

Sorry at jeg ikke skriver så utfyllende. Dere får heller spørre om dere lurer på no :rolleyes2:

Det er bedre om du forklarer hvorfor du vil ha en av disse rasene enn at du går i forsvar om hvorfor. Prøver bare å komme med tanker. :icon_cry:

Okei, du har en krevende puddel. Jeg har faktisk en krevende springer (men jeg liker de sånn), men har du tenkt tanken om hva som skjer dersom du får en krevende canaan hund? Eller en krevende hovawart? Ja, du skal sjekke oppdretter bedre denne gangen og alt det der, men det er likevel ikke alt oppdretterne "kan for". Jeg ville muligens heller ha gått veien om schäfer (hvit gjeterhund er forresten det alternativet jeg tror blir "enklest"), eller hva med doberman eller airdale terrier?

Kanskje du heller kan beskrive hva du vil bruke hunden til? :ahappy: Du skriver at du ikke har kunnet begynne med agility før nå pga ny jobb i vår, men får du virkelig tid til to krevende hunder hvis noe lignende skjer igjen? Eller dersom livssituasjonen din endrer seg? For ja, du får to krevende hunder; puddelene er allerede krevende, og de rasene du foreslår er krevende uansett. Det er heller ingen av rasene som passer sånn kjempebra til agility heller; de er for store, så hvis du har planer om å konkurrere bør du kanskje se deg om etter noe mindre og lettere? Ikke at det ikke er mulig å trene ag, men som kjent passer noen raser bedre enn andre. :)

Igjen, det høres fremdeles ut som om du har planer om å aktivisere hunden som en helt vanlig familiehund, og jeg tror ikke at en krevende puddel og en såpass krevende rase tilsammens vil være "fornøyd" med det. Spesielt ikke de rasene du har listet opp; for de krever faktisk en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, du har en krevende puddel. Jeg har faktisk en krevende springer (men jeg liker de sånn), men har du tenkt tanken om hva som skjer dersom du får en krevende canaan hund? Eller en krevende hovawart? Ja, du skal sjekke oppdretter bedre denne gangen og alt det der, men det er likevel ikke alt oppdretterne "kan for". Jeg ville muligens heller ha gått veien om schäfer (hvit gjeterhund er forresten det alternativet jeg tror blir "enklest"), eller hva med doberman eller airdale terrier?

Jeg har vært inne på tanken på doberman også ja, men jeg ville ikke plassert de som noe mindre krevende enn noen av rasene jeg har på lista!

Jeg må også nevne at en par av rasene ser jeg vel igrunn på som mindre aktuelle, men vil høre om erfaringer i tilfelle jeg får et annet syn på rasen enn det jeg allerede har. erfaringer man lærer mest av :rolleyes2:

Kanskje du heller kan beskrive hva du vil bruke hunden til? :icon_cry: Du skriver at du ikke har kunnet begynne med agility før nå pga ny jobb i vår, men får du virkelig tid til to krevende hunder hvis noe lignende skjer igjen? Eller dersom livssituasjonen din endrer seg? For ja, du får to krevende hunder; puddelene er allerede krevende, og de rasene du foreslår er krevende uansett. Det er heller ingen av rasene som passer sånn kjempebra til agility heller; de er for store, så hvis du har planer om å konkurrere bør du kanskje se deg om etter noe mindre og lettere? Ikke at det ikke er mulig å trene ag, men som kjent passer noen raser bedre enn andre. :ahappy:

For å være helt ærlig så syns jeg bare det er tull å skulle tenke hvisomatte dersomatte! Det er ingen som kan si noe om hvordan framtida ser ut! Kanskje jeg dør i en bilulykke dagen etter at jeg får valp. Det er det ingen som veit, og hvis man skal gå å tenke sånn så får man heller la være å skaffe seg hund. Det jeg veit er at jeg bor et sted jeg trives og som er bra for bikkja! Jeg har en god jobb og trives i den også. Hva mer skal man forlange? Framtiden er usikker. I alle tilfeller!

Jeg ser selvfølgelig på utseende først. Det skal jeg innrømme. Jeg ser en hund jeg liker utseende på og så leser jeg om dem for å se om de kan være aktuelle. Er mange raser jeg har lagt fra meg fordi de virkelig ikke passer meg. Og jeg har lest om MANGE raser for å si det sånn. Og dette er noe jeg bestandig gjør! Enten jeg ser meg om etter ny hund eller ikke! Alltid gjort og kommer alltid til å gjøre!

