Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene vekk "opp gira trekking" i bånd?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Nitro har begynt å trekke mye i båndet når vi er på nye steder og der det er mye hunder og folk. Han blir helt tullete og trekker som besatt hvis han ser en annen hund. Han har sååå lyst å kravle seg bort til den andre hunden. Hopper og spretter og logrer med hele kroppen og legger all sin vekt i båndet.

Han begynner å bli sterk nå, og jeg lurer på hvordan jeg burde ta tak i dette?

Hvis jeg ikke gjør noe med dette, men ikke lar han gå bort til dit han trekker, vil han fortsette med dette eller at det eskalerer? Eller kan det roe seg ned av seg selv? For han er jo i en ung og vill periode nå...

Avledning med godbiter, stemmen osv hjelper ikke, fordi forsterkningen står rett foran han og han vil så indelig bort til folk. Og kos får han jo i massevis av folk, så bare det blir jo belønning nok.. Jeg er redd for at hvis jeg ikke gjør noe med det, så vil han fortsette med dette i voksen alder, og med en såpass stor hund går det bare ikke!

Jeg ser også tendenser til trekking mot grøfta og lukting, naturlig nok pga alderen hans.

Har halsbånd på han. Burde jeg bruke sele istedet?

Jeg trenger gode tips! Hvordan kontrollere dette best mulig? Det er værst med andre hunder, og mennesker. Rolig tur gåing alene ellers, går høvelig greit.

Til nå har jeg ikke gjort så mye trening med han, for han har gått for det meste bra i båndet til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å stoppe helt og nekte å la de hilse hvis de ikke roer seg/setter seg. Kanskje det kan hjelpe? Vil tro det er lettere for hunden å dra med sele og?

Kan hende jeg er helt på jordet nå, men det å stoppe og få de til å sette seg har funket her hvertfall.. Lykke til og håper du får bedre råd :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han begynner å bli sterk nå, og jeg lurer på hvordan jeg burde ta tak i dette?

Hvis jeg ikke gjør noe med dette, men ikke lar han gå bort til dit han trekker, vil han fortsette med dette eller at det eskalerer? Eller kan det roe seg ned av seg selv? For han er jo i en ung og vill periode nå...

Hva med å gå motsatt vei av den han sikter seg mot, eventuelt tvangsroe han (sett deg ned og ha han imellom lårene og bruk hele kroppen din for å holde han til han roer seg)? Det kan nok gå begge veier, noen ganger vil han kanskje eskalere litt mens andre ganger roer han seg kjapt - det viktigste for oss tror jeg er å aldri la det lønne seg å bli bajas. Skal han få hilse, enten på mennesker eller dyr, så får han ha rumpa i bakken (ihvertfall beina da :yawn:)

Avledning med godbiter, stemmen osv hjelper ikke, fordi forsterkningen står rett foran han og han vil så indelig bort til folk. Og kos får han jo i massevis av folk, så bare det blir jo belønning nok.. Jeg er redd for at hvis jeg ikke gjør noe med det, så vil han fortsette med dette i voksen alder, og med en såpass stor hund går det bare ikke!

Han kommer nok til å fortsette hvis han syns det lønner seg å bli bajas. My har fått belønnet seg noen ganger iløped av sitt første leveår, så hun kan enda bli bajas - men roer seg heldigvis fort. Hvis han syns det er veldig koselig å hilse på mennesker kan du prøve å bruke det som belønning, og lære ham hvordan han må oppføre seg før han får hilse på de morsomme menneskene. ;)

Jeg ser også tendenser til trekking mot grøfta og lukting, naturlig nok pga alderen hans.

Har halsbånd på han. Burde jeg bruke sele istedet?

Det tror jeg du kan bestemme helt selv, alle hunder trekker vel mot grøftene og vil snuse men hvis han blir veldig kronisk der og drar veldig hardt kan det være lurt å bruke sele for hundens del. For din del er det sikkert enklere med halsbånd, større hunder blir bare automatisk enklere å kontrollere i halsbånd har jeg merket.

