Gå til innhold
Hundesonen.no

Samtlige fellesøvelser innledningsvis?


SFX

Recommended Posts

I går opplevde jeg at det i klasse 1 ble gjort to fellesdekk (inkludert tannvisning) på rad, og deretter en tredje og siste fellesdekk etter at de individuelle øvelsene på de to første fellesdekkene var overstått.

Er det normalt? Er det en ny endring, noen som har mer info om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg så også dette på ett stevne for noen helger tilbake, da fikk jeg høre at det var ny praksis, fordi man skulle ha oppmøtetid og ikke "spekulere" i antall påmeldte deltagere. Jeg tror dette er en del av NKK sitt lettere innstramminger på arrangementer også. Altså at det er utøvernes ansvar til enhver tid å innfinne seg på riktig sted til riktid tid og riktig aktivitet. Noe som på det stevne jeg var på resulterte i det stikk motsatte enn tidsbesparing. Tvertimot måtte man etter de to fellesdekkene, ha en tredje fellesdekk for de to utøverne som også startet i agility, som man måtte flytte startnummeret på til enkelte av tilskuere og deltageres forvirring.. I tillegg til en del andre forsinkelser, så endte det opp med at de som hadde oppmøtetid kl 10 var i ringen ca kl 14.15, så hvor effektivt dette systemet er på sikt er jeg litt usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? :lol: Unnskyld at jeg spør, men det er jo muuulig vi har tenkt å stille i LP en gang i fjerneste fremtid, og da er det alltid kjekt å vite litt hva man går til. Hva var det egentlig som skjedde? Fellesdekk - man skal vel bare ha en fellesdekk pr hund pr konkurranse, eller har jeg gått glipp av noe vesentlig nå? Måtte man ha fellesdekken flere ganger? Jeg trodde også at det var sånn at alle i kl 1 hadde fellesdekk samtidig, alle i kl 2 hadde samtidig, osv. Men her snakkes det jo om fellesdekk opptil tre ganger i kl 1? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hæ? :lol: Unnskyld at jeg spør, men det er jo muuulig vi har tenkt å stille i LP en gang i fjerneste fremtid, og da er det alltid kjekt å vite litt hva man går til. Hva var det egentlig som skjedde? Fellesdekk - man skal vel bare ha en fellesdekk pr hund pr konkurranse, eller har jeg gått glipp av noe vesentlig nå? Måtte man ha fellesdekken flere ganger? Jeg trodde også at det var sånn at alle i kl 1 hadde fellesdekk samtidig, alle i kl 2 hadde samtidig, osv. Men her snakkes det jo om fellesdekk opptil tre ganger i kl 1? :)

Kortversjon: Man her en fellesdekk pr hund i hver lp klasse, men det er ikke tillatt for dommeren å ha mer enn 8 ekvipasjer (eller er det blitt 6 stk nå) i hver fellesdekk, derfor så må man om man har flere enn 8 deltagere pr klasse ha flere fellesdekker, slik at alle ekvipasjene får gått igjennom sitt program. Før var det vanlig at man hadde eks 6 stk i første fellesdekk, så gikk de sitt lp program, deretter fulgte de neste 6 stk på med fellesdekk så sitt lp program etc etc til man var ferdig med den klassen. Men nå har de begynnt å ta fellesdekken for samtlige ekvipasjer rett etter hverandre, så går de sitt lp program etterpå.

Så nå kan du puste igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? :) Unnskyld at jeg spør, men det er jo muuulig vi har tenkt å stille i LP en gang i fjerneste fremtid, og da er det alltid kjekt å vite litt hva man går til. Hva var det egentlig som skjedde? Fellesdekk - man skal vel bare ha en fellesdekk pr hund pr konkurranse, eller har jeg gått glipp av noe vesentlig nå? Måtte man ha fellesdekken flere ganger? Jeg trodde også at det var sånn at alle i kl 1 hadde fellesdekk samtidig, alle i kl 2 hadde samtidig, osv. Men her snakkes det jo om fellesdekk opptil tre ganger i kl 1? :D

Alle gjennomfører fellesdekk bare én gang, men det er begrenset hvor mange hunder som kan være i hver fellesdekk (det er vel seks stykker i klasse 1? Eller? Det har jeg glemt i farten :lol:). Om det da for eksempel er tjue hunder påmeldt i klasse 1, kan ikke alle hundene ligge i ringen samtidig - derfor deler de opp i for eksempel tre eller fire fellesdekker.

De stevnene jeg har vært på, har man kjørt en fellesdekk med for eksempel fem hunder, så går alle fem hundene sitt individuelle program, før man kjører på med neste pulje med fellesdekk og individuelle program. Da har man fellesdekken og sitt eget program nokså tett på, men om man skal begynne å gjøre det som det blir beskrevet i denne tråden, er jo det i grunnen nokså upraktisk for ekvipasjene. Det kan jo gå flere timer mellom fellesdekken og det individuelle programmet, og jeg ser også for meg at det er vanskeligere å følge med på når man faktisk skal inn i ringen og utføre det individuelle programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter det opplegget, jeg hater det når folk spekulerer og dukker opp for sent for å ikke være med i første felles osv. Og det er jo strengt tatt ikke noe problem, da får man lenger tid på oppvarming blant annet. En annen positiv ting ved det er at på solskinnsdager slipper hunden å ligge i solsteika midt på formiddagen. Strengt tatt kan dommer om ikke folk stiller opp til felles faktisk stenge ute den som ikke kommer til oppmøtetiden.