Jeg må jo si at agility ser innmari moro ut og jeg gleder meg til å begynne med det. Men jeg har ikke drevet med noe annet enn lydighet så jeg veit ikke hva jeg syns om andre "sporter", men jeg veit med meg selv at jeg syns det er moro å jobbe med hund. Jeg har prøvd rundering og likte det veldig godt så sånne typer aktiviteter kommer jeg nok til å begynne med. Men da skal jeg også se at hunden trives med det vi driver med!

MÅ jeg ha ambisjoner om å bli norgesmester? Hundene får jo det de trenger de, selvom vi kanskje ikke vinner hele tiden. Er vel bedre å ha det moro sammen og ta det derfra enn å strebe så voldsomt at det ikke blir no ålreit for verken hund eller eier?

Så, poenget er. Jeg kommer til å prøve meg i det jeg syns ser mest moro ut (som per dags dato er agility og rundering/spor) og hvis vi trives med det så fortsetter jeg og ser hvor langt vi kommer. Funker det ikke for oss, nei da finner vi heller en annen "sport" vi prøver oss på!

Håper du forstår hva jeg mener :) Er ikke like flink til å forklare bestandig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er alt for ofte at folk "angriper" folk som kommer med spm om raser.. Se angriper i hermetegn.. Ikke bokstavelig ment. Men trådstarter lurer på noe enkelt og har sikkert tenkt gjennom rasene mer enn bra nok.. Men alltid kommer folk som skal være bedrevitende og som "vet" at den og den rasen kommer til å bli for vanskelig for den og den personen.. Synes bare man ikke skal ha det så travelt med å beskylde/anklage folk for å ikke å ha tenkt igjennom valgene godt nok før de kommer med spm her.. :rolleyes2: Men uansett..

Synes nå kanskje en belger kunne passet.. :icon_cry: Eller kanskje Hvit Gjeterhund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er alt for ofte at folk "angriper" folk som kommer med spm om raser.. Se angriper i hermetegn.. Ikke bokstavelig ment. Men trådstarter lurer på noe enkelt og har sikkert tenkt gjennom rasene mer enn bra nok.. Men alltid kommer folk som skal være bedrevitende og som "vet" at den og den rasen kommer til å bli for vanskelig for den og den personen.. Synes bare man ikke skal ha det så travelt med å beskylde/anklage folk for å ikke å ha tenkt igjennom valgene godt nok før de kommer med spm her.. :rolleyes2: Men uansett..

Synes nå kanskje en belger kunne passet.. :icon_cry: Eller kanskje Hvit Gjeterhund..

Tusen takk :ahappy: Som sagt så har jeg lest mye! Er derfor jeg ønsker å høre erfaringer pga at erfaringer er ofte noe helt annet enn det man leser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan ta for gitt at tilbakemeldingene du har fått i denne tråden er gitt i beste mening. En ting å tenke på er at det er ganske uvanlige hunderaser du lister opp. Derfor får du kanskje ikke så mange svar her inne av den typen du etterlyser, og det er generelt vanskeligere å danne seg et ordentlig inntrykk av hvordan rasene er, og å orientere seg på de ulike linjene i den enkelte rase. Du har jo selv opplevd at det ikke er slik at "en puddel er en puddel", og det er tross alt en rase der det finnes en del både hunder og mennesker som kan hjelpe deg å danne et bilde av rasen/linjer. Jeg tror det vil være vanskelig å treffe så mange som har erfaring med mer enn et eller to individer av en eller to av rasene, og da er du prisgitt den informasjonen du får fra de enda færre som har mer erfaring. Kanskje er du heldig og møter noen som både er ærlige og realistiske i forhold til egen rase, men vær litt på vakt, i hvert fall.

I utgangspunktet opplever vel også jeg de rasene du lister opp som jevnt over mer krevende enn pudler - på litt ulike måter. Pudler kan nok være krevende i form av å kreve en del aktivitet (spesielt de store), mens flere av de rasene du lister opp har mye vokt i seg og stiller store krav til sosialisering. Dersom du har spesiell interesse for hunder med slike egenskaper, synes jeg du skal se nærmere på dem. Det som er helt sikkert er at det å eie slike hunder griper inn i hverdagen på en helt annen måte enn det å ha en hund som krever mye aktivisering og mosjon, eller som ikke er så lett å trene lydighet med.