Jeg trenger gode tips! Hvordan kontrollere dette best mulig? Det er værst med andre hunder, og mennesker. Rolig tur gåing alene ellers, går høvelig greit.

Til nå har jeg ikke gjort så mye trening med han, for han har gått for det meste bra i båndet til nå.

Vi kunne jo møttes en dag så kan jeg holde meg litt på avstand og la være å hilse på han til han er forhåndsvis rolig? Kan overse han helt og snu ryggen til han og være avvisende hvis han blir bajas. Så kan du jo se om det er noe som kan funke for dere, også får du dra hjem og øve på å fortelle folk dere møter på tur at de ikke kan få hilse på kjekkasen før han har roet seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg prøver å la ikke la hunden få trekke bort til hundene/folkene, men jeg får ganske vondt i hendene av båndet når jeg står og avventer situasjonen, for han legger virkelig vekta si i halsbåndet.. (nesten sånn henger fremover med overkroppen mens han står på to bein nærmest. hehe) Jeg har prøvd å gå litt motsatt vei, men føler det også blir trekking (jeg regelrett trekker han med meg bortover) vet ikke om det kan hjelpe? å gå motsatt vei. Er jo enda tidlig i fasen, så han skjønner nok sikkert ikke helt hva som forventes enda. Så derfor tenkte jeg at noen tips kunne hjelpe på nå når jeg prøver å ta det i tidlig fase. Sele tenkte jeg på kunne være for å skåne halsen litt..

Så nå at du har svart Anniken. ja tror det kan være greit å prøve å tvngsroe ned ved enkelt møter. God ide å kunne møtes. :yawn:

Et større problem er når vi ferdes i områder med mange folk, feks hvis vi skal reise kollektivt, da er det ikke bare å stoppe opp og sette seg ned. Idag tok vi hurtigbåten og det var et slit, for at han dro mye i båndet, både på kaia og i båten. mye folk som tiltrakk han som han ville snuse på. Også i sentrum går han velig mye i sikksakk i båndet og er urolig og stressete. Og trekker mye i kort bånd.

Her kunne jeg gjerne fått tips til hvordan jeg kan gjøre det.. :) Kanskje ferdes mye mer i slike miljø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at du har svart Anniken. ja tror det kan være greit å prøve å tvngsroe ned ved enkelt møter. God ide å kunne møtes. ;)

Et større problem er når vi ferdes i områder med mange folk, feks hvis vi skal reise kollektivt, da er det ikke bare å stoppe opp og sette seg ned. Idag tok vi hurtigbåten og det var et slit, for at han dro mye i båndet, både på kaia og i båten. mye folk som tiltrakk han som han ville snuse på. Også i sentrum går han velig mye i sikksakk i båndet og er urolig og stressete. Og trekker mye i kort bånd.

Her kunne jeg gjerne fått tips til hvordan jeg kan gjøre det.. :P

My går mye i sikk-sakk når hun er høyt i stress. Hun holder båndet konstant stramt, drar litt mer innimellom, og sjangler værre enn værst. Hun kan bruke en hel vei hvis hun får lov!

Det jeg gjør er å hindre henne, hvordan bryr jeg meg ikke om. Hun reagerer dårlig på tilsnakk, virker ikke som om hun skjønner noe i det hele tatt, så jeg bruker å gi henne et forsiktig "napp" i båndet samtidig som jeg sier nei. Er hun veldig gira så har ikke dette noe for seg - da må jeg nesten bare snu, stoppe, og passe på at hun ikke får gått i sikk-sakk i det hele tatt over en periode.

Når de er høyt i stress funker straff i seg selv veldig dårlig har jeg merket så jeg prøver å nå inn uten å straffe (stresse? ;)) henne mer opp. Blir jeg stressa selv så bruker jeg å bytte over til sele og la henne dra fra seg et stykke før jeg prøver på nytt. Ingenting funker hvis jeg lar meg stresse opp jeg og :yawn:

Hmm.. Blir spennende å se om du får noen flere svar, jeg kunne gjerne tenkt meg til tips for sikk-sakk gåing jeg også. Det er så irriterende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...