Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksine


Recommended Posts

Hvor ofte vaksinerer du hunden din?

Hvilke vaksiner?

Hva mener dere om vaksinering?

Er det døds viktig og vaksinere hunden sin?

Holder det meg bare de valpevaksinene?

Spiller alderen noen rolle her?

Mange mener det er utrolig viktig at hunden får vaksine hvert eneste år, men er det er sjakktrekk og vaksinere hunden vært år når den verken er syk, eller skal til utlandet?

trenger hunden kun vaksine når den skal till utlandet? (der det er smittefare)

Er det viktigere og vaksinere utstilingshunder, framfor hunder som ikke er på utstiling og kan smitte andre hunder?

hehe, jeg vill ha deres mening!

Diskuter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer med DHPPI hvert tredje år og PI de to andre årene. I tillegg rabies hvert år. Det er det som er anbefalt og jeg finner ingen god grunn til å ikke gjøre dette. Dog er det noen som fullvaksinerer hvert år, det ser jeg ikke vitsen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer med DHPPI hvert tredje år og PI de to andre årene. I tillegg rabies hvert år. Det er det som er anbefalt og jeg finner ingen god grunn til å ikke gjøre dette. Dog er det noen som fullvaksinerer hvert år, det ser jeg ikke vitsen med.

Jeg gjør som Martine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer med DHPPI hvert tredje år og PI de to andre årene. I tillegg rabies hvert år. Det er det som er anbefalt og jeg finner ingen god grunn til å ikke gjøre dette. Dog er det noen som fullvaksinerer hvert år, det ser jeg ikke vitsen med.

Me too :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Tulla skal til vaksinasjon i dag faktisk, fordi jeg er redd vi snart blir utestengt fra all aktivitet hvis noen sjekker kortet hennes.. :lol::) Det står både 06 og 07 på siste vaksine, så neimen om jeg vet når hun ble vaksinert sist! Jeg vaksinerer ikke hvert år, men hvert tredje år. Kennelhoste vaksinerer jeg mot hvis jeg gidder. Det er slett ikke alltid det er like nødvendig å vaksinere mot det, siden kennelhoste er et virus som endrer seg fra år til år og fra sted til sted. Det er også noe omdiskutert hvor godt vaksinen hjelper, det sies at de som er vaksinerte ikke er immune, men at de kanskje heller får en mildere variant hvis de blir smittet.

Jeg liker ikke å proppe hundene mine fulle av alt mulig, og når man vet at vaksiner kan gi store bivirkninger og egentlig kan gjøre vondt verre, ser jeg ingen grunn til å vaksinere for ofte. Det er faktisk en del hunder som får reaksjoner på vaksiner, men fåtallet tenker over at det er vaksinen som gjør det, og leter etter svaret andre steder. (Snakker ikke om de vanlige bivirkningene dyrlegen nevner.) Vi drar ikke med oss hundene til utlandet annet enn Sverige, så rabies er et ukjent fenomen for oss.

Aynï er vaksinert med valpevaksiner, og ettårsvaksine. Neste gang blir vel når hun trenger påfyll om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Før gjorde jeg som Martine; Vaksinerte hvert år med PI og hvert tredje år med DHPPI og Rabiesvaksine + leptospireose hvert år. Etter en liten revurdering av hundeholdet, økonomi og nødvendighet er det blitt nå slik at jeg gjør som Huldra; Vaksine DHPPI hvert 3. år - Thats it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie har fått vaksine hos oppdretter som jeg har hørt ikke er helt nødvendig lenger (?) og 12 ukers vaksine.

Neste gang blir vel ved 1 år.

Jeg tenker nok som Huldra ang vaksiner, og vaksinerer bare det jeg må for å kunne være med på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ellie har fått vaksine hos oppdretter som jeg har hørt ikke er helt nødvendig lenger (?) og 12 ukers vaksine.

Neste gang blir vel ved 1 år.

Jeg tenker nok som Huldra ang vaksiner, og vaksinerer bare det jeg må for å kunne være med på ting.

Det kommer helt an på hva man definerer som nødvendig. De fleste gir valpevaksinen ved 8 uker også veed 12 uker igjen slik vaksinasjonsregimet var tidligere, men dette er ikke nødvendig lengre. I utgangspunktet skal valpen vaksineres ved 12 uker kun, men enkelte oppdrettere har valgt å gjøre det litt anderledes (meg selv inkludert) siden tispa kun blir vaksinert hvert 3. år antar jeg at hennes antistoffer er litt mindre virksomme ovenfor valpene enn en tispe som vaksineres hyppigere (uten at jeg har noe belegg for dette) derfor valgte jeg og vaksinere mine valper mot Parvo før levering av 2 årsaker; De skulle alle sammen til hundeaktive mennesker som har både flere hunder og deltar på organiserte hundetreninger fra første dag, ergo ville valpene utsettes for ett mye større smittepress enn mange andre valper. Parvo er en grusom sykdom som jeg ikke unner noen hverken hunder eller eiere å gå igjennom, så heller sikre seg litt ekstra med tanke på tispas vaksinasjonshyppighet. Min veterinær var helt enig i min vurdering, så da anser jeg det som fornuftig for enkelte oppdrettere/valpekjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var sånn det var ja.