Jeg anbefaler sjelden mine egne raser, men for din del tror jeg en whippet eller galgo espanol kunne vært et utmerket valg. Kjenner mange som har hatt whippet og puddel, og de går som regel utmerket sammen, og har mye glede av hverandre. Disse myndene er kanskje ikke så imponerende utseendemessig som de rasene du nevner. De er nok mer en tilvent smak i så måte, men de fleste lærer seg fort å sette pris på kraften og elegansen i disse tilsynelatende skjøre skapningene. Lite pelsstell, selv om de kan røyte litt i perioder. Hvor treningsvillige de er varierer veldig mye, men siden du ikke helt vet hva eller hvor mye trening du blir å holde på med, er det kanskje greit med en hund som ikke krever å jobbe masse heller?

Lykke til i jakten på riktig hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan ta for gitt at tilbakemeldingene du har fått i denne tråden er gitt i beste mening. En ting å tenke på er at det er ganske uvanlige hunderaser du lister opp. Derfor får du kanskje ikke så mange svar her inne av den typen du etterlyser, og det er generelt vanskeligere å danne seg et ordentlig inntrykk av hvordan rasene er, og å orientere seg på de ulike linjene i den enkelte rase. Du har jo selv opplevd at det ikke er slik at "en puddel er en puddel", og det er tross alt en rase der det finnes en del både hunder og mennesker som kan hjelpe deg å danne et bilde av rasen/linjer. Jeg tror det vil være vanskelig å treffe så mange som har erfaring med mer enn et eller to individer av en eller to av rasene, og da er du prisgitt den informasjonen du får fra de enda færre som har mer erfaring. Kanskje er du heldig og møter noen som både er ærlige og realistiske i forhold til egen rase, men vær litt på vakt, i hvert fall.

I utgangspunktet opplever vel også jeg de rasene du lister opp som jevnt over mer krevende enn pudler - på litt ulike måter. Pudler kan nok være krevende i form av å kreve en del aktivitet (spesielt de store), mens flere av de rasene du lister opp har mye vokt i seg og stiller store krav til sosialisering. Dersom du har spesiell interesse for hunder med slike egenskaper, synes jeg du skal se nærmere på dem. Det som er helt sikkert er at det å eie slike hunder griper inn i hverdagen på en helt annen måte enn det å ha en hund som krever mye aktivisering og mosjon, eller som ikke er så lett å trene lydighet med.

Jeg anbefaler sjelden mine egne raser, men for din del tror jeg en whippet eller galgo espanol kunne vært et utmerket valg. Kjenner mange som har hatt whippet og puddel, og de går som regel utmerket sammen, og har mye glede av hverandre. Disse myndene er kanskje ikke så imponerende utseendemessig som de rasene du nevner. De er nok mer en tilvent smak i så måte, men de fleste lærer seg fort å sette pris på kraften og elegansen i disse tilsynelatende skjøre skapningene. Lite pelsstell, selv om de kan røyte litt i perioder. Hvor treningsvillige de er varierer veldig mye, men siden du ikke helt vet hva eller hvor mye trening du blir å holde på med, er det kanskje greit med en hund som ikke krever å jobbe masse heller?

Lykke til i jakten på riktig hund!

Takk for svar! Joda jeg skjønner at svarene er i beste mening, men føler igrunn at jeg bare får svar jeg har lest meg fram til selv! Jeg legger ut tråden nå fordi jeg veit at det blir en god stund til valp blir aktuelt. Da får jeg tid til å vurdere svar og andre alternativer nøye! Det er lett å bare kaste seg ut i det, men det skal jeg altså ikke gjøre!

Og bare så det er sagt så syns jeg Whippet er en utrolig vakker rase! Men har ikke de jaktinstinkt? Hvordan er det å leve med en Whippet? Hva slags aktiviteter driver dere med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på tanken på doberman også ja, men jeg ville ikke plassert de som noe mindre krevende enn noen av rasene jeg har på lista!