Uansett, så er det faktisk en vane i elite. Lurt å stille opp til oppmøtetid, for en vet aldri hva dommer finner på :)

Huldra; Ser gråtass har hatt førstehjelp på deg *ler*

Edit:

-Ingvild-

og jeg ser også for meg at det er vanskeligere å følge med på når man faktisk skal inn i ringen og utføre det individuelle programmet?

Den ser ikke jeg problemet med. Er jo bare å følge med på en måte... du vil jo komme i ringen fra den plasseringen du har hatt i fellesdekken, så ligger hunden som nr 6 så er du faktisk nr 6 i ringen. Også er det "bare" å regne ut hvor lenge ca en fellesdekk varer, så en kan tusle å gjøre andre ting i den tiden.

Eneste negative må være det Gråtass nevner, ekstremt dårlig planlegging av hele opplegget. En felles i elite tar ca 6 minutter (2 min sitt+ 4 minutter dekk) + dømming og tomprat = 15 minutter, 4 felles, ca en time etter er du i ringen. Har man oppmøte kl 12, så spør man dommer om de skal ha lunsj, regn da en halvtime eksta. (har man en spesiell ringsekretær, så beregn inn røykepauser ganger ørten :lol: , nesten så jeg ikke starter når han er i ringen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjon: Man her en fellesdekk pr hund i hver lp klasse, men det er ikke tillatt for dommeren å ha mer enn 8 ekvipasjer (eller er det blitt 6 stk nå) i hver fellesdekk, derfor så må man om man har flere enn 8 deltagere pr klasse ha flere fellesdekker, slik at alle ekvipasjene får gått igjennom sitt program. Før var det vanlig at man hadde eks 6 stk i første fellesdekk, så gikk de sitt lp program, deretter fulgte de neste 6 stk på med fellesdekk så sitt lp program etc etc til man var ferdig med den klassen. Men nå har de begynnt å ta fellesdekken for samtlige ekvipasjer rett etter hverandre, så går de sitt lp program etterpå.

Så nå kan du puste igjen..

*puster* :lol: DA skjønner jeg så meget mere! Takk for oppklaringen, både til deg og Ingvild, og Margrete også forsåvidt. :)

-----

Men når dere snakker om å spekulere i antall deltakere, hva er meningen med det, hva gjør folk og hvorfor? Og hvorfor reagerer folk på den nye måten å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere snakker om å spekulere i antall deltakere, hva er meningen med det, hva gjør folk og hvorfor?

De vil ikke ligge først f.eks fordi de skal ha en hund i utstilling. De kommer for sent rett og slett. De dukker av en eller annen grunn til en fellesdekk de vil være i. Møkkafolk, husker spess en gang det ble gjort, jeg skulle være sist i en dekk, og jeg viste det ville begynne å smelle, relativt fort etter den dekken. Så jeg var forberdt. Men tror dere ikke en person kom ruslende litt sent siden hun hadde startet i ag, helt uten å si i fra. Man kan vel si at det ble ikke noe av dekken min pga det.

Som du ser, reagerer jeg bare positivt på det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen.

Jeg er jo - fremdeles - lettere forvirret over at det ble tatt to fellesdekker, 12 individuelle ekvipasjer, og deretter ny fellesdekk i helga. Mens helga før var det fellesdekk, individuelle øvelser, fellesdekk, individuelle øvelser, også videre.

Jaja, det er vel uansett bare å møte opp klokka ni og se hva som skjer - for meg må det gjerne være litt tid mellom fellesøvelser og individuelle øvelser, så jeg får god tid til å først belønne X'en for to gode øvelser (de er jo alltid gode, uansett hva hun gjør), og deretter varme opp X'en til det individuelle.

Og det er jo ikke noe verre å følge med der enn når det er førti tisper i åpen klasse på spesialen - en ser på startnummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye regler(se nkk.no) i lp fra .....(en eller annen dato i år), der det står at alle skal møte til oppsatt tid og at det deretter vil bli utført trekning av rekkefølge. Sistnevnte ble jo ikke gjort i helgen.

Som tilskuer og støttekontakt på søndag ble jeg oppgitt over manglende informasjon. Enten kan man kjøre fellesøvelser samlet eller delt, ikke to og to uten å si ifra. Så flere som sto klare til fellesøvelser etter felles nr.2, som plutselig måtte vente nesten halvannen time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det er nye regler(se nkk.no) i lp fra ...(en eller annen dato i år), der det står at alle skal møte til oppsatt tid og at det deretter vil bli utført trekning av rekkefølge. Sistnevnte ble jo ikke gjort i helgen.

Det står vel at loddtrekkningen skal foretas før konkurransen og startnummer skal sendes til deltakerne. Det er nok bare for at arrangøren ikke skal ha mulighet til å gi enkelte ekvipasjer fortrinn ved å gi dem den rekkefølgen de ønsker i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik
Det står vel at loddtrekkningen skal foretas før konkurransen og startnummer skal sendes til deltakerne. Det er nok bare for at arrangøren ikke skal ha mulighet til å gi enkelte ekvipasjer fortrinn ved å gi dem den rekkefølgen de ønsker i ringen.

Jeg har fått tilsendt katalognummer, og fått annen startrekkefølge da vi har kommet til konkurransen. Da ble det trukket på forhånd før konkurransen hvilken rekkefølge vi skulle gå i. Og det var ikke i katalognummerrekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...