Det er jo fint at man kan vurdere litt individuelt hva som er nødvendig.

Egentlig litt interessant hvor lenge og hvor virksomme tispas antistoffer er, og hvordan det beskytter valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Holder det med 12uker vaksine, 1år og hvert tredje år?

Ja.

Jeg ser at du er veldig opptatt av dette med vaksiner på hunder og har nevnt noe om at du ikke kan delta på noe organisert pga hundens manglende vaksiner. Dette er ikke tilfellet. Eks; Hvis din hund er ti år og aldri har vært vaksinert tidligere, så kan du vaksinere hunden vente to uker (som er karantene tiden) og delta på det du måtte ønske av arrangementer.

Edit:

*Viktig melding*

Etter å ha saumfart NKK sine sider ser jeg at de har hatt endring av fellesbestemmelser for deltagelse 1/7-08. Dette innebærer at NKK kun aksepterer vaksinasjon med 2 års intervaller, så selv om vaksinens virkestoffer er gyldige i 3 år og vet anbefaler revaksinering hvert 3. år, må hunden vaksineres hvert 2. år for å kunne delta på NKK sine arrangementer.

Bare for å påpeke det unødvendige i vaksineringer. Produsenten av Rabisin (rabies vaksine) garanterer at virkestoffene er gyldige i 5- FEM- år, enda må man fornye vaksinen hvert år, da snakker vi overkill av dimensjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

*Viktig melding*

Etter å ha saumfart NKK sine sider ser jeg at de har hatt endring av fellesbestemmelser for deltagelse 1/7-08. Dette innebærer at NKK kun aksepterer vaksinasjon med 2 års intervaller, så selv om vaksinens virkestoffer er gyldige i 3 år og vet anbefaler revaksinering hvert 3. år, må hunden vaksineres hvert 2. år for å kunne delta på NKK sine arrangementer.

Bare for å påpeke det unødvendige i vaksineringer. Produsenten av Rabisin (rabies vaksine) garanterer at virkestoffene er gyldige i 5- FEM- år, enda må man fornye vaksinen hvert år, da snakker vi overkill av dimensjoner!

:lol: Det er jo galskap! Fem års gyldighet, og så må man revaksinere hvert år! Shit altså, det får være grenser for hva vi skal proppe hundene fulle av, kjenner jeg ble litt provosert jeg. Og ang den nye regelen om to års intervaller; kjenner du bakgrunnen for det? Hva kan være grunnen til at de har endret det? Finnes det dokumentasjon på at hunder som blir vaksinert annenhvert år blir sjeldnere syke enn hunder som vaksineres hvert tredje år for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer med DHPPI hvert tredje år og PI de to andre årene. I tillegg rabies hvert år. Det er det som er anbefalt og jeg finner ingen god grunn til å ikke gjøre dette. Dog er det noen som fullvaksinerer hvert år, det ser jeg ikke vitsen med.

Jeg vaksinerer med DHPPI hvert andre år og PI hvert andre år (altså om hverandre) også får de rabies hvert år. Dette pga NKK's 2årsintervaller. Jeg har selv opplevd at noen har blitt "kastet ut" av en utstilling pga vaksinering hvert 3. år... Kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer med DHPPI hvert andre år og PI hvert andre år (altså om hverandre) også får de rabies hvert år. Dette pga NKK's 2årsintervaller. Jeg har selv opplevd at noen har blitt "kastet ut" av en utstilling pga vaksinering hvert 3. år... Kjipt.

Hvor står det? Jeg finner ikke(lette kanskje ikke så altfor godt heller...hihi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utsetter vaksinering på egne hvalper så lenge jeg kan. Min veterinær er av den oppfatning at tispa sine antistoffer er virksomme hos hvalpen til den er 6 mnd gammel.

Sett aldri vaksine på en hund som ikke er i toppform.

Sett aldri flere vaksiner samtidig, trippelvaksinen er ok - men vent noen måneder før du setter flere vaksiner.

Interessant link;

http://www.yourpurebredpuppy.com/health/ar...ccinations.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...