Jeg må også nevne at en par av rasene ser jeg vel igrunn på som mindre aktuelle, men vil høre om erfaringer i tilfelle jeg får et annet syn på rasen enn det jeg allerede har. erfaringer man lærer mest av :icon_cry:

For å være helt ærlig så syns jeg bare det er tull å skulle tenke hvisomatte dersomatte! Det er ingen som kan si noe om hvordan framtida ser ut! Kanskje jeg dør i en bilulykke dagen etter at jeg får valp. Det er det ingen som veit, og hvis man skal gå å tenke sånn så får man heller la være å skaffe seg hund. Det jeg veit er at jeg bor et sted jeg trives og som er bra for bikkja! Jeg har en god jobb og trives i den også. Hva mer skal man forlange? Framtiden er usikker. I alle tilfeller!

Jeg ser selvfølgelig på utseende først. Det skal jeg innrømme. Jeg ser en hund jeg liker utseende på og så leser jeg om dem for å se om de kan være aktuelle. Er mange raser jeg har lagt fra meg fordi de virkelig ikke passer meg. Og jeg har lest om MANGE raser for å si det sånn. Og dette er noe jeg bestandig gjør! Enten jeg ser meg om etter ny hund eller ikke! Alltid gjort og kommer alltid til å gjøre!

Jeg må jo si at agility ser innmari moro ut og jeg gleder meg til å begynne med det. Men jeg har ikke drevet med noe annet enn lydighet så jeg veit ikke hva jeg syns om andre "sporter", men jeg veit med meg selv at jeg syns det er moro å jobbe med hund. Jeg har prøvd rundering og likte det veldig godt så sånne typer aktiviteter kommer jeg nok til å begynne med. Men da skal jeg også se at hunden trives med det vi driver med!

MÅ jeg ha ambisjoner om å bli norgesmester? Hundene får jo det de trenger de, selvom vi kanskje ikke vinner hele tiden. Er vel bedre å ha det moro sammen og ta det derfra enn å strebe så voldsomt at det ikke blir no ålreit for verken hund eller eier?

Så, poenget er. Jeg kommer til å prøve meg i det jeg syns ser mest moro ut (som per dags dato er agility og rundering/spor) og hvis vi trives med det så fortsetter jeg og ser hvor langt vi kommer. Funker det ikke for oss, nei da finner vi heller en annen "sport" vi prøver oss på!

Håper du forstår hva jeg mener :ahappy: Er ikke like flink til å forklare bestandig!

Nei, du må ikke ha ambisjoner om å bli Norgesmester, men du bør nok innse at det er forskjell på å trene agility for gøy, og det å trene målrettet mot noe. Jeg er også litt usikker på hvor morsomt disse rasene vil synes at agility er, men det er en annen sak.. Kanskje de heller vil synes andre ting er mer morsomt; trekk for eksempel, eller spor eller lydighet.

Grunnen til at jeg skriver som jeg gjør, er fordi jeg ikke får inntrykk av at du har skjønt hvor krevende "krevende" faktisk kan være. Og det virker heller ikke som om du skjønner hva en hund av en slik rase krever. Men for alt jeg vet kan det hende du går tre timers tur hver dag, med innlagt søk og andre oppgaver hunden må bryne seg på. Jeg har spurt hva du har tenkt å bruke hunden til, og du kommer stadig med nye svar på det: i begynnelsen var det mest tur og kos og litt lydighetstrening, så ble det agility kanskje, og nå er det også rundering/spor (som ikke ligner hverandre overhodet, og ikke innebærer at om hunden er god i/liker det ene, så liker den/er god i det andre), i tillegg til at det ser ut som om du har trukket litt tilbake LP. Det er godt mulig jeg misforstår eller ikke skjønner eller bare er vrang, men for meg ser det ikke ut til at du har tenkt godt nok gjennom dette - du har ikke en "plan" liksom! Og det bør man kanskje ha når man vil ha såpass krevende raser?

Synes det er alt for ofte at folk "angriper" folk som kommer med spm om raser.. Se angriper i hermetegn.. Ikke bokstavelig ment. Men trådstarter lurer på noe enkelt og har sikkert tenkt gjennom rasene mer enn bra nok.. Men alltid kommer folk som skal være bedrevitende og som "vet" at den og den rasen kommer til å bli for vanskelig for den og den personen.. Synes bare man ikke skal ha det så travelt med å beskylde/anklage folk for å ikke å ha tenkt igjennom valgene godt nok før de kommer med spm her.. :rolleyes2: Men uansett..

Synes nå kanskje en belger kunne passet.. :) Eller kanskje Hvit Gjeterhund..

Unnskyld? Jeg antar det er meg du sikter til? Hvordan skal jeg skjønne at TS har tenkt godt nok gjennom rasevalget når det er nettopp det hun spør om? Og hvorfor skal jeg tro at de hundene hun lister opp kommer til å få nok aktivisering ut i fra det hun skriver hun vil gjøre? Hun sier hun vil gå tur, trene litt lydighet, kanskje agility, og nå i siste innlegg også rundering/spor (som forsåvidt er to vidt forskjellge ting). Jeg har spurt hva hun skal bruke hunden til, og det dukker stadig opp nye ting hun har tenkt på, som ikke kom frem i første innlegg. Og det var ut i fra første innlegg at jeg tenkte at dette blir litt for mye hund og litt for lite aktivisering. Hvis hun har tenkt å trene rundering, så okei, men da må hun jo si det, sånn at folk vet det! Og ja, jeg har spurt, i hvert innlegg.

Det som imidlertid provoserer meg, er når folk i slike rasevalgstråder ALLTID skal anbefale sin egen rase. Eller jatte med og si at det var gode forslag, når det ikke er fullt så tydelig at det er nettopp det det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry hvis du tok innlegget mitt som noe annet enn det var ment altså, jeg formulerte meg vel (som vanlig) ganske dårlig. Jeg skjønner at pudler varierer, men f. eks. RR er vel hunder fra Afrika avlet for ganske krevende oppgaver? Eller er jeg på jordet? :rolleyes2: Hva med en golden, labbis eller en toller? :icon_cry:

Edit: Ser at du har vurdert papillon, og papillon er vel ganske forskjellig fra de andre rasene du har ramset opp? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare så det er sagt så syns jeg Whippet er en utrolig vakker rase! Men har ikke de jaktinstinkt? Hvordan er det å leve med en Whippet? Hva slags aktiviteter driver dere med?

Joda, de har jaktinstinkt, men det trigges som regel først når de får øye på noe spennende. De legger med andre ord sjelden ut på lange søk på egen hånd, slik settere og drivende hunder kan finne på. For meg betyr i hvert fall det at de har et jaktinstikt som er håndterbart - man passer litt på hvor man slipper de løs, og er litt på vakt for katter og rådyr, så går det som regel bra!

Jeg driver ikke med aktiviteter ut over turer og aktiviseringsleker, men det finnes de som har mye moro med agility og blodspor. Lure coursing er selvsagt også en utmerket aktivitet dersom man bor slik til at man har det tilbudet.

Det som imidlertid provoserer meg, er når folk i slike rasevalgstråder ALLTID skal anbefale sin egen rase.

Dersom det er meg du sikter til, så anbefaler jeg slettes ikke alltid min egen rase. Om man nå først bidrar, så er det vel gjerne i de tilfellene man kjenner en rase man tenker kunne passet vedkommende (bedre enn andre som er nevnt), og da er det vel naturlig at man kjenner "sine" raser best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke ha ambisjoner om å bli Norgesmester, men du bør nok innse at det er forskjell på å trene agility for gøy, og det å trene målrettet mot noe. Jeg er også litt usikker på hvor morsomt disse rasene vil synes at agility er, men det er en annen sak.. Kanskje de heller vil synes andre ting er mer morsomt; trekk for eksempel, eller spor eller lydighet.

Grunnen til at jeg skriver som jeg gjør, er fordi jeg ikke får inntrykk av at du har skjønt hvor krevende "krevende" faktisk kan være. Og det virker heller ikke som om du skjønner hva en hund av en slik rase krever. Men for alt jeg vet kan det hende du går tre timers tur hver dag, med innlagt søk og andre oppgaver hunden må bryne seg på. Jeg har spurt hva du har tenkt å bruke hunden til, og du kommer stadig med nye svar på det: i begynnelsen var det mest tur og kos og litt lydighetstrening, så ble det agility kanskje, og nå er det også rundering/spor (som ikke ligner hverandre overhodet, og ikke innebærer at om hunden er god i/liker det ene, så liker den/er god i det andre), i tillegg til at det ser ut som om du har trukket litt tilbake LP. Det er godt mulig jeg misforstår eller ikke skjønner eller bare er vrang, men for meg ser det ikke ut til at du har tenkt godt nok gjennom dette - du har ikke en "plan" liksom! Og det bør man kanskje ha når man vil ha såpass krevende raser?

Unnskyld meg, men har har enten du misforstått det jeg har skrevet, eller så har jeg ordlagt meg litt feil. Det jeg skreiv i første innlegg var hva jeg og hunden jeg har nå driver med! I andre innlegget så skreiv jeg hva vi har tenkt til å begynne med nå i første omgang (altså jeg og hunden jeg har nå!) I det siste innlegget skreiv jeg hva jeg kan tenke meg å drive med som da den nye også kommer til å drive med!

Så nei jeg har aldri vært usikker på hva jeg vil drive med, da har det bare kommet litt feil fram her og det beklager jeg! Og det jeg også har ment er at det hunden trives best med er det vi kommer til å satse mest på. Men jeg stiller ingen høye krav sånn i første omgang nei!

Jeg veit også at rundering og spor er to helt forskjellige ting. Jeg burde kanskje heller hatt et komma der, men i mitt lille hodet så setter jeg de sammen på samme måte som jeg setter LP/agility sammen, selvom det er heelt forskjellige ting. Beklager det også, noen ganger har jeg bare egne regler i hodet! Lydighet er noe som er grunnleggende uansett hva jeg skal drive med og det kommer jeg alltid til å drive med sånn "på si' ", men jeg ble litt lei av den voldsomme LP trenginga en periode så per dags dato vil jeg ikke satse på konkurranselydighet. Men jeg likte veldig godt å drive med det, så mye mulig det kommer tilbake :rolleyes2:

Trekk er også noe jeg absolutt kunne tenke meg å prøve, men jeg har andre ting jeg vil prøve først!

Jeg trodde jeg hadde et bilde av hvor krevende krevende raser er, men jeg har blitt overrasket når jeg har lest rundt da de virker enklere (ikke enkle nei!) enn det jeg hadde sett for meg. Derfor vil jeg ha erfaringer! Erfaringer, erfaringer, erfaringer!

Jeg tror rett og slett at du ikke forstår alt det jeg mener. Mye mulig det er min feil og det beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Ser at du har vurdert papillon, og papillon er vel ganske forskjellig fra de andre rasene du har ramset opp? :rolleyes2:

Hehe! Ja akkurat den rasen passer ikke veldig inn. Grunnen til at den raser er med er at hunden jeg måtte avlive var en phalène! Som jo er det samme som papillon, bortsett fra ørestillingen! Tror vel egentlig at det er mest pga savnet etter den lille bylten min at denne rasen ikke legges helt vekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke særlige erfaringer med noen av disse hunderasene du ser etter Marianne, men jeg har da inntykk av noen av dem. Du kunne jo kanskje ha sett på retriever rasene og spaniels? Dalmantiner kunne kanskje ha vært noe også?

Veldig spennende å se hva du ender opp med. Du er villig til å bruke tid på hunden, og gjøre MYE for å få en flott hund. Jeg husker jo hvor godt du jobba med Rikke, og hvor mye du har jobba med Java. En ting er ihvertfall sikkert, du er ingen nybegynner! Rasene du har listet opp er ikke de vanligste, så det er kanskje ikke like lett å finne så mange oppdrettere i nærheten, eller få god kunnskap om linjene. Jeg vet i hvert fall at de er en del hvit gjeterhund i Sverige. Drar du på en utstilling der finner du nok flere enn du gjør i Norge. Canaahund er vel en generelt lite utbredt rase i norden? Rett meg gjerne om jeg tar feil der.

Om det er agility du har lyst til å ha som "hovedsport" ville jeg ikke anbefalt deg en såpass tung rase som akitaen ihvertfall. Har selv trent litt med en akita, og det var ikke bare lett. Den ble fort ukonsentrert og lei, og jeg måtte ha en veldig god forsterker for at han skulle være med på leken. Det holdt altså ikke å kaste en ball eller gi litt pølse. Veit ikke om dette er generelt for rasen, for det er få individer jeg har erfaring med. Samtlige er av den litt ”tunge”, og treige typen.

Hvit gjeterhund tror jeg kanskje kunne ha vært en god kandidat for deg. Jeg var i Sverige for noen år siden og hjalp en oppdretter av rasen i noen dager. Virkelig herlige hunder! De jeg møtte var ikke vanskelig å finne forsterker til, og de jobbe veldig bra. Det jeg la merke til etter å ha vært med dem, var at de vokta en del. Nå var dem ikke hjemme da, men vi holdt til på et hotell i forbindelse med et stevne. Jeg veit ikke hvordan de er i forhold til hjemme. Oppdretteren fortalte meg at voktinga var veldig individuelt, og nivået av vokting varierte fra hund til hund.

Ellers har jeg lite erfaring. Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bli litt hisset opp shu.. :rolleyes2: Jeg ville bare ha frem at man kanskje kan spørre om det er noe man synes trådstarter kan utdype litt mer om.. Istedet for å ta behastede beslutninger om at hun ikke har peiling på hva hun kanskje tar over seg.. Og hun sier jo også at hun vil vite litt mer om erfaringer.. Ikke hva som står i rasestandarden.. :icon_cry: Men har fått oppklart det nå da..

Og det er litt dumt at mange kommer med sin egen rase som forslag ja.. Men det er vel fordi de synes sin rase er best i verden.. :ahappy: Og det gjør vedl de fleste her regner jeg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke særlige erfaringer med noen av disse hunderasene du ser etter Marianne, men jeg har da inntykk av noen av dem. Du kunne jo kanskje ha sett på retriever rasene og spaniels? Dalmantiner kunne kanskje ha vært noe også?

Veldig spennende å se hva du ender opp med. Du er villig til å bruke tid på hunden, og gjøre MYE for å få en flott hund. Jeg husker jo hvor godt du jobba med Rikke, og hvor mye du har jobba med Java. En ting er ihvertfall sikkert, du er ingen nybegynner! Rasene du har listet opp er ikke de vanligste, så det er kanskje ikke like lett å finne så mange oppdrettere i nærheten, eller få god kunnskap om linjene. Jeg vet i hvert fall at de er en del hvit gjeterhund i Sverige. Drar du på en utstilling der finner du nok flere enn du gjør i Norge. Canaahund er vel en generelt lite utbredt rase i norden? Rett meg gjerne om jeg tar feil der.

Om det er agility du har lyst til å ha som "hovedsport" ville jeg ikke anbefalt deg en såpass tung rase som akitaen ihvertfall. Har selv trent litt med en akita, og det var ikke bare lett. Den ble fort ukonsentrert og lei, og jeg måtte ha en veldig god forsterker for at han skulle være med på leken. Det holdt altså ikke å kaste en ball eller gi litt pølse. Veit ikke om dette er generelt for rasen, for det er få individer jeg har erfaring med. Samtlige er av den litt ”tunge”, og treige typen.

Hvit gjeterhund tror jeg kanskje kunne ha vært en god kandidat for deg. Jeg var i Sverige for noen år siden og hjalp en oppdretter av rasen i noen dager. Virkelig herlige hunder! De jeg møtte var ikke vanskelig å finne forsterker til, og de jobbe veldig bra. Det jeg la merke til etter å ha vært med dem, var at de vokta en del. Nå var dem ikke hjemme da, men vi holdt til på et hotell i forbindelse med et stevne. Jeg veit ikke hvordan de er i forhold til hjemme. Oppdretteren fortalte meg at voktinga var veldig individuelt, og nivået av vokting varierte fra hund til hund.

Ellers har jeg lite erfaring. Lykke til med valget!

Canaanhund er en hund jeg skreiv opp på lista fordi jeg er veldig nysgjerrig på den. Så det blir vel kanskje litt feil å sette den opp som aktuell kandidat da jeg veit altfor lite og egentlig bare ønsker å lære mer! Akitaen også er en hund som faller mer og mer ut, da det kanskje ikke er rette hunden akkurat nå ihvertfall! Hvit gjeterhund står øverst på lista sånn som det ser ut nå. Men mye kan selvfølgelig forandre seg :rolleyes2: Det med vokting er noe jeg har lite erfaring med. Så der skulle jeg gjerne lært mer...

Dalmatiner er uaktuell. Nydelige hunder, men den røytinga orker jeg bare ikke! Da kommer jeg til å bruke all fritida på å stelle puddelpels og støvsuge opp dalmatinerpels :icon_cry:

Tusen takk for god hjelp Heidi :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel bare en oppdretter av caananhund i norge oeg jeg har ikke inntrykk av at oppdretteren driver med for mye med disse hundene annet enn utstilling og på tur. Rasen er fra Israel og der brukes den som vakthund. Den skal derfor være naturlig reservert ovenfor fremmede, ikke farlig eller sinna. Den har et gemytt som har gjort den egnet til alt fra politihund til førerhund. Den liker å jobbe og bruke seg, men det er ikke noe must for den, men hjernetrim har sjelden (om enn aldri) skadet en hund. Helt greie hunder som ikke trenger noe hokus pokus av noe slag. Røyter en del i røyteperioden.

Belgeren, har i grunnen erfaring med tervueren og malle. Stor forskjell på de to og hadde vel gått for terven som i og for seg ikke heller er verdens mest krevende hund. Den liker å jobbe, men klarer livet greit uten dette den og. Selvsagt kan du få en stresset og urolig hund om den får for lite stimuli, men det kan du med alle raser. Flotte brukshuner om man ønsker det og velger fra linjer som har det man er ute etter. En del pels i røyteperiodene.

Ridgebacken har jeg bare hatt dårlig erfaring med og kjenner den best fra tiden den ble kjent her i Norge og den økte i antall. Mye skape hunder og den hadde noe ved seg som jeg ikke likte og fortsatt ikke liker. Flotte hunder å se på er det, og det er flere som har rasen som ikke jobber så veldig mye med dem. Hverdagslydighet og mosjon, ikke så mye hokus pokus det heller. Hår ala Dalmatineren har jeg inntrykk av.

Hvit gjeter blir vel som Caanan og Schäferen. Også røytingen.

Hoffe kjenner jeg kun via en oppdretterbekjent av meg. Der er det mye aktivitet i form av sporing og lydighet. Flotte hunder som jeg synes avreagerer bra på det meste.

Am.Akita er kanskje ikke det jeg ville satset på om jeg skulle hatt noe innen lydgihet og agility. Kjenner ikke Am.Akita så mye, men synes de jeg har truffet av rasen har et bedre gemytt enn Akitaen. Sant å si er jeg skeptisk til Akitaen, men det er nå meg da. Mye ull som skal vekk under røyting tror jeg.

Greia med mange hundefolk er at enkelte raser skal være så veldig spesielle. At det kreves så mye hokus pokus for å ha dem. At man minst må ha hatt fjorten hunder før og ha ambisjoner om å delta i VM eller så, og at man må være på farten hele tiden. Man skal også ha sett inn i fremtiden slik at man vet hva som skjer og derfor kan utelukke alle hvisomattedersomatte osv. Og man må minst jobbe med bikkjene 24 timer i døgnet for så krevende er dem. Ser her nevnes Dobermann, som jeg anser som mer krevende enn en Caanan, ja, det mener jeg også Dalmatineren egentlig er selv om de fleste der og går som selskapshunder.

Anbefaler deg å ta kontakt med oppdrettere av rasene du vil se nærmere på. Dra på utstillinger, prat med eiere, hils på hundene og få med deg både positive og negative ting ved dem. En god oppdretter vil vite ganske greit hvordan valpene vil utvikle seg og kunne velge valp til deg ut fra dine kriterier. Selvsagt ingen garanti, men med stor sannsynlighet.

Lykke til i valg av rase, håper du finner den som passer deg og ditt best.

ps. Så og si alle ser på utseendet først :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for et kjempefint svar BDD-girl! Denne typen svar jeg håpet på; erfaringer :icon_cry:

Du har tydligvis likt syn som meg på en del ting også som at f.eks. Doberman er en mer krevende rase enn de fleste (om ikke alle) jeg har på lista. Og jeg har også inntrykk av at noen raser blir oppfattet som å skulle prøve å temme en løve, men som egentlig er ganske greie å ha med å gjøre så lenge man har en viss peiling :rolleyes2:

Som Huldra nevnte i stad med å gå 3 timer tur hver dag med spor og lydighet på veien! Er det virkelig noen som gjør det hver eneste dag? Ja jeg har sånne turer innimellom med ikke HVER dag! Jeg syns nå det er bedre å variere litt jeg :ahappy:

Tusen takk igjen for et godt svar (ikke bare fordi jeg er enig med deg på mange punkter altså :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit gjeterhund er vel egentlig helt det samme som schafer med fordelene og bakdelene rasen har.Virker helt like i gemytt og oppførsel generellt synes jeg,nå har jeg bare kjent noen få av de hvite men bortsett fra farge synes jeg de var som " snytt ut av nesa" på grå,svarte eller brunsvarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...